Rodzaje przedsiębiorstw i zakładów pracy państwowych i samorządowych oraz kategorje zatrudnionych w nich robotników, podlegających obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 25 czerwca 1932 r.
w sprawie rodzajów przedsiębiorstw i zakładów pracy państwowych i samorządowych oraz kategoryj zatrudnionych w nich robotników, podlegających obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia.

Na podstawie art. 1 oraz art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia (Dz. U. R. P. Nr. 67, poz. 650) w brzmieniu ustawy z dnia 17 marca 1932 r. (Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 399) zarządza się co następuje:
§  1.
Podlegają obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia w Funduszu Bezrobocia robotnicy zatrudnieni w następujących zakładach pracy państwowych:
1)
kopalniach węgla kamiennego i ropy naftowej oraz tartakach i zakładach obróbki drewna, z wyjątkiem robotników zatrudnionych w tartakach wojskowych oraz zatrudnionych w tartakach i zakładach obróbki drewna robotników sezonowych, wymienionych w § 3 niniejszego rozporządzenia;
2)
fabryce olejów mineralnych w Drohobyczu, odbieralni ropy w Modryczu, fabrykach związków azotowych w Chorzowie i Mościcach.

Władze naczelne tych państwowych zakładów pracy, które powstaną po dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, a które nie są objęte punktem 1 ustępu poprzedniego, powiadomią Ministra Pracy i Opieki Społecznej o fakcie powstania tych zakładów nie później, niż w ciągu 2 tygodni od dnia ich uruchomienia.

§  2.
Robotnicy, odpowiadający postanowieniom ust. 1 art. 1 ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia, zatrudnieni w państwowych zakładach pracy, nieobjętych obowiązkiem zabezpieczenia na mocy paragrafu poprzedniego oraz w zakładach pracy samorządu terytorjalnego, z wyjątkiem robotników wymienionych w § 3 niniejszego rozporządzenia, podlegają obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia w Funduszu Bezrobocia, o ile wymienione zakłady pracy nie zapewnią im specjalnym statutem dostatecznego zabezpieczenia w okresie ich bezrobocia.

Za dostateczne będzie uważane takie zabezpieczenie, które zapewnia świadczenia nie mniej korzystne, niż przewidziane w stosunku do robotników zabezpieczonych w Funduszu Bezrobocia.

Nabycie przez robotnika prawa do świadczeń z tytułu ubezpieczenia emerytalnego lub do otrzymania odprawy w przypadku rozwiązania umowy o pracę, zwalnia lego robotnika od obowiązku zabezpieczenia na wypadek bezrobocia.

Statuty przewidziane w ust. 1 uzyskają moc obowiązującą po zatwierdzeniu bądź wydaniu ich w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej przez władzę naczelną, której zakład pracy bezpośrednio podlega lub która sprawuje nadzór nad związkiem samorządowym, do którego zakład pracy należy. Zatwierdzone lub wydane w powyższy sposób statuty będą uważane za część składową umów o pracę.

Statuty, przewidziane w ust. 1, mają być przedstawione do zatwierdzenia przez czynne już zakłady pracy w ciągu dwóch miesięcy po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego, przez zakłady zaś powstałe po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego w ciągu dwóch miesięcy po ich uruchomieniu. Władza naczelna (nadzorcza) w porozumieniu z Ministrem Pracy i Opieki Społecznej rozpatrzy te statuty najpóźniej w ciągu miesiąca od dnia otrzymania statutu.

§  3. 1
Nie podlegają obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia niewykwalifikowani robotnicy sezonowi zatrudnieni: a) w przedsiębiorstwie państwowym "Polska Poczta, Telegraf i Telefon" i w Wojskowym Instytucie Geograficznym podczas polowych prac triangulacyjnych, topograficznych i fotogrametrycznych, b) w państwowych i samorządowych tartakach i zakładach obróbki drewna, c) przy robotach kolejowych, drogowych, wodnych (budowlanych i regulacyjnych), ziemnych i melioracyjnych, prowadzonych przez przedsiębiorstwa i zakłady pracy państwowe i samorządowe:
1)
o ile roboty, przy których zatrudnieni są ci robotnicy, trwają normalnie krócej niż 6 miesięcy w roku, zaś jeśli idzie o roboty melioracyjne i prowadzone przez władze wojskowe, krócej niż 8 miesięcy oraz
2)
o ile robotnicy ci w okresie 12 miesięcy, poprzedzających przyjęcie do robót wymienionych pod a), b) i c), pracowali krócej niż 13 tygodni; pracy w zakładach rolnych, leśnych i ogrodniczych oraz w zakładach, zatrudniających poniżej 5 pracowników, nie wlicza się do wspomnianego okresu 13 tygodni.

Również nie podlegają obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia robotnicy sezonowi, zatrudnieni w państwowych zakładach zdrojowych, z wyjątkiem robotników sezonowych budowlanych, którzy podlegają temu zabezpieczeniu z zastrzeżeniem postanowień ustępu poprzedzającego.

§  4.
Bezrobotnemu, który pozostawał w stosunku najmu pracy w zakładzie pracy, objętym obowiązkiem zabezpieczenia w Funduszu Bezrobocia, zaś później lub wcześniej w zakładzie pracy, objętym zabezpieczeniem we własnym zakresie (§ 2), a także bezrobotnemu, który pozostawał w stosunku najmu pracy w różnych zakładach, zabezpieczających robotników we własnym zakresie (§ 2), zalicza się czas zatrudnienia we wszystkich wymienionych zakładach pracy do czasokresu pozostawania w stosunku najmu pracy, wymienionego w ust. 1 art. 2 ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia.
§  5.
Zakłady pracy państwowe i samorządowe, objęte ust. 1 § 1 i ust. 1 § 2 niniejszego rozporządzenia obowiązane są, pod rygorem odpowiedzialności według art. 34 ust. końcowego ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia w brzmieniu ustawy z dnia 28 października 1925 r. (Dz. U. R. P. Nr. 120, poz. 863), zarejestrować się we właściwym Zarządzie Obwodowym Funduszu Bezrobocia; czynne zakłady pracy powinny to uskutecznić w ciągu jednego miesiąca od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, zaś zakłady pracy, powstające po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia - w ciągu 2-ch tygodni od dnia ich uruchomienia.
§  6.
Wykonacie niniejszego rozporządzenia porucza się Ministrowi Pracy i Opieki Społecznej w porozumieniu z właściwymi ministrami.
§  7.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie równocześnie z wejściem w życie ustawy z dnia 17 marca 1932 r. w sprawie zmiany ustawy z dnia 18 lipca 1924 r. o zabezpieczeniu na wypadek bezrobocia (Dz. U. R. P. Nr. 39, poz. 399).

Jednocześnie traci moc obowiązującą rozporządzenie Rady Ministrów z dnia. II marca 1925 r. w sprawie rodzajów przedsiębiorstw i zakładów pracy państwowych i samorządowych oraz kategoryj zatrudnionych w nich robotników, podlegających obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia (Dz. U. R. P. Nr. 27, poz. 192) oraz rozporządzenia zmieniające je: z dnia 4 marca 1926 r. (Dz. U. R. P. Nr. 25, poz. 147) i z dnia 6 grudnia 1927 r. (Dz. U. R. P. Nr. 113, poz. 959).

1 § 3 zmieniony przez § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 7 listopada 1936 r. w sprawie zabezpieczenia na wypadek bezrobocia niektórych kategorii robotników zatrudnionych w przedsiębiorstwach i zakładach pracy państwowych i samorządowych (Dz.U.36.86.602) z dniem 10 listopada 1936 r.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1932.57.546

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rodzaje przedsiębiorstw i zakładów pracy państwowych i samorządowych oraz kategorje zatrudnionych w nich robotników, podlegających obowiązkowi zabezpieczenia na wypadek bezrobocia.
Data aktu: 25/06/1932
Data ogłoszenia: 09/07/1932
Data wejścia w życie: 12/07/1932