Ordynacja wyborcza do rad okręgowych izb lekarskich.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 21 września 1934 r.
o ordynacji wyborczej do rad okręgowych izb lekarskich.

Na podstawie art. 14 ust. (4) ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o izbach lekarskich (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 275) postanawiam co następuje:
§  1.
Artykuły, powołane w rozporządzeniu bez bliższego określenia, oznaczają artykuły ustawy z dnia 15 marca 1934 r. o izbach lekarskich (Dz. U. R. P. Nr. 31, poz. 275), powołane zaś paragrafy - paragrafy rozporządzenia niniejszego.
§  2.
Dla całego obszaru działalności okręgowej izby lekarskiej ustanawia się jeden obwód wyborczy.
§  3.
(1)
Wybory do rad okręgowych izb lekarskich odbywają się w ostatnim kwartale roku kalendarzowego, w którym upływa ich pięcioletnia kadencja.
(2)
Postanowień ustępu poprzedniego nie stosuje się w przypadkach przeprowadzania wyborów przez komisarza.
§  4.
(1)
Miejsce i datę wyborów ustala:
a)
w istniejących izbach - zarząd izby,
b)
w nowoustanowionych izbach oraz w razie rozwiązania rady przez Ministra Opieki Społecznej (art. 29 ust. 2) - komisarz.
(2)
Dzień wyborów powinien przypaść na niedzielę.
§  5.
(1)
Ogłoszenie o mających nastąpić wyborach do rady z podaniem miejsca i daty, w których mają się odbyć, powinno być zamieszczone w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich nie później, niż na trzy miesiące przed tą datą.
(2)
Jednocześnie z ogłoszeniem wyborów należy ogłosić:
a)
spis wyborców,
b)
skład komisji wyborczej,
c)
liczbę członków przyszłej rady i ich zastępców.
(3)
Spis wyborców, sporządzony według województw i powiatów, powinien zawierać następujące rubryki:
a)
nazwiska wyborców w porządku alfabetycznym,
b)
imiona wyborców,
c)
adresy wyborców.
(4)
Za dzień ogłoszenia wyborów uważa się dzień wydania Dziennika Urzędowego Izb Lekarskich.
§  6.
Uprawnionymi do głosowania (wyborcami) są:
a)
w okręgowych izbach lekarskich istniejących - ich członkowie, wpisani na listy członków nie później, niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów;
b)
w okręgowej izbie lekarskiej nowoustanowionej - wszyscy zarejestrowani lekarze, zamieszkali na obszarze działalności danej izby nie później, niż na 30 dni przed ogłoszeniem wyborów.
§  7.
(1)
Każdy wyborca może w ciągu dni 14 od ogłoszenia spisu wyborców złożyć na ręce przewodniczącego komisji wyborczej sprzeciw z powodu pominięcia jego samego, jak również z powodu wpisania kogokolwiek nieuprawnionego.
(2)
Sprzeciw (ust. 1) może być zgłaszany pisemnie lub ustnie do protokółu i powinien być odpowiednio umotywowany.
§  8.
(1)
Sprzeciw z powodu pominięcia osoby uprawnionej do wybierania rozważa komisja wyborcza niezwłocznie i wydaje decyzję.
(2)
W razie potrzeby komisja wyborcza może zażądać od interesowanego uzupełnienia przedstawionych dowodów.
(3)
Decyzja odmowna powinna być doręczona pominiętemu w spisie.
§  9.
O zgłoszeniu sprzeciwu z powodu umieszczenia w spisie wyborców osoby nieuprawnionej do udziału w wyborach komisja wyborcza zawiadamia tę osobę w ciągu 24 godzin z pouczeniem, że służy jej w ciągu 7 dni od daty doręczenia zawiadomienia prawo wniesienia na piśmie lub ustnie do protokółu sprzeciwu, popartego dowodami.
§  10.
(1)
Wszelkie podania, żądania, zażalenia, sprzeciwy lub odwołania, związane z wyborami do rady, powinny być w miarę możności i o ile rozporządzenie niniejsze inaczej nie stanowi załatwiane w ciągu najdalej dni 7 od ich otrzymania, wyniki zaś niezwłocznie podawane do wiadomości osób interesowanych.
(2)
Wszelkie zawiadomienia powinny być doręczane wyborcom albo przez pocztę za zwrotnem pokwitowaniem, albo w inny sposób do rąk własnych lub pełnoletniego członka rodziny bądź domownika osoby interesowanej za potwierdzeniem odbioru.
§  11.
(1)
Wybory do rady przeprowadza komisja wyborcza.
(2)
Komisja wyborcza składa się z prezesa izby lub jednego z jego zastępców, przez niego wyznaczonego, jako przewodniczącego, oraz 12-15 członków, wybieranych przez radę izby z pośród wszystkich członków izby. Przy wybieraniu członków komisji wyborczej rada izby powoła jednocześnie ich zastępców w liczbie równej liczbie członków komisji wyborczej.
(3)
Ustala się następującą liczbę członków komisji wyborczej:

dla izb, liczących do 1.000 członków - 12,

od 1.000 do 1.500 członków - 13,

od 1.500 do 2.000 członków - 14,

i ponad 2.000 członków - 15.

(4)
Wykaz osób, wybranych przez radę izby do komisji wyborczej, jak również wykaz zastępców zarząd izby przesyła za pośrednictwem wojewódzkiej władzy administracji ogólnej siedziby izby Ministrowi Opieki Społecznej do wiadomości; brak zastrzeżeń Ministra Opieki Społecznej w ciągu dni 14 od dnia otrzymania wykazów uważa się za jednoznaczny z wyrażeniem zgody na proponowany skład komisji. W razie zastrzeżeń Ministra co do umieszczenia niektórych osób w wykazach zarząd izby skreśla je z wykazów i przedstawia Ministrowi Opieki Społecznej nowe uzupełnione przez siebie wykazy. W razie powtórnych zastrzeżeń co do niektórych osób Minister Opieki Społecznej wyznaczy członków komisji wyborczej na ich miejsce.
(5)
Do członków komisji wyborczej stosuje się odpowiednie postanowienia art. 12.
§  12.
Do zadań komisji wyborczej, jeżeli przepisy rozporządzenia niniejszego nie stanowią inaczej, należy:
a)
sprawdzanie i prostowanie spisu wyborców,
b)
sprawdzanie i prostowanie liczby członków przyszłej rady,
c)
rozważanie i rozstrzyganie spraw, związanych z wyborami do rady,
d)
ustalenie kandydatów do nowej rady i ich zastępców,
e)
wybór sekretarza komisji wyborczej oraz podział między członków komisji poszczególnych czynności wyborczych.
§  13.
Do zadań przewodniczącego komisji wyborczej, poza przewidzianemi w rozporządzeniu, należy:
a)
zwoływanie posiedzeń komisji,
b)
przestrzeganie terminów wyborczych,
c)
kierowanie czynnościami wyborczemi, w w szczególności w dniu wyborów,
d)
zamieszczanie w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich ogłoszeń i obwieszczeń, związanych z wyborami do rady.
§  14.
(1)
Do powzięcia uchwał przez komisję wyborczą niezbędna jest obecność przewodniczącego lub jego zastępcy i przynajmniej połowy liczby członków komisji.
(2)
W czynnościach komisji wyborczej nie mogą brać udziału osoby, zgłoszone przez nią na członków rady lub ich zastępców.
(3)
Uchwały komisji wyborczej zapadają zwykłą większością głosów; w razie równości rozstrzyga głoś przewodniczącego.
§  15.
(1)
Od orzeczeń komisji wyborczej osobom interesowanym służy prawo odwołania się za pośrednictwem komisji wyborczej do Naczelnej Izby Lekarskiej w ciągu dni 7 od doręczenia odpisu orzeczenia.
(2)
Jeżeli komisja wyborcza uzna odwołanie za uzasadnione, może je uwzględnić; w razie nieuwzględnienia odwołania niezwłocznie przesyła je wraz z aktami sprawy Naczelnej Izbie Lekarskiej.
(3)
Nadzór nad czynnościami wyborczemi sprawuje Naczelna Izba Lekarska.
§  16.
Zmiany, wprowadzone w spisie wyborców, jak również zmiana liczby członków przyszłej rady powinny być ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich nie później, niż na 21 dni przed dniem wyborów. Wpisywanie nowych wyborców po tym terminie nie jest dopuszczalne; dozwolone jest jedynie wykreślanie z listy osób zmarłych i tych, które utraciły przed dniem wyborów prawa wyborcze; urzędowe świadectwa zgonu, jak również dowody, stwierdzające utratę praw wyborczych, powinny być dołączone do aktów wyborczych.
§  17.
(1)
Jednocześnie z wyborami członków rady wybiera się ich zastępców.
(2)
Liczba zastępców równa się połowie liczby członków rady; jeżeli liczba członków rady jest nieparzysta, liczba zastępców powinna równać się połowie najbliższej wyższej liczby parzystej.
§  18.
Wybory do rady odbywają się przez głosowanie na poszczególnych kandydatów.
§  19.
(1)
Społeczne lub zawodowe stowarzyszenia lekarskie, zarejestrowane na obszarze działalności danej izby, powinny w terminie, określonym przez komisję wyborczą, wskazać swojego przedstawiciela i jego zastępcę, uprawnionych do wzięcia udziału w charakterze mężów zaufania tych stowarzyszeń w czasie głosowania i obliczania głosów.
(2)
Mężowie zaufania muszą mieć prawa wyborcze.
(3)
Nieprzybycie mężów zaufania nie wstrzymuje toku prac wyborczych.
§  20.
(1)
Głosowanie jest tajne i odbywa się zapomocą kartek wyborczych, oddawanych w zaklejonych kopertach do głosowania.
(2)
Koperty do głosowania na przedniej stronie powinny mieć u góry napis (nadruk): "Koperta do głosowania do Rady.. Okręgowej Izby Lekarskiej", na odwrotnej zaś stronie w miejscu zaklejenia przyłożoną urzędową pieczęć izby (komisarza).
§  21.
(1)
Jednocześnie z kopertą do głosowania każdy wyborca otrzyma:
a)
kartkę wyborczą, zawierającą wykaz kandydatów do rady i ich zastępców, proponowanych przez komisję wyborczą,
b)
pouczenie o liczbie mających być wybranych członków rady i ich zastępców,
c)
instrukcję o sposobie głosowania.
(2)
Naczelna Izba Lekarska może opracować dla wszystkich okręgowych izb lekarskich jednolitą instrukcję o sposobie głosowania.
§  22.
Koperty do głosowania wraz z załącznikami powinny być doręczone wszystkim wyborcom nie później, niż na 10 dni przed terminem wyborów w sposób, określony w § 10 ust. (2).
§  23.
(1)
Kartki wyborcze mogą być wyłącznie koloru białego.
(2)
Nazwiska kandydatów na członków rady powinny być wypisane przed nazwiskami kandydatów na ich zastępców.
(3)
Przed nazwiskami kandydatów na członków rady należy umieścić napis (nadruk): "Członkowie Rady", przed nazwiskami zaś ich zastępców - napis "Zastępcy Członków Rady".
(4)
Na kartkach wyborczych pod nagłówkami, określonemi w ust. (3), powinny być wypisane (wydrukowane) jedynie:
a)
numer porządkowy,
b)
nazwiska i imiona kandydatów,
c)
dozwolone jest ponadto podawanie tytułu, adresu lub wieku kandydatów.
§  24.
(1)
Wyborca przed oddaniem swego głosu powinien do koperty do głosowania włożyć jednie jedną należycie wypełnioną kartkę wyborczą.
(2)
Głosowanie jest dozwolone:
a)
na kandydatów, zaprojektowanych przez komisję wyborczą, lub
b)
na inne osoby, mające prawa wyborcze.
(3)
Liczba kandydatów, wypisywanych na kartkach wyborczych, nie może być wyższa od liczby kandydatów na członków rady i ich zastępców, ustalonych dla danej rady.
§  25.
(1)
Wstęp do lokalu wyborczego w dniu głosowania mają tylko członkowie komisji wyborczej, mężowie zaufania lub ich zastępcy i wyborcy.
(2)
Przewodniczący komisji wyborczej ma prawo po uprzedniem bezskutecznem upomnieniu usunąć z lokalu wyborczego osoby, które zakłócają spokój. Osoby usunięte nie tracą z tego powodu praw wyborczych.
§  26.
(1)
Urna powinna być tak urządzona, ażeby bez otwierania nie można było wydobywać z niej kopert do głosowania. Przed rozpoczęciem głosowania komisja wyborcza i mężowie zaufania powinni przekonać się, czy urna jest próżna, poczem przewodniczący nakłada na nią pieczęć; od tej chwili aż do ukończenia głosowania urny otwierać nie wolno.
(2)
Egzemplarz rozporządzenia niniejszego powinien być na stole wyborczym do publicznego użytku.
§  27.
Głosowanie odbywa się osobiście bądź za pośrednictwem poczty.
§  28.
(1)
Głosowanie osobiste polega na osobistem wręczeniu przez wyborcę przewodniczącemu koperty do głosowania i wrzuceniu jej przez przewodniczącego do urny po uprzedniem odnotowaniu w spisach wyborców obok nazwiska wyborcy faktu oddania głosu.
(2)
Przewodniczącemu służy prawo z własnej inicjatywy albo na wniosek jednego z członków komisji lub mężów zaufania stwierdzenia przed oddaniem głosu tożsamości wyborcy.
(3)
Przy głosowaniu powinny być dwa jednobrzmiące spisy wyborców, na których sekretarz komisji wyborczej oraz jeden z członków komisji wyborczej prowadzą ewidencję oddanych głosów.
(4)
Przewodniczący odmówi przyjęcia kartki wyborczej bez koperty do głosowania oraz koperty do głosowania, na której zauważy napisy lub znaki, odróżniające je od innych kopert, przytem okoliczność powyższa powinna być zaprotokołowana, koperty zaś zakwestionowane dołączone do protokółu.
§  29.
(1)
Głosowanie za pośrednictwem poczty polega na tem, że wyborca nadsyła na ręce komisji wyborczej kopertę do głosowania w innej kopercie z podaniem na kopercie zewnętrznej swojego nazwiska, imienia i adresu oraz z zamieszczeniem na przedniej stronie napisu "wybory".
(2)
Koperty zewnętrzne, zawierające koperty do głosowania, powinny być nadsyłane jako przesyłki polecone.
(3)
Przesyłki, zawierające koperty do głosowania, nadesłane pocztą przed terminem wyborczym, do dnia wyborów przechowuje przewodniczący. Przesyłki takie nie mogą być w żadnym przypadku otwierane przed rozpoczęciem głosowania.
(4)
W dniu głosowania wszystkie nadeszłe przesyłki, zawierające koperty do głosowania, powinny być po okazaniu ich komisji wyborczej i mężom zaufania, w razie braku zastrzeżeń z ich strony, otwarte i po załatwieniu formalności, określonych w § 28, wrzucone do urny wyborczej.
§  30.
(1)
W razie podniesienia jakichkolwiek zarzutów w czasie wyborów, rozstrzyga je komisja wyborcza.
(2)
Od orzeczeń komisji wyborczej, wydanych w dniu wyborów i w związku z głosowaniem, nie służy odwołanie.
§  31.
(1)
Głosowanie trwa od godziny 9 nieprzerwanie do godziny 21.
(2)
Głosowania przerywać nie wolno; gdyby wskutek wydarzeń siły wyższej czynności wyborcze były uniemożliwione na czas przejściowy, komisja wyborcza może głosowanie przedłużyć albo odroczyć do dnia następnego; zarządzenie takie powinno być ustnie ogłoszone obecnym w lokalu wyborczym oraz wywieszone w lokalu wyborczym lub przed nim w miejscu widocznem.
(3)
W razie przerwania lub odroczenia głosowania komisja wyborcza opieczętuje urnę oraz akta wyborcze i odda je na przechowanie przewodniczącemu, pieczęć zaś wręczy jednemu z mężów zaufania. O powyższem powinna być uczyniona wzmianka w protokóle. Po ponownem podjęciu głosowania należy protokolarnie stwierdzić, czy pieczęcie były nienaruszone.
(4)
W razie ujawnienia naruszenia pieczęci wybory nie mogą być dalej prowadzone do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Naczelną Izbę Lekarską, której komisja wyborcza przesyła niezwłocznie urnę i opieczętowane wszystkie materjały wyborcze.
§  32.
(1)
Z nastaniem godziny 21 przewodniczący zarządza zamknięcie wejścia do lokalu wyborczego; odtąd mogą głosować tylko wyborcy, którzy przed godziną 21 weszli do lokalu wyborczego.
(2)
Natychmiast po ukończeniu głosowania komisja wyborcza w obecności mężów zaufania przystępuje do obliczenia wyniku głosowania.
(3)
Przewodniczący po otwarciu urny przelicza. zawarte w niej koperty do głosowania, nie otwierając ich, celem porównania ich liczby z danemi, odnotowanemi w spisach wyborców; gdyby liczba kopert w urnie była niezgodna z liczbą oddanych głosów, okoliczność tę należy zaprotokółować, wyjaśniając jednocześnie przyczynę tej niezgodności.
(4)
Następnie komisja wyborcza przystępuje do obliczenia ważnie oddanych głosów.
§  33.
(1)
Nieważne są kartki wyborcze:
a)
oddane w kopertach do głosowania, oznaczonych znakiem, odróżniającym je od innych kopert;
b)
nadesłane za pośrednictwem poczty niezgodnie z przepisami § 29;
c)
niewypełnione;
d)
nieodpowiadające przepisom § 23 lub 24;
e)
znalezione w kopercie w liczbie większej niż jedna, o ile nie opiewają na jedne i te same nazwiska; z większej liczby jednobrzmiących kartek wyborczych liczona będzie tylko jedna, pozostałe zaś ulegną niezwłocznie zniszczeniu, o czem należy wnieść wzmiankę do protokółu;
f)
nadesłane po zamknięciu głosowania.
(2)
Opuszczenie imienia lub przekręcenie nazwiska, imienia, o ile może wzbudzić jakiekolwiek wątpliwości co do osoby kandydata, jak również głosowanie na osoby, nie mające praw wyborczych do rady, powoduje unieważnienie głosu, oddanego na danego kandydata.
(3)
Wielokrotne wpisanie na jednej kartce wyborczej tego samego kandydata może być obliczone jako oddanie jednego tylko głosu na tego kandydata.
§  34.
(1)
Po obliczeniu ważnie oddanych głosów przystępuje się do obliczania głosów, oddanych na poszczególnych kandydatów.
(2)
Za wybranych członków rady i ich zastępców uważa się tych kandydatów, którzy otrzymali największą liczbę ważnie oddanych głosów; w razie równości rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego.
§  35.
W razie ustąpienia któregokolwiek z członków rady na jego miejsce wchodzi zastępca, który otrzymał z listy zastępców największą liczbę ważnie oddanych głosów; komisja wyborcza, ustalając wykaz wybranych zastępców, ustala jednocześnie kolejność zastępstwa.

W razie równości głosów rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego komisji.

§  36.
(1)
Z przebiegu głosowania należy sporządzić protokół, który prowadzi jeden z członków komisji wyborczej.
(2)
W szczególności w protokóle należy uwidocznić:
a)
obecnych w głosowaniu członków komisji i mężów zaufania lub ich zastępców,
b)
liczbę osób głosujących,
c)
liczbę ważnie oddanych głosów ogólnie i na poszczególnych kandydatów,
d)
liczbę głosów unieważnionych z zaznaczeniem powodów unieważnienia,
e)
wszelkie uchwały i decyzje komisji wyborczej,
f)
oświadczenia do protokółu, zgłoszone przez członków komisji wyborczej, mężów zaufania lub wyborców,
g)
wymienienie załączonych do protokółu dowodów.
(3)
Wszystkie kartki wyborcze, oddzielnie ważne i oddzielnie unieważnione, powinny być opakowane, opieczętowane i po umieszczeniu na nich odpowiedniego napisu dołączone do protokółu. Unieważnione kartki wyborcze i koperty wyborcze powinny być ponadto kolejno ponumerowane.
(4)
Protokół podpisują przewodniczący oraz wszyscy obecni przy głosowaniu członkowie komisji wyborczej i mężowie zaufania.
(5)
Odpis protokółu przesyła się najdalej w ciągu dni 10 od dnia wyborów Naczelnej Izbie Lekarskiej.
(6)
Kartki wyborcze oraz koperty do głosowania, dołączone do protokółu, ulegają zniszczeniu po upływie 6 tygodni od dnia ogłoszenia prawomocności wyborów.
§  37.
Przewodniczący ogłasza niezwłocznie obecnym wynik wyborów i w ciągu następnych 24 godzin zarządza jego wywieszenie w miejscu widocznem w lokalu wyborczym; wynik wyborów ponadto ogłasza się w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich.
§  38.
(1)
Każdy wyborca ma prawo wnieść w ciągu dni 14 od ogłoszenia wyniku głosowania w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich umotywowany na piśmie sprzeciw, który powinien być adresowany do Naczelnej Izby Lekarskiej za pośrednictwem przewodniczącego komisji wyborczej.
(2)
Sprzeciw rozstrzyga Naczelna Izba Lekarska po ewentualnem przeprowadzeniu potrzebnych dochodzeń.
(3)
Naczelna Izba Lekarska unieważni wybory z powodu uchybienia przepisom rozporządzenia niniejszego, jeżeli te uchybienia mogły wpłynąć na wynik wyborów. Decyzja Naczelnej Izby Lekarskiej jest ostateczna.
(4)
Niezgłoszenie sprzeciwu w terminie i w sposób, określony w ust. (1), albo odrzucenie sprzeciwu przez Naczelną Izbę Lekarską powoduje uprawomocnienie się wyborów.
(5)
Jeżeli Naczelna Izba Lekarska uzna wybory za nieważne, zawiadamia o tem Ministra Opieki Społecznej i zarządzi nowe wybory.
(6)
Zarówno uprawomocnienie się wyborów, jak i ich unieważnienie oraz zamianowanie komisarza powinno być ogłoszone w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich.
§  39.
Pierwsze wybory do rady nowoustanowionej okręgowej izby lekarskiej, jak również w przypadkach, przewidzianych w art. 29 ust. (2), przeprowadza komisarz, który jest jednocześnie przewodniczącym komisji wyborczej.
§  40.
Komisarza i jego zastępcę mianuje Minister Opieki Społecznej z pośród lekarzy.
§  41.
Jeżeli przepisy rozporządzenia niniejszego inaczej nie stanowią, przepisy jego stosuje się odpowiednio do komisarza.
§  42.
Uprawnienia rady i zarządu, określone w § 5 ust. 2 i w § 11 ust. 2 i 4, przechodzą na komisarza.
§  43.
Ogłoszenia komisarza, o ile dotyczą wyborów do rady nowoustanowionej okręgowej izby lekarskiej, powinny być zamieszczane w Dzienniku Urzędowym Izb Lekarskich oraz w dziennikach wojewódzkich tych urzędów wojewódzkich, których obszar działania pokrywa się z obszarem działalności danej izby.
§  44.
Komisarz korzysta z tytułu "Komisarz.. Okręgowej Izby Lekarskiej" oraz z prawa używania pieczęci o typie, ustalonym dla izb lekarskich, z umieszczeniem na niej napisu, odpowiadającego jego tytułowi.
§  45.
Od orzeczeń komisarza służy odwołanie do Ministra Opieki Społecznej na zasadach ogólnych, ustalonych w rozporządzeniu niniejszem.
§  46.
(1)
Ustępujący zarząd izby obowiązany jest wykonać uchwały i zarządzenia komisji wyborczej i jej przewodniczącego (komisarza), dotyczące wyborów.
(2)
Komisja wyborcza i jej przewodniczący (komisarz) korzystają z pomocy i urządzeń izby.
§  47.
Czynności wyborcze, dokonane przed wejściem w życie rozporządzenia niniejszego na podstawie i zgodnie z obowiązującemi przepisami, są ważne. Dalsze czynności powinny być wykonywane zgodnie z postanowieniami rozporządzenia niniejszego.
§  48.
Koszty wyborów do rad obciążają właściwe okręgowe izby lekarskie.
§  49.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia; z dniem tym tracą moc obowiązującą: rozporządzenie Ministra Zdrowia Publicznego z dnia 25 lipca 1922 r. o pierwszych wyborach do rad izb lekarskich (Dz. U. R. P. Nr. 70, poz. 628) oraz przepisy regulaminowe poszczególnych izb lekarskich w sprawach, unormowanych rozporządzeniem niniejszem.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024