Powoływanie i organizacja społecznych komisyj kontroli cen.

ROZPORZĄDZENIE
RADY PAŃSTWA
z dnia 13 czerwca 1947 r.
w sprawie powołania i organizacji społecznych komisyj kontroli cen.

Na podstawie art. 12 ustawy z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43, poz. 218) - zarządza się, co następuje:
§  1.
Przy powiatowych (miejskich), radach narodowych powołuje się społeczne komisje kontroli cen, złożone z przewodniczącego, jego zastępcy oraz pięciu członków.
§  2. 1
Właściwa rada narodowa powołuje przewodniczącego oraz pięciu członków społecznej komisji kontroli cen. W skład komisji wchodzi ponadto przedstawiciel prokuratury powiatowej.
§  3.
Do zakresu działania społecznych komisyj kontroli cen należy:
a)
współdziałanie z organami, powołanymi do zwalczania drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym, w szczególności przez sprawdzanie bezpośrednio w przedsiębiorstwach sprzedaży i przynależnych do nich pomieszczeniach zapasów towarowych, ksiąg handlowych i zapisków oraz faktur (rachunków), jak również wszelkich innych dowodów rachunkowych oraz żądanie wyjaśnień, dotyczących dokonywanych transakcyj;
b)
organizacja i koordynacja kontroli przestrzegania przepisów o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym na terenie działania komisji.
§  4. 2
Społeczna komisja kontroli cen wykonuje swe czynności bądź bezpośrednio przez swych członków, bądź za pośrednictwem kontrolerów społecznych, a wyniki przeprowadzonych kontroli podaje do wiadomości prokuratorowi powiatowemu.
§  5. 3
W przypadku stwierdzenia przestępstwa, określonego w ustawie z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43, poz. 218), społeczna komisja kontroli cen może zgłosić umotywowane wnioski w przedmiocie:
a)
zabezpieczenia grożącej podejrzanemu (oskarżonemu) kary grzywny, tymczasowego zamknięcia przedsiębiorstwa oraz sprzedaży na rachunek podejrzanego (oskarżonego) towarów, których przestępstwo dotyczy lub towarów ulegających szybkiemu zepsuciu;
b)
rodzaju i wysokości sankcji karnych (grzywna, skierowanie do pracy przymusowej, przepadek towarów, których przestępstwo dotyczy, przepadek urządzeń przedsiębiorstwa, zamknięcie przedsiębiorstwa, pozbawienie uprawnień handlowych i przemysłowych, pozbawienie prawa do zajmowania lokalu handlowego, ogłoszenie w prasie, wywieszenie ogłoszenia na drzwiach przedsiębiorstwa).
§  6.
Za przestępstwa popełnione przy wykonywaniu czynności urzędowych lub w związku z tymi czynnościami członkowie społecznej komisji kontroli cen odpowiadają na równi z funkcjonariuszami publicznymi.
§  7.
Tryb funkcjonowania społecznej komisji kontroli cen oraz sposób przeprowadzania kontroli określa regulamin, stanowiący załącznik do niniejszego rozporządzenia.
§  8.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

REGULAMIN

społecznych komisji kontroli cen.

ORGANIZACJA I WEWNĘTRZNY TRYB POSTĘPOWANIA

§ 1. 4
Społeczna komisja kontroli cen natychmiast po powołaniu jej przez właściwą radę narodową wyłoni prezydium, złożone z przewodniczącego komisji, jego zastępcy i sekretarza. Dla sprawności i prawidłowego trybu prac komisji wskazane jest, aby sekretarzem komisji był przedstawiciel prokuratury powiatowej.
§  2. 5
(skreślony).
§  3.
Społeczna komisja kontroli cen orzeka w kompletach najmniej trzyosobowych.

Przewodniczący komisji powołuje komplety i ich przewodniczących oraz przekazuje im do rozpoznania poszczególne sprawy. Postanowienia społecznej komisji kontroli cen (kompletów) zapadają zwykłą większością głosów.

W protokółach z posiedzeń komisji należy w razie braku jednomyślności przy podejmowaniu uchwał podać również zdanie mniejszości komisji.

Protokół podpisują wszyscy członkowie komisji biorący udział w posiedzeniu.

§  4. 6
Legitymacje dla członków społecznych komisji kontroli cen wystawia prezydium właściwej powiatowej (miejskiej), rady narodowej według poniższego wzoru:

Wzór

Prezydium Powiatowej (Miejskiej)

Rady Narodowej w ...............

dnia ................ 1947 r.

LEGITYMACJA

Ob. .......... zam. .......... jest członkiem Społecznej

Komisji Kontroli Cen przy Powiatowej (Miejskiej) Radzie

Narodowej w .......................

Przewodniczący Prezydium Powiatowej (Miejskiej)

Rady Narodowej

§  5.
Prezydium właściwej rady narodowej zapewni załatwienie wszystkich czynności biurowych społecznych komisji kontroli cen.

Akcja kontrolna.

§  6. 7
Społeczna komisja kontroli cen bezzwłocznie po zorganizowaniu się winna wejść w ścisły kontakt:
a)
z miejscowymi organizacjami społecznymi, w celu otrzymania list kandydatów na kontrolerów społecznych,
b)
z miejscową komisją cennikową, w celu stałego otrzymywania urzędowych cenników artykułów pierwszej potrzeby oraz innych towarów,
c)
z prokuratorem powiatowym, w celu uzgodnienia akcji kontrolnej.
§  7.
Plan akcji kontrolnej opracowuje prezydium komisji. Akcja powinna być masowa (jednoczesna) i przeprowadzana w różnych terminach (nie powtarzających się periodycznie).
§  8.
W porozumieniu z miejscowymi organizacjami społecznymi (§ 6 lit. a) komisja zorganizuje możliwie dużą ilość lotnych grup kontrolnych trzyosobowych, które zaopatrzone w upoważnienie komisji oraz cenniki urzędowe dokonywać będą kontroli w miejscach sprzedaży. Upoważnienia do przeprowadzenia kontroli mają charakter czasowy i winny być zwrócone do sekretariatu komisji wraz ze sporządzonym protokołem bezpośrednio po ukończeniu kontroli.

Upoważnienie do przeprowadzenia kontroli podpisuje przewodniczący komisji lub jego zastępca.

Kontrolkę wydanych upoważnień prowadzi sekretariat komisji.

Treść upoważnień do przeprowadzenia kontroli oraz kontrolek wydanych upoważnień ustalają poniższe wzory:

Wzór 1.

Społeczna Komisja Kontroli Cen

przy Powiatowej (Miejskiej)

Radzie Narodowej

w ..............................

dnia .........................

Upoważnienie

Na zasadzie § 4 rozporządzenia Rady Państwa z dnia 13 czerwca

1947 r. w sprawie powołania i organizacji społecznych komisji

kontroli cen (Dz. U. R. P. Nr 44, poz. 228) upoważnia się:

ob. 1) ...................

ob. 2) ...................

ob. 3) ...................

do przeprowadzania kontroli przewidzianej w art. 12 i nast.

ustawy z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i

nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43,

poz. 218).

Upoważnienie niniejsze ważne jest w dniu ........... (L. S.)

Przewodniczący Komisji

Uwaga: Upoważnienie niniejsze należy zwrócić niezwłocznie po

przeprowadzeniu kontroli wraz z protokołem kontroli do

sekretariatu komisji.

Wzór 2.

Kontrolka wydanych upoważnień do przeprowadzania kontroli.

1 2 3 4 5 6
Nr wydanego upoważnienia i data imiona i nazwiska kontrolerów adresy kontrolerów organizacja delegująca kontrola przeprowadzona w dniu ..... data zwrotu
§  9.
Członkowie komisji przeprowadzają kontrolę w grupach trzyosobowych, przy czym grupa może się składać z członków komisji i kontrolerów społecznych.
§  10.
Kontrola przeprowadzana przez kontrolerów społecznych powinna polegać na stwierdzeniu:
a)
czy w przedsiębiorstwie sprzedaży znajduje się na widocznym miejscu cennik sprzedawanych towarów,
b)
czy cennik ten jest zgodny z cennikiem urzędowym, tzn. ustalonym przez komisję cennikową względnie inne do tego powołane władze,
c)
czy towary wystawione na widok publiczny posiadają ujawnioną cenę sprzedażną,
d)
czy w przedsiębiorstwie sprzedaży nie są pobierane ceny wyższe od ustalonych w cenniku,
e)
czy towar sprzedawany jest każdemu kupującemu w ramach normalnego zapotrzebowania i czy nie zachodzi zjawisko ukrywania towaru,
f)
czy przedsiębiorstwo sprzedaży posiada faktury (rachunki) na towary znajdujące się w miejscu sprzedaży (z wyjątkiem towarów, stanowiących wytwory gospodarstwa rolnego, nie przerabiane sposobem przemysłowym, a nabywanych bezpośrednio od rolników, co do których za cenę zakupu uważa się cenę targową).
§  11.
W razie stwierdzenia, że przedsiębiorstwo nie przestrzega któregokolwiek z obowiązków wymienionych w § 10, kontrolerzy spiszą protokół według niżej podanego wzoru:

Wzór

Protokół

.......... dn. .......... mies. .......... 1947 r. Społeczna

Komisja Kontroli Cen Powiatowej (Miejskiej) Rady Narodowej

w.......... w składzie:

1) ..................

2) ..................

3) ..................

przybyła do domu Nr ......... przy ul. ............... w celu

przeprowadzenia kontroli przedsiębiorstwa handlowego pod firmą

................. należącego do .................

1) przy kontroli stwierdzono ............. (tu należy podać

opis przestępstwa);

2) lokal powyższy zastano zamknięty, przy czym:

a) stwierdzono, że mimo zamknięcia sklepu wewnątrz

znajdował się właściciel ................... z obsługą,

a mianowicie ......................

Sporządzono protokół rewizji sklepu i magazynu.

b) adres właściciela ustalono i w mieszkaniu jego przy

ul. ............. Nr ........ przeprowadzono rewizję,

przy czym sprowadzono go do sklepu i przeprowadzono

rewizję w sklepie i magazynie.

c) właściciela nie znaleziono, wobec czego rewizję

przeprowadzono w obecności dwóch świadków.

Protokół rewizji załącza się.

Podpisy:

Właściciela (kierownika)

Członków Komisji

§  12.
Protokóły składa się w sekretariacie komisji dla sprawdzenia:
1)
czy kontrolerzy dokonali kontroli zgodnie z przepisami regulaminu;
2)
czy w czynach opisanych w protokóle kontroli mieszczą się znamiona przestępstw wymienionych w ustawie z dnia 2 czerwca 1947 r. o zwalczaniu drożyzny i nadmiernych zysków w obrocie handlowym (Dz. U. R. P. Nr 43, poz. 218). W przypadku stwierdzenia braków w protokóle należy zarządzić ich usunięcie.
§  13. 8
1.
Po sprawdzeniu protokołu oraz przesłuchaniu podejrzanego i świadków przez sekretarza komisji akta sprawy przekazuje się wraz z wnioskiem komisji prokuratorowi powiatowemu.
2.
W przypadku stwierdzenia, iż w czynach opisanych w protokole kontroli brak cech przestępstwa, komisja pozostawia sprawę bez dalszego biegu.
§  14. 9
(skreślony).
§  15. 10
(skreślony).
§  16.
Dokumenty wystawiane przez społeczną komisję kontroli cen winny być opatrzone pieczęcią urzędową właściwej rady narodowej.
1 § 2 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
2 § 4 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
3 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
4 Załącznik § 1 zmieniony przez § 2 pkt 1 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
5 Załącznik § 2 skreślony przez § 2 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
6 Załącznik § 4 zmieniony przez § 2 pkt 3 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
7 Załącznik § 6 zmieniony przez § 2 pkt 4 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
8 Załącznik § 13 zmieniony przez § 2 pkt 5 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
9 Załącznik § 14 skreślony przez § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.
10 Załącznik § 15 skreślony przez § 2 pkt 6 rozporządzenia z dnia 26 października 1950 r. (Dz.U.50.49.455) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 28 października 1950 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024