Aplikanci i asesorzy sądowi.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 26 sierpnia 1952 r.
o aplikantach i asesorach sądowych.

Na podstawie art. 151 prawa o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. z 1950 r. Nr 39, poz. 360) zarządza się, co następuje:

Dział  I.

Aplikanci sądowi.

Rozdział  1.

Objęcie i zmiana stanowiska.

§  1.
Liczbę stanowisk aplikantów sądowych dla poszczególnych okręgów sądów wojewódzkich oznacza Minister Sprawiedliwości.
§  2.
1.
Przyjęcie na aplikację sądową następuje na skutek uwzględnionego podania kandydata. Podanie składa się do Ministerstwa Sprawiedliwości.
2.
Kandydat na aplikanta sądowego składa: życiorys, zaświadczenie lekarza urzędowego o stanie zdrowia oraz dokumenty stwierdzające obywatelstwo polskie i ukończenie studiów prawniczych z przepisanymi egzaminami.
§  3.
1.
Stosunek służbowy zawiązuje się z chwilą doręczenia urzędowego zawiadomienia o mianowaniu.
2.
Równocześnie z mianowaniem Minister Sprawiedliwości wyznaczy aplikantowi sądowemu sąd wojewódzki, w którego okręgu będzie odbywał aplikację sądową, uwzględniając w miarę możności wyrażone przez aplikanta życzenie.
§  4.
1.
W celu objęcia stanowiska aplikant sądowy powinien zgłosić się u prezesa sądu wojewódzkiego, do którego został wyznaczony, w ciągu czternastu dni od dnia doręczenia urzędowego zawiadomienia o mianowaniu.
2.
Osoba, która przechodzi na stanowisko aplikanta z innego stanowiska w służbie państwowej, powinna zgłosić się w ciągu czternastu dni od zwolnienia z poprzedniej służby.
§  5.
1.
Obejmując stanowisko aplikant sądowy składa wobec prezesa sądu wojewódzkiego ślubowanie służbowe w formie przepisanej dla pracowników państwowych.
2.
Osoba przechodząca na stanowisko aplikanta z innego stanowiska w służbie państwowej ponownego ślubowania nie składa.
§  6.
Prezes sądu wojewódzkiego prowadzi dla każdego aplikanta sądowego osobny wykaz służbowy, zawierający istotne dane, dotyczące jego stosunków służbowych i osobistych.
§  7.
Minister Sprawiedliwości może przenieść aplikanta sądowego do okręgu innego sądu wojewódzkiego, bądź delegować go do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  8.
1.
W razie powołania aplikanta sądowego do odbycia czynnej służby wojskowej prawa i obowiązki jego ulegają zawieszeniu na czas trwania tej służby.
2.
Czasu służby wojskowej nie wlicza się do okresu aplikacji. Należne w tym czasie uposażenie regulują osobne przepisy.

Rozdział  2.

Prawa i obowiązki aplikantów.

§  9.
Do praw i obowiązków aplikantów sądowych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o państwowej służbie cywilnej.

Rozdział  3.

Przebieg aplikacji.

§  10.
Prezes sądu wojewódzkiego obowiązany jest osobiście roztoczyć opiekę nad aplikantami sądowymi w podległym mu okręgu, czuwać nad przebiegiem aplikacji, szkoleniem politycznym i zawodowym oraz troszczyć się o zabezpieczenie warunków życiowych aplikantów.
§  11.
Przebiegiem aplikacji sądowej kieruje prezes sądu, do którego aplikant został przydzielony.
§  12.
Okres przewidzianej aplikacji sądowej należy rozłożyć na aplikację w zakresie orzecznictwa karnego i cywilnego.
§  13.
1.
Aplikantów sądowych przydziela się do sędziów, którzy z uwagi na poziom kwalifikacji politycznych i zawodowych dają rękojmię należytego przygotowania aplikanta do wypełniania obowiązków sędziego.
2.
Sędziowie ci mają obowiązek zaznajomienia aplikantów z praktyką wymiaru sprawiedliwości, z wytycznymi polityki sądowej w zakresie orzecznictwa oraz udzielania im pomocy w szkoleniu politycznym i zawodowym.
§  14.
Sędzia, do którego przydzielono aplikanta sądowego, informuje prezesa sądu o postępach i sprawowaniu się aplikanta.
§  15.
1.
W sądach będzie prowadzone obowiązkowe seminarium dla aplikantów sądowych zgodnie z programem ustalonym przez Ministra Sprawiedliwości.
2.
Grupa seminaryjna powinna liczyć co najmniej pięciu aplikantów.
3.
W przypadku mniejszej liczby aplikantów w poszczególnych sądach seminaria będą prowadzone w jednym lub w razie potrzeby w kilku sądach danego okręgu, które wskaże prezes sądu wojewódzkiego.
§  16.
Zadaniem seminarium jest wszechstronne wyszkolenie aplikantów sądowych przez praktyczne przysposobienie do pełnienia obowiązków sędziego, zaznajomienie z zadaniami wymiaru sprawiedliwości w Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej i z podstawowymi zagadnieniami orzecznictwa sądowego oraz polityki sądów w sprawach karnych i cywilnych.
§  17.
Prezes sądu wojewódzkiego wyznaczy na kierownika seminarium sędziego wojewódzkiego lub powiatowego, który posiada odpowiednie ku temu kwalifikacje.
§  18.
Do obowiązków kierownika seminarium należy w szczególności organizowanie wykładów i ćwiczeń oraz sprawdzanie postępów uczestników.

Rozdział  4.

Odpowiedzialność służbowa.

§  19.
Za przewinienia służbowe i uchybienia godności urzędu aplikanci sądowi podlegają karze dyscyplinarnej niezależnie od odpowiedzialności karnej.
§  20.
1.
Do odpowiedzialności dyscyplinarnej aplikantów sądowych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o państwowej służbie cywilnej.
2.
Do postępowania dyscyplinarnego w sprawach aplikantów sądowych mają odpowiednie zastosowanie przepisy o organizacji komisji dyscyplinarnych i postępowaniu dyscyplinarnym przeciwko funkcjonariuszom państwowym.

Dział  II.

Asesorzy sądowi.
§  21.
1.
Aplikanta sądowego, który ukończył aplikację, Minister Sprawiedliwości może po rozważeniu wniosku prezesa sądu wojewódzkiego mianować asesorem sądowym.
2.
Równocześnie z mianowaniem Minister Sprawiedliwości wyznaczy asesora sądowego do jednego z okręgów sądów wojewódzkich.
§  22.
1.
Przydzielenie asesora sądowego do jednego z sądów w okręgu danego sądu wojewódzkiego zarządza prezes sądu wojewódzkiego.
2.
Minister Sprawiedliwości może przenieść asesora do okręgu innego sądu wojewódzkiego bądź delegować go do pełnienia czynności w Ministerstwie Sprawiedliwości.
§  23.
Minister Sprawiedliwości może zwolnić asesora sądowego jeżeli:
1)
nie zostanie powołany na stanowisko sędziowskie;
2)
zachodzą przypadki przewidziane w art. 71 prawa o ustroju sądów powszechnych.
§  24.
Jeżeli przepisy prawa o ustroju sądów powszechnych i niniejszego rozporządzenia nie stanowią inaczej, do praw i obowiązków asesorów sądowych stosuje się odpowiednio przepisy ustawy o państwowej służbie cywilnej.
§  25.
Przepisy regulujące odpowiedzialność dyscyplinarną pracowników państwowych, określone w § 20, stosuje się do asesorów sądowych ze zmianami przewidzianymi w rozdziale niniejszym.
§  26.
Kary dyscyplinarne są następujące:
1)
nagana,
2)
przeniesienie na inne miejsce służbowe na koszt skazanego,
3)
zwolnienie,
4)
wydalenie ze służby.
§  27.
1.
Władzą dyscyplinarną dla asesora sądowego, który dopuścił się występku służbowego w czasie, kiedy zostało mu powierzone pełnienie czynności sędziowskich, są sądy dyscyplinarne dla sędziów.
2.
W sprawach właściwości i postępowania przed tymi sądami stosuje się odpowiednio przepisy dyscyplinarne dla sędziów sądów powszechnych.
§  28.
Wykonanie wyroku co do kary nagany należy do prezesa właściwego sądu wojewódzkiego, co do pozostałych kar – do Ministra Sprawiedliwości.
§  29.
Przepisów o odpowiedzialności porządkowej nie stosuje się względem asesorów sądowych, którym powierzone zostało pełnienie czynności sędziowskich.

Dział  III.

Przepisy przejściowe i końcowe.
§  30.
Sprawy dyscyplinarne aplikantów i asesorów sądowych, wszczęte przed dniem wejścia w życie rozporządzenia, prowadzi się w dalszym ciągu na podstawie przepisów rozporządzenia.
§  31.
Traci moc rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 25 października 1932 r. o aplikantach i asesorach sądowych (Dz. U. z 1932 r. Nr 95, poz. 825, z 1935 r. Nr 24, poz. 168 i z 1946 r. Nr 35, poz. 220).
§  32.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024