Państwowe gospodarstwo leśne.

USTAWA
z dnia 20 grudnia 1949 r.
o państwowym gospodarstwie leśnym.

DZIAŁ I.

Przepisy ogólne.
Art.  1.
1.
Państwowe lasy i grunty leśne wraz ze związanymi z nimi gospodarczo gruntami nieleśnymi oraz nieruchomościami i ruchomościami, służącymi do prowadzenia gospodarstwa leśnego (budowlami, urządzeniami technicznymi, transportowymi, komunikacyjnymi itp.), jak również zakładami przemysłu leśnego, stanowią państwowe gospodarstwo leśne.
2.
Do państwowego gospodarstwa leśnego wchodzą również w miarę gospodarczej celowości położone wśród lasów i gruntów leśnych enklawy państwowych gruntów nieleśnych (gruntów ornych, łąk, pastwisk, torfowisk i wód) oraz wrzynające się w lasy i grunty leśne półenklawy takich gruntów.
3.
Do państwowego gospodarstwa leśnego będą włączone stanowiące własność Państwa nieużytki, słabe grunty rolne oraz inne grunty, jeżeli ze względu na swoje położenie nie nadają się na cele specjalne (budowlane, przemysłowe, przebudowy ustroju rolnego, osadnicze itp.).
Art.  2.

Grunty nieleśne, o których mowa w art. 1 ust. 1 i 2, będą wyłączone z państwowego gospodarstwa leśnego, jeżeli potrzeby uzasadniające włączenie przestaną istnieć lub będą mogły być zaspokojone bez takiego włączenia, albo gdy według uznania Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych władz przez niego upoważnionych grunty te okażą się potrzebne dla państwowego gospodarstwa rolnego lub spółdzielczo-produkcyjnego, a wyłączenie ich nie przyniesie istotnej szkody gospodarce leśnej.

Art.  3.

Zalesienie gruntów nieleśnych, włączonych do państwowego gospodarstwa leśnego, może nastąpić na obszarach, nie objętych prawomocnym planem zagospodarowania przestrzennego - po uprzednim wyrażeniu zgody przez Ministra Rolnictwa i Reform Rolnych i Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego. Zgoda taka nie jest jednak wymagana do zalesienia gruntów nieleśnych, których zwarta powierzchnia nie przekracza 5 ha.

Art.  4. 1

(skreślony).

Art.  5.
1.
Za lasy w rozumieniu przepisów niniejszej ustawy uważa się grunty leśne wraz z drzewostanem.
2.
Za grunty leśne uważa się grunty:
a)
które w chwili wejścia w życie niniejszej ustawy znajdują się pod uprawą leśną,
b)
które w chwili wejścia w życie niniejszej ustawy z mocy poprzednio obowiązujących przepisów powinny znajdować się pod uprawą leśną, a na których do tego czasu nie została dokonana trwała zmiana uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania,
c)
które zostały przeznaczone pod uprawę leśną.
Art.  6.
1.
Minister Leśnictwa sprawuje zwierzchnie kierownictwo, nadzór i kontrolę nad państwowym gospodarstwem leśnym.
2.
Administrację państwowego gospodarstwa leśnego wykonują:
a)
w zakresie czynności gospodarczo-leśnych, wymienionych w art. 21 niniejszej ustawy - przedsiębiorstwa lasów państwowych, posiadające własną osobowość prawną, utworzone i działające na podstawie niniejszej ustawy,
b)
w zakresie przerobu i zbytu oraz związanego z nimi transportu drewna i użytków ubocznych gospodarstwa leśnego - przedsiębiorstwa, utworzone przez Ministra Leśnictwa na podstawie i w trybie dekretu z dnia 3 stycznia 1947 r. o tworzeniu przedsiębiorstw państwowych (Dz. U. R. P. Nr 8, poz. 42).

DZIAŁ II.

Zasady gospodarki.

Rozdział 1.

Zachowanie lasów.

Art.  7.
1.
Wszystkie grunty leśne o zwartej powierzchni co najmniej 0,1 ha powinny być trwale utrzymane pod uprawą leśną.
2.
Zmiana uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania może być dokonana jedynie w przypadkach, gdy zmiana taka:
a)
wynika z gospodarczych lub administracyjnych potrzeb państwowego gospodarstwa leśnego,
b)
uzasadniona jest interesem publicznym,
c)
uzasadniona jest interesem obrony lub bezpieczeństwa Państwa,
d) 2
przewidziana jest w prawomocnych miejscowych planach zagospodarowania przestrzennego, albo niezbędne jest dla realizacji narodowych planów gospodarczych.
3. 3
Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi w drodze rozporządzenia organy uprawnione do wydawania zezwoleń na zmianę uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania gruntu, tryb wydawania zezwoleń, a także przypadki, w których wydanie zezwolenia nie jest wymagane.
4-6. 4
(skreślone).
Art.  8.
1.
Pasanie zwierząt gospodarskich na gruntach leśnych oraz przegon tych zwierząt są wzbronione, jeżeli nie wynikają z istniejących uprawnień serwitutowych.
2.
W przypadkach zupełnego braku innych terenów dla wypasu zwierząt gospodarskich Minister Leśnictwa może zezwolić na pasanie i przegon zwierząt gospodarskich na ściśle określonych gruntach leśnych, zwłaszcza jeżeli to pasanie lub przegon zostanie zorganizowany zespołowo.

Rozdział 2.

Zagospodarowanie państwowego gospodarstwa leśnego.

Art.  9.
1.
Gospodarka w lasach państwowych powinna w oparciu o wytyczne narodowych planów gospodarczych dążyć do urzeczywistnienia następujących zadań:
a)
utrzymania trwałości i ciągłości użytkowania dla zaspokojenia obecnych i przyszłych potrzeb gospodarki narodowej w zakresie produkcji drzewnej i niedrzewnej,
b)
wzmożenia naturalnej produkcyjności lasu,
c)
zabezpieczenia korzystnego wpływu lasu na klimat kraju, gospodarkę wodną oraz na zdrowie i kulturę ludności.
2.
Gospodarka w lasach państwowych powinna być oparta na planach urządzenia gospodarstwa leśnego, sporządzonych oddzielnie dla każdej jednostki gospodarczej.
3.
Plany urządzenia gospodarstwa leśnego powinny w szczególności zapewnić użytkowanie w granicach normalnego przyrostu masy drzewnej, zalesienie w jak najkrótszym czasie wszystkich gruntów leśnych państwowego gospodarstwa leśnego oraz włączonych do tego gospodarstwa i przeznaczonych do zalesienia gruntów nie leśnych, jak również podniesienie naturalnej zdolności produkcyjnej lasów.
4.
Zasady sporządzania planów urządzenia gospodarstwa leśnego określa Minister Leśnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego.
5.
Ogólny roczny rozmiar użytkowania w lasach państwowych będzie ustalany na podstawie rozmiarów użytkowania w poszczególnych jednostkach gospodarczych.
6. 5
(skreślony).
7.
Użytkowanie uboczne lasów będzie prowadzone zgodnie z planami urządzenia gospodarstwa leśnego i w sposób, zapewniający trwałość tego użytkowania oraz należyte wykorzystanie dla potrzeb gospodarki narodowej wszelkich produktów ubocznego użytkowania lasów.
8.
Gospodarstwo łowieckie będzie prowadzone na podstawie planów hodowlanych, uzgodnionych z planem gospodarstwa leśnego, przy zachowaniu przepisów prawa łowieckiego.
9.
Zagospodarowanie gruntów ornych, łąk, pastwisk i torfowisk, włączonych do państwowego gospodarstwa leśnego, będzie prowadzone na zasadach, ustalonych przez Ministra Leśnictwa w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
10.
Zagospodarowanie wód będzie prowadzone na podstawie planu rozwoju produkcji rybnej, sporządzonego według zasad, ustalonych przez Ministra Leśnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych.
11.
Zagospodarowanie rezerwatów i parków narodowych będzie prowadzone z uwzględnieniem celów ochrony przyrody.
Art.  10.
1.
Dla celów pierwiastkowej mechanicznej obróbki drewna będą prowadzone, związane terenowo lub gospodarczo z państwowym gospodarstwem leśnym - tartaki, fabryki oklein i sklejek, fabryki płyt pilśniowych oraz znajdujące się przy tych zakładach: heblarnie, skrzynkarnie, beczkarnie itp.
2.
Dla celów racjonalnego użytkowania innych płodów leśnych będą prowadzone w ramach państwowego gospodarstwa leśnego zakłady ekstrakcji i destylacji karpiny, destylarnie żywicy, suszarnie jagód, grzybów i leśnych ziół leczniczych, zakłady przemiału torfu, zakłady przygotowania oraz ekstrakcji kory dla celów garbarskich itp.

Rozdział 3.

Gospodarka finansowa państwowego gospodarstwa leśnego.

Art.  11.
1.
Gospodarka finansowa przedsiębiorstw państwowego gospodarstwa leśnego będzie prowadzona zgodnie z zasadami obowiązującego systemu finansowego na podstawie planów finansowych, zatwierdzonych przez Przewodniczącego Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego w porozumieniu z Ministrami: Leśnictwa oraz Skarbu.
2. 6
(skreślony).
3.
Szczegółowe zasady rachunkowości ustali Minister Leśnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.
Art.  12.

Rokiem obrachunkowym przedsiębiorstwa państwowego gospodarstwa leśnego jest rok kalendarzowy.

Art.  13.

Umarzanie i odpisywanie wartości poszczególnych składników majątkowych państwowego gospodarstwa leśnego następuje według zasad, które ustali Minister Leśnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego, Ministrem Skarbu i Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.

Rozdział 4.

Wyłączanie obszarów leśnych z państwowego gospodarstwa leśnego.

Art.  14.
1.
Poszczególne obszary mogą być - po zasięgnięciu opinii właściwych organów planowania przestrzennego - wyłączone z państwowego gospodarstwa leśnego i przekazane pod zarząd innych ministrów z przeznaczeniem na:
a)
terenowe cele wojskowe, jeżeli osiągnięcie tych celów wymaga objęcia zarządu tymi obszarami przez władze wojskowe,
b)
potrzeby doświadczalne i dydaktyczne wyższych szkół leśnych,
c)
potrzeby związane z ochroną granicy Państwa i wybrzeża morskiego,
d)
potrzeby uzdrowisk posiadających charakter użyteczności publicznej oraz zakładów społecznych służby zdrowia, społeczno-opiekuńczych, jak również stałych urządzeń wypoczynkowych i sportowych,
e)
potrzeby rozwojowe osiedli oraz przemysłu, górnictwa i handlu,
f)
tereny ochronne obszarów wodnych (źródła, tereny wodonośne), służących dla celów zaopatrzenia wodociągów w wodę.
2.
Wyłączone obszary podlegają ponownemu włączeniu do państwowego gospodarstwa leśnego, jeżeli potrzeby uzasadniające wyłączenie przestaną istnieć lub też będą mogły być zaspokojone bez takiego wyłączenia.
3.
Lasy i grunty leśne, pozostające pod zarządem innych ministrów w chwili wejścia w życie niniejszej ustawy, pozostają nadal pod tym zarządem, jeżeli nie zachodzą okoliczności, uzasadniające włączenie takich obszarów do państwowego gospodarstwa leśnego zgodnie z treścią ustępu poprzedniego.
Art.  15. 7

Minister Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego określi w drodze rozporządzenia organy uprawnione do wyłączania lasów, gruntów leśnych i nieleśnych z państwowego gospodarstwa leśnego i ich przekazywania, zasady i tryb postępowania w tym zakresie oraz zasady i tryb włączania lasów, gruntów leśnych i nieleśnych do państwowego gospodarstwa leśnego.

Art.  16.

Minister Leśnictwa może w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych wyłączyć z państwowego gospodarstwa leśnego i przekazać na cele reformy rolnej odosobnione obszary lasów, w których z powodu mniejszej od 25 ha powierzchni lub oddalonego od innych lasów państwowych położenia prowadzenie gospodarstwa przez administrację państwową byłoby istotnie utrudnione.

Art.  17. 8

1.
Minister Leśnictwa lub upoważniony przez niego organ może dopuścić do korzystania z obszarów państwowego gospodarstwa leśnego inne działy administracji publicznej, przedsiębiorstwa państwowe oraz inne instytucje - dla celów interesu publicznego (w szczególności obrony i bezpieczeństwa Państwa), które mogą być osiągnięte bez wyłączania takich obszarów z państwowego gospodarstwa leśnego.
2.
O dopuszczeniu do takiego korzystania, jego granicach i zasadach rozstrzyga Minister Leśnictwa.
Art.  18.

Lasy państwowe, wyłączone z państwowego gospodarstwa leśnego i pozostające pod zarządem innych ministrów, powinny być zagospodarowane według zasad art. 8 przy uwzględnieniu potrzeb i warunków, które spowodowały wyłączenie danych obszarów z państwowego gospodarstwa leśnego.

Art.  19. 9

Zmiana uprawy leśnej na inny rodzaj użytkowania gruntu może nastąpić na wniosek jednostki zarządzającej lasem i gruntem leśnym w trybie określonym w art. 7 ust. 3.

Art.  20.
1.
Minister Leśnictwa sprawuje w ramach naczelnego kierownictwa sprawami zagospodarowania lasów państwowych nadzór techniczny nad zagospodarowaniem lasów, znajdujących się pod zarządem innych ministrów.
2.
Minister Leśnictwa może zarządzić wykonywanie tego nadzoru przez przedsiębiorstwa lasów państwowych, określone w art. 6 ust. 2 lit. a).
3.
Zasady i tryb wykonywania nadzoru ustali Minister Leśnictwa w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

DZIAŁ III.

Zakres działania i zasady organizacji przedsiębiorstw lasów państwowych.
Art.  21.
1.
Przedsiębiorstwa lasów państwowych, utworzone na podstawie art. 6 ust. 2 lit. a), obejmują całokształt gospodarki w zakresie:
a)
hodowli, ochrony i urządzenia lasu,
b)
ścinki i wyrobu podstawowych sortymentów surowca drzewnego,
c)
wywozu drewna z lasów do składów przy kolejach, drogach wodnych i kołowych, jak również do położonych przy lasach obróbki drewna,
d)
pozyskiwania nasion, żywicowania oraz pozyskiwania kory garbarskiej i karpiny,
e)
prowadzenia gospodarki łowieckiej, rybackiej, rolnej i torfowej,
f)
pozyskiwania wszelkich innych użytków gospodarki nie drzewnej,
g)
melioracji gruntów leśnych i nieleśnych, budowy dróg leśnych, zabudowy potoków górskich, budowy i utrzymania budynków i budowli, związanych z gospodarstwem leśnym.
2.
Minister Leśnictwa może powierzać ze względów celowości gospodarczych wykonywanie poszczególnych czynności, wymienionych w ust. 1, przedsiębiorstwom tworzonym w trybie art. 6 ust. 2 lit. b).
Art.  22.
1.
Minister Leśnictwa ustali w drodze rozporządzenia, w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Skarbu, jakie przedsiębiorstwa będą powołane do bezpośredniego prowadzenia gospodarstwa leśnego, jakie zaś do kierownictwa, koordynacji, nadzoru i kontroli tych przedsiębiorstw.
2.
Rozporządzenie to określi zakres działania i zasady prowadzenia przedsiębiorstw oraz zasady koordynacji, nadzoru i kontroli ich działalności oraz jakie organy przedsiębiorstw lasów państwowych i w jakim zakresie będą właściwe do wykonywania czynności, wymienionych w art. 31.
Art.  23.
1.
Powołanie do życia poszczególnych przedsiębiorstw nastąpi w drodze zarządzeń Ministra Leśnictwa, wydanych w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu, ogłoszonych w Monitorze Polskim. Z dniem ogłoszenia tych zarządzeń przedsiębiorstwa nabywają osobowość prawną.
2.
Szczegółowy zakres działania oraz zasady organizacji, gospodarki finansowej i rachunkowości przedsiębiorstw lasów państwowych określą statuty, regulaminy oraz instrukcje, nadane przez Ministra Leśnictwa w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego oraz Ministrem Skarbu, a w stosunku do rachunkowości - także z Prezesem Najwyższej Izby Kontroli.
Art.  24.
1.
Przedsiębiorstwom lasów państwowych służą wszystkie publiczno-prawne uprawnienia dotychczasowej administracji lasów państwowych.
2.
Przedsiębiorstwa te mają w szczególności prawo używania zgodnie z obowiązującymi przepisami pieczęci z godłem państwowym.
Art.  25.

Zastępstwo sądowe w sprawach, dotyczących praw i interesów majątkowych przedsiębiorstw lasów państwowych, należy do zakresu działania Prokuratorii Generalnej Rzeczypospolitej Polskiej.

Art.  26. 10

(uchylony).

Art.  27. 11

(uchylony).

Art.  28.
1.
Pracownikom przedsiębiorstw lasów państwowych - do których zakresu czynności należy ochrona lasów, gruntów rolnych, łowiectwa, rybołówstwa i wszelkiego innego mienia lasów państwowych, jak również ochrona przyrody, bez względu na to, czy ich stosunek służbowy ma charakter publiczno-prawny, czy też prywatno-prawny - służą przy wykonywaniu tych czynności wszelkie dotychczasowe uprawnienia funkcjonariuszów administracji lasów państwowych, wynikające ze szczególnych przepisów.
2.
Przy wykonywaniu czynności, o których mowa w ust. 1, pracownicy lasów państwowych powinni nosić mundur i odznaki według ustalonych form.
Art.  29.

Minister Leśnictwa przekaże na rzecz przedsiębiorstw lasów państwowych majątek Skarbu Państwa w zakresie, wynikającym z czynności odpowiednich przedsiębiorstw. Przekazanie majątku nieruchomego w zarząd i użytkowanie, a ruchomego na własność przedsiębiorstw nastąpi protokolarnie.

Art.  30.
1.
Za zobowiązania przedsiębiorstw lasów państwowych Skarb Państwa odpowiada do wysokości, znajdującego się w ich użytkowaniu i zarządzie majątku nieruchomego.
2.
Minister Leśnictwa określi w drodze rozporządzenia w porozumieniu z Przewodniczącym Państwowej Komisji Planowania Gospodarczego i Ministrem Skarbu szczegółowe zasady postępowania przy ustalaniu zakresu odpowiedzialności Skarbu Państwa.
Art.  31.

W zakresie działania Ministra Leśnictwa, wynikającym ze szczególnych przepisów ustawowych, a nie objętym przepisami niniejszej ustawy, organy przedsiębiorstw lasów państwowych wykonują czynności:

a)
przewidziane w art. 23-25 dekretu z dnia 26 kwietnia 1948 r. o ochronie lasów nie stanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. Nr 24, poz. 165),
b)
wynikające z wykonania dekretu z dnia 12 grudnia 1944 r. o przejęciu niektórych lasów na własność Skarbu Państwa (Dz. U. R. P. Nr 15, poz. 82),
c)
przewidziane w art. 5 i 7 ustawy z dnia 7 kwietnia 1949 r. o ochronie przyrody (Dz. U. R. P. Nr 25, poz. 180),
d)
przewidziane dla organów administracji lasów państwowych w prawie łowieckim (Dz. U. R. P. z 1927 r. Nr 110, poz. 934 i z 1932 r. Nr 67, poz. 622),
e)
przewidziane w art. 8 ustawy z dnia 18 listopada 1948 r. o przejściu na własność Państwa niektórych lasów i innych gruntów samorządowych (Dz. U. R. P. Nr 57, poz. 456),
f)
przewidziane w art. 5 dekretu z dnia 5 lipca 1946 r. o Straży Leśnej (Dz. U. R. P. z 1946 r. Nr 41, poz. 238 i z 1949 r. Nr 18, poz. 110),

DZIAŁ IV.

Przepisy przejściowe i końcowe.
Art.  32.

Przepisy niniejszej ustawy nie naruszają przepisów o przekazywaniu oraz użytkowaniu lasów i gruntów leśnych, stanowiących własność Państwa, na cele specjalne, przewidziane w obowiązujących przepisach.

Art.  33.

Z dniem wejścia w życie niniejszej ustawy tracą moc przepisy dekretu z dnia 30 września 1936 r. o państwowym gospodarstwie leśnym (Dz. U. R. P. z 1936 r. Nr 75, poz. 533 i z 1937 r. Nr 21, poz. 130), rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. Nr 119, poz. 1079, z 1928 r. Nr 38, poz. 373, z 1930 r. Nr 86, poz. 661, z 1936 r. Nr 75, poz. 533 i z 1947 r. Nr 60, poz. 327), rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o zagospodarowaniu lasów państwowych (Dz. U. R. P. z 1928 r. Nr 36, poz. 336, z 1933 r. Nr 32, poz. 272, z 1934 r. Nr 110, poz. 976 i z 1936 r. Nr 75, poz. 533).

Art.  34.

Do czasu wydania przepisów, przewidzianych w niniejszej ustawie, będą miały zastosowanie dotychczasowe przepisy w zakresie, w jakim nie są one sprzeczne z tą ustawą.

Art.  35.

Wykonanie ustawy porucza się Ministrowi Leśnictwa.

Art.  36.

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1950 r.

1 Art. 4 skreślony przez art. 24 pkt 1 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
2 Art. 7 ust. 2 lit. d) zmieniona przez art. 1 dekretu z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.448) zmieniającego nin. ustawę z dniem 28 października 1950 r.
3 Art. 7 ust. 3 zmieniony przez art. 24 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
4 Art. 7 ust. 4-6 skreślone przez art. 24 pkt 2 lit. b) ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
5 Art. 9 ust. 6 skreślony przez art. 3 ustawy z dnia 30 maja 1989 r. o zmianie upoważnień do wydawania aktów wykonawczych (Dz.U.89.35.192) z dniem 1 lipca 1989 r.
6 Art. 11 ust. 2 skreślony przez art. 36 pkt 1 ustawy z dnia 26 lutego 1982 r. o gospodarce finansowej przedsiębiorstw państwowych (Dz.U.82.7.54) z dniem 1 lipca 1982 r.
7 Art. 15 zmieniony przez art. 24 pkt 3 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
8 Art. 17 zmieniony przez art. 24 pkt 4 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
9 Art. 19 zmieniony przez art. 24 pkt 5 ustawy z dnia 26 października 1971 r. o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz rekultywacji gruntów (Dz.U.71.27.249) z dniem 1 stycznia 1972 r.
10 Art. 26 uchylony przez art. IX pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz.U.74.24.142) z dniem 1 stycznia 1975 r.
11 Art. 27 uchylony przez art. IX pkt 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. Przepisy wprowadzające Kodeks pracy (Dz.U.74.24.142) z dniem 1 stycznia 1975 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Wszystkie wyroby tytoniowe wkrótce trafią do systemu Track&Trace

Punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych czekają nowe obowiązki. Unijnym Systemem Śledzenia Ruchu i Pochodzenia Wyrobów Tytoniowych (Track&Trace) obecnie objęte są papierosy i tytoń do samodzielnego skręcania papierosów. Od 20 maja trafią do niego także wszystkie inne wyroby zawierające w swoim składzie tytoń. W systemie muszą się również zarejestrować punkty sprzedaży wyrobów tytoniowych.

Krzysztof Koślicki 05.02.2024