Wykonanie ustawy z dnia 22 października 1931 r. o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 29 grudnia 1931 r.
w sprawie wykonania ustawy z dnia 22 października 1931 r. o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego.

Na podstawie art. 5 ustawy z dnia 22 października 1931 r. o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego (Dz. U. R. P. Nr. 99, poz. 760) zarządzam co następuje:
do art. 1.
§  1.
1)
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego, wymierzanego według działu I ustawy o państwowym podatku dochodowym (Dz. U. R. P. z 1925 r. Nr. 58, poz. 411), pobiera się poczynając od dochodów osiągniętych w 1931 roku kalendarzowym, o ile zaś rok gospodarczy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym - poczynając od dochodów osiągniętych w tym roku gospodarczym, który służy za podstawę wymiaru państwowego podatku dochodowego na 1932 rok podatkowy.
2)
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego oblicza się od dochodu, ustalanego dla wymiaru państwowego podatku dochodowego. Zmiany w wysokości tego dochodu pociągają za sobą równoczesną zmianę w wysokości kryzysowego dodatku.
§  2.
1)
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego oblicza się równocześnie z obliczeniem samego podatku, uwidoczniając w arkuszu wymiarowym, nakazie płatniczym oraz księdze bierczej kwotę państwowego podatku dochodowego, kwotę kryzysowego dodatku do tego podatku oraz łączną sumę podatku i dodatku.
2)
Jeżeli od obliczenia kryzysowego dodatku zostanie wniesione odrębne odwołanie, należy je rozpatrzeć w trybie przewidzianym w art. 67 - 75 ustawy o państwowym podatku dochodowym.
3)
Omyłki w obliczeniu kryzysowego dodatku prostuje władza skarbowa z urzędu lub na wniosek płatnika.
§  3.
1)
Zwyżka z art. 26 oraz zniżki z art. 27 i 29 ustawy o państwowym podatku dochodowym pozostają bez wpływu na wysokość kryzysowego dodatku do państwowego podatku dochodowego, który w każdym wypadku należy obliczać od dochodu, ustalonego dla wymiaru państwowego podatku dochodowego bez względu na przyznane zwyżki lub zniżki.
2)
Jeżeli na skutek zastosowania zniżek z art. 27 i 29 ustawy o państwowym podatku dochodowym podatek wogóle nie przypada do zapłaty, należy pobrać tylko kryzysowy dodatek od dochodu ustalonego dla wymiaru państwowego podatku dochodowego.
§  4.
Jeżeli płatnik obok ogólnego dochodu osiągnął również dochód z nadzwyczajnego wyrębu leśnego w myśl art. 15 ustęp ostatni ustawy o państwowym podatku dochodowym, należy kryzysowy dodatek do podatku dochodowego od ogólnego dochodu i z pozostałych 5/6 części dochodu z nadzwyczajnego wyrębu leśnego obliczyć w ten sam sposób, w jaki oblicza się państwowy podatek dochodowy.
§  5.
Od uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, otrzymywanych z zagranicy, kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego oblicza się według skali art. 2 ustawy o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego.
§  6.
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego nie ma żadnego wpływu na zakres przysługującego komisjom szacunkowym prawa do rozstrzygania odwołań od wymiaru państwowego podatku dochodowego na zasadzie art. 72 ustawy o państwowym podatku dochodowym.
§  7.
1)
Do kryzysowego dodatku mają analogicznie zastosowanie postanowienia art. 76, 77 i 78 ustawy o państwowym podatku dochodowym.
2)
Z umorzeniem państwowego podatku dochodowego na zasadzie art. 80 i 81 ustawy o państwowym podatku dochodowym umarza się równocześnie kryzysowy dodatek do tego podatku.
§  8.
1)
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego przypada do zapłaty równocześnie z samym podatkiem.
2)
Przy uiszczaniu zaliczki na państwowy podatek dochodowy w myśl art. 87 ustawy o państwowym podatku dochodowym, należy równocześnie uiścić tytułem kryzysowego dodatku połowę tej kwoty, która przypada według skali art. 1 ustawy o kryzysowym dodatku do państwowego podatku dochodowego od wykazanego w zeznaniu dochodu, i dowód uskutecznionej wpłaty w oryginale lub odpisie przez płatnika, podpisanym dołączyć do zeznania.
3)
Osoby, obowiązane do składania zeznań o dochodzie, jeżeli w terminie, wyznaczonym zeznania nie złożą, obowiązane są najpóźniej do dnia 1 maja roku podatkowego uiścić połowę podatku kryzysowego, obliczonego za poprzedni rok podatkowy.

do art. 2.

§  9.
1)
Kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego w myśl art. 2 ustawy pobiera się, poczynając od uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, przypadających do wypłaty za miesiąc styczeń 1932 roku oraz od uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacanych od dnia 1 stycznia 1932 roku.
2)
Za podstawę obliczenia kryzysowego dodatku do państwowego podatku dochodowego według działu II ustawy należy przyjmować wysokość uposażeń, względnie wynagrodzeń bieżących, ustaloną dla potrącania państwowego podatku dochodowego według działu II ustawy o państwowym podatku dochodowym.
§  10.
Potrącenia tytułem państwowego podatku dochodowego według działu II ustawy, tytułem kryzysowego dodatku do tego podatku oraz potrącenia łączne wynoszą:
L.p. Wysokość wypłaconego wynagrodzenia obliczona w stosunku rocznym w zł Stopa procentowa
podatku dodatku razem
ponad do
1 2.500 2.600 1,5 0,5 2
2 2.600 2.700 1,6 0,5 2,1
3 2.700 2.800 1,7 0,5 2,2
4 2.800 2.900 1,8 0,5 2,3
5 2.900 3.000 1,9 0,5 2,4
6 3.000 3.100 2 0,5 2,5
7 3.100 3.200 2,1 0,5 2,6
8 3.200 3.400 2,2 0,5 2,7
9 3.400 3.600 2,3 0,5 2,8
10 3.600 3.800 2,4 1 3,4
11 3.800 4.000 2,5 1 3,5
12 4.000 4.200 2,6 1 3,6
13 4.200 4.400 2,7 1 3,7
14 4.400 4.800 2,8 1 3,8
15 4.800 5.200 2,9 1 3,9
16 5.200 5.600 3 1 4
17 5.600 6.000 3,1 1 4,1
18 6.000 6.400 3,2 1 4,2
19 6.400 6.800 3,3 1 4,3
20 6.800 7.200 3,4 1 4,4
21 7.200 7.600 3,5 1 4,5
22 7.600 8.000 3,6 1 4,6
23 8.000 8.800 3,9 1 4,9
24 8.800 9.600 4,1 1 5,1
25 9.600 10.400 4,3 1 5,3
26 10.400 11.200 4,6 2 6,6
27 11.200 12.000 4,9 2 6,9
28 12.000 13.000 5,3 2 7,3
29 13.000 14.000 5,7 2 7,7
30 14.000 15.000 6,1 2 8,1
31 15.000 16.000 6,5 2 8,5
32 16.100 17.000 6,8 2 8,8
33 17.000 18.000 7,1 2 9,1
34 18.000 19.000 7,4 2 9,4
35 19.000 20.000 7,7 2 9,7
36 20.000 22.010 8 2 10
37 22.000 24.000 8,3 2 10,3
38 24.000 26.000 8,6 2 10,6
39 26.000 26.000 8,9 2 10,9
40 28.000 30.000 9,2 2 11,2
41 30.000 32.000 9,5 2 11,5
42 32.000 34.000 9,9 2 11,9
43 34.000 36.000 10,3 2 12,3
44 35.000 38.000 10,7 2,5 13,2
45 38.000 40.000 11,1 2,5 13,6
46 40.000 44.000 11,5 2,5 14
47 44.000 48.000 11,9 2,5 14,4
48 45.000 52.000 12,3 2,5 14,8
49 52.003 56.000 12,7 2,5 15,2
50 56.000 60.000 13,1 2,5 15,6
31 60.000 64.000 13,6 3 16,6
52 61.000 60.000 14,1 3 17,1
53 68.000 72.000 14,6 3 17,6
54 72.000 76.000 15,1 3 18,1
55 76.000 80.000 15,6 3 18,6
56 80.000 88.000 16,1 4 20,1
57 83.000 96.000 16,6 4 20,6
58 96.000 104.000 17,2 4 21,2
59 101.000 112.000 17,8 5 22,8
60 112.000 120.000 18,4 5 23,4
61 120.000 128.000 19 5 24
62 128.000 136.000 19,6 5 24,6
63 136.000 141.000 20,2 5 25,2
64 144.000 152.000 20,8 6 26,8
65 152.000 160.000 21,5 6 27,5
66 160.000 168.000 22,2 6 28,2
67 168.000 170.000 22,9 6 28,9
68 176.000 184.000 23,6 6 29,6
69 184.000 192.000 24,3 7 31,3
70 142.000 200.000 25 7 32
71 200.000 220.000 25 8 33
72 220.000 250.000 25 9 34
73 250.000 - 25 10 35
§  11.
1)
Obowiązek potrącania kryzysowego dodatku przy każdorazowej wypłacie wynagrodzenia, równocześnie z potrąceniem państwowego podatku dochodowego, ciąży na służbodawcach.
2).
Potrącone kwoty należy wpłacać do kasy urzędu skarbowego (kasy skarbowej) równocześnie z państwowym podatkiem dochodowym w terminie i trybie przewidzianym dla tego podatku.
§  12.
Obliczenie kryzysowego dodatku do państwowego podatku dochodowego przez władzę podatkową na zasadach wyszczególnionych w art. 113 Ustawy o państwowym podatku dochodowym ma miejsce wtedy, jeżeli służbodawca nie wpłacił kryzysowego dodatku wcale albo wpłacił za mało.
§  13.
1)
Dochody z uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacane z funduszów Skarbu Państwa, wolne są od dodatku kryzysowego, przypadającego do zapłaty w myśl art. 2 ustawy o dodatku kryzysowym do państwowego podatku dochodowego - z wyjątkiem dochodów, wypłacanych z funduszów następujących przedsiębiorstw państwowych: Państwowa Wytwórnia Uzbrojenia, Państwowa Wytwórnia Prochu i Materjałów Kruszących, Państwowe Zakłady Inżynierji, Państwowe Zakłady Lotnicze, Państwowe Zakłady Umundurowania, "Polmin" Państwowa Fabryka Olejów Mineralnych, Państwowa Fabryka Związków Azotowych w Chorzowie, Państwowa Fabryka Związków Azotowych w Mościcach, Państwowa Kopalnia Węgla "Brzeszcze", "Żegluga Polska", Państwowe Zakłady Wodociągowe na Górnym Śląsku, Państwowe Zakłady Tele i Radjotechniczne.
2)
Również wolne są od dodatku kryzysowego dochody z uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacane z funduszów związków komunalnych, a pobierane na tych samych zasadach, na jakich oblicza się pobory funkcjonarjuszów państwowych, t. j. oparte ściśle na postanowieniach rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o dostosowaniu uposażenia członków zarządu i pracowników związków komunalnych do uposażenia funkcjonarjuszów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 118, poz. 1073).
3)
Jeżeli dochody z uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacane z funduszów związków komunalnych nie są oparte ściśle na postanowieniach powołanego wyżej rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej - wówczas przypada od nich do zapłaty kryzysowy dodatek do państwowego podatku dochodowego.

do art. 4.

§  14. 1
Przy podatku dochodowym, przypadającym do zapłaty od dochodów, podlegających kryzysowemu dodatkowi do państwowego podatku dochodowego, nie pobiera się 15% dodatku w myśl ustawy z dnia 26 marca 1935 r. o poborze 10% dodatku do opłat stemplowych i podatków pośrednich oraz 15% dodatku do podatków bezpośrednich oraz spadkowego i od darowizn (Dz. U. R. P. Nr. 22, poz. 127), W związku z tem 15% dodatek pobiera się przy podatku dochodowym od uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacanych z funduszów Państwa, z wyjątkiem uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacanych z funduszów przedsiębiorstw państwowych, wymienionych w § 13. Również pobiera się 15% dodatek przy podatku dochodowym od uposażeń służbowych, emerytur, rent i wynagrodzeń za najemną pracę, wypłacanych z funduszów związków komunalnych, w przypadku określonym w § 13 ustęp 2) oraz przy specjalnym podatku od tantjem, pobieranym w myśl art. 25 ustawy o państwowym podatku dochodowym (Dz. U. R. P. z 1934 r. Nr. 76, poz. 715).
§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia na całym obszarze Rzeczypospolitej.
1 § 14 zmieniony przez § 3 rozporządzenia z dnia 30 marca 1935 r. o poborze 10% dodatku do opłat stemplowych, podatków pośrednich i podatku gruntowego oraz 15% dodatku do podatków bezpośrednich oraz spadkowego i od darowizn (Dz.U.35.23.155) z dniem 1 kwietnia 1935 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024