Wyrób, sprzedaż oraz opodatkowanie napojów winnych.

DEKRET
z dnia 13 czerwca 1946 r.
o wyrobie, sprzedaży oraz opodatkowaniu napojów winnych.

Na podstawie ustawy z dnia 3 stycznia 1945 r. o trybie wydawania dekretów z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr 1, poz. 1) - Rada Ministrów postanawia, a Prezydium Krajowej Rady Narodowej zatwierdza, co następuje:

Przedmiot opodatkowania.

Art.  1.
1.
Napoje winne, zarówno wyrobione w kraju jak i sprowadzone z zagranicy, podlegają podatkowi spożywczemu.
2.
Do napojów winnych zalicza się:
a)
wina naturalne (gronowe, rodzynkowe i owocowe) t.j. napoje powstałe z przefermentowania winogron, rodzynek owoców i jagód lub ich soków oraz rzewienia (Rheumesculentum), o zawartości powyżej 1,5% objętościowych alkoholu,
b)
wina sztuczne t.j. napoje podobne do wina, wyrobione z jakichkolwiek innych niewymienionych w pkt a) i e) surowców, o zawartości powyżej 1,5% objętościowych alkoholu,
c)
wina musujące t.j. napoje winne, z których po otwarciu naczynia wydziela się kwas węglowy, powstały w drodze dodatkowej fermentacji butelkowej, burząc zawarte w naczyniu wino,
d)
wina gazowane t.j. napoje winne, nasycone w sposób mechaniczny kwasem węglowym,
e)
miód pitny t.j. napój powstały z przefermentowania brzeczki miodowej ewentualnie z dodatkiem chmielu, soków owocowych i jagodowych, ziół i cukru.
3.
Minister Skarbu:
a)
ustala w drodze rozporządzenia warunki, jakimi powinny odpowiadać napoje winne wymienione w ust. 2 pkt a) i b),
b)
rozstrzyga w przypadkach wątpliwych, do jakiego rodzaju wina zaliczone być mają poszczególne napoje winne ze względu na rodzaj użytych do ich wyrobu surowców itp.
4.
Napoje winne, zawierające powyżej 25% objętościowych alkoholu, nie podlegają podatkowi spożywczemu, natomiast alkohol, zawarty w takich napojach winnych, podlega w całości opłacie monopolowej na równi ze spirytusem, przeznaczonym do wyrobu wódek gatunkowych, stosownie do przepisów o monopolu spirytusowym.

Zwolnienie od podatku.

Art.  2.
1.
Wolne są od podatku:
a)
napoje winne, przeznaczone do użytku we własnym gospodarstwie domowym wytwórcy, a nie na sprzedaż, wyrobione domowym sposobem w kraju w ciągu roku w ilości, nie przekraczającej łącznie z posiadanym już zapasem 100 litrów;
b)
napoje winne, znajdujące się po węzłem podatku, a zniszczone w obecności kontroli skarbowej, jako niezdatne do spożycia lub zniszczone wskutek nieprzewidzianego wypadku;
c)
napoje winne, przeznaczone do wyrobu win musujących, gazowanych, spirytusu lub octu;
d)
napoje winne, wolne od cła przy przywozie z zagranicy bądź przez podróżnych, bądź jako próbki bezpłatne, stosownie do obowiązujących przepisów celnych;
e)
napoje winne wydawane ze składów tranzytowych dla zaopatrywania statków morskich, utrzymujących komunikację z portami zagranicznymi, na warunkach ustalonych w przepisach celnych dla zwolnienia od cła.
2.
Warunki stosowania przepisów, zawartych w pkt a) - c) ustala Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
3.
Minister Skarbu może zwalniać od podatku napoje winne nabywane lub otrzymywane nie w celach zarobkowych (handlowych).

Wysokość podatku.

Art.  3.
1.
Podatek spożywczy wynosi:

A) od win naturalnych:

1) gronowych:

a) zawierających do 16% alkoholu - 75 zł od butelki,

b) zawierających powyżej 16% alkoholu - 150 zł od butelki;

2) rodzynkowych 75 zł od butelki;

3) owocowych 15 zł od butelki;

B) od win sztucznych 75 zł od butelki;

C) od win musujących:

1) gronowych 300 zł od butelki;

2) owocowych 150 zł od butelki;

D) od win gazowanych:

1) gronowych 150 zł od butelki;

2) owocowych 50 zł od butelki;

E) od miodu pitnego 15 zł od butelki.

2.
Minister Skarbu może zmieniać w drodze rozporządzeń stawki podatku, określone w ust. 1, w granicach wysokości, ustalonej w tym ustępie.
3.
Mieszanina dwóch lub kilku gatunków win podlega opodatkowaniu według stawki tego rodzaju wina zawartego w mieszaninie, które jest najwyżej opodatkowane. Minister Skarbu może zezwolić na wyjątki od tego przepisu.
4.
Butelką w rozumieniu niniejszego dekretu jest naczynie, zawierające napoje winne w ilości do 850 cm3 włącznie przy winach musujących i gazowanych, a 750 cm3 włącznie przy pozostałych napojach winnych. Jeżeli butelka zawiera większą ilość napoju winnego, niż podano wyżej, liczy się każde następne, choćby tylko rozpoczęte 850 cm3 bądź 750 cm3 zawartości napoju winnego za dalszą całą butelkę.
5.
Przy opodatkowaniu napojów winnych, których ilość przy przewozie z zagranicy lub przewozie została określona wagowo, a które zostały następnie wbrew przepisom usunięte spod opodatkowania podczas przewozu bądź z wolnego składu lub z wytwórni, przyjmuje się - w przypadku niemożności ustalenia ich objętości - za podstawę opodatkowania wagę brutto w stosunku: 1 kg brutto za 1 butelkę.

Obowiązek uiszczenia i termin płatności podatku.

Art.  4.
1.
Do uiszczenia podatku od napojów winnych, wyrobionych w kraju, obowiązany jest wytwórca lub przedsiębiorca wolnego składu (art. 6). Podatek płatny jest przed wydaniem napojów winnych do wolnego obrotu z wytwórni lub wolnego składu.
2.
Przy przywozie napojów winnych z zagranicy do uiszczenia podatku obowiązana jest osoba, uprawniona do rozporządzania towarem w rozumieniu obowiązujących przepisów celnych. Podatek płatny jest jednocześnie z należnościami celnymi z wyjątkiem przypadku przewidzianego w ust. 3.
3.
Napoje winne sprowadzone z zagranicy mogą być po dokonaniu ostatecznej odprawy celnej przewozowej przekazane pod węzłem podatku do wytwórni lub wolnego składu i z chwilą przejęcia ich przez te przedsiębiorstwa obowiązek uiszczenia od nich podatku przechodzi na przedsiębiorcę wytwórni bądź wolnego składu (ust. 1).
Art.  5.
1.
Napoje winne, podlegające podatkowi, mogą być wypuszczane do wolnego obrotu w kraju jedynie w butelkach, po uiszczeniu przypadającego podatku.
2.
Podatek od napojów winnych uiszcza się przez naklejenie na butelkach opasek podatkowych, zakupionych w kasie urzędu skarbowego lub celnego.
3.
W przypadku sprowadzania napojów winnych z zagranicy nie w celach zarobkowych Minister Skarbu może zezwolić na warunkach przez siebie ustalonych na:
a)
rozlew napojów winnych, sprowadzonych w innych naczyniach niż butelki poza wolnym składem,
b)
uiszczenie podatku bez użycia opasek podatkowych.
4.
Od napojów winnych wysyłanych za granicę w beczkach uiszcza podatek przedsiębiorca wytwórni lub wolnego składu gotówką w kasie urzędu skarbowego lub za pośrednictwem P.K.O. bez użycia opasek podatkowych, przed wydaniem napojów z przedsiębiorstwa.
5.
Warunki stosowania przepisów ust. 2 i 4 ustala Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
Art.  6.
1.
Minister Skarbu może zezwolić na otwarcie i prowadzenie wolnych składów napojów winnych, sprowadzonych pod węzłem podatku z wytwórni, z zagranicy lub innego wolnego składu, celem ich magazynowania i ewentualnie rozlewu, za zapłatą podatku dopiero przed wydaniem tych napojów do wolnego obrotu.
2.
Warunki udzielania i cofania zezwoleń wymienionych w ust. 1 oraz prowadzenia wolnego składu określa Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
Art.  7.

W przypadkach, zasługujących na uwzględnienie, podatek od napojów winnych, wyrobionych w kraju może być zakredytowany na warunkach ustalonych przez Ministra Skarbu w drodze rozporządzenia.

Odpowiedzialność rzeczowa za podatek.

Art.  8.

Napoje winne, podlegające opodatkowaniu w myśl art. 1, może władza skarbowa - w razie nieuiszczenia od nich podatku przy wprowadzeniu do wolnego obrotu - zająć bez względu na prawa osób trzecich, celem pokrycia należności podatkowej. Przepisu tego nie stosuje się w przypadkach, gdy osoby trzecie nabyły swe prawa w dobrej wierze.

Przedawnienie.

Art.  9.
1.
Prawo żądania zwrotu podatku nienależnie pobranego przedawnia się z upływem roku, licząc od dnia uiszczenia podatku.
2.
Prawo żądania należnego Państwu podatku bez względu na to, czy jego wymiar został dokonany, czy udaremniony wskutek zatajenia, przedawnia się z upływem pięciu lat, licząc od dnia powstania obowiązku podatkowego. Przedawnienie prawa żądania zapłaty podatku przerywa każda czynność, podjęta przez władzę skarbową, w celu ściągnięcia należności podatku wymierzonego lub zatajonego.

Właściwość władz.

Art.  10.

Wymiar podatku od napojów winnych należy do właściwości władz skarbowych.

Zaległości podatkowe.

Art.  11.
1.
Ściągnięcie nieuiszczonego w terminie podatku od napojów winnych wraz z odsetkami od zaległości następuje w trybie administracyjnym przez władze skarbowe w drodze zajęcia i sprzedaży znajdujących się w wytwórni zapisów gotowych wyrobów bez względu na jakiekolwiek prawa osób trzecich oraz w drodze egzekucji do wszelkiego innego majątku przedsiębiorcy, obowiązanego do uiszczenia podatku.
2.
Minister Skarbu uprawniony jest do umarzania nieściągalnych należności z tytułu podatku od napojów winnych.

Kontrola skarbowa.

Art.  12.
1.
Na wyrób napojów winnych potrzebne jest zezwolenie Ministra Skarbu, wydawane w porozumieniu z Ministrem Aprowizacji i Handlu.
2.
Warunki udzielania i cofania zezwoleń, wymienionych w ust. 1, ustala Minister Skarbu w drodze rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z Ministrem Aprowizacji i Handlu.
3.
Produkcja, magazynowanie, rozlew i sprzedaż napojów winnych podlegają nadzorowi skarbowemu.
4.
Na 14 dni przed zamierzonym uruchomieniem wytwórni lub wolnego składu przedsiębiorca powinien zgłosić pisemnie władzy skarbowej I instancji rozpoczęcie produkcji bądź magazynowanie lub rozlewu napojów winnych i złożyć opis zakładu oraz plan sytuacyjny tak lokali wytwórni, bądź wolnego składu, jak i innych pomieszczeń, połączonych z tymi lokalami.
5.
Minister Skarbu wyda w drodze rozporządzenia przepisy o:
a)
urządzeniu wytwórni i wolnego składu dla celów kontroli skarbowej,
b)
sprawdzaniu (weryfikacji),
c)
uruchamianiu wytwórni i wolnego składu,
d)
kontroli produkcji,
e)
prowadzeniu ksiąg obrachunkowych,
f)
oznaczaniu naczyń z gotowymi napojami winnymi,
g)
wprowadzaniu napojów winnych do wolnego obrotu,
h)
kontroli miejsc sprzedaży,
i)
rozlewie,
j)
magazynowaniu,
k)
zanikach,
l)
sposobie sprawdzania zgodności stanu zapasów produktów z danymi ujawnionymi w księgach kontrolnych,
ł)
opodatkowaniu ubytków i zarachowaniu nadwyżek zapasów,
m)
nadzorze skarbowym nad samoistnymi przedsiębiorstwami tłoczenia soków przeznaczonych do wyrobu napojów winnych.
Art.  13.
1.
Jeżeli przedsiębiorca nie kieruje osobiście wytwórnią lub wolnym składem, obowiązany jest ustanowić zastępcę i zawiadomić o tym władzę skarbową.
2.
Przedsiębiorca wytwórni lub wolnego składu albo wskazany przezeń władzy skarbowej zastępca obowiązany jest udzielać organom władz skarbowych wszelkich informacji oraz pomocy przy wykonywaniu czynności urzędowych, tudzież okazywać na żądanie księgi obrachunkowe prowadzone w przedsiębiorstwie.
3.
Władza skarbowa może zażądać usunięcia pracownika przedsiębiorstwa, który popełnił nadużycie na szkodę Skarbu Państwa lub w popełnieniu tegoż współdziałał.
4.
Jeżeli na żądanie władzy skarbowej ustanowienie zastępcy lub usuniecie pracownika przedsiębiorstwa nie nastąpi w ciągu 14 dni, władza ta może zarządzić wstrzymanie ruchu wytwórni lub wolnego składu.
5.
Szczegółowe przepisy co do wykonania przepisów ust. 1-4 wyda Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
Art.  14.
1.
Przedsiębiorca wytwórni lub wolnego składu napojów winnych obowiązany jest dostarczyć do użytku urzędników skarbowych kontrolujących wytwórnię lub wolny skład odpowiedniego pomieszczenia; potrzebnego do załatwiania czynności kancelaryjnych; pomieszczenie to powinno się znajdować w obrębie wytwórni lub wolnego składu i być zaopatrzone w niezbędne urządzenia i przybory kancelaryjne.
2.
Władza skarbowa może zarządzić w przypadku ujawnienia nadużyć na szkodę Skarbu Państwa stały nadzór wytwórni lub wolnego składu na koszt przedsiębiorcy. Zasady ustalania kosztów stałego nadzoru określi Minister Skarbu w drodze rozporządzenia.
3.
W przypadku zarządzenia stałego nadzoru przedsiębiorca obowiązany jest ponadto dostarczyć bezpłatnie urzędnikom skarbowym, powołanym do wykonywania stałego nadzoru, mieszkań w obrębie wytwórni lub wolnego składu z opałem i oświetleniem.
4.
O przydatności pomieszczeń (ust. 1 i 3) decyduje władza skarbowa.
Art.  15.

Przepisy art. 12, 13 i 14 nie dotyczą wyrobu napojów winnych domowym sposobem (art. 2 ust. 1 pkt a).

Sprzedaż napojów winnych.

Art.  16.
1.
Na hurtową sprzedaż napojów winnych potrzebne jest zezwolenie władzy skarbowej.
2.
Minister Skarbu jest uprawniony do normowania w drodze rozporządzenia wydanego w porozumieniu z Ministrem Aprowizacji i Handlu warunków oraz trybu nadawania, wygasania i cofania zezwoleń, o których mowa w ust. 1. Przepisy te mogą przewidywać cofanie zezwoleń bez podania powodów za sześciomiesięcznym wypowiedzeniem.
3.
Detaliczna sprzedaż napojów winnych podlega zgłoszeniu władzy skarbowej w trybie, ustalonym przez Ministra Skarbu w drodze rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z Ministrem Aprowizacji i Handlu.
4.
Postanowienia, dotyczące sprzedaży napojów alkoholowych, zawarte w przepisach o monopolu spirytusowym, nie mają zastosowania do napojów winnych.

Zakazy.

Art.  17.

Zabrania się:

1)
przeprowadzania poza wytwórnią jakichkolwiek zabiegów wytwórczych, z wyjątkiem zabiegów, mających na celu konserwację i leczenie napojów winnych, a przedsiębranych po uprzednim zawiadomieniu kontroli skarbowej,
2)
wywożenia z wytwórni i sprzedaży półproduktów (soków, zacierów i t.p.), które zalane zostały drożdżami i nie przeszły głównej fermentacji,
3)
wypuszczania do wolnego obrotu napojów winnych, nieopatrzonych opaskami podatkowymi,
4)
przechowywania w lokalu handlowym i sprzedaży napojów winnych w butelkach nieopatrzonych opaskami podatkowymi,
5)
zdejmowania opasek podatkowych z butelek znajdujących się w obrocie handlowym,
6)
przechowywania poza wytwórnią, wolnym składem lub składem celnym, wypożyczania, kupowania lub sprzedawania opasek podatkowych.

Przepisy karne.

Art.  18.

Do przestępstw, wymienionych w dekrecie niniejszym, stosuje się przepisy działu I części I oraz przepisy części II prawa karnego skarbowego (Dz. U. R. P. z 1936 r. Nr 84, poz. 581).

Art.  19.

Kto wyrabia napoje winne bez zezwolenia władzy skarbowej, podlega karze grzywny od 10.000 do 500.000 złotych.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  20.

Kto:

1)
uruchamia wytwórnię napojów winnych przed zatwierdzeniem urządzeń winnych przed zatwierdzeniem urządzeń przez władzę skarbową,
2)
rozpoczyna w wytwórni prawnie uruchomionej wyrób napojów winnych przed zatwierdzeniem zgłoszenia wyrobu przez władzę skarbową,
3)
wyrabia napoje winne wbrew zarządzeniu władzy skarbowej o wstrzymaniu ruchu wytwórni,

podlega karze grzywny od 5.000 do 100.000 złotych.

Napoje i produkty do ich wyrobu przygotowane podlegają przepadkowi.

Art.  21.
1.
Kto całej ilości wyrobionych napojów winnych lub półfabrykatów nie zapisuje do właściwych ksiąg,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego podatku od niezapisanej ilości.

2.
Półfabrykaty uważa się za napoje winne tego gatunku, jaki zgłoszono do wyrobu.
Art.  22.
1.
Kto przechowuje w wytwórni lub wolnym składzie napoje winne lub półfabrykaty w innych pomieszczeniach niż przeznaczone na ten cel,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego podatku od tak przechowywanych napojów.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

2.
Przepis art. 21 ust. 2 stosuje się tu odpowiednio.
Art.  23.
1.
Kto wypuszcza do wolnego obrotu lub posiada w celu dalszej odsprzedaży napoje winne w butelkach bez opasek podatkowych albo z opaskami używanymi,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego podatku.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

2.
Przepisu ust. 1 nie stosuje się do tego, kto wykaże, że został zwolniony od obowiązku użycia opasek podatkowych i należny podatek uiścił.
Art.  24.

Kto:

1)
zmienia w użyciu cel, stanowiący postawę zwolnienia napoju winnego od podatku,
2)
usuwa podczas transportu napoje winne, od których nie uiszczono podatku,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego podatku od napojów winnych w ten sposób odstąpionych, użytych lub usuniętych.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  25.

Kto wbrew przepisom podwyższa w napojach winnych zawartość alkoholu ponad normę, która była podstawą opodatkowania,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnej różnicy podatku.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  26.

Kto wyrabia napoje winne do użytku we własnym gospodarstwie w ilości ponad normę wolną od podatku,

podlega karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego podatku od ilości wyrobionej ponad normę.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  27.
1.
Kto uszczupla podatek od napojów winnych,

podlega, jeżeli czyn nie stanowi występku określonego w art. 19 - 26, karze grzywny w wysokości od 5 do 10-krotnego uszczuplonego podatku.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

2.
Jeżeli sprawca działa nieumyślnie,

podlega karze grzywny do 1/4 kary określonej w ust. 1.

Art.  28.

Kto umyślnie nabywa, przechowuje lub transportuje napoje winne, pochodzące z występku określonego w art. 19-27, albo pomaga do ich zbycia lub ukrycia,

podlega karze grzywny w wysokości od 2 - 4-krotnego podatku.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  29.

Kto umyślnie zbywa, nabywa, przechowuje lub transportuje opaski podatkowe zdjęte z butelek z napojami winnymi,

podlega karze grzywny od 1.000 do 200.000 złotych.

Przedmiot występku podlega przepadkowi.

Art.  30.

Kto bez zezwolenia władzy skarbowej sprzedaje hurtowo napoje winne,

podlega karze grzywny od 5.000 do 50.000 złotych.

Art.  31.

Kto narusza inne przepisy o opodatkowaniu napojów winnych,

podlega karze pieniężnej porządkowej.

Przepisy przejściowe i końcowe.

Art.  32.
1.
Przedsiębiorcy wytwórni napojów winnych, istniejących w dniu wejścia w życie niniejszego dekretu, obowiązani są zgłosić je w ciągu 20 dni urzędowi skarbowemu akcyz i monopolów państwowych.
2.
Przewidziany w art. 12 niniejszego dekretu obowiązek uzyskiwania zezwoleń na wyrób napojów winnych dotyczy również przedsiębiorstw, istniejących w chwili wejścia w życie tego dekretu, przy czym:
a)
co do przedsiębiorstw czynnych winno być w ciągu 30 dni od chwili wejścia w życie niniejszego dekretu wniesione podanie o zezwolenie na wyrób napojów winnych wraz z opisem i planem sytuacyjnym przedsiębiorstwa,
b)
przedsiębiorstwa nieczynne nie mogą być uruchomione przed uzyskaniem zezwolenia na wyrób napojów winnych.
3.
Przedsiębiorstwa wytwórni napojów winnych, istniejące w dniu wejścia w życie niniejszego dekretu, które nie uzyskają zezwolenia na podstawie tego dekretu na dalszy wyrób napojów winnych, ulegają likwidacji w ciągu trzech miesięcy. Nie służy im z tego tytułu prawo do odszkodowania ani żadne inne roszczenie.
Art.  33.
1.
Zapasy napojów winnych w ilościach powyżej 10 butelek, jakie w dniu wejścia w życie niniejszego dekretu będą się znajdowały na składach poza magazynami wytwórni napojów winnych oraz u sprzedawców, podlegają w całości opodatkowaniu według stopy podatkowej, określonej w art. 3 dekretu niniejszego; posiadacze takich zapasów obowiązani są w tym celu zgłosić je do opodatkowania pisemnie w dwóch egzemplarzach kontroli skarbowej w ciągu 20 dni po wejściu w życie niniejszego dekretu.
2.
Zapasy napojów winnych w ilości do 10 butelek mogą być sprzedawane bez opodatkowania w ciągu 20 dni od chwili wejścia w życie niniejszego dekretu, po czym niesprzedana ilość podlega zgłoszeniu w ciągu 5 dni i opodatkowaniu.
3.
Szczegółowe przepisy w sprawie wykonania przepisów ust. 1 i 2 wyda Minister Skarbu, który ustali również dla zapasów napojów winnych, przechowywanych w innych naczyniach niż butelki poza wytwórniami w dniu wejścia w życie niniejszego dekretu warunki i termin rozlewu oraz termin zapłaty podatku.
4.
Kto wbrew przepisom ust. 1-3 zaniecha zgłoszenia zapasów napojów winnych,

podlega karze przewidzianej w art. 27.

Art.  34.

Wykonanie dekretu niniejszego porucza się Ministrowi Skarbu.

Art.  35.

Dekret niniejszy wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024