Rejestracja statków i łodzi żeglugi śródlądowej.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA KOMUNIKACJI
z dnia 22 czerwca 1935 r.
wydane w porozumieniu z Ministrami: Spraw Wewnętrznych i Spraw Wojskowych o rejestracji statków i lodzi żeglugi śródlądowej.

Na podstawie art. 25 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 266), zmienionego ustawą z dnia 18 lutego. 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 215) i przepisem art. 98 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 grudnia 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 110, poz. 976), oraz na podstawie art. 1 i 6 lit. d) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 21 maja 1932 r. w sprawie zniesienia urzędu Ministra Robót Publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 479) zarządzam co następuje:
§  1.
(1)
Rejestracji podlegają statki i łodzie, wyjątkiem państwowych i zarejestrowanych w jednym z portów morskich, bez względu na to, czy są czynne czy nieczynne.
(2)
Łodzie, stanowiące przynależność innych statków lub łodzi, podlegają rejestracji łącznie ze statkami lub łodziami, do których przynależą, a otrzymują nazwę i numer tych statków (łodzi).
§  2.
Rejestrację statków i łodzi przeprowadza ten państwowy zarząd wodny, na którego obszarze działania znajduje się miejsce postoju statku lub łodzi, obrane przez właściciela (posiadacza).
§  3.
Zgłoszenia statku lub łodzi dokonywa się bezzwłocznie po wybudowaniu w kraju, a w przypadku nabycia zagranicą - bezzwłocznie po sprowadzeniu do kraju, w każdym razie przed ich użyciem do przewozu pasażerów lub ładunków albo do holowania innych statków i łodzi na polskich drogach wodnych.
§  4.
(1)
Zgłoszenia statków i łodzi do rejestracji dokonywa się pisemnie przez przesłanie lub złożenie we właściwym urzędzie (§ 2) odpowiednio wypełnionego formularza, według wzoru Nr. 1a lub 1b (zał. Nr. 1 i 2), lub ustnie przez podyktowanie stosownych danych; w obu przypadkach zgłaszający powinien podpisać wypełnione formularze.
(2)
Formularze dostarczane są przez urzędy rejestracyjne bezpłatnie.
§  5.
(1)
Zgłaszający powinien przy zgłoszeniu przedstawić wszystkie posiadane dokumenty, odnoszące się do statku lub łodzi.
(2)
Zgłaszający odpowiada za zgodność z prawdą i dokładność zgłoszonych danych.
§  6.
Urząd rejestrujący bada zgodność zgłoszonych danych z przedstawionemu dokumentami, a w razie potrzeby sprawdzenia zgodności zgłoszonych danych ze stanem faktycznym może zażądać poddania statku lub łodzi oględzinom i w tym celu wyznaczyć zgłaszającemu miejsce i termin okazania statku lub lodzi. Po sprawdzeniu zgłoszonych danych urząd rejestrujący stwierdza prawidłowość zgłoszenia podpisem i pieczęcią.
§  7.
Na podstawie potwierdzonego (§ 6) zgłoszenia urząd rejestrujący sporządza dokument rejestracyjny według wzoru Nr. 2a lub 2b (zał. Nr. 3 i 4) i wraz ze znakiem numerowym według wzoru Nr. 3 (zał. Nr. 5) wydaje go zgłaszającemu, za pokwitowaniem w odnośnej rubryce zgłoszenia, wskazując jednocześnie miejsce na statku (łodzi), w którem znak numerowy powinien być przymocowany.
§  8.
Każdy państwowy zarząd wodny prowadzi księgi do rejestracji statków i łodzi według wzorów Nr. 4a i 4b (zał. Nr. 6 i 7), oddzielnie dla statków i łodzi z własnym napędem mechanicznym i oddzielnie dla statków i łodzi bez takiego napędu.
§  9.
Dokument rejestracyjny wydaje się bezpłatnie, a znak numerowy za zwrotem kosztów.
§  10.
W przypadku zgubienia dokumentu rejestracyjnego albo znaku numerowego tudzież w przypadku, gdyby dowody te uległy zniszczeniu, właściciel (posiadacz) statku lub łodzi może otrzymać, na podstawie uprzednio sporządzonego aktu rejestracyjnego, nowy dokument albo znak, za tym samym numerem, co zgubione lub zniszczone.
§  11.
(1)
Statki i łodzie, zarejestrowane zgodnie z przepisami rozporządzenia niniejszego, powinny być stale zaopatrzone w znak numerowy, umocowany na miejscu, wskazanem przez urząd rejestrujący.
(2)
Dokument rejestracyjny powinien być, wraz ze wszystkiemi innemi dokumentami, przechowywany stale na statku.
(3)
Znak numerowy i dokument rejestracyjny są związane ze statkiem lub łodzią, na które zostały wydane, i w żadnym przypadku nie mogą być przenoszone na inne statki lub łodzie.
§  12.
(1)
Każdorazowy właściciel (posiadacz) statku lub łodzi, zarejestrowanych zgodnie z przepisami rozporządzenia niniejszego, obowiązany jest zgłaszać w urzędzie, w którym statek lub łódź są zarejestrowane, każdą zmianę właściciela, obranego miejsca postoju i nazwy, każdą przebudowę, połączoną ze zmianą wymiarów, urządzeń lub przeznaczenia, oraz awarję i wycofanie z ruchu statku lub łodzi.
(2)
Zgłoszenie zmian, wskazanych w ust. (1), powinno być dokonane w ciągu 2 tygodni od czasu zajścia tych zmian.
(3)
Zgłoszenia dokonywa się w sposób, wskazany w § 4.
(4)
Przy zgłaszaniu zmian należy przedstawiać dokument rejestracyjny.
§  13.
(1)
W przypadku zgłoszenia zmiany obranego miejsca postoju statku lub łodzi, jeżeli nowoobrane miejsce postoju leży na obszarze działania innego urzędu, powołanego do przeprowadzania rejestracji, zgłaszający powinien w ciągu miesiąca od dnia zgłoszenia zmiany oddać posiadany dokument rejestracyjny i znak numerowy we właściwym ze względu na nowoobrane miejsce postoju urzędzie, który na podstawie aktów, przesłanych mu przez pierwotnie właściwy urząd, wydaje nowy dokument i znak numerowy.
(2)
W przypadku zgłoszenia zmiany, dotyczącej przebudowy statku lub łodzi, jeżeli przebudowa ta spowodowała przejście danego statku lub łodzi z grupy statków lub łodzi z własnym napędem mechanicznym do grupy bez takiego napędu, lub odwrotnie, albo też spowodowała przejście statku lub łodzi do kategoryj, podlegających rejestracji w sposób, określony w § 14, statek lub łódź podlega ponownej rejestracji w trybie normalnym.
(3)
W przypadku, gdy na skutek awarii lub innej przyczyny statek lub łódź ma być nazawsze wycofany z żeglugi, właściciel (posiadacz) obowiązany jest przy zgłoszeniu zwrócić dokument rejestracyjny oraz znak numerowy, jeżeli nie uległy one zniszczeniu.
§  14.
(1)
Właściciel (posiadacz) statku lub łodzi, podlegających corocznemu zgłaszaniu na podstawie art. 14 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 266), obowiązany jest zgłaszać statek lub łódź przed 1 kwietnia każdego roku.
(2)
Statek lub łódź, określone w ust. (1), wpisuje się do księgi, prowadzonej według wzoru Nr. 5 (zał. Nr. 8). Zgłaszającemu wydaje się dokument rejestracyjny według wzoru Nr. 6 (zał. Nr. 9).
(3)
Przepisy §§ 1 - 6, 9, 10 i 11 ust. (2) i (3) stosuje się odpowiednio.
§  15.
Nie podlegają zgłoszeniu do rejestracji w myśl rozporządzenia niniejszego statki i łodzie, zgłoszone do spisu przed wejściem w życie rozporządzenia niniejszego na podstawie przepisów rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 6, poz. 31), z wyjątkiem statków i łodzi, podlegających corocznemu zgłaszaniu (§ 14). Właściciele (posiadacze) statków i łodzi, nie podlegających ponownemu zgłoszeniu, są obowiązani najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia niniejszego przedstawić właściwemu urzędowi rejestrującemu (§ 2) posiadane zaświadczenie o spisie i znak numerowy, celem wymiany ich na dokument rejestracyjny i znak numerowy, odpowiadające przepisom rozporządzenia niniejszego.
§  16.
Statki i łodzie, niezgłoszone z jakichkolwiek powodów do rejestracji na podstawie przepisów, obowiązujących przed dniem wejścia w życie rozporządzenia niniejszego, powinny być zgłoszone do rejestracji w trybie, przewidzianym w rozporządzeniu niniejszem, najpóźniej w ciągu 6 miesięcy od dnia wejścia w życie rozporządzenia niniejszego.
§  17.
Kto wykracza przeciw przepisom rozporządzenia niniejszego, podlega karom, przewidzianym w art. 23 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 266).
§  18.
(1)
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie w 3 miesiące po dniu ogłoszenia.
(2)
Z dniem wejścia w życie rozporządzenia niniejszego, w myśl art. 26 ust. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 marca 1928 r. o żegludze i spławie na śródlądowych drogach wodnych (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 266), tracą moc: rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 6, poz. 31) oraz rozporządzenie Ministra Robót Publicznych w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych z dnia 16 marca 1926 r. o wykonaniu rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1925 r. o statystyce taboru żeglugi śródlądowej (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 182).
ZAŁĄCZNIKI
..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Grafiki zostały zamieszczone wyłącznie w Internecie. Obejrzenie grafik podczas pracy z programem Lex wymaga dostępu do Internetu.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr 1

ZGŁOSZENIE.

Do Państwowego Zarządu Wodnego

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 2

ZGŁOSZENIE.

Do Państwowego Zarządu Wodnego

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 3

DOKUMENT REJESTRACYJNY Nr....

ZAŁĄCZNIK  Nr 4

Dokument rejestracyjny Nr....

ZAŁĄCZNIK  Nr 5

Nr. 120

rejestracji administracyjnej

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 6

KSIĘGA

do rejestracji administracyjnej statków i łodzi żeglugi śródlądowej bez własnego napędu mechanicznego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 7

KSIĘGA

do rejestracji administracyjnej statków i łodzi żeglugi śródlądowej bez własnego napędu mechanicznego.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 8

KSIĘGA

do rejestracji administracyjnej statków i łodzi podlegających rejestracji corocznej.

grafika

ZAŁĄCZNIK  Nr 9

DOKUMENT REJESTRACYJNY.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.50.330

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rejestracja statków i łodzi żeglugi śródlądowej.
Data aktu: 22/06/1935
Data ogłoszenia: 17/07/1935
Data wejścia w życie: 18/10/1935