Tworzenie funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 26 lutego 1959 r.
w sprawie tworzenia funduszu zakładowego na rok 1959 w przedsiębiorstwach podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu.

Na podstawie art. 2 ust. 3 i 4 oraz art. 4 i 5 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74) oraz art. 1 ustawy z dnia 21 grudnia 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1959 (Dz. U. Nr 77, poz. 399) zarządza się, co następuje:

I.

Przepisy ogólne.

§  1.
Rozporządzenie dotyczy:
1)
przedsiębiorstw przemysłowych podległych Ministrowi Przemysłu Spożywczego i Skupu z wyjątkiem przedsiębiorstw przemysłowych podporządkowanych Zjednoczeniu Przemysłu Cukrowniczego,
2)
przedsiębiorstw obrotu zwierzętami rzeźnymi i tuczu przemysłowego podporządkowanych Centrali Przemysłu Mięsnego - zwanych dalej "jednostkami",
3)
Zakładów Zbożowych "PZZ" podporządkowanych Centrali Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ".

II.

Odpisy na fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach przemysłowych z wyjątkiem przedsiębiorstw przemysłowych podporządkowanych Zjednoczeniu Budowy i Montażu Maszyn Przemysłu Spożywczego.

§  2.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 3% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959, jeżeli spełni warunki, o których mowa w art. 3 ustawy z dnia 28 marca 1958 r. o funduszu zakładowym na rok 1958 (Dz. U. Nr 18, poz. 74), zwanej dalej "ustawą".
§  3.
1.
Jeżeli przedsiębiorstwo uzyska w roku 1959 poprawę wyniku w porównaniu z wynikiem roku 1958, odpis zasadniczy na fundusz zakładowy ulega powiększeniu o odpis dodatkowy, który wynosi:
a)
w razie osiągnięcia poprawy wyniku w granicach do 10% planowanego osobowego funduszu płac - 50% kwoty osiągniętej poprawy,
b)
w razie osiągnięcia poprawy wyniku wyższej niż 10% planowanego osobowego funduszu płac - 50% kwoty poprawy w granicach 10% planowanego osobowego funduszu płac, oraz 25% pozostałej kwoty poprawy.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo osiągnie poprawę wyniku wyższą niż 20% planowanego osobowego funduszu płac - Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu może dla tej części poprawy, która przekracza 20% planowanego osobowego funduszu płac, polecić zastosowanie stawki odpisów w wysokości 10%.
3.
W przedsiębiorstwach, które w 1958 r. nie osiągnęły planowanego wyniku, za podstawę obliczeń, o których mowa w ust. 1 i 2, przyjmuje się wynik planowany na rok 1958.
§  4.
Jeżeli przedsiębiorstwo pogorszy w 1959 r. swój wynik w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 1958 r. - a w przypadku, o którym mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, w porównaniu z wynikiem planowanym na rok 1958 - dokonuje odpisu na fundusz zakładowy według następujących zasad:
1)
o ile wynik osiągnięty w 1959 r. jest gorszy od wyniku osiągniętego w 1958 r., ale równocześnie jest równy lub lepszy od wyniku planowanego na rok 1959 - odpis na fundusz zakładowy wynosi kwotę odpowiadającą 3% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959, pomniejszoną o tyle procent, o ile procent wynik osiągnięty w 1959 r. został pogorszony w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 1958 r.,
2)
o ile wynik osiągnięty w 1959 r. jest gorszy od wyniku osiągniętego w 1958 r. i równocześnie gorszy od wyniku planowanego na rok 1959 - odpis na fundusz zakładowy wynosi:
a)
50% odpisu, jaki przypadałby za osiągnięcie wyniku w wysokości planowanej na 1959 r. - w razie gdy wynik osiągnięty w 1959 r. jest gorszy od wyniku planowanego na ten rok nie więcej niż o 5% i równocześnie jest gorszy nie więcej niż o 20% od wyniku osiągniętego w 1958 r.,
b)
20% odpisu, jaki przypadałby za osiągnięcie wyniku w wysokości planowanej na rok 1959 - w razie gdy wynik osiągnięty w 1959 r. jest gorszy od wyniku planowanego na ten rok o więcej niż 5% i równocześnie jest gorszy nie więcej niż o 20% od wyniku osiągniętego w 1958 r.,
3)
o ile przedsiębiorstwo osiągnęło w 1959 r. wynik gorszy od wyniku osiągniętego w 1958 r. o ponad 20% - traci prawo do odpisu na fundusz zakładowy.
§  5.
Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu określi w drodze zarządzenia, w jakich przypadkach koryguje się wynik działalności gospodarczej za 1958 r. w celu obliczenia odpisów na fundusz zakładowy na rok 1959. Zarządzenie powinno być wydane w terminie miesiąca od dnia ogłoszenia niniejszego rozporządzenia.
§  6.
1.
W razie gdy wynik na rok 1959 przyjęty w Narodowym Planie Gospodarczym dla danej branży jest gorszy w warunkach porównywalnych o więcej niż 5% w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 1958 r. oraz w razie nieporównywalności wyników poszczególnych lat w przedsiębiorstwach danej branży, Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego może zezwolić na przyjęcie za podstawę do obliczenia odpisu na fundusz zakładowy, zamiast wyniku osiągniętego w 1958 r., wyniku planowanego na rok 1959.
2.
W razie zezwolenia na przyjęcie za podstawę do obliczenia odpisu na fundusz zakładowy, zamiast wyniku osiągniętego w 1958 r., wyniku planowanego na rok 1959 - odpis zasadniczy na fundusz zakładowy wynosi 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959.
§  7.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, oraz w celu obliczenia wysokości odpisu wynik 1959 r. koryguje się stosownie do przepisu art. 6 ustawy, a ponadto:
1)
o różnice (dodatnie i ujemne) pomiędzy planowanym i rzeczywistym wskaźnikiem zawartości:

- skrobi w ziemniakach (w przemyśle ziemniaczanym),

- oleju w nasionach oleistych (w przemyśle olejarskim),

2)
o skutki zmian w zużyciu osnów tłuszczowych przy produkcji tłuszczów jadalnych (w przemyśle olejarskim),
3)
o kwotę planowanej na rok 1959 poprawy wyniku w stosunku do wyniku osiągniętego w 1958 r. - w tych przedsiębiorstwach, w których wynik zaplanowany na 1959 r. jest lepszy - w warunkach porównywalnych - od wyniku osiągniętego w 1958 r.,
4)
o wskaźnik procentowy zmiany wysokości sprzedaży planowo deficytowych wyrobów i usług w 1959 r. odpowiednio wyliczony (w stosunku do 1958 r. bądź w stosunku do planu na 1959 r.).
§  8.
1.
Przedsiębiorstwa nowo powstałe lub powstałe w wyniku reorganizacji mają prawo do odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy za osiągnięcie planowanego wyniku na 1959 r., a prawo do odpisu dodatkowego za poprawę wyniku w stosunku do planu na 1959 r.
2.
W przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 1, odpis zasadniczy na fundusz zakładowy wynosi 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959.

III.

Odpisy na fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach przemysłowych podporządkowanych Zjednoczeniu Budowy i Montażu Maszyn Przemysłu Spożywczego.

§  9.
1.
Przedsiębiorstwo dokonuje odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w kwocie odpowiadającej 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959, jeżeli spełni warunki, o których mowa w art. 3 ustawy.
2.
Jeżeli przedsiębiorstwo pogorszy w roku 1959 swój wynik w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 1958 r., a w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy, w porównaniu z wynikiem planowanym na rok 1958 - kwota odpisu zasadniczego ustalona w myśl przepisów ust. 1 podlega zmniejszeniu o 4% za każdy procent pogorszenia wyników w granicach do 10% oraz o 6% za każdy procent pogorszenia wyników w granicach od 10% do 20%. Jeżeli pogorszenie wyników wyniesie więcej niż 20%, przedsiębiorstwo traci prawo do odpisów na fundusz zakładowy.
3.
1) Jeżeli przedsiębiorstwo poprawi wynik działalności w 1959 r. w porównaniu z wynikiem osiągniętym w 1958 r., a w przypadkach, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z wynikiem planowanym na rok 1958 - dokonuje odpisu dodatkowego w określonym przez Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu w porozumieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego procencie osobowego funduszu płac planowanego na 1959 r. za każdy procent poprawy rentowności, mierzonej stosunkiem procentowym sumy wzrostu zysku lub sumy, o jaką zmniejszono stratę, do sumy kosztów własnych sprzedanej produkcji i usług przemysłowych w 1958 r.
2)
Na odpis dodatkowy na fundusz zakładowy przeznacza się średnio kwotę odpowiadającą 0,6% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959 za każdy procent poprawy rentowności obliczony według zasad podanych w pkt 1 oraz w ust. 6.
4.
Jeżeli plan przedsiębiorstwa na rok 1959 zakłada, zgodnie ze wskaźnikami ustalonymi przez jednostkę nadrzędną, pogorszenie wyników działalności gospodarczej w stosunku do 1958 r., prawo do odpisu zasadniczego uzyskuje przedsiębiorstwo za osiągnięcie wyniku planowanego na 1959 r., a prawo do odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy za poprawę wyniku w stosunku do wyniku planowanego na rok 1959.
5.
Do przedsiębiorstw nowo powstałych lub powstałych w wyniku reorganizacji stosuje się przepisy § 8.
6.
W przedsiębiorstwach, o których mowa w ust. 4 i 5, poprawę rentowności mierzy się stosunkiem procentowym sumy poprawy wyniku do sumy planowanych kosztów własnych sprzedanej produkcji i usług przemysłowych na rok 1959.
7.
1) Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów, wyłącza się zysk osiągnięty z produkcji nietypowych artykułów i usług nie objętych obowiązującymi cennikami, w razie gdy wartość takiej produkcji i usług nie przekracza 10% ogólnej wartości produkcji i usług.
2)
Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu ustali dla przedsiębiorstw, w których wartość produkcji nietypowych artykułów i usług przekracza 10% ogólnej wartości produkcji i usług, zasady i tryb korygowania zysku osiągniętego z takiej produkcji i usług, w razie gdy zysk został osiągnięty wskutek nieprawidłowego ustalenia ceny.
8.
1) W celu ustalenia, czy przedsiębiorstwo spełniło warunki do dokonania odpisu na fundusz zakładowy, oraz w celu obliczenia wysokości odpisu należy skorygować wynik osiągnięty w 1959 r. stosownie do przepisu art. 6 ustawy.
2)
Dla celów, o których mowa w pkt 1, wynik roku 1959 koryguje się również o wskaźnik procentowy zmiany wysokości sprzedaży planowo deficytowych wyrobów i usług w 1959 r. w stosunku do 1958 r.
3)
Przepisy § 5 dotyczą również przedsiębiorstw, o których mowa w rozdziale III.

IV.

Odpisy na fundusz zakładowy w przedsiębiorstwach obrotu zwierzętami rzeźnymi i tuczu przemysłowego podporządkowanych Centrali Przemysłu Mięsnego.

§  10.
1.
Jednostki wymienione w § 1 pkt 2 dokonują odpisu zasadniczego na fundusz zakładowy w wysokości 2% osobowego funduszu płac planowanego na rok 1959, jeżeli spełnią następujące warunki:
1)
oddziały rejonowe i powiatowe prowadzące działalność wyłącznie handlową:
a)
wykonają roczny plan skupu zwierząt rzeźnych w tonnach,
b)
nie przekroczą planowanego wskaźnika kosztów w stosunku do obrotu,
2)
oddziały rejonowe i powiatowe prowadzące działalność handlową i produkcyjną:
a)
wykonają roczny plan skupu zwierząt rzeźnych w tonnach,
b)
wykonają roczny plan realizacji produkcji (zdjęć) w cenach planowo-rozliczeniowych,
c)
nie przekroczą planowanego wskaźnika kosztów w stosunku do obrotu (w zakresie działalności handlowej) oraz nie przekroczą planowanego kosztu jednego kilograma produkcji globalnej (w zakresie działalności produkcyjnej),
3)
zakłady (oddziały) samodzielnie bilansujące, prowadzące działalność wyłącznie produkcyjną:
a)
wykonają plan realizacji produkcji (zdjęć) w cenach planowo-rozliczeniowych,
b)
nie przekroczą planowanego kosztu jednego kilograma produkcji globalnej.
2.
Jeżeli jednostki wymienione w ust. 1 osiągną ponadplanową obniżkę kosztów, dokonują odpisu dodatkowego na fundusz zakładowy. Odpis dodatkowy wynosi:
1)
w razie osiągnięcia ponadplanowej obniżki kosztów własnych do 10% - 0,3% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent obniżki kosztów własnych,
2)
w razie osiągnięcia ponadplanowej obniżki kosztów własnych ponad 10%:
a)
0,3% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent obniżki kosztów własnych w granicach do 10%, a ponadto
b)
0,2% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent obniżki kosztów własnych w granicach od 10% do 15% oraz
c)
0,1% planowanego osobowego funduszu płac za każdy procent obniżki kosztów własnych ponad 15%.

V.

Środki dodatkowe na fundusz zakładowy oraz zmniejszenie wysokości odpisów.

§  11.
Minister Przemysłu Spożywczego i Skupu może w porozumieniu z Ministrem Finansów zezwolić przedsiębiorstwom, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, na zaliczenie na fundusz zakładowy całkowitego zysku osiągniętego z produkcji ubocznej określonego rodzaju artykułów.
§  12.
1.
Przy ustalaniu, czy przedsiębiorstwu przysługuje prawo do dokonywania odpisów na fundusz zakładowy, jak również przy ustalaniu wysokości tych odpisów wyłącza się zysk osiągnięty przez przedsiębiorstwo z produkcji nietypowych artykułów i usług nie objętych obowiązującymi cennikami (taryfami).
2.
Przepis ust. 1 nie dotyczy przedsiębiorstw przemysłowych podporządkowanych Zjednoczeniu Budowy i Montażu Maszyn Przemysłu Spożywczego. W wymienionych przedsiębiorstwach odnośnie do zysku osiągniętego z produkcji nietypowych artykułów i usług nie objętych obowiązującymi cennikami (taryfami) stosuje się przepisy § 9 ust. 7.
§  13.
Jeżeli wartość produkcji nietypowych artykułów i usług, o których mowa w § 12 ust. 1, przekracza 50% ogólnej wartości produkcji i usług, przedsiębiorstwo nie tworzy funduszu zakładowego.
§  14.
Przedsiębiorstwa, które dokonują odpisów na fundusz zakładowy od podstawy innej aniżeli poprawa wyniku finansowego, mają prawo zaliczać na fundusz zakładowy dodatkowo 50% kwoty zrealizowanych specjalnych narzutów (premii) do cen wyrobów eksportowych.

VI.

Zasady pokrywania wydatków na nagrody w przedsiębiorstwach, które nie tworzą funduszu zakładowego.

§  15.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie spełnią warunków określonych w rozporządzeniu, jednostka nadrzędna może zezwolić na dokonywanie wydatków na nagrody do wysokości kwoty nie przekraczającej 0,2% planowanego na dany okres osobowego funduszu płac.
2.
Wydatki, o których mowa w ust. 1, zalicza się na straty przedsiębiorstwa. Jeżeli jednak przedsiębiorstwo nie spełni tylko w pierwszym półroczu lub w trzech kwartałach 1959 r. warunków do utworzenia funduszu zakładowego, natomiast spełni je w następnych okresach 1959 r., wydatki na nagrody dokonane zgodnie z ust. 1 traktuje się jako wypłaty obciążające fundusz zakładowy.
§  16.
1.
Przedsiębiorstwom, które nie tworzą zgodnie z § 13 funduszu zakładowego, jednostka nadrzędna może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz na zaspokojenie innych potrzeb pracowników - do wysokości 2% planowanego na rok 1959 osobowego funduszu płac, nie przekraczającej jednak kwoty osiągniętego zysku lub kwoty, o którą obniżono stratę. Wydatki te zalicza się do kosztów przedsiębiorstwa.
2.
Zezwolenia na dokonywanie wypłat, o których mowa w ust. 1, mogą być udzielone po stwierdzeniu na podstawie sprawozdań o wykonaniu planu i sprawozdań finansowych, że przedsiębiorstwo osiąga w swej działalności pozytywne wyniki ekonomiczne przez:
1)
zwiększenie produkcji i polepszenie jej jakości,
2)
terminowe wywiązywanie się ze swych obowiązków wobec odbiorców,
3)
wzrost wydajności pracy, oszczędną gospodarkę materiałową i likwidację marnotrawstwa,
4)
prawidłową gospodarkę inwestycyjną.
§  17.
1.
Wyłącza się spod działania przepisów ustawy zakłady zbożowe "PZZ" podporządkowane Centrali Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ".
2.
Jednostkom wymienionym w ust. 1 Centrala Przemysłu Zbożowo-Młynarskiego "PZZ" może zezwolić na pokrywanie wydatków na nagrody, świadczenia oraz zaspokojenie innych potrzeb pracowników - do wysokości 2% osobowego funduszu płac planowanego na 1959 r. w ciężar zysku, a w razie braku zysku lub osiągnięcia zysku w wysokości nie wystarczającej na pokrycie przyznanego odpisu - w ciężar środków obrotowych danej jednostki, jeżeli spełnią one następujące warunki:
1)
wykonają operatywne zadania w zakresie skupu,
2)
wywiążą się terminowo ze swych obowiązków wobec odbiorców i dostawców,
3)
wykażą się prawidłową gospodarką magazynową i finansową.

VII.

Przepisy końcowe.

§  18.
Rada Ministrów może na wniosek Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu, zgłoszony w uzgodnieniu z zarządem głównym właściwego związku zawodowego, ustalić odmienne niż w niniejszym rozporządzeniu warunki i zasady tworzenia funduszu zakładowego w niektórych branżach przemysłu spożywczego i skupu, jak również ustalić dodatkowo warunki do uzyskania funduszu zakładowego w niektórych przedsiębiorstwach, jeżeli to będzie niezbędne dla skuteczniejszego oddziaływania na poprawę wyników ekonomicznych działalności przedsiębiorstw.
§  19.
Przedsiębiorstwa przemysłowe podporządkowane Zjednoczeniu Przemysłu Cukrowniczego tworzą fundusz zakładowy na zasadach odrębnego rozporządzenia.
§  20.
Przepisów rozporządzenia nie stosuje się do przedsiębiorstw prowadzących eksperyment ekonomiczny, jeżeli w przedsiębiorstwach tych fundusz zakładowy tworzony jest na odmiennych zasadach.
§  21.
Na podstawie decyzji Ministra Przemysłu Spożywczego i Skupu wydanej w porozumieniu z Ministrem Finansów przepisy rozporządzenia mogą być stosowane do działających według zasad rozrachunku gospodarczego gospodarstw pomocniczych jednostek budżetowych, których przedmiot i rodzaj działalności uzasadnia tworzenie funduszu zakładowego.
§  22.
W razie stwierdzenia nieprzestrzegania przepisów niniejszego rozporządzenia należy stosować sankcje przewidziane w art. 12 ustawy.
§  23.
W przedsiębiorstwach i jednostkach organizacyjnych, objętych przepisami niniejszego rozporządzenia, nie stosuje się dotychczasowych przepisów dotyczących finansowania wydatków na współzawodnictwo w zakładzie pracy oraz nagród indywidualnych za szczególne osiągnięcia.
§  24.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia z mocą od dnia 1 stycznia 1959 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024