Austria-Polska. Układ w przedmiocie wykonania art. 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint Germain. Wiedeń.1928.02.24.

Układ
w przedmiocie wykonania art. 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint - Germain

Przekład.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej, dążąc do uregulowania zagadnień odnoszących się do artykułów 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint - Germain i zamierzając zawrzeć w tym celu układ, bez ujmy dla stanowisk prawnych, jakie w tym przedmiocie zajmują, ustanowiły jako swych pełnomocników:

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej:

p. D-ra Zbigniewa Smolkę, Sędziego Najwyższego Trybunału Administracyjnego i Kierownika Oddziału Likwidacyjnego Poselstwa Rzeczypospolitej Polskiej,

Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej:

p. D-ra Wiktora Kienböcka, Ministra Związkowego Finansów,

którzy należycie upoważnieni, zgodzili się na poniższe postanowienia:

Artykuł  I.

Celem ostatecznego i zupełnego zaspokojenia w drodze ryczałtu wszelkich roszczeń Rządu Rzeczypospolitej Polskiej, które mogłyby być oparte na postanowieniach art. 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint - Germain, zapłaci Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej Rządowi Rzeczypospolitej Polskiej do rąk Banku Polskiego w Warszawie na rachunek Ministerstwa Skarbu w Warszawie w terminie dwumiesięcznym od daty wejścia w życie niniejszej umowy sumę 325.000 (trzystu dwudziestu pięciu tysięcy) szylingów austrjackich. Należność ta nie będzie mogła w żadnym razie być skompensowaną z jakiemikolwiek pretensjami, które Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej mógłby rościć do Rządu Rzeczypospolitej Polskiej.

Artykuł  II.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oświadcza, że wszelkie roszczenia jego do Republiki Austrjackiej odnośnie wykonania, art. 266 ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint - Germain bez rozróżnienia natury, składu i położenia zapisów, darowizn, stypendjów, fundacyj, związków i osób prawnych prawa publicznego, objętych przepisami wyżej wyszczególnionych artykułów, zostały całkowicie i ostatecznie zaspokojone.

Artykuł  III.

Co się tyczy centralnej organizacji dawnego Stowarzyszenia Austrjackiego Czerwonego Krzyża, stwierdzają oba Rządy zgodnie co następuje:

a)
majątek - powyższej organizacji centralnej, znajdujący się na terytorjum każdego z państw, przypada, bez jakiejkolwiek kompensaty organizacji Czerwonego Krzyża odnośnego rządu,
b)
ani organizacja polska Czerwonego Krzyża ani Rzeczpospolita Polska nie ponoszą żadnej odpowiedzialności z tytułu zobowiązań organizacji centralnej dawnego Stowarzyszenia Austrjackiego Czerwonego Krzyża (w tem dwóch pożyczek loteryjnych z r. 1882 i 1916 r.).

Przez powyższe postanowienia są ostatecznie między obu Rządami wszelkie zagadnienia odnośnie organizacji centralnej dawnego Stowarzyszenia Austrjackiego Czerwonego Krzyża.

Artykuł  IV.

Co się tyczy Stowarzyszenia Złotego Krzyża pozostawionym będzie Austriackiemu Stowarzyszeniu Złotego Krzyża i Polskiemu Stowarzyszeniu Złotego Krzyża, ze względu na charakter humanitarny tych instytucyj, porozumieć się bezpośrednio między sobą co do wzajemnego korzystania z miejsc w ich domach uzdrowiskowych przez członków drugiego Stowarzyszenia.

Artykuł  V.

Umowa niniejsza nie ma zastosowania do fundacyj o charakterze ściśle kościelnym (wyznaniowym).

Artykuł  VI.

Co się tyczy funduszów zwanych: "Wohnungsfürsorgefonds" i "Kaiser Franz Joseph Regierungsjubiläumsfonds 1908" stwierdzają oba rządy co następuje:

Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej oświadcza, że fundusze powyższe, będące funduszami administracyjnemi państwa, stanowią część majątku państwowego.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej oświadcza, że domaga się, by wierzytelności obu tych funduszów do dłużników zamieszkałych na terytorjum Rzeczypospolitej Polskiej uważane były jako przekazane Rzeczypospolitej Polskiej nawet na wypadek, gdyby Komisja Odszkodowań nie uwzględniła tych wierzytelności w oszacowaniu mienia państwowego w wykonaniu postanowień art. 208 Traktatu Saint -Germain.

Rząd Związkowy Republiki Austrjackiej wyraża na to żądanie swoją zgodę.

Artykuł  VII.

Co się tyczy funduszów religijnych uznają oba Rządy zgodnie, że fundusze powyższe winny być uważane jako fundusze o samodzielnej osobowości prawnej, które jako zorganizowane według oddzielnych królestw i krajów reprezentowanych w dawnej Radzie Państwa, były ściśle oddzielone od majątku państwowego. Zgodnie z powyższem Rządy układające się zrzekają się wszelkich wzajemnych pretensyj odnośnie wymienionych funduszów.

Artykuł  VIII.

Układ niniejszy nie narusza w niczem wszelkich umów szczególnych, odnoszących się do instytucyj objętych art. 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint - Germain, które przed podpisaniem niniejszej umowy mogły być zawarte między obu Rządami.

Artykuł  IX.

Niniejszy układ wchodzi w życie w dniu podpisania.

Na dowód czego wyżej wymienieni pełnomocnicy podpisali niniejszy Układ.

Sporządzono w Wiedniu, dnia 24 lutego tysiąc dziewięćset dwudziestego ósmego roku w dwóch egzemplarzach, z których po jednym otrzymał każdy z układających się Rządów.

Zmiany w prawie

Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.72.645

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Austria-Polska. Układ w przedmiocie wykonania art. 266, ustęp ostatni i art. 273 Traktatu Saint Germain. Wiedeń.1928.02.24.
Data aktu: 24/02/1928
Data ogłoszenia: 24/07/1928
Data wejścia w życie: 08/06/1928