Zmiana wyjaśnień uzupełniających taryfę celną.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SKARBU
z dnia 15 listopada 1928 r.
w sprawie zmiany wyjaśnień uzupełniających taryfę celną. *

Na podstawie art. 6 ustawy z dnia 31 lipca 1924 r. w przedmiocie uregulowania stosunków celnych (Dz. U. R. P. Nr. 80, poz. 777) tudzież ustępu 2 art. 1 rozporządzenia Ministrów Skarbu oraz Przemysłu i Handlu z dn. 11 czerwca 1920 r. o taryfie celnej (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 314) zarządzam co następuje:
§  1.
Wyjaśnienia do poz. 167 taryfy celnej, zawarte w załączniku do rozporządzenia Ministra Skarbu z dn. 12 lutego 1926 r. w sprawie wyjaśnień uzupełniających taryfę celną (Dz. U. R. P. Nr. 51, poz. 304) uzupełnia się następującym punktem:

12) W razie przywozu maszyn do szycia w stanie rozebranym żeliwne kadłuby takich maszyn, nawet bez wmontowanych części mechanizmu, podlegają ocleniu według poz. 167 p. 27 taryfy celnej na równi z niekompletnemi maszynami do szycia.

§  2.
Wyjaśnienia do poz. 173 taryfy celnej, zawarte w załączniku przytoczonym w § 1 niniejszego rozporządzenia otrzymują następujące brzmienie:

1) Części kołowców z gumy, drzewa, skóry, celluloidu, papiermaché i t. p. materjałów pospolitych (rączki, pedały, hamulce, wentyle, torebki i t. p.) przywiezione oddzielnie od kołowców, lub wraz z niemi lecz w ilości nadmiernej, podlegają cłu według odpowiednich pozycyj taryfy celnej, zależnie od jakości materjału i wykończenia.

Te same wyroby wprowadzone razem z kołowcami i w ilości odpowiedniej dla zwykłej ich obsługi, podlegają cłu łącznie z kołowcami według pozycji 173 p. 3 taryfy celnej.

2) Ramy kołowcowe, nadchodzące osobno, nawet nie połączone z innemi częściami, podlegają ocleniu według poz. 173 p. 3 taryfy celnej jako kołowce niekompletne. Części kołowcowe nadchodzące w jednej przesyłce wraz z ramą kołowcową i stanowiące komplet, podlegają ocleniu według tejże pozycji i punktu jako kołowce w stanie rozebranym.

3) Według pozycji 173 p. 7 taryfy celnej podlegają ocleniu tylko części kołowców metalowe, |względnie z przeważającą ilością metalu, niezależnie od stanu obrobienia, z wyjątkiem ramy, o ile bez takiej ramy nadchodzą.

4) Przy odprawie celnej samochodów klasyfikację grupową (p. 8 i 10) należy stosować tylko do samochodów kompletnych.

Jeżeli więc do odprawy celnej dostawiony zostanie samochód bez jakiejkolwiek części, jak np. bez silnika, kół, opon, uchwytów dla zapasowych opon, akumulatora, prądnicy, startera (motorek elektr. uruchamiający silnik), drzwiczek, szyb, przednich i okiennych, zderzaków przednich i tylnich, amortyzatorów i t. p., niezbędnej do pełnego kompletu, należy go klasyfikować nie według wagi rzeczywistej, lecz według wagi ustalonej dla typu tegoż samochodu w stanie kompletnym. O ileby waga typu, do którego należy zdekompletowany samochód, nie mogła być przez urząd celny ustalona, wówczas ma być taki zdekompletowany samochód zaklasyfikowany nie według stawki odpowiadającej jego rzeczywistej wadze, lecz według najwyższej stawki, jaką przewiduje taryfa celna dla danego punktu (p. 8 lit. d, względnie p. 10 lit. b. poz. 173).

Samochody, rozłożone na części, nadchodzące w jednej przesyłce, podlegają ocleniu tak jak samochody zmontowane z zastosowaniem zasad, wyrażonych w ustępie poprzednim.

W razie nadejścia w jednej przesyłce kompletnego podwozia (z motorem i na kołach) oraz karoserji do tegoż podwozia, chociażby podwozie i karoserja zapakowane były w oddzielnych-skrzyniach, należy traktować przesyłkę jako kompletny samochód z zastosowaniem zasad, wyrażonych powyżej.

5) Przy klasyfikacji podwozi samochodowych, nadchodzących bez karoserji według poz. 173 p. 11 lit. a. I-IV taryfy celnej, należy uwzględniać tylko podwozia kompletne.

Jeżeli więc do odprawy celnej dostawione zostanie podwozie bez jakiejkolwiek części składowej, jak np. bez silnika, kół, opon, uchwytów dla zapasowych opon, akumulatora, prądnicy, startera, zderzaków, amortyzatora i t. p., niezbędnej do pełnego kompletu, należy je klasyfikować nie według wagi rzeczywistej, lecz według wagi ustalonej dla typu tegoż podwozia w stanie kompletnym. O ileby waga tego typu, do którego należy zdekompletowane podwozie, nie mogła być przez urząd celny ustalona, wówczas ma być takie zdekompletowane podwozie zaklasyfikowane nie według stawki odpowiadającej jego rzeczywistej wadze, lecz według najwyższej stawki, jaką przewiduje taryfa celna, dla podwozi (poz. 173 p. 11 lit. a. IV).

Podwozia kompletne, lecz rozłożone na części, nadchodzące w jednej przesyłce, podlegają ocleniu tak jak podwozia zmontowane.

6) Motocykle kompletne, lecz rozłożone na części, nadchodzące jednocześnie podlegają według poz. 173 p. 13 taryfy celnej ocleniu tak jak motocykle zmontowane.

7) Według poz. 173 p. 17 taryfy celnej podlegają ocleniu metalowe części samochodów, cyklonetek i motocykli, oprócz osobno wymienionych, o ile one nadchodzą w pojedynczych sztukach lub w takich zespołach, których żadną miarą nie można uważać za zdekompletowane podwozia, czy samochody, względnie cyklonetki lub motocykle.

§  3.
Z wyjaśnienia pozycji 187 i 188 taryfy celnej, zawartych w załączniku przytoczonym w § 1 niniejszego rozporządzenia uchyla się punkt 4.
§  4.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie siódmego dnia po ogłoszeniu.
* Z dniem 20 grudnia 1928 r. termin wejścia w życie nin. rozporządzenia odracza się do dnia 25 grudnia 1928 r. zgodnie z § 1 rozporządzenia Ministra Skarbu z dnia 18 grudnia 1928 r. o odroczeniu terminu wejścia w życie rozporządzenia z dnia 15 listopada 1928 r. w sprawie zmiany wyjaśnień uzupełniających taryfę celną (Dz.U.28.101.905).

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu PKPiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.98.880

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Zmiana wyjaśnień uzupełniających taryfę celną.
Data aktu: 15/11/1928
Data ogłoszenia: 07/12/1928
Data wejścia w życie: 25/12/1928