Zm.: rozporządzenie z dnia 19 sierpnia 1938 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 28 lutego 1939 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Przemysłu i Handlu o zmianie rozporządzenia z dnia 19 sierpnia 1938 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.

Na podstawie art. 2, 5 i 14 ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych (Dz. U. R. P. Nr 56, poz. 447) zarządzam co następuje:
§  1.
W rozporządzeniu Ministra Skarbu z dnia 19 sierpnia 1938 r., wydanym w porozumieniu z Ministrami Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Przemysłu i Handlu, w sprawie wykonania ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych (Dz. U. R. P. Nr 61, poz. 477) wprowadza się zmiany następujące:
1)
w § 4 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1) i dodaje się następujący nowy ust. 2:

"2) Również podlega opłacie mąka żytnia, pszenna i jęczmienna, zawarta w wyrobach mącznych, przywożonych z zagranicy lub z obszaru W. M. Gdańska, z wyjątkiem pieczywa (chleb, bułki), przywożonego w ruchu podróżnych w ilości 1 kg na osobę.";

2)
w § 5:
a)
w pkt 1) na końcu zdania zamiast przecinka stawia się średnik i dodaje się następujące nowe zdanie:

"śrut żytni i pszenny, zawierający do 2,2% popiołu w suchej substancji, uważa się za mąkę;";

b)
w pkt 2) zamiast kropki stawia się średnik i dodaje się następujące nowe zdanie:

"śrutu jęczmiennego nie uważa się za kaszę.";

c)
dotychczasową treść wraz z wyszczególnionymi wyżej uzupełnieniami oznacza się jako ust. 1 i dodaje się następujący nowy ust. II:

"II. Za wyroby mączne w rozumieniu niniejszego rozporządzenia uważa się następujące wyroby z mąki żytniej, pszennej lub jęczmiennej:

a) pieczywo zwykłe bez cukru (chleb, bułki), suchary, mace,

b) makarony, kluski i inne wyroby z ciasta - niewypieczone,

c) wszelki krochmal pszenny.";

3)
w § 9 ust. 3) i 4) oraz w § 10 ust. 3) po wyrazach: "mąki lub kaszy" dodaje się wyrazy: "albo wyrobów mącznych";
4)
w § 10 ust. 4) otrzymuje następujące brzmienie:

"4) Przy przywozie mąki, kaszy lub wyrobów mącznych z obszaru W. M. Gdańska obowiązana jest uiścić opłatę osoba, dla której wedle dowodów przekazowych przeznaczona jest przesyłka.";

5)
w § 12 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1) i dodaje się następujący nowy ust. 2:

"2) Przy przywozie wyrobów mącznych z zagranicy lub z obszaru W. M. Gdańska za podstawę obliczenia należnej opłaty służy ilość mąki, zawarta w przywiezionych wyrobach, przy czym przyjmuje się następującą zawartość mąki:

a) w pieczywie pszennym i sucharach oraz w makaronach, kluskach i innych wyrobach z ciasta niewypieczonych - 85%,

b) w pieczywie żytnim - 75%,

c) w pieczywie pszenno-żytnim - 80%,

d) w macach i we wszelkim krochmalu pszennym - 95%

wagi netto; o ile wyroby mączne znajdują się w opakowaniach o wadze 2 kg i mniej, ilość zawartej w nich mąki oblicza się według podanych wyżej norm w stosunku do wagi towaru wraz z bezpośrednim opakowaniem.";

6)
w § 13 dodaje się następujący nowy ust. 3:

"3) Opłatę od mąki, zawartej w wyrobach mącznych, przywożonych z zagranicy lub z obszaru W. M. Gdańska, uiszcza się gotówką bez nabywania etykiet.";

7)
w § 14 ust. 1) i 2) po wyrazach: "mąki i kaszy dodaje się wyrazy: "oraz wyrobów mącznych";
8)
w § 16:
a)
dodaje się w lit. b) w nawiasie wyrazy: "i § 33a";
b)
skreśla się lit. c);
9)
w § 20 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1) i dodaje się następujące dwa nowe ustępy:

"2) Ponadto na wypełnionej stronie etykiety eksportowej (wzór Nr 3 do § 19) zakład przemiału zboża powinien uwidocznić w sposób trwały wagę (brutto) worka z mąką lub kaszą, który tą etykietą ma być zaopatrzony.

3) Izba Skarbowa po uzyskaniu zgody Ministerstwa Skarbu może wprowadzić również inne środki kontrolne, zabezpieczające przed ponownym użyciem tej samej etykiety.";

10)
w § 21 dodaje się następujące dwa nowe ustępy:

"6) Odstępowanie i wypożyczanie etykiet osobom trzecim jest zabronione.

7) W razie zniszczenia lub oderwania się etykiety od worka z mąką lub kaszą w czasie ładowania, wyładowywania, przewozu czy też przechowywania tych produktów posiadacz ich obowiązany jest niezwłocznie zawiadomić o tym właściwy rejon Kontroli Skarbowej, który przeprowadzi dochodzenie, oznaczony odpowiednio worek z mąką lub kaszą, od którego oderwana została etykieta, i wyda go posiadaczowi do dalszego obrotu.

Czynności te mają być wykonane najdalej w ciągu tygodnia od daty otrzymania przez rejon Kontroli Skarbowej zawiadomienia o zniszczeniu lub oderwaniu się etykiety od worka.";

11)
w § 22 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1) i dodaje się następujący nowy ust. 2:

"2) Posiadacz mąki lub kaszy, zwolnionej od opłaty jako przeznaczonej do obrotu gospodarczego (§ 36 ust. 1), o ile w następstwie zmiany przeznaczenia tych produktów zamierza je wprowadzić do obrotu handlowego, nabywa etykiety na podstawie pisemnego zgłoszenia, skierowanego do kasy urzędu skarbowego i potwierdzonego przez miejscowy rejon Kontroli Skarbowej. Zaopatrywanie w tym przypadku worków z mąką i kaszą w etykiety odbywa się w obecności urzędnika Kontroli Skarbowej, który nakłada na etykiety plomby z napisem "Kontrola Skarbowa".";

12)
w § 25 w zdaniu pierwszym po wyrazach: "między obie części plomby" zamiast średnika stawia się przecinek i dodaje się następujące wyrazy: "która powinna być zaciśnięta na etykiecie w tym miejscu, gdzie wydrukowany jest napis:

"Miejsce na plombę";";

13)
§ 27. otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 27. 1) Zakłady przemiału zboża obowiązane są używać jedynie plomb, których wyrobem trudnią się upoważnione przez Ministerstwo Skarbu przedsiębiorstwa.

2) Odpowiednie upoważnienie uzyskać mogą osoby fizyczne i prawne, które zgłoszą Ministerstwu Skarbu zamiar wyrobu plomb dla zakładów przemiału zboża, zobowiążą się do uwzględniania wskazanych w upoważnieniu warunków oraz wyrażą zgodę na dokonywanie kontroli wyrobu plomb przez urzędników skarbowych.

3) Plomby mogą być wtłaczane tylko z twardej blachy i składać się z dwóch części: pierścienia i nakładki. Na nakładce plomby ma być umieszczona nazwa zakładu przemiału zboża. Ponadto Ministerstwo Skarbu ustali dalsze wymogi, którym odpowiadać mają plomby używane przez zakłady przemiału zboża.";

14)
po § 33 wprowadza się następujący nowy § 33a:

"§ 33a. Opłata, uiszczona od mąki, która została zużyta do produkcji wyrobów mącznych, wywiezionych za granicę lub na obszar W. M. Gdańska, może być zwrócona wytwórcy tych wyrobów na następujących warunkach:

1) Zwrot opłaty może dotyczyć tylko takich wyrobów, w których zawartość mąki wynosi co najmniej 75% ich wagi netto. Na wyjątki od tego przepisu może zezwolić Ministerstwo Skarbu.

2) Przy zwrocie opłaty przyjmuje się zawartość mąki w poszczególnych wyrobach mącznych według norm, wskazanych w § 12 ust. 2).

3) Zwrot opłaty będzie przyznawany dopiero wówczas, gdy przypadająca do zwrotu kwota opłaty będzie wynosić co najmniej 50 złotych.

4) Celem otrzymania zwrotu opłaty wytwórca wyrobów mącznych powinien wnieść odpowiednie podanie do Izby Skarbowej, właściwej dla siedziby wytwórni, dołączając wydane przez urząd celny lub przekazowy potwierdzenie wywozu wyrobów mącznych, stwierdzające:

a) imię, nazwisko i adres lub firmę i siedzibę przedsiębiorstwa wysyłającego,

b) datę wywozu wyrobów mącznych,

c) rodzaj, gatunek i ilość wywiezionych wyrobów mącznych,

d) kraj, do którego wywiezione zostały powyższe wyroby.

5) Izba Skarbowa przyznaje i asygnuje przedsiębiorcy kwotę opłaty, przypadającej do zwrotu.";

15)
w § 34 po wyrazach: "mąki i kaszy" dodaje się wyrazy: "oraz wyrobów mącznych";
16)
w § 35 w zdaniu pierwszym po wyrazach: "Mąka i kasza" stawia się przecinek i dodaje się następujące wyrazy: "przeznaczona do wywozu za granicę lub na obszar W. M. Gdańska,";
17)
w § 37:
a)
w pkt 10) zamiast kropki stawia się przecinek oraz dodaje się wyrazy: "z wyjątkiem przypadków, przewidzianych w § 37f.";
b)
pkt 11) skreśla się, a dotychczasowe pkt 12) i 13) otrzymują kolejną numerację: "11) " i "12) ";
18)
po § 37 wprowadza się 6 nowych paragrafów: 37a, 37b, 37c, 37d, 37e i 37f o następującym brzmieniu:

"§ 37a. Urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych w porozumieniu z właściwym starostwem może zezwolić osobom fizycznym lub prawnym na dokonywanie poza zakładami przemiału wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego. Wydane zezwolenie może być w każdym czasie cofnięte bez podania powodów i bez odszkodowania.

§ 37b. Zakładom wymiany zboża na mąkę i kaszę, o których mowa w § 37a, przysługuje prawo do:

a) pobierania w zakładzie przemiału za okazaniem zezwolenia (§ 37a) mąki i kaszy, przeznaczonej do obrotu gospodarczego, bez uiszczenia opłaty od tych produktów, w zamian za dostarczone zboże (żyto, pszenica, jęczmień),

b) wydawanie otrzymanej z zakładu przemiału mąki i kaszy, zwolnionej od opłaty, osobom posiadającym karty kontroli gospodarczego przemiału zboża, w zamian za otrzymane od nich zboże (żyto, pszenica, jęczmień) na warunkach, na jakich odbywa się wymiana zboża na mąkę i kaszę w zakładach przemiału (§ 37).

§ 37c. Zakładom wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego, zabrania się pobierać za dokonywaną wymianę wynagrodzenie w mące lub kaszy, od których opłata nie została uiszczona.

§ 37d. 1) Zakład przemiału na każdą przesyłkę mąki i kaszy, skierowaną do zakładu wymiany zboża, obowiązany jest wystawić świadectwo przewozowe według załączonego wzoru Nr 13. Oryginał świadectwa przewozowego należy dołączyć do przesyłki mąki i kaszy w chwili wydania tych produktów z zakładu przemiału. Wtórnik świadectwa przewozowego obowiązany jest zakład przemiału przesłać listem poleconym lub za potwierdzeniem odbioru do rejonu Kontroli Skarbowej, właściwego dla miejsca przeznaczenia przesyłki. Odcinek przy grzbiecie pozostaje w zakładzie przemiału i stanowi dokument do odnośnej pozycji rozchodowej księgi obrachunkowej (wzór Nr 11 względnie Nr 11a do § 56 ust. 1)).

2) Wtórniki świadectw przewozowych mogą być przesyłane właściwym rejonom Kontroli Skarbowej zbiorowo, nie później jednak, jak po upływie jednego tygodnia od daty wydania przesyłki mąki lub kaszy zakładowi wymiany zboża.

3) Rejon Kontroli Skarbowej po otrzymaniu wtórników świadectw przewozowych sprawdza je w zakładzie wymiany zboża ze znajdującymi się tam oryginałami tych świadectw i po odnotowaniu zgodności wtórnika z oryginałem na obu tych dokumentach oraz po sprawdzeniu, czy odpowiednie ilości mąki i kaszy zostały wciągnięte na przychód do księgi kontroli wymiany zboża na mąkę i kaszę (wzór Nr 14 do § 56 ust. 3)) zwraca wtórnik świadectw przewozowych odnośnemu zakładowi przemiału.

4) Zwrócone wtórniki świadectw przewozowych powinny być dołączone do odnośnych dokumentów księgi obrachunkowej zakładu przemiału.

5) Otrzymane ilości mąki i kaszy, przeznaczonej do obrotu gospodarczego, zakład wymiany zboża zapisuje do księgi kontroli wymiany zboża na mąkę i kaszę (wzór Nr 14 do § 56 ust. 3)) na podstawie świadectw, które stanowią dokumenty do pozycyj przychodowych wymienionej wyżej księgi.

§ 37e. Pomieszczenia zakładów wymiany zboża powinny odpowiadać przepisom, zawartym w §§ 43 i 47.

§ 37f. 1) Producenci i pracownicy rolni (§ 36 ust. 2) i 3)) są uprawnieni do wymiany mąki żytniej, pochodzącej z obrotu gospodarczego, na chleb, przeznaczony do spożycia w ich własnych gospodarstwach (§ 36 ust. 4)), w tych piekarniach, które uzyskały na prowadzenie takiej wymiany specjalne zezwolenie.

2) Zezwolenie na dokonywanie wymiany mąki żytniej, pochodzącej z obrotu gospodarczego, na chleb może udzielić piekarni właściwy urząd skarbowy akcyz i monopolów państwowych w porozumieniu ze starostwem. Zezwolenie takie może być w każdej chwili cofnięte bez podania powodów i bez odszkodowania.

3) Producent lub pracownik rolny, zamierzający korzystać w piekarni z wymiany mąki żytniej na chleb, powinien zgłosić to właściwemu sołtysowi lub zarządowi gminy, celem otrzymania osobnej karty kontroli gospodarczego przemiału zboża. Na karcie tej sołtys względnie zarząd gminy obowiązany jest odnotować, że mąka żytnia, otrzymana na podstawie tej karty, przeznaczona jest wyłącznie do wymiany na chleb, oraz podać nazwę i adres piekarni, w której wymiana będzie dokonywana.

Wtórnik karty powyższej producent lub pracownik rolny obowiązany jest wręczyć piekarzowi przy dostarczeniu mu mąki żytniej do wymiany na chleb. Otrzymany przez piekarnię wtórnik karty kontroli służy jako dokument do księgi kontroli wymiany mąki na chleb (wzór Nr 16 do § 56 ust. 4)).

4) Każdą ilość mąki żytniej, otrzymanej do wymiany na chleb oraz każdą ilość chleba, wydanego w zamian za otrzymaną mąkę, obowiązana jest piekarnia zapisać do księgi kontroli wymiany mąki na chleb (wzór Nr 16 do § 56 ust. 4)).

5) Piekarnia obowiązana jest wydać producentowi lub pracownikowi rolnemu w dowolnych partiach całą ilość chleba, jaką można wypiec z dostarczonej przez nich mąki żytniej, przy czym ustala się następujące przeciętne minimalne normy wypieku:

a) ze 100 kg mąki żytniej 55% - 128 kg chleba,

b) ze 100 kg mąki żytniej 60% - 130 kg chleba,

c) ze 100 kg mąki żytniej 65% - 132 kg chleba,

d) ze 100 kg mąki żytniej 95% - 140 kg chleba.

Zabrania się piekarniom zatrzymywania części mąki otrzymanej do wymiany na chleb, lub części otrzymanego z tej mąki chleba, tytułem wynagrodzenia za wypiek.

6) Chleb, wydawany z piekarni producentom i pracownikom rolnym w drodze wymiany na mąkę żytnią, pochodzącą z obrotu gospodarczego, powinien być zaopatrzony w specjalną etykietę z napisem "wypiek gospodarczy", niezależnie od umieszczanych na chlebach etykiet firmowych piekarni.";

19)
w § 43 ust. 1) i 2) otrzymują brzmienie następujące:

"1) Nie mogą mieć żadnego połączenia z sobą następujące przedsiębiorstwa:

a) zakład przemiału zboża z wytwórnią wyrobów mącznych lub z zakładem detalicznej sprzedaży mąki i kaszy, zarówno podlegającej opłacie, jak i wytworzonej z innego zboża, niż żyto, pszenica i jęczmień,

b) wytwórnia wyrobów mącznych z zakładem hurtowej lub detalicznej sprzedaży mąki i kaszy (wszelkiej) oraz z zakładem wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego,

c) zakład hurtowej sprzedaży mąki i kaszy z zakładem detalicznej sprzedaży tych produktów, w którym odbywa się rozważanie mąki i kaszy do opakowań papierowych o wadze mniejszej niż 5 kg brutto,

d) zakład wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego, z zakładem sprzedaży zboża i produktów przemiału, z wyjątkiem zakładów, prowadzonych przez spółdzielnię.

2) Na wyjątki od przepisu, zawartego w ust. 1), może zezwolić izba skarbowa w porozumieniu z wojewódzką władzą administracji ogólnej.";

20)
w § 44 dotychczasową treść oznacza się jako ust. 1) i dodaje się następujące dwa nowe ustępy:

"2) Śrutowniki i żarna, znajdujące się u osób, które nie są producentami lub pracownikami rolnymi w rozumieniu § 36 ust. 2) i 3), podlegają zgłoszeniu na piśmie zarządowi gminy, który obowiązany jest sprawdzać dorywczo, czy posiadacze tych urządzeń nie przemielają zboża na mąkę i kaszę.

3) Zakłady przemiału zboża obowiązane są zaprowadzić karty ewidencyjne według załączonego wzoru Nr 17 i okazywać je na żądanie organów kontrolujących.";

21)
w § 45 ust. 1):
a)
po wyrazach "wytwórnią wyrobów mącznych" skreśla się wyraz "lub" i stawia się przecinek;
b)
po wyrazach: "mąki i kaszy" dodaje się następujące wyrazy: "lub zakładem wymiany zboża na mąkę i kaszę";
22)
w § 46 ust. 2) otrzymuje brzmienie następujące:

"2) Ponadto piekarnie obowiązane są posiadać i na żądanie organów kontrolujących okazywać poświadczenie cechu piekarskiego o maksymalnej zdolności wypieku posiadanych pieców w ciągu 24 godzin. W razie nasuwających się wątpliwości urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych względnie starostwa uprawnione są do żądania od piekarń zaświadczeń właściwych izb rzemieślniczych co do powyższych danych. Zaświadczenia powyższe powinny być dostarczone odnośnym władzom w ciągu 14 dni.";

23)
w § 47 ust. 1) otrzymuje brzmienie następujące:

"1) W zakładach przemiału zboża, w wytwórniach wyrobów mącznych, w składach przedsiębiorstw ekspedycyjnych, w zakładach sprzedaży mąki i kaszy oraz w zakładach wymiany zboża na mąkę i kaszę worki z tymi produktami przemiału powinny być układane w sposób umożliwiający ich przeliczenie; ponadto w wytwórniach wyrobów mącznych, w składach przedsiębiorstw ekspedycyjnych oraz w zakładach sprzedaży mąki i kaszy worki z tymi produktami powinny być układane tak, aby możliwe było również sprawdzenie zawieszonych na nich etykiet.";

24)
§ 49 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 49. 1) Zakłady detalicznej sprzedaży mąki i kaszy oraz wytwórnie wyrobów mącznych obowiązane są przechowywać zdjęte z opakowań z mąką i kaszą etykiety z plombami oraz dokumenty, o których mowa w § 48, otrzymane z zakładów przemiału zboża lub z zakładów hurtowej sprzedaży produktów przemiału, i na żądanie organów kontrolujących je okazywać. Zdjęte z opakowań z mąką i kaszą etykiety z plombami powinny być przechowywane w porządku według faktur lub innych dokumentów, wyszczególnionych w § 48.

2) Rejony Kontroli Skarbowej przeprowadzą co pewien czas protokolarne niszczenie etykiet, przechowywanych w zakładach detalicznej sprzedaży mąki i kaszy oraz w wytwórniach wyrobów mącznych, po uprzednim ich sprawdzeniu z dokumentami, wymienionymi w § 48, niezależnie od sprawdzenia, dokonanego przez inne organy kontrolujące.

3) W protokole zniszczenia etykiet należy wyszczególnić rodzaj i ilość zniszczonych etykiet. Jeden egzemplarz protokołu rejon Kontroli Skarbowej przesyła właściwemu urzędowi skarbowemu akcyz i monopolów państwowych, a drugi egzemplarz po dołączeniu do niego odnośnych dokumentów (§ 48) pozostawia w przedsiębiorstwie, które obowiązane jest go przechowywać w ciągu 2 lat i okazywać na żądanie organów kontrolujących.";

25)
§ 50 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 50. 1) Urzędy skarbowe akcyz i monopolów państwowych przez swoje organa wykonawcze sprawują kontrolę następujących przedsiębiorstw:

a) wszystkich zakładów przemiału zboża, znajdujących się w miastach: wojewódzkich, powiatowych i wydzielonych, oraz tych zakładów przemiału zboża, znajdujących się w innych miejscowościach, które wykupiły na rok 1938 świadectwa przemysłowe od I do VII kategorii włącznie,

b) wszystkich wytwórni wyrobów mącznych, znajdujących się w miastach: wojewódzkich, powiatowych i wydzielonych, oraz tych wytwórni wyrobów mącznych, znajdujących się w innych miejscowościach, które dokonują wymiany mąki na chleb (piekarnie - § 37f) bądź wykupiły na rok 1938 świadectwa przemysłowe od I do VII kategorii włącznie,

c) zakładów hurtowej i detalicznej sprzedaży mąki i kaszy, znajdujących się w miastach: wojewódzkich, powiatowych i wydzielonych,

d) wszystkich zakładów wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego.

2) Kontrola pozostałych zakładów przemiału zboża, wytwórni wyrobów mącznych oraz zakładów hurtowej i detalicznej sprzedaży mąki i kaszy należy do zakresu działania powiatowych władz administracji ogólnej i zarządów gmin. Za wykonywanie kontroli nad obrotem mąką i kaszą będzie przyznane zarządom gmin wynagrodzenie, którego wysokość ustalona zostanie oddzielnym zarządzeniem.

3) Izby skarbowe po porozumieniu się z wojewódzkimi władzami administracji ogólnej mogą rozciągnąć kontrolę, dokonywaną przez organa skarbowe, również na przedsiębiorstwa, wymienione w ust. 2).

4) Kontrolę transportu mąki i kaszy wykonują organa urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych oraz powiatowych władz administracji ogólnej przy współudziale władz samorządu terytorialnego i organów Polskich Kolei Państwowych.";

26)
w § 52:
a)
w pkt I - 5) po wyrazie: "sprawdzanie" skreśla się dwukropek i dodaje się następujące wyrazy: "w przypadkach przygotowania produktów przemiału do wypuszczenia do obrotu handlowego:";
b)
w pkt IV - 1) zamiast wyrazu "oraz" stawia się przecinek;
c)
w pkt IV dodaje się następujący nowy ust. 3 o następującej treści:

"3) sprawdzanie:

a)
czy zapisy w księgach obrachunkowych są zgodne z dokumentami oraz czy zapas książkowy mąki jest zgodny z zapasem rzeczywistym,
b)
czy piekarnia, wymieniająca mąkę na chleb, posiada na to zezwolenie, o którym mowa w § 37f ust. 2), oraz czy wymienia producentom i pracownikom rolnym chleb na mąkę według norm, wyszczególnionych w § 37f ust. 5).";
d)
po pkt IV dodaje się następujący nowy pkt V:

"V. W zakładach wymiany zboża na mąkę i kaszę - sprawdzanie:

1) czy zapisy w księdze kontroli wymiany zboża na mąkę i kaszę są zgodne z dokumentami oraz czy książkowy zapas mąki i kaszy jest zgodny z zapasem rzeczywistym,

2) czy oryginały kart kontroli gospodarczego przemiału zboża są należycie wypełnione,

3) czy zakład posiada poświadczone zgłoszenie lub zezwolenie, przewidziane w §§ 37a i 37b.";

27)
w § 53 ust. 1) w lit. a) i c) po wyrazach: "z mąką i kaszą" stawia się przecinek i dodaje się wyrazy: "przeznaczoną do obrotu handlowego";
28)
w § 55 ust. 1) otrzymuje brzmienie następujące:

"1) O wszelkich stwierdzonych naruszeniach obowiązujących przepisów, polegających na uszczupleniu ustanowionej opłaty, należy donosić przy dołączeniu odpowiedniego protokołu z przeprowadzonych dochodzeń właściwemu urzędowi skarbowemu akcyz i monopolów państwowych, który prześle akta sprawy do właściwego sądu grodzkiego w celu zastosowania sankcyj karnych, przewidzianych w ustawie o środkach finansowych dla kształtowania cen artykułów rolniczych.

Przedmiot przestępstwa należy, po dokonaniu oględzin, sporządzeniu dokładnego opisu i zabezpieczeniu, oddać na przechowanie właścicielowi lub innej osobie godnej zaufania z obowiązkiem przedstawienia go na każde żądanie władz sądowych lub administracyjnych.

Opłata od mąki lub kaszy uległej przepadkowi powinna być pokryta z kwoty, osiągniętej ze sprzedaży licytacyjnej tych produktów. Przed wydaniem nabywcy licytacyjnemu mąki lub kaszy worki z tymi produktami powinny być dostosowane do wymagań §§ 29 i 30 ust. 1) oraz zaopatrzone w przepisowe etykiety i plomby Kontroli Skarbowej.";

29)
§ 56 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 56. 1) Zakłady przemiału zboża, które nie wywożą mąki lub kaszy za granicę względnie na obszar W. M. Gdańska, obowiązane są prowadzić księgę obrachunkową według załączonego wzoru Nr 11. Zakłady przemiału zboża, trudniące się wywozem mąki lub kaszy za granicę względnie na obszar W. M. Gdańska, obowiązane są prowadzić księgę obrachunkową według załączonego wzoru Nr 11a.

2) Zakłady hurtowej sprzedaży mąki i kaszy obowiązane są prowadzić księgę magazynową według załączonego wzoru Nr 12.

3) Zakłady wymiany zboża na mąkę i kaszę, przeznaczoną do obrotu gospodarczego, obowiązane są prowadzić księgę kontroli wymiany zboża na mąkę i kaszę według załączonego wzoru Nr 14.

4) Wszystkie piekarnie obowiązane są prowadzić księgę przychodu i rozchodu mąki i otrąb według załączonego wzoru Nr 15. Piekarnie, trudniące się wymianą mąki żytniej na chleb, przeznaczony do obrotu gospodarczego, powinny ponadto prowadzić księgę kontroli wymiany mąki na chleb według załączonego wzoru Nr 16.

5) Wymienione wyżej księgi oraz zeszyty świadectw przewozowych (wzór Nr 13 do § 37d ust. 1)), powinny być oparafowane przez gminy.

6) Zapisy do księgi obrachunkowej wzór Nr 11 i Nr 11a (ust. 1) powinny być dokonywane nie później, niż dnia następnego do godziny 12, z wyjątkiem zapisów, dotyczących wywozu mąki i kaszy za granicę lub na obszar W. M. Gdańska, które powinny być dokonane w dniu wywozu przesyłki (§ 31 pkt 2)). Zapisy do tej księgi mogą być dokonywane zbiorowymi pozycjami dziennymi pod warunkiem jednak ich udowodnienia szczegółowymi zestawieniami poszczególnych pozycyj jednostkowych w księdze szczegółowej, prowadzonej według wzoru, stosowanego w danym zakładzie przemiału.

Zapisy do ksiąg, wyszczególnionych w ust.: 2), 3) i 4), powinny być dokonywane w tym samym dniu, w którym miały miejsce odnośne obroty.

7) Wpisów do ksiąg należy dokonywać wyraźnie atramentem; nie mogą one zawierać podskrobań i zamazań, a wszelkie poprawki powinny być omówione.";

30)
§ 58 otrzymuje brzmienie następujące:

"§ 58. 1) Orzecznictwo administracyjne w sprawach, unormowanych niniejszym rozporządzeniem, należy do właściwości urzędów skarbowych akcyz i monopolów państwowych z wyjątkiem spraw, zastrzeżonych do decyzji władz skarbowych wyższych instancji.

2) Orzecznictwo karno-administracyjne należy do właściwości powiatowych władz administracji ogólnej.";

31)
we wzorze etykiety eksportowej (wzór Nr 3 do § 19) po wyrazach "Do opakowań wagi kg" skreśla się liczbę "100";
32)
wzór Nr 7 do § 27 ulega skreśleniu;
33)
we wzorze Nr 9 wyrazy "kwintali" zastępuje się wyrazami "kilogramów", ponadto na odwrotnej stronie umieszcza się uwagę: "Oprócz mąki i kaszy wydano.. kg śrutu pastewnego i.. kg otrąb.";
34)
dotychczasowy wzór księgi obrachunkowej zakładów przemiału zboża (wzór Nr 11 do § 56 ust. 1)) zastępuje się dwoma nowymi wzorami: Nr 11 i Nr 11a;
35)
wprowadza się nowe wzory do niniejszego rozporządzenia:
a)
wzór świadectwa przewozowego, przeznaczonego dla przesyłek mąki i kaszy, skierowanych z zakładu przemiału do zakładu wymiany zboża na mąkę i kaszę - wzór Nr 13 do § 37d ust. 1),
b)
wzór księgi kontroli wymiany zboża na mąkę i kaszę - wzór Nr 14 do § 56 ust. 3),
c)
wzór księgi przychodu i rozchodu mąki i otrąb w piekarni - wzór Nr 15 do § 56 ust. 4),
d)
wzór księgi kontroli wymiany mąki na chleb - wzór Nr 16 do § 56 ust. 4),
e)
wzór karty ewidencyjnej zakładu przemiału zboża - wzór Nr 17 do § 44.
§  2.
1)
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia przy uwzględnieniu przepisów, zawartych w ust. 2), 3) i 4) niniejszego paragrafu.
2)
Dotychczasowe etykiety eksportowe mogą być używane aż do wyczerpania nakładu.
3)
Księgi obrachunkowe zakładów przemiału zboża mogą być prowadzone według dotychczasowego wzoru aż do ich zakończenia, nie później jednak, jak do dnia 31 lipca 1939 r.
4)
Księgi przychodu i rozchodu mąki i otrąb (wzór Nr 15 do § 56 ust. 4)) powinny być zaprowadzone w piekarniach nie później jak z dniem 15 kwietnia 1939 r.
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIKI

Wzór Nr 11

-----------------

do § 56 ust. 1).

KSIĘGA OBRACHUNKOWA

grafika

Wzór Nr 11a

-----------------

do § 56 ust. 1).

KSIĘGA OBRACHUNKOWA

grafika

Wzór Nr 13

-----------------

do § 37d ust. 1).

ŚWIADECTWO PRZEWOZOWE Nr .....

grafika

Wzór Nr 14

-----------------

do § 56 ust. 3).

KSIĘGA KONTROLI

grafika

Wzór Nr 15

-----------------

do § 56 ust. 4).

KSIĘGA PRZYCHODU I ROZCHODU

grafika

Wzór Nr 16

-----------------

do § 56 ust. 4).

KSIĘGA KONTROLI

grafika

Wzór Nr 17

-----------------

do § 44).

KARTA EWIDENCYJNA

grafika

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1939.19.128

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zm.: rozporządzenie z dnia 19 sierpnia 1938 r. w sprawie wykonania ustawy z dnia 5 sierpnia 1938 r. o środkach finansowych na popieranie gospodarczo uzasadnionego kształtowania cen artykułów rolniczych.
Data aktu: 28/02/1939
Data ogłoszenia: 15/03/1939
Data wejścia w życie: 15/03/1939