RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ,
MY, IGNACY MOŚCICKI
PREZYDENT
RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ.
wszem wobec i każdemu zosobna, komu o tem wiedzieć należy, wiadomem czynimy:
Dnia dziewiątego grudnia tysiąc dziewięćset dwudziestego trzeciego roku podpisane zostały w Genewie Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania, o następującem brzmieniu dosłownem:
KONWENCJA
o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych.
Niemcy, Austria, Belgia, Brazylia, Imperjum Brytyjskie (wraz z Nową Zelandją i Indjami), Bułgarja, Chili, Danja, Wolne Miasto Gdańsk, Hiszpanja, Estonja, Finlandja, Francja, Grecja, Węgry, Włochy, Japonja, Łotwa, Litwa, Norwegja, Holandja, Polska, Portugalja, Rumunja, Salwador, Królestwo Serbów, Chorwatów i Słoweńców, Siam, Szwecja, Szwajcaria, Czechosłowacja i Urugwaj,
pragnąc zagwarantować i ustalić wolność komunikacji i tranzytu, jak również ułatwić w tym celu rozwój współpracy międzynarodowej w organizowaniu i dokonywaniu przewozów kolejami żelaznemi;
pragnąc również zapewnić stosowanie przy międzynarodowych przewozach kolejami żelaznemi zasady sprawiedliwego traktowania handlu;
zważywszy, że najlepszym sposobem dla osiągnięcia wyników w tym względzie jest zawarcie ogólnej konwencji, do której jak największa ilość Państw mogłaby później przystąpić;
uznając, że porozumienie międzynarodowe w sprawie przewozów kolejowych było już przedmiotem wielu poszczególnych konwencji między Państwami i między Zarządami kolejowemi, i że właśnie w drodze takich poszczególnych konwencyj można najskuteczniej dążyć przy szczegółowem stosowaniu zasad, głoszonych przez ogólną konwencję do postępu we współpracy międzynarodowej w tej dziedzinie;
lecz rozumiejąc, że opracowanie ogólnej i systematycznej reglamentacji zobowiązań przyjętych w dziedzinie międzynarodowych przewozów kolejowych, nie krępując swobody stosowania tych poszczególnych konwencyj i bezpośrednich stosunków, ani dążeń Zarządów kolejowych do wzajemnego porozumienia się, oraz nie godząc w prawa suwerenne lub zwierzchnicze Państw, będzie mogło przeciwnie rozszerzyć zasady, już przyjęte między niektóremi Państwami lub między niektóremi Zarządami w największym możliwie zakresie i ułatwić jaknajbardziej zawieranie w przyszłości nowych poszczególnych umów w miarę potrzeb rozwojowych komunikacji międzynarodowej;
zważywszy, że konferencja, zebrana w Barcelonie 10 marca 1921 r. na zaproszenie Ligi Narodów, wyraziła życzenie, aby konwencja ogólna w sprawie ustroju międzynarodowego kolei żelaznych była zawarta w ciągu 2 lat, że konferencja, zebrana w Genui 10 kwietnia 1922 r., zażądała w rezolucji, przekazanej kompetentnym organom Ligi Narodów z aprobatą Rady i Ogólnego Zgromadzenia Ligi, zawarcia i wprowadzenia w życie możliwie jaknajprędzej konwencyj międzynarodowych, co do zasad komunikacyj, przewidzianych w traktatach pokojowych, i że artykuł 379 Traktatu Wersalskiego i odpowiednie artykuły innych traktatów przewidują opracowanie ogólnej konwencji o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych;
przyjąwszy zaproszenie Ligi Narodów, co do wzięcia udziału w konferencji, zebranej w Genewie 15 listopada 1923 r.;
dbając o wprowadzenie w życie postanowień przyjętego na niej Statutu dotyczącego ustroju międzynarodowego kolei żelaznych i o zawarcie w tym celu ogólnej konwencji;
Wysokie Układające się Strony mianowały swych pełnomocników: (pominięto),
KTÓRZY, po okazaniu swych pełnomocnictw, uznanych za dobre i co do formy należyte, zgodzili się na następujące postanowienia:
Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.
15.11.2025W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.
14.11.2025Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.
13.11.2025Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.
13.11.2025Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.
05.11.2025Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.
05.11.2025| Identyfikator: | Dz.U.1928.73.663 |
| Rodzaj: | Umowa międzynarodowa |
| Tytuł: | Konwencja i Statut o ustroju międzynarodowym kolei żelaznych wraz z protokółem podpisania. Genewa.1923.12.09. |
| Data aktu: | 09/12/1923 |
| Data ogłoszenia: | 31/07/1928 |
| Data wejścia w życie: | 07/01/1928 |