Dokumenty dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 5 września 1950 r.
w sprawie dokumentów dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 7 marca 1950 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr 10, poz. 108) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Każdy członek załogi statku pływającego na śródlądowych drogach wodnych obowiązany jest mieć książeczkę żeglarską.
2.
Książeczka żeglarska jest dowodem zatrudnienia w zawodzie żeglarskim.
3.
Przepisy niniejszego rozporządzenia stosuje się odpowiednio do osób zatrudnionych na tratwach.
§  2.
1.
Do książeczki żeglarskiej wpisuje się dane osobowe członka załogi oraz dane, charakteryzujące jego pracę w zawodzie żeglarskim, a mianowicie:
1)
imię i nazwisko, datę i miejsce urodzenia, stan cywilny, przynależność państwową, miejsce zamieszkania, szczegółowy rysopis, stosunek do służby wojskowej (na podstawie przedłożonego dokumentu wojskowego), numer, datę i miejsce wystawienia dowodu tożsamości (na podstawie przedstawionego dowodu tożsamości), dane o przebiegu dotychczasowej pracy (służby) i o posiadanych kwalifikacjach (na podstawie przedłożonych dowodów);
2)
nazwę lub cechę statku, numer rejestracyjny i datę wpisu do rejestru statku, na którym jest zatrudniony, rodzaj oraz nośność lub siłę maszyn statku, nazwę i siedzibę urzędu, instytucji, przedsiębiorstwa lub firmy, do której należy statek, lub nazwisko i adres właściciela statku, jeżeli jest nim osoba prywatna, oraz nazwisko i imię kierownika statku;
3)
charakter zatrudnienia na statku oraz datę przyjęcia i zwolnienia ze statku, stwierdzenie zwolnienia przez władze żeglugowe, przebieg pracy na statku i odbyte podróże (rejsy) oraz przerwy w podróżach (rejsach) i przebieg prac wykonywanych w czasie przerw w podróżach; nie uważa się za przerwę w pracy na statku okresów wyczekiwania statku na podstawienie do załadunku lub wyładunku, czasu przeznaczonego na wyładowanie lub załadowanie oraz okresu postoju spowodowanego wysokim stanem wody, pochodem lodów lub innymi przeszkodami dla żeglugi w okresie nawigacyjnym.
2.
Jeżeli na statku przebywa stale żona członka załogi, do książeczki wpisuje się jej imię, nazwisko rodowe oraz datę i miejsce urodzenia. Do książeczki żeglarskiej wpisuje się również imiona dzieci do lat 15 włącznie, jeżeli wraz z ojcem przebywają stale na statku.
3.
Jeżeli członkowie rodziny przebywają stale z członkiem załogi na statku i są zatrudnieni w charakterze załogi, wówczas powinni oni posiadać własne książeczki żeglarskie.
§  3.
Wzór książeczki żeglarskiej ze wskazówkami o prowadzeniu w niej wpisów ustali Minister Komunikacji w drodze zarządzenia ogłoszonego w Dzienniku Taryf i Zarządzeń Komunikacyjnych.
§  4.
1.
Książeczki żeglarskie wydaje za zwrotem kosztów własnych na wniosek osób wskazanych w § 1 ust. 1 i 3 właściwa według miejsca zatrudnienia tych osób władza żeglugowa II instancji (dyrekcje okręgowe dróg wodnych).
2.
Książeczkę żeglarską wydaje się na okres lat trzech. Po tym terminie posiadacz jest obowiązany przedłożyć ją władzy żeglugowej wskazanej w ust. 1 celem przedłużenia terminu ważności.
3.
Obywatelom państw obcych mogą być wydane książeczki żeglarskie zgodnie z postanowieniami umów międzynarodowych, a w braku takich umów, na zasadach wzajemności.
§  5.
1.
Do podania o wydanie książeczki żeglarskiej należy dołączyć:
1)
zaświadczenie pracodawcy o przyjęciu do pracy; jeżeli składający podanie jest właścicielem statku, należy przedłożyć dowód stwierdzający prawo własności statku;
2)
dwie fotografie i ewentualnie dwie fotografie żony (§ 2 ust. 2) formatu 4,5 x 6 cm na białym tle;
3)
dokumenty lub ich uwierzytelnione odpisy, stwierdzające dane, o których mowa w § 2 ust. 1 pkt 1 i ust. 2; nie dotyczy to rysopisu członka załogi;
4)
świadectwo lekarskie stwierdzające przydatność do zawodu żeglarskiego.
2.
Podanie nie odpowiadające wymaganiom ust. 1 należy uzupełnić na wezwanie władzy żeglugowej.
3.
Uczniowie szkół żeglarskich składają podania o wydanie książeczek żeglarskich za pośrednictwem dyrekcji szkoły, która dołącza do podań uwierzytelnione przez siebie odpisy dokumentów wymienionych w ust. 1 pkt 3 i 4.
§  6.
1.
Z chwilą zawiązania stosunku pracy posiadacz książeczki obowiązany jest wręczyć ją pracodawcy celem poczynienia w niej wymaganych wpisów.
2.
W razie rozwiązania stosunku pracy pracodawca obowiązany jest poczynić w książeczce wymagane wpisy i zwrócić ją posiadaczowi, zawiadamiając o tym władze żeglugowe i władze zatrudnienia.
3.
Jeżeli kierownik statku jest równocześnie właścicielem statku (szyprem) i wykonuje przewozy samodzielnie, wówczas w swej książeczce sam dokonuje wpisów, zawiadamiając o tym władzę żeglugową.
4.
Z wyjątkiem przypadku przewidzianego w ust. 3 posiadacz książeczki żeglarskiej nie może w swej książeczce czynić żadnych wpisów, zmian, uzupełnień i poprawek.
§  7.
1.
Książeczki żeglarskie należy okazywać na żądanie organów władz żeglugowych oraz innych władz zgodnie z obowiązującymi przepisami. Jeżeli podczas inspekcji organy te stwierdzą, że zapisy w książeczkach nie są zgodne z prawdą, powinny wezwać pracodawcę lub upoważnionego kierownika statku do usunięcia nieścisłości.
2.
Posiadacz książeczki żeglarskiej może sam zażądać zbadania wpisów i poczynienia poprawek.
§  8.
1.
W razie utraty książeczki żeglarskiej posiadacz jej obowiązany jest niezwłocznie powiadomić o tym tę władzę żeglugową, która książeczkę wydała. Ponadto winien zgłosić utratę książeczki w najbliższym komisariacie lub posterunku Milicji Obywatelskiej.
2.
Wskazana w ust. 1 władza żeglugowa, po stwierdzeniu utraty książeczki, wyda uprawnionemu jej wtórnik.
§  9.
Osoby, o których mowa w § 1 ust. 1, obowiązane są zaopatrzyć się w książeczki żeglarskie w ciągu 5 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.
§  10.
Rozporządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1950.46.424

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Dokumenty dla członków załóg statków na śródlądowych drogach wodnych.
Data aktu: 05/09/1950
Data ogłoszenia: 14/10/1950
Data wejścia w życie: 14/10/1950