Obniżenie kosztów administracji komunalnej.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 21 października 1932 r.
w sprawie obniżenia kosztów administracji komunalnej.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i art. 1 lit. a) ustawy z dnia 17 marca 1932 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 165) postanawiam co następuje:
Art.  1.
1.
Właściwe organa związków komunalnych powezmą w terminie dni 60, od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, potrzebne decyzje w tym kierunku, aby koszty administracji ogólnej związków komunalnych (dział I preliminarza budżetowego), jak również koszty administracji przedsiębiorstw komunalnych były obniżone w roku budżetowym 1932/33, w porównaniu z faktycznemi kosztami administracji, poniesionemi w roku 1930/31.
2.
Obniżenie kosztów administracji ogólnej na rok 1932/33 w stosunku do faktycznych wydatków na ten cel w r. 1930/31 winno co najmniej wynosić:
a)
w m. st. Warszawie oraz w wojewódzkich związkach komunalnych poznańskim i pomorskim - 20%,
b)
w gminach miejskich, liczących powyżej 5.000 mieszkańców i w powiatowych związkach komunalnych - 25%,
c)
w gminach miejskich, liczących do 5.000 mieszkańców i w gminach wiejskich - 20%.
3.
Obniżenie kosztów administracji przedsiębiorstw komunalnych na rok 1932/33 w stosunku do faktycznych wydatków na ten cel w roku 1930/31 winno wynosić co najmniej 20%.
4.
Koszty administracji ogólnej oraz koszty administracji przedsiębiorstw powinny być w latach 1933/34 i 1934/35 obniżone co najmniej o dalsze 5%.
Art.  2.
1.
W celu postawienia wniosków co do ewentualnego obniżenia kosztów administracji ogólnej i kosztów administracji przedsiębiorstw komunalnych w poszczególnych związkach komunalnych ponad określone w art. 1 granice minimalne oraz co do ewentualnego obniżenia kosztów administracji działów specjalnych powołuje się komisje oszczędnościowe, a to: wojewódzkie komisje oszczędnościowe, działające w odniesieniu do tych związków komunalnych, których budżety podlegają zatwierdzeniu wojewody i powiatowe komisje oszczędnościowe, działające w odniesieniu do tych związków komunalnych, których budżety podlegają zatwierdzeniu wydziału powiatowego; osobna komisja oszczędnościowa będzie powołana dla m. st. Warszawy, osobne zaś dla wojewódzkich związków komunalnych poznańskiego i pomorskiego.
2.
W skład komisji oszczędnościowej dla m. st. Warszawy wchodzą: przewodniczący, powołany przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu, po jednym przedstawicielu Ministerstw: Spraw Wewnętrznych, Skarbu i Komunikacji, po dwóch przedstawicieli Izby Przemysłowo - Handlowej oraz Izby Rzemieślniczej, wyznaczonych przez te Izby, wreszcie dwóch przedstawicieli płatników podatków, powołanych przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu - jeden z pośród płatników podatku od nieruchomości, drugi zaś z pośród płatników podatku od lokali.
3.
W skład komisyj oszczędnościowych dla wojewódzkich związków komunalnych poznańskiego i pomorskiego wchodzą: przewodniczący, powołany przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu, jeden delegat wojewody, jeden delegat Izby Skarbowej i po dwóch przedstawicieli płatników podatków, delegowanych przez Izbę Rolniczą oraz Izbę Przemysłowo-Handlową.
4.
W skład wojewódzkich komisyj oszczędnościowych, powołanych do działania w stosunku do tych związków komunalnych, których budżety podlegają zatwierdzeniu wojewody, wchodzą: przewodniczący, powołany przez Ministra Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu, czterech przedstawicieli płatników podatków, powołanych przez wydział wojewódzki, jeden delegat wojewody, oraz jeden przedstawiciel Izby Skarbowej.
5.
W skład powiatowych komisyj oszczędnościowych wchodzą: przewodniczący, powołany przez wojewodę, jeden przedstawiciel urzędu skarbowego i trzech przedstawicieli płatników podatków, powołanych przez wydział powiatowy.
6.
Komisjom oszczędnościowym dostarczą związki komunalne i władze nadzorcze wszelkich potrzebnych materjałów i informacyj. Ponadto komisje oszczędnościowe mogą badać gospodarkę związków komunalnych na miejscu przez swoich delegatów, oraz posługiwać się pomocą rzeczoznawców.
7.
Członkowie komisyj, będący urzędnikami państwowymi, pełnią funkcje jako swoje obowiązki urzędowe i mają prawo do zwrotu kosztów podróży i diet według obowiązujących przepisów. Członkowie komisyj, wymienionych w ust. 2, 3 i 4, niepozostający na służbie państwowej, pełnią swoje funkcje bezpłatnie i mają prawo jedynie do zwrotu kosztów podróży i diet przy analogicznem zastosowaniu przepisów, przyjętych dla urzędników państwowych VI stopnia służbowego. Członkowie komisyj, wymienionych w ust. 5, niepozostający na służbie państwowej, pełnią swoje funkcje także bezpłatnie i mają jedynie prawo do zwrotu kosztów podróży i diet przy analogicznem zastosowaniu przepisów dotyczących członków wydziałów powiatowych.
8.
Sposób powołania komisyj oszczędnościowych oraz tryb i sposób wykonywania przez nie funkcyj ustala Minister Spraw Wewnętrznych w porozumieniu z Ministrem Skarbu.
9.
Koszty, związane z funkcjonowaniem komisyj, ponoszą właściwe związki komunalne, których prace komisyj bezpośrednio dotyczą. O wysokości kosztów orzeka władza nadzorcza.
10.
Okresem urzędowania komisyj oszczędnościowych jest rok budżetowy 1932/33. Poza ten okres może być przedłużone urzędowanie komisji, o ile władza nadzorcza nad związkami komunalnemi, dla których komisja została powołana, uzna to za wskazane, w związku z czem zawiadomi o tem przewodniczącego komisji i zainteresowany związek komunalny.
Art.  3.

Na podstawie wniosków, przedstawionych przez komisję oszczędnościową, władza nadzorcza po wysłuchaniu opinji zainteresowanego związku komunalnego orzeknie, jakie środki mają być przedsięwzięte w celu obniżenia kosztów administracji.

Art.  4.
1.
Za koszty administracji działów specjalnych w rozumieniu przepisów niniejszego rozporządzenia uważać należy wydatki osobowe i rzeczowe, ponoszone na zarząd poszczególnych działów pracy związku komunalnego, objętych budżetem administracyjnym poza działem administracji ogólnej, oraz na zarząd zakładów użyteczności publicznej i innych urządzeń, dla których sporządzane są specjalne budżety.
2.
Za koszty administracji przedsiębiorstw w rozumieniu niniejszego rozporządzenia uważać należy wszelkie wydatki przedsiębiorstw ponoszone w związku z wynagrodzeniem członków zarządu, dyrektorów, wicedyrektorów, kierowników działów i ich zastępców, personelu biurowego (kancelaryjnego), inkasowego, gospodarczego (intendentury) i służby, oraz wszelkie wydatki na utrzymanie i konserwację pomieszczeń i urządzeń biurowych, jak również wszelkie wydatki kancelaryjne, reprezentacyjne, na utrzymanie środków osobowej lokomocji i wydatki na przejazdy, podróże i diety.
Art.  5.
1.
W czasie do dnia 1 kwietnia 1935 r. zabrania się związkom komunalnym:
a)
tworzenia nowych etatów służbowych w dziale administracji ogólnej;
b)
wznoszenia nowych lub gruntownego przebudowywania istniejących budynków administracyjnych;
c)
pomnażania środków lokomocji dla celów administracyjnych.
2.
W czasie, o którym mowa w ust. 1, tworzenie nowych etatów i podnoszenie poborów pracowników w zakresie administracji działów specjalnych może nastąpić jedynie za każdoczesnem zezwoleniem władzy nadzorczej.
Art.  6.

Na okres czasu do dnia 1 kwietnia 1935 r. zawiesza się moc obowiązującą § 9, § 13 ust. 2 i § 19 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o dostosowaniu uposażenia członków zarządu i pracowników związków komunalnych do uposażenia funkcjonarjuszów państwowych (Dz. U. R. P. z 1924 r. Nr. 118, poz. 1073).

Art.  7.
1.
Delegatów rządowych, przewidzianych w rozporządzeniu Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 grudnia 1924 r. o ustanawianiu delegatów rządowych przy poszczególnych samorządach i innych związkach prawno - publicznych (Dz. U. R. P. Nr. 113, poz. 1002) mianuje dla związków komunalnych Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
2.
Na żądanie delegata rządowego, związek komunalny ma obowiązek przedstawiać mu do wiadomości - przed wprowadzeniem w życie - akty (uchwały, zarządzenia, umowy i t. d.), które spowodują wydatki z funduszów związku komunalnego, oraz oznaczone przez delegata same wydatki, przed ich uskutecznieniem. Delegat ma prawo wstrzymać wprowadzenie w życie wymienionych aktów i uskutecznienie wydatków, jeżeli uzna, że wydatki:
a)
nie są przewidziane w budżecie lub są niezgodne z obowiązującemi przepisami o gospodarce związku komunalnego;
b)
aczkolwiek przewidziane budżetem, nie znajdują pokrycia w faktycznych dochodach związku komunalnego.
3.
Delegat rządowy oprócz uprawnień, które mu przysługują w myśl rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 grudnia 1924 r. (Dz. U. R. P. Nr. 113, poz. 1002) oraz w myśl ustępu poprzedniego niniejszego artykułu ma prawo:
a)
stawiać wnioski do decyzji władzy nadzorczej, zmierzające do obniżenia kosztów administracji w myśl przepisów niniejszego rozporządzenia;
b)
przedstawiać właściwym organom komunalnym projekty reorganizacji lub skasowania poszczególnych działów pracy ze względów racjonalności gospodarczej.
4.
Związek komunalny jest obowiązany dostarczyć delegatowi rządowemu, na jego żądanie, personelu pomocniczego, odpowiednich pomieszczeń, oraz znajdujących się w dyspozycji związku innych środków rzeczowych, niezbędnych do wykonania jego zadań. O rozmiarze potrzeby w tym względzie rozstrzyga w razie sporu Minister Skarbu w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych.
Art.  8.

Za władzę nadzorczą w myśl przepisów rozporządzenia niniejszego należy uważać władzę, powołaną do zatwierdzenia budżetu danego związku komunalnego.

Art.  9.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Spraw Wewnętrznych i Ministrowi Skarbu.

Art.  10.

Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia i obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem województwa śląskiego.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024