Opłaty za legalizację narzędzi mierniczych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRZEMYSŁU I HANDLU
z dnia 22 lipca 1932 r.
o opłatach za legalizację narzędzi mierniczych.

Na podstawie art. 28 dekretu o miarach z dnia 8 lutego 1919 r. (Dz. U. R. P. z r. 1928 Nr. 72, poz. 661) zarządzam co następuje:

CZĘŚĆ  I.

PRZEPISY OGÓLNE.

§  1.
Opłaty zasadnicze, wyszczególnione w Części II niniejszego rozporządzenia, pobiera się za sprawdzanie narzędzi mierniczych, zgłaszanych do legalizowania, bez względu na to, czy przedmiot okazał się godnym legalizowania lub nie, t. j. zarówno w wypadku zalegalizowania, jak i zbrakowania narzędzi mierniczych, z wyjątkiem wypadków, przewidzianych w § 2 niniejszego rozporządzenia.
§  2. 1
1.
Jeżeli już przy oględzinach powierzchownych okaże się, że zgłoszone narzędzie miernicze jest nielegalne, to opłat, wyszczególnionych w części II niniejszego rozporządzenia, nie pobiera się nawet wówczas, jeżeli istniejąca na narzędziu mierniczym cecha zostanie skasowana.
2.
W wypadkach zbrakowania przy legalizacji głównej narzędzi mierniczych tych rodzajów, których sprawdzanie zgodnie z instrukcją składa się ze sprawdzania wstępnego i sprawdzania ostatecznego, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej, gdy zbrakowanie nastąpi już w wyniku sprawdzania wstępnego. Zniżka ta nie dotyczy liczników energii elektrycznej, transformatorów mierniczych i innych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej, sprawdzanych na prywatnych punktach legalizacyjnych.
3.
W wypadkach zbrakowania przy legalizacji wtórnej przymiarów bławatnych, suwaków mierniczych zwyczajnych, pojemników i menzur zwyczajnych, prostych przyrządów do mierzenia objętości płynów, odważników użytkowych zwyczajnych, wag handlowych prostodźwigniowych zwyczajnych nośności do 3.000 kg włącznie oraz wag uchylnych zwyczajnych ogólno-handlowych nośności do 50 kg włącznie - udziela się zniżki opłat, wynoszącej 80% opłaty zasadniczej. W wypadkach zalegalizowania przy legalizacji wtórnej przymiarów bławatnych, suwaków mierniczych zwyczajnych, pojemników i menzur zwyczajnych, wag handlowych prostodźwigniowych zwyczajnych nośności do 3.000 kg włącznie oraz wag uchylnych zwyczajnych ogólno-handlowych nośności do 50 kg włącznie, zgłoszonych przed upływem okresu ważności ich legalizacji, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej.
4.
Przy legalizacji wtórnej narzędzi mierniczych rodzajów nie wymienionych w drugim zdaniu punktu 3, a których sprawdzenie zgodnie z instrukcją składa się ze sprawdzenia wstępnego i sprawdzenia ostatecznego, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej, gdy zalegalizowanie lub zbrakowanie nastąpi już w wyniku sprawdzenia wstępnego i gdy nie ma zastosowania przepis zdania pierwszego punktu 3.
5.
W wypadku zbrakowania gazomierzy już z powodu ich nieszczelności udziela się zniżki opłat, wynoszącej 50% opłaty zasadniczej.

6. Przy sprawdzaniu wodomierzy, zgłoszonych do legalizacji w pierwszym lub drugim roku okresu ważności cechy legalizacyjnej, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 40% opłaty zasadniczej.

§  3. 2
1.
Za sprawdzanie poza miejscem urzędowym narzędzi mierniczych, z wyjątkiem wymienionych w punkcie 2, pobiera się opłatę dodatkową, wynoszącą 20% opłaty zasadniczej, przy czym przy legalizacji głównej ta opłata dodatkowa nie może wynosić mniej niż 8 zł od każdego zgłoszenia.
2.
Opłaty dodatkowej, przewidzianej w punkcie 1, nie pobiera się przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wzorców niewłaściwych objętości do płynów i wodomierzy oraz przy sprawdzaniu na prywatnych punktach legalizacyjnych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej.

Ponadto udziela się następujących zniżek:

a)
przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wzorców niewłaściwych objętości, wymienionych w § 26 pkt 1 - 5, - 20% opłat zasadniczych,
b)
przy sprawdzaniu poza miejscem urzędowym wodomierzy nie pobiera się opłaty, wymienionej w § 29 pkt 2 lit. d,

c) przy sprawdzaniu na prywatnym punkcie legalizacyjnym przyrządów do mierzenia energii elektrycznej udziela się zniżki opłat, wynoszącej dla liczników energii elektrycznej 70% opłaty zasadniczej, a dla innych przyrządów do mierzenia energii elektrycznej - 50% opłaty zasadniczej

§  4. 3
Jeżeli urzędnik, delegowany do czynności poza miejscem urzędowym, nie mógł przystąpić do sprawdzenia z powodu, że wszystkie zgłoszone narzędzia miernicze już przy oględzinach powierzchownych okazały się nieodpowiednio przygotowanymi lub oczyszczonymi, albo nielegalnymi, jak również z powodu, że nie zostały dostarczone do dyspozycji potrzebne środki i pomoc, czy też wskutek innych okoliczności, spowodowanych przez zgłaszającego, to pobiera się opłaty w takiej wysokości, w jakiej należało je pobrać w wypadku zbrakowania zgłoszonych narzędzi mierniczych na skutek sprawdzenia całkowitego, z tym zastrzeżeniem, że suma opłat zasadniczych wraz z opłatą dodatkową, przewidzianą w § 3, nie może wynosić więcej niż 1.200 zł przy legalizacji głównej i 480 zł przy legalizacji wtórnej. Jeżeli urzędnik nie mógł przystąpić do sprawdzenia na więcej niż jednym prywatnym punkcie legalizacyjnym lub punkcie czynności na miejscu, to tę opłatę zasadniczą wraz z opłatą dodatkową, przewidzianą w § 3, pobiera się w wymieniony wyżej sposób od narzędzi mierniczych, zgłoszonych na każdym z tych punktów z osobna.
§  5. 4
1.
Niezależnie od opłat powyższych, przy czynnościach poza miejscem urzędowem każdy zgłaszający opłaca 300 złotych wynagrodzenia dla urzędnika za każda rozpoczęte 3 godziny czynności w siedzibie urzędu lub za każde rozpoczęty dzień czynności urzędnika poza siedzibą urzędu. Za czas czynności uważa się czas, który urzędnik przebył na prywatnym punkcie legalizacyjnym lub punkcie czynności na miejscu. Za czas czynności urzędnika w siedzibie urzędu ponad pełne trzygodzinne okresy nie pobiera się opłaty, gdy czas ten wynosi mniej niż pół godziny.
2.
Opłat wymienionych w ustępie 1 nie pobiera się przy sprawdzaniu taksometrów na drodze.
3.
Wypłaty z funduszu, pochodzącego z opłat, wymienionych w paragrafie niniejszym, uskutecznia się według zasad, ustanowionych osobnem zarządzeniem Ministra Przemysłu i Handlu.
§  6. 5
1. 6
O ile miejsce sprawdzania znajduje się w odległości większej niż 2 kilometry od miejsca urzędowego, zgłaszający obowiązany jest do zwrotu rzeczywistych kosztów przejazdu wydelegowanego urzędnika do miejsca sprawdzania i z powrotem z tym jednak zastrzeżeniem, że przy podróżach koleją liczy się koszt przejazdu II klasą, a przy podróżach statkiem - koszt przejazdu I klasą. Jeżeli urzędnik korzysta z własnych środków lokomocji, to zgłaszający uiszcza opłatę kilometrową w wysokości 24 zł za każdy rozpoczęty kilometr odległości, przebytej w ten sposób przez urzędnika. Zgłaszający ponosi koszty przejazdu dorożką (konną lub samochodową) wydelegowanego urzędnika tylko wtedy, jeżeli urzędnik ten rzeczywiście z dorożki korzystał i jeżeli nie miał możności skorzystać z tańszego środka lokomocji, np. tramwaju, autobusu itp. Za podstawę do obliczania wydatków przejazdu dorożką służy taksa, zatwierdzona przez władze dla danej miejscowości.

Przy sprawdzaniach poza siedzibą urzędu obciążają zgłaszającego diety urzędnika w wysokości 480 złotych dziennie; ponadto zgłaszający ponosi koszty noclegów urzędnika, jeżeli urzędnik ten rzeczywiście za nocleg zapłacił, i tylko w wysokości tej zapłaty, albo obowiązany jest dostarczyć urzędnikowi dla noclegu oddzielny pokój z czystą pościelą. Diety urzędnika nie są pobierane w tych wypadkach, kiedy cała delegacja (sprawdzanie poza siedzibą urzędu miar wraz z podróżą) trwała nie dłużej niż 6 godzin. Poza tym przy obliczaniu diet urzędników, delegowanych na wezwanie zgłaszającego, mają zastosowanie przepisy dotyczące diet za podróże służbowe funkcjonariuszów państwowych.

2. 7
Jeżeli na piśmienną prośbę zgłaszającego sprawdzanie narzędzi mierniczych poza miejscem urzędowym odbywa się częściowo lub całkowicie w czasie poza normalnymi godzinami urzędowania, to przy czynnościach zarówno w siedzibie, jak i poza siedzibą urzędu, zgłaszający uiszcza opłatę dodatkową na rzecz urzędnika według zasad następujących:
a)
normalnymi godzinami urzędowania poza miejscem urzędowym, lecz w siedzibie urzędu, są zwykłe godziny urzędowe urzędu miar;
b)
przy czynnościach poza siedzibą urzędu normalne urzędowanie trwa nie dłużej niż 7 godzin w czasie od godziny 8 do godziny 18 w dnie powszednie; jeżeli podróż do miejsca czynności odbywała się w porze pomiędzy godziną 24 a 6, to bezpośrednio po przyjeździe urzędnik ma prawo do dwugodzinnego odpoczynku, który się zalicza na poczet godzin normalnego urzędowania;
c)
za czas pracy urzędnika poza wyżej wymienionymi normalnymi godzinami urzędowania, tj. przy czynnościach w siedzibie urzędu za godziny poza zwykłymi urzędowymi (lit. a), a poza siedzibą urzędu za godziny ponad określoną w lit. b normalną ilość godzin w granicach od godziny 8 do 18 i za czas pracy poza tymi granicami oraz za czas pracy w niedziele i dnie świąteczne, zgłaszający opłaca 180 złotych za każdą pełną nad normalną godzinę pracy w czasie od godziny 6 do 24 i po 360 złotych za każdą pełną godzinę pracy w czasie od godziny 24 do 6.
3.
Jeżeli na życzenie zgłaszających sprawdzanie taksometrów w warunkach użytkowania odbywa się w czasie poza normalnymi godzinami urzędowania, to zgłaszający uiszcza opłatę dodatkową na rzecz urzędnika w wysokości 50 groszy od każdego taksometru sprawdzonego w ten sposób.
4.
Diety i koszty podróży funkcjonariuszów niższych zgłaszający opłaca według przepisów ogólnych o należnościach za podróże służbowe funkcjonariuszów państwowych.
§  7.
W wypadku, kiedy urzędnik, delegowany do sprawdzania poza siedzibą urzędu, sprawdza narzędzia miernicze, zgłoszone przez kilku oddzielnych zgłaszających w jednej miejscowości, opłaty, wymienione w § 6 pobiera się jak od jednego zgłoszenia. W uiszczeniu tych opłat zgłaszający uczestniczą w częściach proporcjonalnych do opłat zasadniczych.
§  8.
W wypadku, kiedy za zgodą kierownika urzędu sprawdzanie poza miejscem urzędowem odbywa się przy pomocy mniejszej od normalnej ilości narzędzi do sprawdzania lub środków pomocniczych, pobiera się dodatkową opłatę w wysokości 50% sumy wszystkich opłat zasadniczych.
§  9. 8
Jeżeli sprawdzanie odbywa się na skutek odwołania zgłaszającego od decyzji, orzekającej zbrakowanie narzędzia mierniczego, zgłoszonego do legalizacji, i narzędzie miernicze okaże się godnym legalizowania, to od opłat, przypadających za to sprawdzenie, odlicza się wszystkie opłaty, pobrane w związku z uchylonym orzeczeniem.
§  10.
Za poprawki, dokonywane przez zgłaszającego w czasie sprawdzania poza miejscem urzędowem w celu doprowadzenia zgłoszonego narzędzia do stanu godnego legalizowania, bez względu na to, czy cel ten został osiągnięty, pobiera się opłatę dodatkową, wynoszącą 20% opłaty zasadniczej za sprawdzanie. Poprawki te jednak mogą być tylko nieznaczne, nie wymagające dużej straty czasu dla urzędnika legalizacyjnego i mogą być wykonane jedynie za jego zgodą. Opłatę dodatkową pobiera się za każde dokonane przez urzędnika sprawdzenie poprawionego narzędzia mierniczego i oblicza się za każdym razem od sumy wszystkich opłat zasadniczych, należnych za całą przepisaną czynność sprawdzenia narzędzia mierniczego.
§  11.
Od opłat za sprawdzanie narzędzi mierniczych, zgłoszonych przez instytucje dobroczynne i kulturalno-społeczne, i w innych wypadkach, zasługujących na szczególne uwzględnienie, może być udzielona zniżka nie przewyższająca 50% odnośnych opłat zasadniczych, wyszczególnionych w Części II niniejszego rozporządzenia. O udzieleniu zniżki każdorazowo decyduje Dyrektor Głównego Urzędu Miar.
§  12. 9
Od opłat za sprawdzanie narzędzi mierniczych przy ponawianiu legalizacji udziela się zniżki, wynoszącej 80% odnośnych opłat zasadniczych, wyszczególnionych w części II niniejszego rozporządzenia.

W wypadku udzielenia tej zniżki żadne inne zniżki, przewidziane w części I niniejszego rozporządzenia, udzielone być nie mogą

§  13.
Opłaty za legalizowanie narzędzi mierniczych, dopuszczonych w drodze wyjątku lub tytułem próby do obrotu publicznego, ustanawia się każdorazowo w miarę potrzeby.
§  14. 10
W wypadkach, o których mowa w § 6 pkt 2, pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 300 złotych za każdą pełną godzinę pracy urzędnika poza normalnymi godzinami urzędowania, jeżeli przedmiotem legalizacji są narzędzia miernicze przenośne, i 600 złotych za każdą pełną godzinę pracy urzędnika, jeżeli przedmiotem legalizacji są narzędzia miernicze ustawione na stałe na fundamencie.
§  15. 11
Jeżeli legalizacja na wezwanie zgłaszającego ma odbywać się poza miejscem urzędowym, to urząd miar może zażądać od zgłaszającego wpłacenia zaliczki do wysokości całkowitej przewidzianej należności, wynikającej ze zgłoszenia.

W wypadku, gdy zgłaszający nie wniesie tej zaliczki w terminie wyznaczonym, urząd miar może odmówić wydelegowania urzędnika, a zgłaszający ponosi wszelkie skutki prawne z powodu nieuzyskania legalizacji w terminie.

CZĘŚĆ  II.

12 TARYFA OPŁAT ZASADNICZYCH.

§  16.
Przymiary.
a)
Przymiary bławatne:

miary ogólnej 0,5 metra 18 zł

miary ogólnej 1 metr. 24 "

b)
Inne przymiary sztywne, składane oraz wstęgowe półsztywne:

miary ogólnej do 1 metra włącznie 24 "

miary ogólnej powyżej 1 metra do 2 metrów włącznie 36 "

dłuższe 72 "

c)
Przymiary wstęgowe:

miary ogólnej do 2 metrów włącznie 60 "

miary ogólnej od 2,5 do 5 metrów 120 "

miary ogólnej od 6 do 10 metrów 150 "

miary ogólnej od 15 do 25 metrów 180 "

miary ogólnej od 30 do 50 metrów 360 "

d)
Przymiary dokładniejsze:

miary ogólnej do 2 metrów

włącznie 120 "

miary ogólnej od 2,5 do 5 metrów włącznie 180 "

§  17.
Suwaki miernicze zwyczajne i przyrządy do mierzenia wzrostu ludzi lub zwierząt.
a)
z drzewa:

miary ogólnej do 1 metra włącznie 24 zł

dłuższe 42 "

b)
z innych materiałów:

miary ogólnej do 1 metra włącznie 42 zł

dłuższe 72 "

§  18.
Opłaty powyższe (§§ 16 i 17) powinny być pobierane od takich narzędzi mierniczych, na których miara przedstawiona jest tylko w jednym miejscu.

Za sprawdzenie każdej następnej długości całkowitej lub podziałki, wywzorcowanej na tym samym przymiarze, chociażby znajdowały się one na różnych stronach przymiaru, pobiera się ponadto opłatę w wysokości 50% opłaty zasadniczej (§§ 16 i 17).

§  19.
Przyrządy do mierzenia długości.

Przyrządy do mierzenia długości drutu 600 zł

Przyrządy do mierzenia długości materiałów bławatnych 900 "

§  20.
Taksometry.

1. Za sprawdzenie taksometru w pracowni 150 zł

2. Za sprawdzenie taksometru na drodze 60 "

§  21.
Ramy miernicze do drzewa opałowego.

Wielkości do 0,2 metra kw. w świetle 42 zł

Wielkości do 0,5 metra kw. i większe 72 "

§  22.
Planimetry do mierzenia powierzchni skór.

Za każdy planimetr 900 zł

§  23.
Maszyny do mierzenia powierzchni skór.

Za każdą maszynę 3.000 zł

§  24.
Pojemniki.

1. Pojemniki zwyczajne:

a)
pojemniki graniaste: skrzyniowe, ramowe (nasadowe) i komorowe 120 zł
b)
pojemniki kształtu krągłego:

wielkości do 1/4 litra

(1 kwaterki) włącznie 12 "

wielkości 0,5, 1 i 2 litrów 24 "

wielkości 1 garnca i 5 litrów 36 "

wielkości 10 i 20 litrów 72 "

większe 144 "

2. Pojemniki dokładniejsze:

pobiera się opłatę o 100% wyższą niż za pojemniki zwyczajne.

3. Pipety dokładniejsze i biurety do kwasomierzy:

za każdą pipetę lub biuretę 150 zł

4. Pojemniki wysokiej dokładności:

A. Pojemniki bez podziałki z jedną lub wieloma kresami:

a) Pipety jednomiarowe:

wielkości 10 ml i mniejsze 45 zł

wielkości powyżej 10 ml do 50 ml włącznie 60 "

wielkości powyżej 50 ml do 250 ml włącznie 90 "

większe 150 "

b) Inne naczynia miernicze jednomiarowe:

wielkości 100 ml i mniejsze 60 zł

powyżej 100 ml do 500 ml włącznie 75 "

wielkości powyżej 500 ml do 1.000 ml włącznie 90 "

wielkości powyżej 1.000 ml do 2.000 ml włącznie 150 "

większe 225 "

c) Naczynia miernicze dwumiarowe i wielomiarowe:

za naczynia dwumiarowe:

wielkości 100 ml i mniejsze 120 zł

wielkości powyżej 100 ml do 500 ml włącznie 180 "

wielkości powyżej 500 ml do 1.000 ml włącznie 228 "

wielkości powyżej 1.000 ml do 2.000 ml włącznie 300 "

większe 450 "

Za naczynia wielomiarowe pobiera się opłaty powyższe z dopłatą w wysokości połowy tych opłat za każdą następną miarę powyżej dwu.

B. Pojemniki z podziałką:

pojemniki wielkości 50 ml i mniejsze 180 zł

pojemniki wielkości powyżej 50 ml do 100 ml włącznie 210 "

pojemniki większe 240 "

5. Menzury zwyczajne:

wielkości do 1 litra włącznie 30 zł

wielkości powyżej 1 do 2 litrów włącznie 45 "

wielkości powyżej 2 do 20 litrów włącznie 90 "

wielkości powyżej 20 do 50 litrów włącznie 150 "

większe 180 "

§  25.
Przyrządy do mierzenia objętości płynów.

A. Przyrządy proste.

1. Przyrządy, zawierające pojemnik jednomiarowy lub z menzurą o podziałce nierównomiernej: przyrządy wielkości 1 litra 1 mniejsze 105 zł

przyrządy wielkości 2 litrów 135 "

przyrządy wielkości 5 litrów 300 "

2. Przyrządy, zawierające menzurę o podziałce równomiernej: przyrządy wielkości 1 litra i mniejsze 105 zł

przyrządy wielkości powyżej 1 litra do 5 litrów włącznie 210 "

przyrządy wielkości powyżej 5 litrów do 10 litrów włącznie 420 "

przyrządy większe 900 "

3. Przyrządy miernicze do mleka ze skalą pływakową, jak menzury zwyczajne (§ 24 pkt 5).

B. Przyrządy złożone.

1. Przyrządy, zawierające jeden pojemnik jednomiarowy wielkości mniejszej od 5 litrów 120 zł

za każdy następny pojemnik jednomiarowy wielkości mniejszej

od 5 litrów 60 "

2. Przyrządy, zawierające jeden pojemnik jednomiarowy wielkości

od 5 do 20 litrów włącznie 900 zł

za każdy następny pojemnik jednomiarowy wielkości

od 5 do 20 litrów 600 "

3. Przyrządy, zawierające menzurą o podziałce nierównomiernej: jak za przyrządy proste takiej samej Wielkości, zawierające menzurę o podziałce nierównomiernej (§ 25 A pkt 1).

4. Przyrządy, zawierające menzurą o podziałce równomiernej:

przyrządy wielkości mniejszej od 20 litrów 900 zł

przyrządy wielkości 20 litrów i większe 2.100 "

C. Mierniki do ropy naftowej:

1. Za każde rozpoczęte 100 litrów pojemności 30 zł

2. Przy legalizacji wtórnej - za każde rozpoczęte 100 litrów pojemności 15 "

Jeżeli jednak sprawdzenie polega wyłącznie na oględzinach i pomiarach liniowych, to opłata wynosi 1.200 zł od każdego w ten sposób sprawdzonego miernika.

§  26.
Wzorce niewłaściwe objętości.

1. Bańki (konwie) do mleka, gąsiory (balony szklane) i wzorcowane butelki:

wielkości do 10 litrów włącznie 24 zł

wielkości powyżej 10 litrów do 20 litrów włącznie 30 "

wielkości powyżej 20 litrów 36 "

2. Beczki:

wielkości do 27 litrów włącznie 36 zł

wielkości powyżej 27 litrów do 55 litrów włącznie 51 "

wielkości powyżej 55 litrów do 110 litrów włącznie 72 "

wielkości powyżej 110 litrów do 210 litrów włącznie 132 "

wielkości powyżej 210 litrów do 310 litrów włącznie 180 "

wielkości powyżej 310 litrów do 410 litrów włącznie 210 "

wielkości powyżej 410 litrów do 610 litrów włącznie 270 "

wielkości powyżej 610 litrów do 810 litrów włącznie 330 "

wielkości powyżej 810 litrów do 1.000 litrów włącznie 390 "

wielkości powyżej 1.000 litrów za każde następne pełne

lub rozpoczęte 200 litrów 60 "

3. Określenie tary beczek:

za każdą beczkę 45 zł

4. Naczynia do przewozu ryb:

Opłaty pobiera się jak za wzorcowanie i legalizowanie beczek. Takie same opłaty pobiera się za samo określenie pojemności naczynia bez cechowania. Za nowe naczynia do przewozu ryb pobiera się opłaty podwójne.

5. Cysterny (zbiorniki przewoźne) do przewozu paliw płynnych:

za sprawdzenie cysterny (ograniczenia zasadniczego i dodatkowej podziałki) do 600 litrów włącznie 720 zł

powyżej 600 litrów za każde następne lub rozpoczęte 600 litrów 360 "

6. Zbiorniki miernicze fundamentowane.

Za sprawdzenie zbiornika o pojemności:

do 5 sterów włącznie 1.500 zł

powyżej 5 do 15 sterów włącznie za każdy rozpoczęty ster pojemności 300 "

powyżej 15 do 30 sterów włącznie - 4.500 zł i po 150 zł za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 15 sterów,

powyżej 30 do 100 sterów włącznie - 6.600 zł i po 90 zł za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 30 sterów,

powyżej 100 do 1.000 sterów włącznie - 15.900 zł i po 30 zł za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 100 sterów,

powyżej 1.000 sterów - 39.900 zł i po 12 zł za każdy rozpoczęty ster pojemności ponad 1.000 sterów.

7. Skrzynie przeładunkowe, wózki (wagoniki) i nabieraki wyciągowe 120 zł

§  27.
Odważniki.

1. Odważniki użytkowe zwyczajne:

wielkości do 5 dkg włącznie 6 zł

wielkości 10, 20 i 50 dkg 12 "

wielkości od 1 do 5 kg 18 "

wielkości 1 i 2 mrg 36 "

wielkości 5 mrg 72 "

2. Odważniki użytkowe dokładniejsze:

wielkości poniżej 1 dkg 12 zł

wielkości od 1 dkg do 20 dkg włącznie 24 "

wielkości od 50 dkg do 2 kg 36 "

wielkości od 5 kg do 2 mrg 72 "

wielkości 5 mrg 150 "

3. Jeżeli wielkość zgłoszonego odważnika nie odpowiada wielkościom, wymienionym powyżej, to pobiera się stawkę według najbliższej wyższej wielkości.

4. Za legalizowanie odważników karatowych pobiera się opłaty odpowiednio do ich wielkości według stawek dla odważników dokładniejszych; w razie braku odpowiedniej stawki - według najbliższej wyższej.

5. Za odważniki do szalek specjalnych pobiera się opłaty o 100% wyższe od opłat za odważniki zwyczajne, posiadające masę rzeczywistą odważników do szalek specjalnych.

6. Za wzorcowanie odważników z jamą wzorcowniczą pobiera się opłatę dodatkową w wysokości 100% opłat, wyszczególnionych w pkt 1, 2, 3 i 5, włączając w to koszty korka legalizacyjnego i materiału wzorcowniczego.

§  28.
Wagi.

1. Wagi handlowe zwyczajne:

a)
Proste odważnikowe:

nośności do 2 kg włącznie 36 zł

nośności powyżej 2 kg do 10 kg włącznie 60 "

nośności powyżej 10 kg do 50 kg 120 "

nośności powyżej 50 kg według taryfy dla wag złożonych (pkt 1 lit. c)

b)
Proste przesuwnikowe (bezmiany):

nośności do 10 kg włącznie 90 zł

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 130 "

nośności powyżej 50 kg 300 "

c)
Złożone:

nośności do 2 kg włącznie 90 zł

nośności powyżej 2 kg do 10 kg włącznie 120 "

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 180 "

nośności powyżej 50 kg do 200 kg włącznie 240 "

nośności powyżej 200 kg do 500 kg włącznie 360 "

nośności powyżej 500 kg do 1.500 kg włącznie 540 "

nośności powyżej 1.500 kg do 3.000 kg włącznie 840 "

nośności powyżej 3.000 kg do 6.000 kg włącznie 1.200 "

nośności powyżej 6.000 kg do 10.000 kg włącznie 1.800 "

nośności powyżej 10.000 kg za każde następne całe lub rozpoczęte 5.000 kg 600 "

Dopłata od skali głównej przesuwnikowej 60 "

Dopłata od każdej skali przesuwnikowej dodatkowej lub pomocniczej 12 "

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu do 500 kg

włącznie 6 ",

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu

powyżej 500 do 2.000 kg włącznie 12 "

Dopłata od każdego wrębu w skali, odpowiadającej obciążeniu powyżej

2.000 kg 24 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego,

odpowiadającego obciążeniu do 50 kg włącznie 12 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego, odpowiadającego

obciążeniu powyżej 50 kg do 200 kg włącznie 24 "

Dopłata od każdego odważnika włącznikowego, odpowiadającego obciążeniu powyżej 200 kg 48"

2. O ile skale wag przesuwnikowych lub odważniki włącznikowe wag z urządzeniem włącznikowym przed zgłoszeniem tychże wag do zalegalizowania zostały oddzielnie sprawdzone w urzędzie miar, to przy legalizowaniu wagi dopłaty od skal i wrębów w skalach lub odważników włącznikowych, sprawdzonych w urzędzie, nie pobiera się.

3. Za sprawdzenie podziałki na dostarczonych do urzędu miar skalach wag przesuwnikowych lub zespołu odważników włącznikowych pobiera się opłaty w wysokości dopłat za sprawdzanie skal i wrębów względnie odważników włącznikowych, ustanowionych w pkt 1 lit. c. Za świadectwo częściowej legalizacji pobiera się 30 zł.

4. Wagi dokładniejsze:

nośności poniżej 50 gramów 60 zł

nośności od 50 g do 500 g włącznie 90 "

nośności powyżej 500 g do 2 kg 120 "

nośności powyżej 2 kg do 10 kg 210 "

nośności powyżej 10 kg 300 "

5. Wagi automatyczne (samoczynne):

a)
Wagi automatyczne odważnikowe:

nośności do 10 kg włącznie 900 zł

nośności powyżej 10 kg do 50 kg włącznie 1.500 "

nośności powyżej 50 kg do 500 kg włącznie 2.700 "

nośności powyżej 500 kg 3.600 "

b)
Wagi automatyczne przesuwnikowe:

Za sprawdzenie wagi po wyłączeniu urządzenia samoczynnego pobiera się opłaty, ustanowione w pkt 1 lit. c dla wag handlowych zwyczajnych złożonych takiej samej nośności. Dopłata za sprawdzenie urządzenia samoczynnego przy wagach:

nośności do 3.000 kg włącznie 900 zł

nośności powyżej 3.000 kg do 11.000 kg włącznie 1.200 "

nośności powyżej 11.000 kg do 31.000 kg włącznie 2.100 "

nośności powyżej 31.000 kg 3.000 "

6. Wagi bagażowe, towarowe i pocztowe, dozwolone na kolejach i poczcie.

Opłaty te same, co dla wag handlowych złożonych.

7. Wagi handlowe uchylne:

a)
Za sprawdzanie wag z przyrządem uchylnym pobiera się oprócz opłat" wyszczególnionych w pkt 1, 2 i 3 dopłaty następujące:

wagi nośności do 1 kg włącznie 210 zł

wagi nośności powyżej 1 kg do 20 kg włącznie 480 "

wagi nośności powyżej 20 kg do 500 kg włącznie 840 "

wagi nośności powyżej 500 kg do 3.000 kg włącznie 1.500 "

wagi nośności powyżej 3.000 kg 2.400 "

b)
Dopłata za sprawdzenie urządzenia do odczytywania ceny odważonego towaru 120 zł

8. Wagi do ważenia osób:

Opłaty te same, co dla wag handlowych zwyczajnych względnie uchylnych.

Dopłata za sprawdzenie urządzenia automatycznego do wydawania kartek

z wynikiem ważenia 300 zł

9. Za sprawdzanie wag, posiadających skale wywzorcowane w jednostkach miar systemu metrycznego i systemu angielskiego, opłaty zasadnicze podwyższa się o 20%.

§  29.
Przepływomierze.

1. Przepływomierze gazu (gazomierze):

a)
gazomierze komorowe (miechowe, bębnowe i z tłokami obrotowymi) oraz skrzydełkowe o nominalnym natężeniu przepływu lub dopuszczalnym przeciążeniu:

do 1,5 stera na godzinę i mniej 150 zł

powyżej 1,5 stera do 6 sterów włącznie 240 "

powyżej 6 sterów do 12 sterów włącznie 600 "

powyżej 12 sterów do 24 sterów włącznie 960 "

powyżej 24 sterów do 50 sterów włącznie 1.500 "

powyżej 50 sterów do 200 sterów włącznie 2.400 "

powyżej 200 sterów do 1.000 sterów włącznie 3.600 "

powyżej 1. 000 sterów 4.800 "

b)
gazomierze zwężkowe ze zwężką znormalizowaną przez

Dyrektora Głównego Urzędu Miar i liczydłem mechanicznym 3.000 "

c)
gazomierze zwężkowe ze zwężką nieznormlizowaną przez

Dyrektora Głównego Urzędu Miar i liczydłem mechanicznym

o nominalnym natężeniu przepływu do 200 sterów na godzinę i mniej 3.600 "

powyżej 200 sterów do 1.000 sterów na godzinę włącznie 4.800 "

powyżej 1.000 sterów na godzinę 6.000 "

d)
za sprawdzanie gazomierzy zwężkowych z liczydłem elektrycznym pobiera się opłaty wyższe od opłat, wymienionych pod lit. b i c, o 1.200 zł;
e)
za każde dodatkowe sprawdzenie wskazania gazomierza, dokonane na żądanie zgłaszającego lub spowodowane tym, że na gazomierzu znajduje się dodatkowe liczydło, bądź dodatkowy przelew, bądź też tym, że gazomierz jest dokładniejszy, pobiera się dopłatę w wysokości 50% opłat, wymienionych pod lit, a względnie b;
f)
za sprawdzenie osobno zgłoszonego odejmowalnego liczydła do gazomierza fabrycznego pobiera się 600 zł

2. Przepływomierze wodociągowe (wodomierze):

a)
wodomierze pojedyncze z wyjątkiem zwężkowych. o przepuszczalności 20 sterów na godzinę i mniej 240 zł

powyżej 20 sterów na godzinę do 50 sterów na godzinę włącznie 480 zł

powyżej 50 sterów na godzinę do 100 sterów na godzinę włącznie 720 "

powyżej 100 sterów na godzinę do 500 sterów na godzinę włącznie 960 "

powyżej 500 sterów na godzinę 1.200 "

b)
wodomierze sprzężone z wyjątkiem zwężkowych, bez względu na przepuszczalność 1.440 "
c)
wodomierze zwężkowe z liczydłem sumującym 4.800 "

dopłata za sprawdzenie przyrządu wskazującego natężenie przepływu 2.400 "

dopłata za sprawdzenie przyrządu rejestrującego wykreślnie natężenia przepływu

1.800 "

d)
do opłat, podanych wyżej pod lit. a) - c), dolicza się ponadto opłatę dodatkową, wynoszącą 7 zł od każdego metra sześciennego na godzinę przepuszczalności nominalnej wodomierza.

3. Przepływomierze spirytusu i alkoholu (aparaty miernicze do spirytusu, aparaty kontrolno-miernicze, zegary gorzelnicze):

a)
za sprawdzenie przyrządu, mierzącego ogólną ilość przepływającego spirytusu:

z jednym bębnem mierniczym 900 zł

z dwoma bębnami mierniczymi 1.200 "

b)
za sprawdzenie przyrządu, mierzącego ogólną ilość

przepływającego spirytusu i zawartą w nim ilość absolutnego alkoholu 1.500"

c)
za oddzielne sprawdzenie części składowych powyższych przyrządów:

bębna mierniczego 900 zł

pływaka 420 "

liczydła 210 "

4. Przepływomierze paliw samochodowych:

a)
za wstępne sprawdzenie przepływomierza w pracowni urzędu, 1.500"
b)
za sprawdzenie ostateczne na miejscu ustawienia przepływomierza 1.200"
§  30.
Gęstościomierze zbożowe.

1. Gęstościomierze 1/4 litrowe 240 zł

Gęstościomierze 1 litrowe 480 "

Gęstościomierze 20 litrowe 7.200 "

Opłaty powyższe liczy się jedynie za sprawdzenie ogólne, włączając w to sprawdzenie wymiarów przyrządu i wytarowanie nieobciążonej wagi, oraz za sprawdzenie dokładności wskazań przyrządu i dokładności pojemnika. Niezależnie od opłat powyższych pobiera się opłaty za sprawdzenie odważników (§ 27 pkt 2) i sprawdzenie wagi (§ 28 pkt 4).

2. Za sprawdzenie szalki z płytką mosiężną, jako części zapasowych 48 zł

§  31.
Areometry.

1. Za sprawdzenie samego areometru w 3 punktach 180 "

za sprawdzenie samego areometru w 5 punktach 240 "

2. Za sprawdzenie termometru wbudowanego w areometr:

w 3 punktach do 40° 45 zł

w 5 punktach do 70° 75 "

w 5 punktach do 100° 90 "

3. W przypadku zbrakowania termometru, które powoduje zbrakowanie całego przyrządu, pobiera się opłatę jedynie za sprawdzenie termometru (pkt 2).

§  32.
Liczniki energii elektrycznej, transformatory miernicze i inne przyrządy do mierzenia energii elektrycznej.

1. Liczniki dla sieci dwuprzewodowych prądu stałego i jednofazowego zmiennego i dla sieci trójprzewodowych prądu stałego z wyjątkiem liczników amperogodzin magnetoelektrycznych:

Za licznik mocy nominalnej do 2,5 kilowata włącznie 300 zł

za licznik mocy nominalnej powyżej 2,5 kW do 5 kW włącznie 450 "

za licznik mocy nominalnej powyżej 5 kW do 10 kW włącznie 540 "

za licznik mocy nominalnej powyżej 10 kW do 20 kW włącznie 720 "

za licznik mocy nominalnej powyżej 20 kW do 30 kW włącznie 900 "

za licznik mocy nominalnej powyżej 30 kW do 50 kW włącznie 1.200 "

za licznik mocy nominalnej powyżej 50 kW 1.800 "

Przy sprawdzaniu liczników dla napięć powyżej 500 woltów, za każde następne 1.000 woltów pobiera się dopłatę 180 "

Przy sprawdzaniu liczników dla natężenia prądu powyżej 100 amperów, za każde następne 100 amperów pobiera się dopłatę 120 "

2. Za liczniki amperogodzin magnetoelektryczne 180 "

3. Liczniki dla sieci trójprzewodowych prądu jednofazowego zmiennego.

4. Pobiera się opłaty w wysokości półtorakrotnej opłat, wymienionych w pkt 1.

5. Liczniki dla sieci wielofazowych.

6. Pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 1.

7. Liczniki, przeznaczone do mierzenia energii elektrycznej za pośrednictwem transformatorów mierniczych, a sprawdzane oddzielnie od transformatorów 960 "

8. Za liczniki, posiadające urządzenia dodatkowe (liczniki o wielu liczydłach, samoinkasujące itp.), pobiera się oprócz opłat, wymienionych w pkt 1, 2, 3. 4 i 5, opłatę za sprawdzenie urządzenia dodatkowego, a mianowicie:

przy licznikach dwutaryfowych 120 zł

przy licznikach trójtaryfowych 240 "

przy licznikach maksymalnych 450 "

przy licznikach maksymalnych z urządzeniem samopiszącym 1.500 "

przy licznikach różnicowych 600 "

przy licznikach ponadryczałtowych (szczytowych 120 "

przy licznikach samoinkasujących 120 "

przy licznikach przenośnych rabatowych z utrudnionym rozruchem 120 "

przy licznikach kontaktowych 600 "

przy licznikach kontaktowych za sprawdzenie przyrządu sumującego 600 "

7. Liczniki elektrolityczne.

Pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 1. Jeżeli jednak ten sam zgłaszający zgłosi jednorazowo więcej niż 20 liczników elektrolitycznych jednakowej mocy, to opłaty w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 1, pobiera się za 20 liczników, za każdy zaś następny licznik tej samej mocy pobiera się opłaty w wysokości pojedyncze] opłat, wymienionych w pkt 1.

8.
Liczniki wahadłowe.

Pobiera się opłaty w wysokości trzykrotnej opłat, wymienionych w pkt 1, 3 i 4.

9.
Za transformator prądowy do 100 amperów włącznie 1.200 zł

za każde następne 100 amperów pobiera się dopłatę 120 "

10. Za transformator napięciowy prądu jednofazowego do 5.000 woltów

włącznie 1.200 "

za każde następne 1.000 woltów pobiera się dopłatę 180 "

Za transformatory napięciowe trójfazowe pobiera się opłaty w wysokości dwukrotnej opłat za transformatory napięciowe jednofazowe.

11. Za sprawdzanie liczników z transformatorami mierniczymi, badanych jako całość, pobiera się opłaty o 20% większe od opłat, ustanowionych za sprawdzanie liczników.

12. Taryfowe amperomierze maksymalne 600 zł

Jeżeli jednak ten sam zgłaszający zgłosi jednorazowo więcej niż 10 amperomierzy jednakowej mocy, to opłaty wymienione w pkt 12 pobiera się za 10 amperomierzy, za każdy zaś następny amperomierz udziela się 50% zniżki.

13. Ograniczniki.

a)
Ograniczniki prądu stałego lub jednofazowego dla nominalnych natężeń prądu:

do 0,5 ampera włącznie 30 zł

powyżej 0,5, ampera do 1 ampera włącznie 60 "

powyżej 1 ampera do 3 amperów włącznie 90 "

powyżej 3 amperów do 5 amperów włącznie 120 "

powyżej 5 amperów do 10 amperów włącznie 180 "

powyżej 10 amperów do 20 amperów włącznie 240 "

powyżej 20 amperów 300 "

b)
Ograniczniki mocy prądu stałego lub jednorazowego dla nominalnych mocy:

do 1.1 kilowata włącznie 300 zł

do 5,0 kilowatów włącznie 450 "

powyżej 5,0 kilowatów 600 "

c)
Opłaty za sprawdzanie ograniczników mocy prądu trójfazowego pobiera się dwukrotnie większe niż za ograniczniki prądu jednofazowego tejże mocy.
d)
Opłaty za sprawdzanie ograniczników dwutaryfowych pobiera się w wysokości dwukrotnej opłat, wymienionych w pkt 13 lit. a, b i c.
e)
Za sprawdzenie dodatkowego urządzenia sygnalizacyjnego 120 zł
f)
Za sprawdzenie dodatkowego urządzenia wyłączającego prąd (ograniczniki przy licznikach en. el.) 120 "

14. Za legalizację liczników energii elektrycznej, dokonywaną przez instytucje, upoważnione przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar na podstawie rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu z dnia 13 marca 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr 32, poz. 230) do legalizowania liczników energii elektrycznej, instytucje te obowiązane są pobierać opłaty, wyszczególnione w punktach 1-3 i 11 z uwzględnieniem przepisów, zawartych w §§ 1-4, 6 i 10, i przekazywać Głównemu Urzędowi Miar:

a)
40% od sum należnych za sprawdzenie liczników energii elektrycznej, dokonane w pomieszczeniu, wyznaczonym danej instytucji przez Dyrektora Głównego Urzędu Miar do stałego wykonywania legalizacji liczników energii elektrycznej; instytucje naukowe i stowarzyszenia techniczne nie mające celów zarobkowych, od sum należnych za legalizację przekazują na rzecz Głównego Urzędu Miar tylko 30% tych sum;
b)
10% od sum należnych za sprawdzenie, jeżeli zostało ono dokonane poza pomieszczeniem, wymienionym pod lit. a.

CZĘŚĆ  III.

PRZEPISY PRZECHODNIE.

§  34. 13
Za czynności legalizacyjne, dokonywane w objazdowych urzędach miar lub na punktach legalizacyjnych, wyznaczonych z urzędu i utrzymywanych kosztem Skarbu Państwa, pobiera się oprócz opłat zasadniczych za sprawdzanie opłatę dodatkową w wysokości 20% tychże opłat zasadniczych w tych wypadkach, gdy nie jest dostarczone przez gminę bezpłatnie odpowiednie pomieszczenie dla czynności legalizacyjnych.
§  34a. 14
Przy sprawdzaniu przepływomierzy wodociągowych (wodomierzy), zgłoszonych do legalizacji w czasie do dnia 1 stycznia 1935 roku, udziela się zniżki opłat, wynoszącej 20% opłaty zasadniczej
§  35.
Za narzędzia miernicze, zgłoszone do legalizacji przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a sprawdzone po dniu wejścia w życie tegoż rozporządzenia, pobiera się opłaty według stawek ustalonych w niniejszem rozporządzeniu.
§  36.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 września 1932 r.

Jednocześnie tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Przemysłu i Handlu o opłatach za czynności urzędów miar z dnia 3 sierpnia 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 76, poz. 677) i o częściowych zmianach tego rozporządzenia z dnia 17 marca i 14 września 1931 roku (Dz. U. R. P. Nr. 29, poz. 198 i Nr. 86, poz. 676).

1 § 2:

- zmieniony przez § 1 pkt 1-3 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz.U.35.56.365) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

2 § 3:

- zmieniony przez § 1 pkt 4-6 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz.U.35.56.365) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

3 § 4:

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1933 r. (Dz.U.33.6.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 1933 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 7 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz.U.35.56.365) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. (Dz.U.36.64.463) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1936 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.

4 § 5 zmieniony przez § 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.
5 § 6 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.
6 § 6 ust. 1 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.
7 § 6 ust. 2 zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.
8 § 9:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 20 września 1933 r. (Dz.U.33.71.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 października 1933 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 10 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz.U.35.56.365) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

9 § 12:

- zmieniony przez § 1 pkt 4 rozporządzenia z dnia 14 sierpnia 1936 r. (Dz.U.36.64.463) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 1 września 1936 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

10 § 14:

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 września 1933 r. (Dz.U.33.71.529) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 7 października 1933 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 11 rozporządzenia z dnia 26 lipca 1935 r. (Dz.U.35.56.365) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 sierpnia 1935 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 5 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.

11 § 15 zmieniony przez § 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.
12 Część II:

-zmieniona przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 12 maja 1948 r.

- zmieniona przez § 1 pkt 6 rozporządzenia z dnia 20 marca 1948 r. (Dz.U.48.23.159) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 czerwca 1949 r.

13 § 34 zmieniony przez § 1 pkt 3 rozporządzenia z dnia 20 kwietnia 1938 r. (Dz.U.38.32.281) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 maja 1938 r.
14 § 34a dodany przez § 1 pkt 9 rozporządzenia z dnia 14 stycznia 1933 r. (Dz.U.33.6.40) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 9 lutego 1933 r.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024