Statut Polskiego Instytutu Rozrachunkowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW PRZEMYSŁU I HANDLU ORAZ SKARBU
z dnia 8 stycznia 1937 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Rolnictwa i Reform Rolnych oraz Spraw Zagranicznych o statucie Polskiego Instytutu Rozrachunkowego.

Na podstawie art. 4 dekretu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 3 listopada 1936 r. ° Polskim Instytucie Rozrachunkowym (Dz. U. R. P. Nr 84, poz. 582) zarządza się co następuje:
§  1.
Nadaje się Polskiemu Instytutowi Rozrachunkowemu statut załączony do rozporządzenia niniejszego.
§  2.
Rozporządzenie mniejsze wchodzi W życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

POLSKIEGO INSTYTUTU ROZRACHUNKOWEGO.

Siedziba, zakres działania i uprawnienia.

§ 1.
(1)
Polski Instytut Rozrachunkowy jest instytucją prawa publicznego i posiada osobowość prawną.
(2)
Polskiemu Instytutowi Rozrachunkowemu służy prawo używania pieczęci z godłem państwowym i napisem w otoku "Polski Instytut Rozrachunkowy".
§  2.
(1)
Siedzibą Polskiego Instytutu Rozrachunkowego jest m. st. Warszawa. Działalność Instytutu obejmuje polski obszar celny.
(2)
Instytut może posiadać delegatury w kraju i za granicą.
§  3.
Zakres działalności Polskiego Instytutu Rozrachunkowego obejmuje:
1)
czynności związane z wykonywaniem umów rozrachunkowych, zawartych przez Państwo lub uprawnione instytucje z państwami lub instytucjami zagranicznymi, w zakresie, w jakim zostaną przekazane przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z właściwymi ministrami:
2)
zawieranie - na zlecenie Ministra Przemysłu i Handlu wydane w porozumieniu z właściwymi ministrami - umów wykonawczych, dotyczących techniki rozrachunkowej, z instytutami zagranicznymi oraz wykonywanie tych umów;
3)
czynności wynikające z przeprowadzania obrotu kompensacyjnego i rozrachunkowego z zagranicą - w zakresie zleconym przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu Z właściwymi ministrami;
4)
czynności powierzone w zakresie kontroli obrotu towarowego z zagranicą i z Wolnym Miastem Gdańskiem przez Komisję Obrotu Towarowego.

Sprawy finansowe i rachunkowość.

§  4.
(1)
Na pokrycie wydatków Polski Instytut Rozrachunkowy ma prawo pobierania opłat manipulacyjnych, których wysokość uchwala rada Instytutu.
(2)
Ponadto na rzecz Instytutu przypadają odsetki od administrowanych przezeń funduszów.
§  5.
Rokiem administracyjnym Polskiego Instytutu Rozrachunkowego jest rok kalendarzowy.
§  6.
(1)
Preliminarz wydatków i dochodów Polskiego Instytutu Rozrachunkowego na rok następny zatwierdza na wniosek Instytutu Minister Przemysłu i Handlu oraz Minister Skarbu, Preliminarz winien być przedstawiony do zatwierdzenia po uchwaleniu przez radę Instytutu najpóźniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem nowego roku administracyjnego.
(2)
Preliminarze dodatkowe, na wydatki nie przewidziane w budżecie, powinny być po uchwaleniu przez radę Instytutu przedstawione do zatwierdzenia wspomnianym ministrom.
§  7.
Za każdy miniony rok administracyjny dyrekcja sporządza zamknięcie: rachunkowe i przed upływem pierwszego kwartału następnego roku przedstawia je radzie Instytutu i komisu rewizyjnej. Rada Instytutu uchwala zamknięcie rachunkowe po rozpoznaniu sprawozdania komisji rewizyjnej. Uchwalone zamknięcie rachunkowe przedstawia Polski Instytut Rozrachunkowy do zatwierdzenia Ministrom: Przemysłu i Handlu oraz Skarbu.
§  8.
Polski Instytut Rozrachunkowy ogłasza zatwierdzone zamknięcia rachunkowe w "Monitorze Polskim".
§  9.
Instytut prowadzi rachunkowość i sporządza preliminarze budżetowe oraz zamknięcia rachunkowe według zasad, ustalonych przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
§  10.
(1)
Zobowiązania Instytutu, polecenia wypłaty, czeki Pocztowej Kasy Oszczędności i czeki bankowe oraz potwierdzenia odbioru pieniędzy podpisują dwie osoby spośród członków dyrekcji lub pracowników Instytutu, upoważnionych do tego przez naczelnego dyrektora z tym zastrzeżeniem, że podpis naczelnego dyrektora lub jednego z upoważnionych członków dyrekcji jest konieczny na czekach i poleceniach wypłaty opływających na sumy, przekraczające 30.000 złotych.
(2)
Szczegółowy sposób wykonania tego przepisu wskaże regulamin uchwalony prze« radę Instytutu.

Organizacja Instytutu.

§  11.
Organami Instytutu są: prezes, rada, dyrekcja i komisja rewizyjna.

Prezes Instytutu.

§  12.
(1)
Prezesa Instytutu powołuje i odwołuje Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych spośród sfer gospodarczych.
(2)
Prezes Instytutu otrzymuje stałe wynagrodzenie z budżetu Instytutu. Wysokość wynagrodzenia prezesa określa Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  13.
Do zakresu działania prezesa Instytutu należy wykonywanie zwierzchniego nadzoru nad działalnością Polskiego Instytutu Rozrachunkowego. Prezes czuwa, aby działalność Instytutu odpowiadała wytycznym ustalonym w zarządzeniach Ministra Przemysłu i Handlu, zwołuje posiedzenia rady, przewodniczy radzie i czuwa nad wykonywaniem uchwał rady. Prezes ma prawo wglądać we wszystkie czynności Instytutu, badać księgi, dokumenty i żądać wszelkich wyjaśnień od dyrekcji. Prezesowi służy prawo uczestniczenia w obradach dyrekcji z głosem doradczym.

Rada Instytutu.

§  14.
(1)
Rada Polskiego Instytutu Rozrachunkowego składa się:
1)
z prezesa Instytutu, jako przewodniczącego;
2)
z dziesięciu członków i z dziesięciu ich zastępców, z których po jednym członku i po jednym zastępcy powołują Ministrowie: Przemyślu i Handlu, Skarbu, Rolnictwa i Reform Rolnych, Spraw Zagranicznych, oraz Prezes Banku Polskiego; dwóch członków i dwóch zastępców powołuje Minister Przemysłu i Handlu na wniosek samorządu przemysłowo - handlowego, - jednego członka i jego zastępcę na wniosek samorządu rzemieślniczego; pozostałych dwóch członków i dwóch zastępców powołuje Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Rolnictwa i Reform Rolnych na wniosek samorządu rolniczego.
(2)
W zakresie, przewidzianym przez porozumienie polsko-gdańskie, w skład rady może chodzić przedstawiciel Wolnego Miasta Gdańska.
(3)
Zastępca członka rady bierze udział w posiedzeniach rady i w głosowaniu w razie nieobecności członka, którego zastępuje.
(4)
Członkowie rady i ich zastępcy mogą być każdego czasu odwołani przez władzę, która ich powołuje.
§  15.
Rada wybiera ze swego grona pierwszego i drugiego wiceprzewodniczącego rady, którzy zastępują prezesa instytutu w charakterze przewodniczącego rady w razie jego nieobecności.
§  16.
(1)
Zwyczajne posiedzenie rady zwołuje prezes Instytutu co najmniej raz na miesiąc.
(2)
Prezes zwołuje ponadto nadzwyczajne posiedzenia rady na żądanie dyrekcji lub komisji rewizyjnej oraz na wniosek co najmniej 2 członków rady.
(3)
Porządek dzienny obrad rady ustala prezes Instytutu w porozumieniu z naczelnym dyrektorem i podaje go do wiadomości członków rady co najmniej na dwa dni przed posiedzeniem.
§  17.
(1)
Do ważności uchwał rady potrzebna jest obecność na posiedzeniu prezesa Instytutu, lub w razie jego nieobecności-zastępującego go wiceprzewodniczącego rady oraz co najmniej pięciu członków lub ich zastępców. Uchwały zapadają większością głosów. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
(2)
Członkowie dyrekcji Instytutu biorą udział we wszystkich posiedzeniach rady z głosem doradczym z wyjątkiem przypadków, gdy rada żąda nieobecności członków dyrekcji. Naczelny dyrektor lub wyznaczony przezeń dyrektor przedstawia radzie wszelkie wnioski dyrekcji.
§  18.
Za udział w posiedzeniach i pełnienie swoich obowiązków członkowie rady oraz ich zastępcy otrzymują wynagrodzenie z budżetu Instytutu w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  19.
(1)
Do zakresu działania rady należy:
1)
ustalanie wytycznych działalności Polskiego Instytutu Rozrachunkowego;
2)
nadzór nad działalnością Instytutu;
3)
uchwalanie wniosków do władz odnośnie projektów umów rozrachunkowych;
4)
uchwalanie preliminarzy budżetowych;
5)
uchwalanie sprawozdań rocznych;
6)
uchwalanie zamknięć rachunkowych z obowiązkiem przedstawiania ich Ministrowi Przemysłu i Handlu oraz Ministrowi Skarbu do zatwierdzenia;
7)
ustalanie opłat manipulacyjnych;
8)
uchwalanie regulaminu rady i regulaminu dyrekcji;
9)
decydowanie w sprawach:
a)
lokowania funduszów i zaciągania pożyczek na zasadzie oddzielnego regulaminu, zatwierdzonego przez Ministra Skarbu,
b)
dokonywania inwestycji, przekraczających 30.000 złotych.
(2)
Rada może specjalne zadania i poszczególne sprawy poruczać do opracowania komitetom specjalnym, złożonym z członków rady:

Dyrekcja Instytutu.

§  20.
(1)
Dyrekcja składa się z naczelnego dyrektora oraz dyrektorów, których liczbę określi regulamin.
(2)
Członków dyrekcji powołuje i odwołuje Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrami: Skarbu oraz Rolnictwa i Reform Rolnych.
(3)
Regulamin określi sprawy, wymagające kolegialnego załatwienia i uchwały dyrekcji, jako też ustali zakres działania dyrektorów i sposób zastępowania nieobecnych dyrektorów.
(4)
Minister Przemysłu i Handlu może na wniosek naczelnego dyrektora upoważnić do udziału w posiedzeniach dyrekcji z prawem głosowania zastępców dyrektorów w celu zastąpienia nieobecnych dyrektorów.
§  21.
(1)
Naczelny dyrektor lub upełnomocniony dyrektor reprezentują Instytut wobec władz, sądów i osób trzecich.

(2) Do naczelnego dyrektora należy bezpośrednie kierownictwo pracami Instytutu i nadzór służbowy nad personelem Instytutu, jako też przyjmowanie i zwalnianie pracowników Instytutu.

(3)
W czasie nieobecności naczelnego dyrektora zastępuje go jeden z członków dyrekcji, wyznaczony przez naczelnego dyrektora.
§  22. 1
Dyrekcja jest organem wykonawczyni Instytutu. Do jej zakresu działania należy załatwianie wszelkich spraw, nie zastrzeżonych innym organom Instytutu.
§  23.
Członkowie dyrekcji otrzymują stałe wynagrodzenie, z budżetu Instytutu. Wysokość tego wynagrodzenia określa Minister Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu.

Komisja rewizyjna.

§  24.
Komisja rewizyjna składa się: z przewodniczącego, jego zastępcy oraz trzech członków, powoływanych przez Ministra Skarbu w porozumieniu z Ministrem Przemysłu i Handlu.
§  25.
Komisja rewizyjna kontroluje czynności finansowe Instytutu, bada stan jego gospodarki oraz dokonywa rewizji ksiąg, dokumentów i zasobów kasowych.
§  26.
(1)
Posiedzenie komisji rewizyjnej zwołuje przewodniczący komisji lub jego zastępca ca najmniej cztery razy do roku.
(2)
Komisja rewizyjna musi być zwołana na żądanie Ministra Przemysłu i Handlu lub Ministra Skarbu w terminie przez nich oznaczonymi a na żądanie prezesa Instytutu, naczelnego dyrektora lub dwóch członków komisji - w ciągu 7 dni od dnia złożenia odpowiedniego wniosku.
(3)
Przed posiedzeniem rady Instytutu, na którym ma być uchwalone roczne zamknięcie rachunkowe, powinna się zebrać komisja rewizyjna celem zbadania tego zamknięcia. Posiedzenie komisji rewizyjnej powinno być w tyra przypadku zwołane co najmniej na 14 dni naprzód, z równoczesnym przesłaniem sprawozdań z wykonania budżetu i zamknięć rachunkowych.
§  27.
(1)
Komisja rewizyjna zdolna jest do powzięcia uchwal w obecności co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego lub jego zastępcy. Uchwały komisji zapadają większością głosów obecnych. W razie równości głosów rozstrzyga głos przewodniczącego.
(2)
Odpisy protokołów posiedzeń komisja rewizyjna przesyła do wiadomości Ministrów: Przemysłu i Handlu oraz Skarbu.
§  28.
Osoby wchodzące w skład komisji rewizyjnej otrzymują wynagrodzenie z budżetu Instytutu, w wysokości określonej przez Ministra Przemysłu i Handlu w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
§  29.
Prezes, członkowie rady i komisji rewizyjnej nie mogą w czasie trwania mandatu poza czynnościami przewidzianymi w niniejszym statucie podejmować się dla Instytutu żadnych płatnych czynności, ani zawierać z nim umowy o najem usług, dostawy, wykonanie robót itp., albo też występować w stosunku do niego w charakterze przedstawicieli lub pełnomocników zainteresowanych stron.
§  30.
Pracownicy Polskiego Instytutu Rozrachunkowego są zatrudniani na podstawie umów o pracę i wynagradzani w sposób przyjęty w przedsiębiorstwach prywatnych.
§  31.
Prezes, członkowie rady, dyrekcji i komisji rewizyjnej, jak również pracownicy Instytutu, obowiązani są zachować tajemnicę we wszystkich sprawach Instytutu uznanych za poufne oraz dotyczących prywatnych interesów klientów Instytutu.
1 Załącznik § 22 zmieniony przez obwieszczenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 stycznia 1937 r. o sprostowaniu błędu (Dz.U.37.7.61).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obwiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024