Organizacja i tryb postępowania komisyj oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRÓW: SPRAW WEWNĘTRZNYCH, SKARBU, ORAZ PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 16 kwietnia 1935 r.
O organizacji i trybie postępowania komisyj oszczędnościowo - oddłużeniowych dla samorządu.

Na podstawie art. 10 ust. (2) rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. o poprawie gospodarki i finansów związków samorządowych (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846) zarządza się co następuje:
§  1.
(1)
Rozporządzenie niniejsze normuje szczegółowo organizację i tryb postępowania komisyj oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu przy urzędach wojewódzkich, powołanych art. 9 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846).
(2)
W dalszym ciągu rozporządzenia niniejszego komisje oszczędnościowo - oddłużeniowe dla samorządu nazywane będą "komisjami", a Centralna Komisja Oszczędnościowo - Oddłużeniowa dla Samorządu - "Centralną Komisją",
§  2.
Członków komisyj - przedstawicieli rady wojewódzkiej (w województwach zachodnich - sejmiku wojewódzkiego, w województwach południowych - wydziału wojewódzkiego) wybierają rady wojewódzkie (sejmiki wojewódzkie, wydziały wojewódzkie) zwykłą większością głosów ze swego grona lub z pośród innych osób.
§  3.
(1)
Przewodniczący komisji przewodniczy na posiedzeniach, kieruje pracami komisji, reprezentuje ją nazewnątrz i wykonywa wszelkie inne czynności, zlecone mu rozporządzeniem Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 października 1934 r. (Dz. U. R. P. Nr. 94, poz. 846), rozporządzeniem niniejszem oraz instrukcjami Centralnej Komisji. Poszczególne prace przewodniczący komisji może zlecać członkom komisji lub rzeczoznawcom.
(2)
W zastępstwie przewodniczącego przewodniczy na posiedzeniach członek komisji, wyznaczony przez przewodniczącego Centralnej Komisji.
(3)
Przewodniczący komisyj składają przewodniczącemu Centralne; Komisji sprawozdanie z prac komisyj.
§  4.
(1)
Przewodniczący Komisji Centralnej powołuje sekretarza komisji bądź z pośród członków komisji, bądź z pośród innych osób.
(2)
W razie niepowołania sekretarza przez przewodniczącego Centralnej Komisji sekretarza wyznacza wojewoda z pośród urzędników urzędu wojewódzkiego. Sekretarz prowadzi biuro komisji.
§  5.
(1)
Przewodniczący komisji i sekretarz mogą otrzymywać ryczałtowe odszkodowanie, którego wysokość określa Minister Spraw Wewnętrznych na wniosek przewodniczącego Centralnej Komisji.
(2)
Członkowie Komisji mają jedynie prawo do zwrotu kosztów podróży i poboru diet za dni posiedzeń oraz w razie wyjazdów służbowych według zasad, ustalonych dla urzędników państwowych na stanowiskach radców we władzach bezpośrednio podległych władzy naczelnej.
§  6.
Urząd wojewódzki, przy którym znajduje się komisja, dostarczy komisji potrzebnego lokalu biurowego wraz z urządzeniem oraz pomocy biurowej.
§  7.
Na posiedzenia komisji powinni być wzywani wszyscy jej członkowie. Do ważności posiedzeń komisji konieczna jest obecność polowy członków, w tem przewodniczącego komisji lub jego zastępcy (§ 3 ustęp 2). Uchwały komisji zapadają większością głosów obecnych członków; w razie równości głosów przeważa zdanie, za którem wypowiedział się przewodniczący.
§  8.
(1)
Komisja ma prawo badać budżety, zamknięcia rachunkowe, sprawozdania i wszelkie akta i dokumenty poszczególnych związków samorządowych, tudzież ich urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw oraz przeprowadzać lustracje na miejscu przez swych delegatów i rzeczoznawców.
(2)
Zarządy związków samorządowych i międzykomunalnych oraz zarządy urządzeń, zakładów i przedsiębiorstw, podlegających kompetencji komisji, obowiązane są dostarczyć na żądanie komisji wszelkich materjałów i informacyj.
§  9.
Władze rządowe i samorządowe obowiązane są udzielać komisjom wszelkich potrzebnych informacyj oraz pomocy, niezbędnej do wykonywania jej obowiązków.
§  10.
W zakresie akcji oszczędnościowej komisja, po zbadaniu gospodarki danego związku samorządowego, jego urządzeń, zakładów lub przedsiębiorstw, uchwala wnioski, które przedstawia właściwej władzy nadzorczej nad związkiem samorządowym i przewodniczącemu Centralnej Komisji.
§  11.
(1)
Wniosek o wszczęcie postępowania oddłużeniowego, zgłoszony przez interesowane strony lub władzę nadzorczą, powinien być umotywowany. Jeżeli wniosek zgłasza władza nadzorcza nad związkiem samorządowym albo interesowany związek, do wniosku należy dołączyć budżet na rok bieżący, ostatnie zamknięcie rachunkowe oraz wykaz wszelkich długów ze wskazaniem tytułów, wysokości oprocentowania i terminów płatności.
(2)
Przewodniczący komisji może zarządzić uzupełnienie danych, uzasadniających wniosek.
§  12.
(1)
Komisja rozpatruje wniosek o wszczęcie postępowania oddłużeniowego na posiedzeniu bez udziału stron i bądź zarządza wszczęcie postępowania, bądź odrzuca wniosek. Komisja może odroczyć decyzję celem uzupełnienia danych,
(2)
Postanowienie o wszczęciu postępowania oddłużeniowego przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim, w Monitorze Polskim oraz poczytnym dzienniku miejscowym.
(3)
O odrzuceniu wniosku przewodniczący zawiadamia wnioskodawcę.
§  13.
(1)
O posiedzeniu komisji, na którem ma być rozpatrywany plan oddłużenia, przewodniczący ogłasza w dzienniku wojewódzkim, w Monitorze Polskim oraz w poczytnym dzienniku miejscowym, co najmniej na dwa tygodnie przed terminem posiedzenia.
(2)
Strony mogą składać wyjaśnienia na posiedzeniu komisji osobiście lub przez pełnomocników.
§  14.
(1)
Po rozpatrzeniu projektu planu oddłużenia i wysłuchaniu stron, które się stawią, komisja bądź ustala plan oddłużenia, bądź umarza postępowanie oddłużeniowe.
(2)
Plan oddłużenia, ustalony przez komisję, przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim. Zawiadomienie o ogłoszeniu planu oddłużenia przewodniczący komisji ogłasza w Monitorze Polskim i poczytnym dzienniku miejscowym. Postanowienie o umorzeniu postępowania przewodniczący komisji ogłasza w dzienniku wojewódzkim, Monitorze Polskim i poczytnym dzienniku miejscowym.
§  15.
W razie zgłoszenia w terminie sprzeciwu przeciwko planowi oddłużenia, ustalonemu przez komisję, przewodniczący komisji przesyła plan oddłużenia wraz z aktami sprawy, zgłoszonemi sprzeciwami oraz własnym wnioskiem do Centralnej Komisji.
§  16.
(1)
Odpisy prawomocnego planu oddłużenia przewodniczący komisji przesyła interesowanemu związkowi samorządowemu oraz władzy nadzorczej, powołanej do zatwierdzenia budżetu tego związku.
(2)
Wierzyciele związku samorządowego, objęci planem oddłużenia, otrzymują na żądanie dotyczące ich wyciągi z planu oddłużenia z wypisem prawomocnego postanowienia, zatwierdzającego plan oddłużenia.
§  17.
Wszelkie obwieszczenia, odpisy i wyciągi, przewidziane w postępowaniu oddłużeniowem, podpisują przewodniczący komisji i sekretarz.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1935.31.231

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Organizacja i tryb postępowania komisyj oszczędnościowo-oddłużeniowych dla samorządu.
Data aktu: 16/04/1935
Data ogłoszenia: 26/04/1935
Data wejścia w życie: 26/04/1935