Zasady zaszeregowania funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej, dodatki funkcyjne, lokalne i służbowe oraz termin płatności uposażenia i umundurowania niższych funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZESA NAJWYŻSZEJ IZBY KONTROLI
z dnia 9 stycznia 1934 r.
wydane w porozumieniu z Ministrem Skarbu o zasadach zaszeregowania funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej, o dodatkach funkcyjnych, lokalnych i służbowych oraz terminie płatności uposażenia i umundurowaniu niższych funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej.

Na podstawie art. 3, 4 ust. 1, art. 5 ust. 4 i 5, art. 9 ust. 3, 23 i 24 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 października 1933 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 86, poz. 663) zarządza się co następuje:
Postanowienia wstępne.
§  1.
Funkcjonarjuszami Kontroli Państwowej w rozumieniu rozporządzenia niniejszego są funkcjonarjusze państwowi, pełniący służbę w Kontroli Państwowej (urzędnicy, praktykanci oraz niżsi funkcjonarjusze Najwyższej Izby Kontroli, Okręgowych Izb Kontroli i Urzędu Kontroli w Katowicach).
§  2.
Grupami uposażenia w rozumieniu rozporządzenia niniejszego są grupy uposażenia zasadniczego, ustanowione w art. 2 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 28 października 1933 r. (Dz. U. R. P. Nr. 86, poz. 663).
§  3.
Przez wyrażenie "dotychczasowe grupy uposażenia" użyte w dalszych postanowieniach rozporządzenia niniejszego rozumieć należy grupy uposażenia, ustanowione w art. 3 ustawy z dnia 9 października 1923 r. o uposażeniu funkcjonarjuszów państwowych i wojska (Dz. U. R. P. Nr. 116, poz. 924).
§  4.
Uposażenie funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej płatne jest w terminie ustalonym dla wypłaty uposażenia funkcjonarjuszów państwowych.

Rozdział  I.

Zasady zaszeregowania funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej.

§  5.
Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli otrzymuje uposażenie grupy III.
§  6.
Osoby dopuszczone do służby przygotowawczej na praktykę płatną otrzymują:
a)
posiadający wyższe wykształcenie, zakończone przepisanemi egzaminami, uposażenie grupy X,
b)
posiadający wykształcenie gimnazjalne lub równorzędne - uposażenie grupy XI,
c)
posiadający wykształcenie niższe, niż określone w punkcie b) niniejszego paragrafu - uposażenie grupy XII.
§  7.
Po odbyciu praktyki urzędnicy otrzymują uposażenie grupy bezpośrednio wyższej od odpowiedniej grupy podanej w paragrafie poprzednim. Posiadający wyższe wykształcenie mogą otrzymać uposażenie grupy VIII.

Urzędnicy nieposiadający wykształcenia wyższego mogą awansować najwyżej do VII grupy uposażenia.

§  8.
Niżsi funkcjonarjusze Kontroli Państwowej otrzymują przy przyjęciu na służbę XII grupę uposażenia i mogą awansować najwyżej do X grupy uposażenia.
§  9.
W wyjątkowych przypadkach może Prezes Najwyższej Izby Kontroli zezwolić na rozpoczęcie służby na stanowisku urzędniczem w wyższej grupie uposażenia, niż określono w § 7 ust. 1, na awansowanie urzędnika nieposiadającego wyższego wykształcenia do grupy uposażenia wyższej, niż VII i na awansowanie niższego funkcjonarjusza do grupy uposażenia wyższej, niż X.

Rozdział  II.

Dodatki lokalne.

§  10.
Funkcjonarjuszom Kontroli Państwowej, pełniącym służbę w m. st. Warszawie przyznaje się dodatek lokalny w następującej wysokości:
złotych miesięcznie
w grupie uposażenia III - 225
" " " IV - 150
" " " V - 100
" " " VI - 65
" " " VII - 50
" " " VIII - 40
" " " IX - 30
" " " X - 25
" " " XI - 20
" " " XII - 15
§  11.
Funkcjonarjuszom Kontroli Państwowej pełniącym służbę w Katowicach przyznaje się dodatek lokalny w następującej wysokości:
złotych miesięcznie
w grupie uposażenia IV - 100
" " " V - 70
" " " VI - 45
" " " VII - 35
" " " VIII - 25
" " " IX - 20
" " " X - 15
" " " XI - 15
" " " XII - 10

Rozdział  III.

Dodatki funkcyjne.

§  12.
Ustanawia się cztery stawki dodatku funkcyjnego. Dodatek funkcyjny przysługuje następującym urzędnikom, zajmującym stanowiska kierownicze w Kontroli Państwowej:

I - 1.500 zł miesięcznie Wiceprezes Najwyższej Izby Kontroli,

II-600 zł miesięcznie Dyrektor Departamentu, Naczelnik Centralnej Rachuby, Prezes Okręgowej Izby Kontroli (Urzędu Kontroli w Katowicach),

III - 300 zł miesięcznie Naczelnik Wydziału w Najwyższej Izbie Kontroli,

IV - 200 zł miesięcznie Naczelnik Wydziału w Okręgowej Izbie Kontroli (Urzędu Kontroli w Katowicach).

Rozdział  IV.

Dodatki służbowe.

§  13.
(1)
Przyznaje się następujące dodatki służbowe pod warunkami, określonemi w ustępie drugim niniejszego paragrafu:

radca Najwyższej Izby Kontroli 100 zł miesięcznie,

radca Okręgowej Izby Kontroli 75 zł miesięcznie,

referent Najwyższej Izby Kontroli 60 zł miesięcznie,

referent Okręgowej Izby Kontroli 50 zł miesięcznie.

(2)
Dodatek nie przysługuje osobom pozostającym w stanie nieczynnym, na urlopie bezpłatnym, zawieszonym w pełnieniu służby, jak również w przypadkach niepełnienia z jakiegokolwiek powodu co najmniej przez dwa miesiące obowiązków służbowych.

Rozdział  V.

Umundurowanie niższych funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej.

§  14.
Przyznaje się niższym funkcjonarjuszom Kontroli Państwowej umundurowanie ze Skarbu Państwa za opłatą 25% jego wartości.

Rozdział  VI.

Zasady zaszeregowania funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej, pozostających w służbie w dniu 1 lutego 1934 r.

§  15.
(1)
Urzędników i niższych funkcjonarjuszów oraz praktykantów, pozostających w służbie w Kontroli Państwowej w dniu 1 lutego 1934 r. Prezes Najwyższej Izby Kontroli lub upoważniony przez niego Prezes Okręgowej Izby Kontroli (Urzędu Kontroli w Katowicach) zaszereguje do jednej z dwóch po sobie następujących grup uposażenia, z których jedna ma uposażenie zasadnicze wyższe, a druga niższe od dotychczasowych poborów netto urzędnika (funkcjonarjusza niższego, praktykanta).
(2)
W wyjątkowych przypadkach Prezes Najwyższej Izby Kontroli może zaszeregować funkcjonarjusza Kontroli Państwowej do grupy uposażenia bezpośrednio wyższej od tej, która jest wyższą z dwóch przewidzianych w ustępie 1.
(3)
Przez dotychczasowe pobory netto, o których mowa w ustępie 1, rozumie się sumę obejmującą uposażenie według stanu na dzień 1 stycznia 1934 r. wraz z dodatkami: regulacyjnym, mieszkaniowym, ewentualnie wyrównawczym, a dla utrzymujących rodzinę także z dodatkiem ekonomicznym na jednego członka rodziny - zmniejszoną o przypadające od takiej sumy: podatek dochodowy, opłatę emerytalną i opłatę na Fundusz Pracy.
(4)
Przez dotychczasowe pobory netto osób pobierających uposażenie według wymiaru dla stolicy, rozumie się sumę obliczoną według zasad ustępu 3, zmniejszoną o 15%.
(5)
Osoby objęte § 5, pozostające w służbie państwowej w dniu 1 lutego 1934 r., zostają zaszeregowane do III grupy uposażenia.
(6)
Przy zaszeregowaniu na podstawie paragrafu niniejszego nie stosuje się ograniczeń, przewidzianych w §§ 6, 7 i 8.

Rozdział  VII.

Zasiłek wyrównawczy.

§  16.
(1)
Funkcjonarjusze Kontroli Państwowej, którzy w związku z zaszeregowaniem do nowych grup uposażenia (§ 15) tracą przy porównaniu dotychczasowej płacy netto z nowem uposażeniem (uposażenie zasadnicze wraz z ewentualnym dodatkiem lokalnym, dodatkiem funkcyjnym, służbowym) więcej niż 7% dotychczasowej płacy netto, pobierają zasiłek wyrównawczy.
(2)
Zasiłek ten winien pokrywać różnicę między pełną stratą a stratą 7%.
(3)
Nie wypłaca się zasiłku wyrównawczego w przypadkach, w których zasiłek ten miałby wynieść mniej, niż 5 zł, jeśli chodzi o pobierających uposażenie grupy VIII i niższej, a mniej niż 10 zł, jeśli chodzi o pobierających uposażenie grupy VII i wyższej.
(4)
Przez dotychczasową płacę netto, o której mowa w ustępie 1 niniejszego paragrafu, rozumie się uposażenie, jakie przysługiwało w dniu 1 stycznia 1934 r. wraz z dodatkiem regulacyjnym, ekonomicznym, mieszkaniowym, kresowym, wyrównawczym, funkcyjnym, służbowym, po potrąceniu podatku dochodowego, opłaty emerytalnej i opłaty na Fundusz Pracy.
(5)
Przyznane zasiłki winny być zaokrąglone do 5 zł względnie kwot podzielnych przez pięć, przyczem kwoty od 2 zł 50 gr wzwyż uzupełnia się do 5 zł.
§  17.
Zasiłek wyrównawczy nie będzie wypłacany, albo będzie odpowiednio zmniejszony, jeżeli funkcjonarjusz Kontroli Państwowej awansuje do wyższej grupy uposażenia, lub otrzyma dodatek funkcyjny, albo służbowy, którego uprzednio nie otrzymywał, lub otrzymywał w niższym wymiarze.

Rozdział  VIII.

Postanowienia końcowe.

§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 lutego 1934 r.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1934.4.27

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zasady zaszeregowania funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej, dodatki funkcyjne, lokalne i służbowe oraz termin płatności uposażenia i umundurowania niższych funkcjonarjuszów Kontroli Państwowej.
Data aktu: 09/01/1934
Data ogłoszenia: 16/01/1934
Data wejścia w życie: 01/02/1934