Obowiązki organów wojskowych, asystujących w postępowaniu przymusowem w administracji przy czynnościach egzekucyjnych w budynkach wojskowych lub na okrętach wojennych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAW WOJSKOWYCH
z dnia 19 lipca 1930 r.
w porozumieniu z Ministrem Spraw Wewnętrznych o obowiązkach organów wojskowych, asystujących w postępowaniu przymusowem w administracji przy czynnościach egzekucyjnych w budynkach wojskowych lub na okrętach wojennych.

Na podstawie art. 21 ustęp ostatni rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu przymusowem w administracji (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 342) zarządza się co następuje:
§  1.
W rozumieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 22 marca 1928 r. o postępowaniu przymusowem w administracji (Dz. U. R. P. Nr. 36, poz. 342), budynkiem wojskowym jest każda budowa lub pomieszczenie pozostające pod zarządem władzy wojskowej - okrętem wojennym zaś każdy objekt pływający żeglugi śródlądowej lub morskiej, pozostający pod zarządem władzy wojskowej.
§  2.
Obowiązek asystowania organów wojskowych przy czynnościach egzekucyjnych w budynkach wojskowych lub na okrętach wojennych dotyczy czynności egzekucyjnych, przedsiębranych zarówno przeciw osobom wojskowym, jak i przeciw innym osobom, zamieszkałym lub przebywającym w budynkach wojskowych lub na okrętach wojennych.
§  3.
Organ egzekucyjny (art. 7 pkt. 2 i art. 8 pkt. 2) przed przystąpieniem do czynności egzekucyjnej w budynku wojskowym lub na okręcie wojennym, powinien zawiadomić o tem komendanta budynku wojskowego lub okrętu wojennego okazując temuż upoważnienie do przeprowadzenia czynności egzekucyjnej.
§  4.
Władzy wojskowej nie przysługuje prawo badania legalności upoważnienia wymienionego w § 3, - ani też zakresu uprawnień organu egzekucyjnego.
§  5.
Komendant budynku wojskowego lub okrętu wojennego nie może zabronić organowi egzekucyjnemu legitymującemu się w myśl § 3, wykonania czynności egzekucyjnej.
§  6.
Celem asystowania przy czynności egzekucyjnej wyznacza komendant budynku wojskowego lub okrętu wojennego w pierwszym rzędzie organ inspekcyjny lub dyżurny, w razie zaś braku takiego organu lub zachodzących przeszkód - inną osobę wojskową.

Do asystowania przy czynnościach egzekucyjnych sprzeciw szeregowym należy wyznaczać podoficerów - przeciw oficerom, oficera, w równym lub wyższym stopniu służbowym.

§  7.
Obowiązkiem organu asystencyjnego jest być obecnym przez cały czas przy czynności egzekucyjnej, oraz czuwać by przy tej czynności nie zostały naruszone interesy lub powaga wojska. W szczególności organ asystencyjny powinien zarządzić wydalenie z miejsca czynności egzekucyjnej tych osób, które według przepisów dla danej czynności, nie biorą w niej udziału.

Organ asystencyjny jest obowiązany zachować w tajemnicy fakty, które doszły do jego wiadomości przy sposobności asystowania przy czynności egzekucyjnej.

§  8.
Organowi asystencyjnemu nie wolno wkraczać w zakres służbowych czynności organu egzekucyjnego, ani też utrudniać mu wykonania jego obowiązków.

W celu niedopuszczenia do omyłkowego zajęcia przedmiotów stanowiących własność Skarbu Państwa, organ asystencyjny powinien udzielić stosownych wyjaśnień organowi egzekucyjnemu, a jeżeli mimo to zajęcie takich przedmiotów zostanie uskutecznione (protokólarne opisanie i oszacowanie) jest obowiązkiem organu asystencyjnego zgłosić sprzeciw i zażądać uwidocznienia tego sprzeciwu w protokóle.

§  9.
Jeżeli czynność egzekucyjna skierowana przeciw dłużnikowi, którym jest osoba wojskowa, pełniąca czynną służbę wojskową, zdaniem organu egzekucyjnego wymaga przeprowadzenia u dłużnika rewizji osobistej - rewizję tę przeprowadza organ asystencyjny w obecności organu egzekucyjnego (art. 30 ust. 3).

Znalezione przy rewizji osobistej przedmioty mające ulec zajęciu, organ asystencyjny doręcza organowi egzekucyjnemu.

§  10.
Organ asystencyjny po skończeniu czynności egzekucyjnej podpisuje protokół tej czynności.
§  11.
Organ asystencyjny składa pisemny meldunek z przebiegu czynności asystencyjnej przełożonemu, który go do tej czynności wyznaczył. W meldunku należy przedstawić czas trwania czynności egzekucyjnej, jej przebieg, oraz ewentualny zgłoszony sprzeciw (§ 8).
§  12.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1930.54.457

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Obowiązki organów wojskowych, asystujących w postępowaniu przymusowem w administracji przy czynnościach egzekucyjnych w budynkach wojskowych lub na okrętach wojennych.
Data aktu: 19/07/1930
Data ogłoszenia: 01/08/1930
Data wejścia w życie: 01/08/1930