Ordynacja wyborcza do rad okręgowych izb aptekarskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA
z dnia 13 lipca 1946 r.
Ordynacja wyborcza do rad okręgowych izb aptekarskich.

Na podstawie art. 14 ust. 5 ustawy z dnia 15 czerwca 1939 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. R. P. Nr 55, poz. 346) zarządzam, co następuje:
§  1.
1.
Artykuły, powołane w rozporządzeniu niniejszym bez bliższego określenia oznaczają artykuły ustawy z dnia 15 sierpnia 1939 r. o izbach aptekarskich, powołane zaś paragrafy - paragrafy rozporządzenia niniejszego.
2.
Przez wyraz "izba" użyty w rozporządzeniu niniejszym rozumie się okręgową izbę aptekarską.
§  2.
Obszar działalności izby stanowi jeden obwód wyborczy.
§  3.
1.
Wybory do rad izb odbywają się w ostatnim kwartale roku kalendarzowego, w którym upływa ich pięcioletnia kadencja.
2.
Jednocześnie z wyborami członków rady wybiera się ich zastępców.
3.
Liczba zastępców równa się połowie liczby członków rady; jeżeli liczba członków rady jest nieparzysta, liczba zastępców powinna równać się połowie najbliższej wyższej liczby parzystej.
§  4.
1.
Miejsce i datę wyborów ustala:
a)
w istniejących izbach - zarząd izby,
b)
w nowo ustanowionych izbach oraz w razie rozwiązania rady przez Ministra Zdrowia (art. 29 ust. 2) - komisarz.
2.
Dzień wyborów powinien przypaść na niedzielę.
§  5.
1.
Wybory do rady przeprowadza komisja wyborcza.
2.
Komisja wyborcza składa się z prezesa izby lub jego zastępcy przez niego wyznaczonego jako przewodniczącego oraz członków powołanych przez radę spośród członków izby, posiadających czynne prawo wyborcze (§ 11). Równocześnie z powołaniem członków komisji wyborczej rada izby powoła ich zastępców w liczbie równej ilości członków komisji wyborczej, ustalając zarazem kolejność zastępstwa.
3.
Członkowie komisji wyborczej umieszczeni przez nią na liście kandydatów do rady lub na liście ich zastępców ustępują z komisji, a na ich miejsce wchodzą zastępcy członków komisji według kolejności.
4.
Ustala się następującą liczbę członków komisji wyborczej: dla izb liczących do 500 członków - 6, powyżej 500 członków - 8.
5.
Spis osób, powołanych przez radę izby do komisji wyborczej jak również spis ich zastępców zarząd izby przesyła za pośrednictwem wojewódzkiej władzy administracji ogólnej, właściwej dla siedziby izby, Ministrowi Zdrowia do zatwierdzenia. Brak sprzeciwów ze strony Ministra Zdrowia w ciągu dni 14 od dnia doręczenia spisu uważa się za wyrażenie zgody na proponowany skład komisji. W razie sprzeciwu Ministra Zdrowia co do umieszczenia niektórych osób w spisie zarząd izby przedstawia Ministrowi nowy spis. W razie niezatwierdzenia nowego spisu Minister Zdrowia wyznacza członków komisji wybiorczej na miejsce niezatwierdzonych.
6.
Do przewodniczącego, jego zastępcy i członków komisji wyborczej stosuje się odpowiednio przepisy art. 12 ust. 1-3.
§  6.
1.
Ustępujący zarząd izby obowiązany jest wykonywać uchwały i zarządzenia komisji wyborczej i jej przewodniczącego, dotyczące wyborów.
2.
Komisja wyborcza i jej przewodniczący korzystają z pomocy i urządzeń izby.
§  7.
Do komisji wyborczej należy:
a)
ustalanie spisu wyborców;
b)
ustalanie liczby członków przyszłej rady;
c)
rozważanie i rozstrzyganie spraw, dotyczących wyborów do rady;
d)
ustalanie listy kandydatów do przyszłej rady i ich zastępców, z uwzględnieniem zasady wyrażonej w art. 15 ust. 5;
e)
wybór sekretarza komisji wyborczej oraz podział między członków komisji czynności wyborczych;
f)
zatwierdzenie wewnętrznego regulaminu komisji wyborczej.
§  8.
Do przewodniczącego komisji wyborczej należy:
a)
reprezentowanie komisji wyborczej;
b)
zwoływanie jej posiedzeń;
c)
kierowanie czynnościami wyborczymi w szczególności w dniu wyborów;
d)
przestrzeganie terminów wyborczych;
e)
zamieszczanie w dzienniku urzędowym izb aptekarskich ogłoszeń i obwieszczeń, dotyczących wyborów do rady.
§  9.
1.
Do powzięcia uchwały przez komisję wyborczą niezbędna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i przynajmniej połowy członków komisji wyborczej.
2.
Uchwały komisji wyborczej zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
§  10.
1.
Wszelkie sprawy związanie z wyborami powinny być w miarę możności, jeżeli rozporządzenie niniejsze inaczej nie stanowi, załatwiane najpóźniej w ciągu dni 7.
2.
Wszelkie zawiadomienia powinny być doręczane osobom zainteresowanym albo przez pocztę za zwrotnymi pokwitowaniem albo w inny sposób do rąk własnych, pełnoletniego członka rodziny, bądź domownika osoby zainteresowanej za potwierdzeniem odbioru.
§  11.
1.
Do spisu wyborców winni być wpisani, z wyjątkiem osób odbywających jednoroczną praktykę aptekarską (art. 14 ust. 2):
a)
w istniejących izbach - ich członkowie, wpisani na listę członków nie później, niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów;
b)
w nowoustanowionych izbach - wszystkie zarejestrowane osoby, wykonywujące zawód aptekarski i zamieszkałe na obszarze działalności izby, nie później niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów.
2.
Prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze) służy wszystkim wyborcom wykonywającym zawód aptekarski przez co najmniej 5 lat, bądź mającym prawo zarządu aptekami.
§  12.
1.
Ogłoszenie o mających nastąpić wyborach do rady z podaniem miejsca, i daty, w których mają się one odbyć, powinno być umieszczone w dzienniku urzędowym izb aptekarskich nie później niż na 3 miesiące przed tą datą.
2.
Za dzień ogłoszenia wyborów uważa się dzień wydania dziennika urzędowego izb aptekarskich, w którym ogłoszenie to zostało umieszczone.
3.
Jednocześnie z ogłoszeniem wyborów należy ogłosić:
a)
spis wyborców;
b)
skład komisji wyborczej;
c)
liczbę członków przyszłej rady i liczbę ich zastępców;
d)
termin zgłaszania mężów zaufania przez stowarzyszenia aptekarskie (§ 20).
4.
Spis wyborców sporządza się według województw i powiatów. W spisie tym w stosownych rubrykach winny być podane nazwiska w porządku alfabetycznym, imiona i adresy wyborców oraz zaznaczone, do której z grup (pracowników lub pracodawców) wyborca należy i czy posiada prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze).
§  13.
1.
Każdy wyborca może w ciągu dni 14 od ogłoszenia spisu wyborców złożyć na ręce przewodniczącego komisji wyborczej reklamację z powodu pominięcia go w spisie, jak również z powodu wpisania osób nieuprawnionych.
2.
Reklamacja ze wskazaniem dowodów może być zgłoszona na piśmie lub ustnie do protokołu.
3.
Komisja wyborcza może zażądać w razie potrzeby uzupełnienia przedstawionych dowodów; uchwała komisji w tym przedmiocie jest ostateczna.
§  14.
Reklamację, z powodu pominięcia w spisie wyborców osoby uprawnianej do głosowania, komisja wyborcza rozważa bezzwłocznie i bądź uzupełnia spis, bądź zawiadamia osobę reklamującą, że reklamacja nie została uwzględniona.
§  15.
1.
O zgłoszeniu reklamacji z powodu umieszczenia w spisie wyborców osoby nieuprawnionej do głosowania, komisja wyborcza zawiadamia osobę, której reklamacja dotyczy, w ciągu 24 godzin z pouczeniem, że służy jej w terminie 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia prawo wniesienia na piśmie lub ustnie do protokołu sprzeciwu, popartego dowodami.
2.
Po upływie wymienionego w ust. 1 terminu do wniesienia sprzeciwu Komisja wyborcza bądź zawiadamia osobę, której reklamacja dotyczy, że będzie skreślona ze spisu wyborców, bądź zawiadamia osobę reklamującą, że reklamacja nie została uwzględniona.
§  16.
1.
Od uchwały komisji wyborczej osobom zainteresowanym służy prawo odwołania się za pośrednictwem komisji wyborczej do naczelnej izby aptekarskiej w ciągu dni 7 od doręczenia uchwały.
2.
Jeżeli komisja wyborcza uzna odwołanie za uzasadnione, może je uwzględnić; w razie nieuwzględnienia odwołania komisja wyborcza przesyła je bezzwłocznie wraz z aktami sprawy do Naczelnej Izby Aptekarskiej.
3.
Naczelna Izba Aptekarska najpóźniej na 30 dni przed dniem wyborów doręczy komisji wyborczej swoje rozstrzygnięcia, na podstawia których komisja wyborcza wprowadzi do spisu wyborców potrzebne zmiany.
4.
Po wprowadzeniu tych zmian wpisywanie nowych wyborców do spisu jest niedozwolone; dozwolone jest jedynie wykreślanie ze spisu osób zmarłych i tych, które utraciły przed dniem wyborów prawa wybiorcze. Urzędowe świadectwa zgonu, jak również dowody stwierdzające utratę praw wyborczych powinny być doręczone do aktów wyborczych.
§  17.
Zmiany wprowadzone w spisie wyborców, jak również zmiana liczby członków przyszłej rady, powinny być ogłoszone w dzienniku urzędowym izb aptekarskich nie później niż na 21 dni przed dniem wyborów.
§  18.
Wybory do rady odbywają się przez głosowanie na poszczególnych kandydatów.
§  19.
Głosowanie jest dozwolone:
a)
na kandydatów proponowanych przez komisję wyborczą lub
b)
na inne osoby mające prawo wybieralności (bierne prawo wyborcze).
§  20.
1.
Społeczne lub zawodowe stowarzyszenia aptekarskie zarejestrowane na obszarze działalności danej izby mogą, w terminie oznaczonym przez komisję wyborczą, wskazać swojego przedstawiciela i jego zastępcę, jako uprawnionych do obecności w charakterze mężów zaufania tych stowarzyszeń w czasie głosowania i obliczania głosów.
2.
Mężowie zaufania muszą mieć prawo wyborcze.
3.
Nie wyznaczenie lub nieprzybycie mężów zaufania nie wstrzymuje toku prac wyborczych.
§  21.
1.
Głosowanie jest tajne i odbywa się za pomocą kartek wyborczych, oddawanych w zaklejonych kopertach do głosowania.
2.
Koperty do głosowania, sporządzone z nieprzezroczystego papieru, na przedniej stronie powinny mieć u góry napis (nadruk): "koperta do głosowania do rady .................... okręgowej izby aptekarskiej", na odwrotnej zaś stronie w miejscu zaklejenia przyłożoną urzędową pieczęć izby (komisarz).
§  22.
1.
Jednocześnie z kopertą do głosowania każdy wyborca otrzyma:
a)
niewypełnioną kartę wyborczą, zawierającą jedynie nagłówki wymienione w § 24 ust. 2;
b)
pouczenie o liczbie mających być wybranymi członków rady i ich zastępców;
c)
listę kandydatów proponowanych przez komisję wyborczą;
d)
instrukcję o sposobie głosowania.
2.
Naczelna Izba Aptekarska może opracować wspólną dla wszystkich izb instrukcję o sposobie głosowania.
§  23.
Koperty do głosowania wraz z załącznikami powinny być doręczone wszystkim wyborcom nie później niż na 14 dni przed dniem wyborów.
§  24.
1.
Kartki wyborcze mogą być wyłącznie koloru białego. Wyborca nie ma obowiązku użycia do głosowania kartki doręczonej mu przez komisję wyborczą (§ 22).
2.
Wyborcy mogą wypełnić kartki wyborcze pismem ręcznym lub maszynowym, przy czym:
1)
przed nazwiskami kandydatów na członków rady należy umieścić napis (nadruk): "członkowie rady",
2)
przed nazwiskami zaś ich zastępców napis: "zastępcy członków rady",
3)
pod nagłówkami określonymi wyżej pod pkt 2 powinny być wpisane jedynie:
a)
numer porządkowy;
b)
nazwiska i imiona kandydatów;
c)
dozwolone jest ponadto podawanie tytułu naukowego, adresu lub wieku kandydatów.
§  25.
1.
Wstęp do lokalu wyborczego w dniu głosowania mają tylko członkowie komisji wyborczej, mężowie zaufania, ich zastępcy i wyborcy.
2.
Przewodniczący komisji wyborczej ma prawo, po uprzednim bezskutecznym upomnieniu, usunąć z lokalu wyborczego osoby, które zakłócają spokój. Osoby usunięte nie tracą z tego powodu praw wyborczych.
§  26.
1.
Urna powinna być tak urządzona, by bez otwierania nie można było wydobyć z niej koperty do głosowania. Przed rozpoczęciem głosowania komisja wyborcza i mężowie zaufania powinni przekonać się, czy urna jest próżna, po czym przewodniczący nakłada na nią pieczęć; od tej chwili aż do ukończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
2.
Egzemplarz rozporządzenia niniejszego powinien być wyłożony do publicznego użytku; to samo dotyczy pewnej ilości zapasowych kopert wyborczych i niewypełnionych kartek wyborczych.
§  27.
Głosowanie odbywa się osobiście bądź za pośrednictwem poczty.
§  28.
1.
Głosowanie osobiste polega ma osobistym wręczeniu przez wyborcę w lokalu wyborczym przewodniczącemu koperty do głosowania z umieszczoną w niej jedną, należycie wypełnioną, kartką wyborczą i wrzuceniu jej przez przewodniczącego do urny, po uprzednim odnotowaniu w spisie wyborców obok nazwiska wyborcy faktu oddania przez niego głosu.
2.
Przewodniczącemu służy prawo z własnej inicjatywy, albo na wniosek jednego z członków komisji lub mężów zaufania, stwierdzenia przed oddaniem głosu tożsamości wyborcy.
3.
Przy głosowaniu powinny być dwa jednobrzmiące spisy wyborców, na których dwaj członkowie komisji wyborczej prowadzą równocześnie ewidencję oddanych głosów.
4.
Przewodniczący odmówi przyjęcia kartki wyborczej bez koperty do głosowania jak również koperty do głosowania, na której zauważy napisy lub znaki, odróżniające ją od innych kopert. Okoliczność powyższa powinna być zaprotokołowana, koperty zaś zakwestionowane dołączone do protokołu. Na żądanie wyborcy przewodniczący wymieni mu zakwestionowaną kopertę.
§  29.
1.
Głosowanie za pośrednictwem poczty polega na tym, że wyborca nadsyła na ręce komisji wyborczej, jako przesyłkę poleconą, kopertę do głosowania z umieszczoną w niej jedną, należycie wypełnioną kartką wyborczą w innej kopercie z podaniem na kopercie zewnętrznej swojego nazwiska, imienia i adresu oraz z zamieszczeniem na przedniej stronie napisu: "WYBORY".
2.
Przesyłki, zawierające koperty do głosowania, nadesłane pocztą przed terminem wyborczym, do dnia wyborów przechowuje przewodniczący. Przesyłki takie nie mogą być otwierane przed rozpoczęciem głosowania.
3.
W dniu głosowania wszystkie nadesłane przesyłki, zawierające koperty do głosowania, powinny być po okazaniu ich komisji wyborczej i mężom zaufania, w razie braku zastrzeżeń z ich strony, otwarte i po załatwieniu formalności, określonych w § 28 ust. 1 i 4, wrzucone do urny wyborczej.
§  30.
1.
W razie podniesienia jakichkolwiek zarzutów w czasie wyborów rozstrzyga je komisja wyborcza.
2.
Od uchwał komisji wyborczej, wydanych w dniu wyborów i w związku z głosowaniem, nie służy odwołanie.
§  31.
1.
Głosowanie trwa od godziny 9-ej nieprzerwanie do godziny 21-ej.
2.
Głosowania przerywać nie wolno; gdyby wskutek wydarzeń siły wyższej czynności wyborcze były uniemożliwione na czas przejściowy, komisja wyborcza może głosowanie przedłużyć albo odroczyć do dnia następnego; zarządzenie takie powinno być ustnie ogłoszone obecnym w lokalu wyborczym oraz wywieszone w lokalu wybiorczym lub przed nim w miejscu widocznym.
3.
W razie przerwania lub odroczenia głosowania komisja wyborcza opieczętuje urnę oraz akta wyborcze i odda je na przechowanie przewodniczącemu, pieczęć zaś wręczy jednemu z członków komisji. O powyższym powinna być uczyniona wzmianka w protokóle. Po ponownym podjęciu głosowania należy protokolarnie stwierdzić, czy pieczęcie były nienaruszone.
4.
W razie ujawnienia naruszenia pieczęci wybory nie mogą być dalej prowadzone do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Naczelną Izbę Aptekarską, której komisja wybiorcza przesyła niezwłocznie urnę i opieczętowane wszystkie materiały wyborcze.
§  32.
1.
Z nastaniem godziny 21-ej przewodniczący zarządza zamknięcie wejścia do lokalu wyborczego; odtąd mogą głosować tylko wyborcy, którzy przed godziną 21-szą weszli do lokalu wyborczego.
2.
Natychmiast po ukończeniu głosowania komisja wyborcza w obecności mężów zaufania przystępuje do ustalenia wyniku głosowania.
3.
Przewodniczący po otwarciu urny przelicza zawarte w niej koperty do głosowania, nie otwierając ich, celem porównania ich liczby z danymi, odnotowanymi w spisach wyborców; gdyby liczba kopert w urnie była niezgodna z liczbą oddanych głosów, okoliczność tę należy zaprotokołować, wyjaśniając jednocześnie przyczynę tej niezgodności.
4.
Następnie komisja wyborcza przystępuje do obliczenia ważnie oddanych głosów.
§  33.
1.
Nieważne są kartki wyborcze:
a)
oddane bez kopert lub w kopertach do głosowania, oznaczonych znakiem odróżniającym je od innych kopert;
b)
nadesłane za pośrednictwem poczty niezgodnie z przepisami § 29;
c)
niewypełnione;
d)
nie odpowiadające przepisom § 19 lub § 24;
e)
znalezione w kopercie w liczbie większej niż jedna, o ile nie opiewają na jedne i te same nazwiska; z większej liczby jednobrzmiących kartek wyborczych liczona będzie tylko jedna, pozostałe zaś ulegną niezwłocznie zniszczeniu, o czym należy wnieść wzmiankę do protokołu;
f)
nadesłane po zamknięciu głosowania.
2.
Opuszczenie imienia lub przekręcenie nazwiska lub imienia, jeżeli może wzbudzić jakiekolwiek wątpliwości co do osoby kandydata lub co do prawa wybieralności do rady, powoduje unieważnienie głosu, oddanego na kandydata.
3.
Wielokrotne wpisanie na kartce wyborczej nazwiska tego samego kandydata może być obliczone jako oddanie jednego tylko głosu na tego kandydata.
4.
Jeżeli liczba nazwisk kandydatów wypisana na kartce wyborczej będzie wyższa od liczby członków rady i ich zastępców, ustalanych dla danej rady, ulegnie skreśleniu zbędna ilość nazwisk od końca.
§  34.
1.
Komisja ustala wynik głosowania w następujący sposób: przewodniczący wyjmuje osobno z każdej koperty kartki do głosowania, bada ich ważność, po czym odczytuje nazwiska kandydatów, na których wyborca oddał głos; jednocześnie dwaj członkowie komisji notują na arkuszach obliczeniowych każdy z osobna głosy ważne oddane na każdego kandydata.
2.
Po odnotowaniu oddanych głosów oblicza się je i wynik obliczenia uwidacznia się na arkuszach obliczeniowych.
3.
Arkusze obliczeniowe podpisują przewodniczący, jego zastępca i obecni członkowie komisji wyborczej. Arkusze te dołącza się do protokołu.
4.
Za wybranych członków rady i ich zastępców w liczbie przewidzianej w §§ 7 lit. b) i 17 uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali największą ilość ważnie oddanych głosów; w razie równej ilości głosów rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego; komisja wyborcza, ustalając wykaz wybranych zastępców, ustala jednocześnie kolejność zastępstwa.
§  35.
1.
Z przebiegu głosowania sporządza się protokół, który prowadzi jeden z członków komisji wyborczej.
2.
W protokóle należy uwidocznić:
a)
imiona i nazwiska obecnych przy głosowaniu członków komisji wyborczej i mężów zaufania;
b)
liczbę członków głosujących;
c)
liczbę głosów ważnie oddanych ogólną i na poszczególnych kandydatów;
d)
liczbę głosów unieważnionych z podaniem powodów unieważnienia;
e)
uchwały i decyzje komisji wyborczej;
f)
oświadczenia do protokołu, zgłoszone przez członków komisji wyborczej, mężów zaufania lub wyborców;
g)
dowody załączone do protokółu.
3.
Wszystkie kartki wyborcze oddzielnie ważne i oddzielnie unieważnione oraz koperty do głosowania powinny być opakowane, opieczętowane i po umieszczeniu na opakowaniu odpowiedniego napisu dołączone do protokołu. Unieważnione kartki i koperty wyborcze powinny być ponadto kolejno ponumerowane.
4.
Protokół podpisuje przewodniczący oraz wszyscy obecni przy głosowaniu członkowie komisji wyborczej i mężowie zaufania.
5.
Odpis protokołu przesyła się najdalej w ciągu dni 10 od dnia wyborów Naczelnej Izbie Aptekarskiej.
6.
Kartki wyborcze oraz koperty do głosowania dołączone do protokołu ulegają zniszczeniu, po upływie 6 tygodni od dnia prawomocności wyborów.
§  36.
Przewodniczący komisji wyborczej niezwłocznie podaje do wiadomości obecnym wynik wyborów, w ciągu zaś następnych 24 godzin zarządza jego ogłoszenie przez wywieszenie w miejscu widocznym w lokalu wyborczym; wynik wyborów ogłasza się ponadto w dzienniku urzędowym izb aptekarskich.
§  37.
Nadzór nad czynnościami wyborczymi sprawuje Naczelna Izba Aptekarska.
§  38.
1.
Każdy wyborca ma prawo wnieść w ciągu dni 14 od ogłoszenia wyniku wyborów w dzienniku urzędowym izb aptekarskich umotywowany sprzeciw na piśmie do Naczelnej Izby Aptekarskiej za pośrednictwem przewodniczącego komisji wyborczej.
2.
Sprzeciwy rozstrzyga Naczelna Izba Aptekarska po przeprowadzeniu potrzebnych dochodzeń.
3.
Naczelna Izba Aptekarska unieważni wybory z powodu uchybienia przepisom rozporządzenia niniejszego, jeżeli te uchybienia mogły wpłynąć na wynik wyborów.
4.
Jeżeli Naczelna Izba Aptekarska unieważni wybory, zawiadamia o tym Ministra Zdrowia i zarządza nowe wybory.
5.
Po stwierdzeniu, że sprzeciwów nie zgłoszono w terminie i w sposób określony w ust. 1, lub po odrzuceniu sprzeciwów Naczelna Izba Aptekarska ustala ostatecznie wyniki wyborów.
6.
Ustalone ostatecznie wyniki wyborów jak i unieważnienie wyborów ogłasza się w dzienniku urzędowym izb aptekarskich.
§  39.
1.
Pierwsze wybory do rady nowo ustanowionej izby, jak również w przypadkach przewidzianych w art. 29 ust. 2, przeprowadza komisarz.
2.
Komisarza i jego zastępcę mianuje Minister Zdrowia spośród osób mających prawo wykonywania zawodu aptekarskiego. Mianowanie komisarza i jego zastępcy ogłasza się w dzienniku urzędowym izb aptekarskich.
3.
Komisje wyborcze w przypadkach przewidzianych w ust. 1 powołuje Minister Zdrowia na wniosek komisarza spośród osób, mających prawo wykonywania zawodu aptekarskiego, zamieszkałych na terenie danej izby.
§  40.
1.
Terminy określone w §§ 12 ust. 1, 17 i 23, jako też przepisy §§ 3 ust. 1 i 12 ust. 3 lit. b) nie mają zastosowania przy pierwszych wyborach do rad nowo ustanowionych izb.
2.
Termin 14 dniowy przewidziany w § 13 ust. 1 przy przeprowadzeniu wyborów przez komisarza ustala się na dni 28, zaś termin 24-godzinny przewidziany w § 15 ust. 1 - na dni 7.
§  41.
Ogłoszenia komisarza, dotyczące wyborów do rady nowo ustanowionej izby powinny być zamieszczone w dzienniku urzędowym izb aptekarskich oraz we właściwych dziennikach wojewódzkich.
§  42.
Komisarz korzysta z prawa używania tytułu: "Komisarz .................... okręgowej izby aptekarskiej" oraz z prawa używania pieczęci o typie ustalonym dla izb aptekarskich, z napisem odpowiadającym jego tytułowi.
§  43.
Od orzeczeń komisarza służy odwołanie do Ministra Zdrowia.
§  44.
Jeżeli przepisy rozporządzenia niniejszego nie stanowią inaczej, postanowienia jego stosuje się odpowiednio do wyborów przeprowadzanych przez komisarza.
§  45.
1.
Koszty wyborów i organizacji izb obciążają właściwe izby.
2.
Sprawy administracyjne i gospodarcze w szczególności dysponowanie funduszami należą do przewodniczącego komisji wyborczej.
§  46.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024