Normy szacunku i ceny wykupu krajowego surowca tytoniowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 21 czerwca 1945 r.
o normach szacunku i cenach wykupu krajowego surowca tytoniowego.

Na podstawie art. 9 ustawy z dnia 18 marca 1932 r. o utworzeniu państwowego przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" (Dz. U. R. P. Nr 26, poz. 240) zarządzam, co następuje:
§  1.
Ustanawia się dołączoną do niniejszego rozporządzenia taryfę wykupu krajowego tytoniu, która określa zasady klasyfikowania i ustalania cen liści tytoniowych, odstępowanych przez plantatorów przedsiębiorstwu "Polski Monopol Tytoniowy" w myśl obowiązujących przepisów.
§  2.
1)
W zależności od ilości użytecznych liści tytoniowych odstąpionych przez plantatorów przedsiębiorstwu "Polski Monopol Tytoniowy" z jednostki powierzchni uprawnej, ustala się trzy kategorie cen dla wszystkich odmian i klas tytoniu, a mianowicie:

za odstąpione z 1 ha powierzchni uprawnej użyteczne liście tytoniowe otrzymuje plantator:

a)
w odmianach: Trapezund, Tyk-Kułak, Perustica - za pierwsze 300 kg należność według ceny kategorii pierwszej, za następne 300 kg należność według ceny kategorii drugiej, za dalszą odstawioną ilość należność według ceny kategorii trzeciej;
b)
w odmianie Hercegowina - za pierwsze 350 kg należność według ceny kategorii pierwszej, za następne 350 kg należność według ceny kategorii drugiej, za dalszą odstawioną ilość należność według ceny kategorii trzeciej;
c)
w odmianach: Virginia, Brasil, Havana, Geudetheimer, Puławski szerokolistny - za pierwsze 400 kg należność według ceny kategorii pierwszej, za następne 400 kg należność według ceny kategorii drugiej, za dalszą odstawioną ilość należność według ceny kategorii trzeciej;
d)
w odmianach: Kentucky, Machorka - za pierwsze 500 kg należność według ceny kategorii pierwszej, za następne 500 kg należność według ceny kategorii drugiej, za dalszą odstawioną ilość należność według ceny kategorii trzeciej.
2) 1
Plantatorzy tytoniu, którzy odstąpią Polskiemu Monopolowi Tytoniowemu cały wyprodukowany surowiec, otrzymują premię w postaci prawa zakupu po cenach urzędowych towarów przemysłowych i innych według następujących zasad:
a)
za każde pełne 100 zł otrzymane za odstąpiony surowiec tytoniowy uzyskują plantatorzy prawo do zakupu jednej jednostki premiowej;
b)
jednostka premiowa składa się z następujących towarów:

1,5 kg cukru,

2 kg soli,

200 sztuk papierosów ustnikowych albo 100 sztuk papierosów bezustnikowych albo 100 gr tytoniu,

10 pudełek zapałek;

c)
zastrzega się prawo zmiany w składzie towarów jednostki premiowej i zastępowania jednego towaru innym równowartościowym.
§  3.
1)
Taryfa wykupowa obejmuje tylko te liście tytoniowe, które nadają się do produkcji wyrobów tytoniowych.
2)
Liście i części liści tytoniowych, zanieczyszczone obcymi domieszkami, niedojrzałe, niedosuszone, zniszczone przez choroby, zmarznięte, rażone pleśnią lub w inny sposób zepsute - klasyfikuje się jako materiał nieużyteczny (nieużytek tytoniowy).
3)
Wiązki liści tytoniowych, w których obok liści użytecznych znajduje się nieużytek, klasyfikuje się jako nieużytek tytoniowy.
§  4.
Liście tytoniowe mechanicznie uszkodzone klasyfikuje się w sposób następujący:
a)
liście, w których blaszka listna została więcej niż w połowie mechanicznie uszkodzona, odbiera się w niższej klasie odpowiedniej odmiany tytoniu,
b)
liście tytoni cygarowych, odpowiadające wymogom klasy pierwszej i drugiej, które z powodu uszkodzeń mechanicznych nie nadają się na pokrywy i zawijacze, odbiera się w klasie trzeciej, o ile uszkodzenie nie przekracza połowy blaszki listnej.
§  5.
Liście tytoniowe uszkodzone przez choroby klasyfikuje się w sposób następujący:
a)
liście, w których blaszka listna została więcej niż w połowie uszkodzona przez choroby, uznaje się za nieużytek tytoniowy,
b)
liście, w których blaszka listna została więcej niż w 1/3 a mniej niż w połowie uszkodzona przez choroby, odbiera się w najniższej klasie odpowiedniej odmiany tytoniu,
c)
liście tytoni cygarowych, odpowiadające wymogom pierwszej i drugiej klasy, w których blaszka listna została mniej niż w 1/3 uszkodzona przez choroby, odbiera się w klasie trzeciej.
§  6.
Liście częściowo zepsute przy suszeniu klasyfikuje się tak, jak liście uszkodzone przez choroby.
§  7.
Zawartość wilgoci wpływa następująco na klasyfikację liści tytoniowych:
a)
liście zawierające do 19% wilgoci - klasyfikuje się jako liście normalnie wysuszone,
b)
liście zawierające od 19 - 25% wilgoci - klasyfikuje się normalnie z potrąceniem nadmiaru wilgoci od ogólnej wagi liści,
c)
liście zawierające od 25 - 30% wilgoci - odbiera się w najniższej klasie odpowiedniej odmiany tytoniu z potrąceniem nadmiaru wilgoci od ogólnej wagi liści,
d)
liście zawierające ponad 30% wilgoci - uznaje się za nieużytek tytoniowy.
§  8.
Dostarczone do wykupu tytoniowe liście winny odpowiadać następującym wymogom:
a)
powinny być posortowane według jednakowych odmian tytoniu oraz poszczególnych wymogów klasyfikacyjnych,
b)
powinny być powiązane w wiązki w połowie ogonków lub u nasady blaszki listnej (u odmian skrytoogonkowych) sznurkiem lnianym, konopnym, papierowym lub łykiem kukurydzianym. Liście tytoniu Virginia i Kentucky mogą być powiązane liśćmi tych odmian pod warunkiem użycia do wiązania liści zdrowych i tego samego koloru,
c)
wiązki liści tytoniu Virginia, cygarowych i Kentucky powinny zawierać najwyżej 12 liści, pozostałych odmian najwyżej 20 liści.
§  9.
Pominięcie wymogów przewidzianych w § 8 wpływa następująco na klasyfikację liści tytoniowych:
a)
wiązki, zawierające liście różnych klas tej samej odmiany, klasyfikuje się według liści najniższej klasy, znajdujących się w wiązce,
b)
wiązki, zawierające liście różnych odmian tytoniu, odbiera się w cenie liści machorki klasy drugiej,
c)
liście tytoniowe powiązane drutem uznaje się za nieużytek tytoniowy,
d)
liście nieprostowane tytoniu Trapezund, Tyk - Kułak, Perustica, Virginia, Puławski-szerokolistny i Machorka klasyfikuje się normalnie z potrąceniem 5% od ceny taryfowej.
§  10.
1)
Za uwędzenie liści tytoniu Kentucky klasy I i II drzewem twardym otrzymuje plantator 10% dodatku do taryfowej ceny wykupowej.
2)
Liście tytoniu Kentucky wędzone węglem uznaje się za nieużytek tytoniowy.
§  11.
1)
Liście odrostowe może plantator wyprodukować tylko za osobnym zezwoleniem.
2)
Liście odrostowe dojrzałe i wysuszone odbiera się w najniższej klasie odpowiedniej odmiany tytoniu.
3)
Liście odrostowe, nieodpowiadające wyżej podanym wymogom lub wyprodukowane bez zezwolenia, uznaje się za nieużytek tytoniowy.
§  12.
Liście tytoniowe, dostarczone do wykupu z częściami łodyg, odbiera się w najniższej klasie danej odmiany tytoniu z potrąceniem wagi łodyg.
§  13.
1)
Nasiona tytoniowe dojrzałe, czyste i zdrowe, wyprodukowane na podstawie specjalnego zezwolenia, o energii kiełkowania nie mniejszej niż 40% o sile kiełkowania nie mniejszej niż 90%, odbiera się według następujących cen za 1 kg:
a)
Trapezund, Tyk - Kułak, Perustica, Hercegowina, Puławski-szerokolistny - 75 zł,
b)
Virginia - 120 zł
c)
Kentucky, Brasil, Havana, Geudetheimer - 90 zł
d)
Machorka - 60 zł.
2)
Cenę za nasiona tytoniowe dojrzałe, zdrowe, czyste, o energii kiełkowania nie mniejszej niż 40% oraz o sile kiełkowania od 70 - 90% oblicza się w stosunku do wartości nasion podanych w pkt 1).
3)
Nasiona tytoniowe o energii kiełkowania mniejszej niż 40% lub o sile kiełkowania mniejszej niż 70% klasyfikuje się jako nieużytek.
4)
Przez energię kiełkowania względnie siłę kiełkowania należy rozumieć tę ilość procentową nasion, która w jednakowych warunkach będzie kiełkować w ciągu 120 godzin (5 dni) względnie 336 godzin (14 dni).
5) 2
Za każde pełne 100 zł otrzymane za nasiona tytoniowe uzyskuje plantator prawo do zakupu jednej jednostki premiowej, według zasad ustalonych w § 2 pkt 2).
§  14.
Rozporządzenie niniejsze stanowi podstawę do wydawania orzeczeń szacunkowych i obliczania należności wraz z premiami, przypadającej plantatorom od przedsiębiorstwa "Polski Monopol Tytoniowy" za tytoń wyprodukowany w okresie kampanii uprawy tytoniu w roku 1945.
§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

TARYFA WYKUPU TYTONIU KRAJOWEGO.

Trapezund i Tyk - Kułak.
Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Treściwość Manipulacja 1 - 300 kg 301 - 600 kg powyżej 600 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście żółte, pomarańczowo - żółte, cytrynowo - żółte Treściwe Prostowane

i wiązane

w wiązki

35 53 70
II Liście żółto - brunatne, brunatne, zielonawo-żółte 25 38 50
III Liście żółto-zielone, ciemno-brunatne, zielonawo - brunatne Treściwe i mało treściwe 16 24
Liście żółte, pomarańczowo - żółte, cytrynowo - żółte, żółto - brunatne, zielonawo - brunatne Mało treściwe 32
Spodaki bez względu na treściwość i kolor 2 3
IV Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I do III
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Perustica.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Treściwość Manipulacja 1 - 300 kg 301 - 600 kg powyżej 600 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście żółte, żółto-brunatne, jasno-brunatne Treściwe Prostowane

i wiązane

w wiązki

35 53 70
II Liście czerwono - brunatne, brunatne, zielonawo - żółte, 25 38 50
III Liście ciemno-brunatne, żółto-zielone, zielonawo-brunatne Treściwe i mało treściwe 16 24
Liście żółte, żółto - brunatne, czerwono - brunatne, zielonawo - żółte Mało treściwe 32
IV Spodaki bez względu na kolor i treściwość 2 3
Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I do III
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Hercegowina.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Treściwość Manipulacja 1 - 350 kg 351 - 700 kg powyżej 700 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście żółte, cytrynowo - żółte Treściwe Prostowane

i wiązane

w wiązki

24 36 48
II Liście zielonawo - żółte i żółto - brunatne Treściwe i mało treściwe
Liście żółte, cytrynowo - żółte Mało treściwe 15 23 30
III Liście brunatne, zielonawo - brunatne Treściwe i mało treściwe 10 15 20
IV Spodaki bez względu na kolor i treściwość 2 3
Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I do III
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Virginia.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Treściwość Manipulacja 1 - 400 kg 401 - 800 kg powyżej 800 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście żółte, pomarańczowo - żółte, cytrynowo - żółte Treściwe Prostowane

i wiązane

w wiązki

20 30 40
II Liście jasno - brunatne, czerwono - brunatne, zielono - żółte 15 23 30
III Liście brunatne, ciemno - brunatne, żółto - zielone, zielonawo - brunatne Treściwe i mało treściwe 10 15 20
Liście żółte, pomarańczowo - żółte, cytrynowo - żółte, jasno - brunatne, czerwono - brunatne, zielonawo - żółte Mało treściwe
IV Spodaki bez względu na kolor i treściwość 2 3
Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I do III
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Brasil, Havana, Geudetheimer.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Manipulacja 1 - 400 kg 401 - 800 kg powyżej 800 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście brunatne, delikatne, elastyczne, dobrze się żarzące, jednolicie zabarwione, nieuszkodzone, średnio treściwe, o szerokości nie mniej niż 18 cm Posortowane według różnic w zabarwieniu, niegładzone, wiązane w wiązki w kształcie wachlarza 15 23 30
II Liście brunatne, delikatne, dobrze się żarzące oraz liście niejednolicie zabarwione, nieuszkodzone, mało i średnio treściwe o szerokości nie mniej niż 18 cm Niegładzone i wiązane w wiązki w kształcie wachlarza 12 18 24
III Liście brunatne, nie odpowiadające wymogom klas I i II, liście żółte, ciemno-brunatne i zielonawo-brunatne Niegładzone i wiązane w wiązki 8 12 16
Spodaki bez wzglądu na kolor i treściwość 2 3
IV Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I do III
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Puławski szerokolistny.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Manipulacja 1 - 400 kg 401 - 800 kg powyżej 800 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście żółte, żółto - brunatne i brunatne Sortowane według różnic zabarwienia, prostowane i wiązane w wiązki 12 18 24
II Liście ciemno - brunatne, zielonawo - brunatne Prostowane i wiązane w wiązki 8 12 16
III Spodaki bez względu na kolor i treściwość 2 3
Liście, których ze względu na stan dojrzałości i uszkodzeń nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I i II
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Kentucky.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
Kolor Treściwość Manipulacja 1 - 500 kg 501 - 1.000 kg powyżej 1.000 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście jasno - brunatne, czerwono - brunatne, brunatne Treściwe Wiązane w

wiązki

10 15 20
II Liście ciemno - brunatne, zielonawo - brunatne Treściwe i mało treściwe 6 9 12
Liście jasno-brunatne, czerwono-brunatne, brunatne Mało treściwe
Spodaki bez względu na kolor i treściwość 2 3
III Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klas wyższych i które nie odpowiadają wymogom ustalonym dla klas I i II
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4

Machorka.

Klasa WYMOGI Dostawa z 1 ha użytecznych liści tytoniowych
1 - 500 kg 501 - 1.000 kg powyżej 1.000 kg
cena za 1 kg w złotych
I Liście duże i średnie Prostowane i wiązane w wiązki 6 9 12
Liście drobne o długości 15 cm od nasady blaszki listnej do wierzchołka 2 3
Spodaki bez względu na kolor i treściwość
II Liście, których ze względu na stan uszkodzeń i dojrzałości nie można zaliczyć do klasy I
Liście nie wiązane i części liści bez obcych domieszek przydatne do wyrobów 4
1 § 2 pkt 2) zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 25 listopada 1945 r. (Dz.U.45.57.329) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 1945 r.
2 § 13 pkt 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 25 listopada 1945 r. (Dz.U.45.57.329) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 lipca 1945 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1945.23.133

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Normy szacunku i ceny wykupu krajowego surowca tytoniowego.
Data aktu: 21/06/1945
Data ogłoszenia: 14/07/1945
Data wejścia w życie: 14/07/1945