Służba przygotowawcza i egzamin kandydatów na stanowiska III-ej kategorji państwowej służby leśnej ochronnej i technicznej w Dyrekcjach Lasów Państwowych i nadleśnictwach.

ROZPORZĄDZENIE
RADY MINISTRÓW
z dnia 19 marca 1928 r.
o służbie przygotowawczej i egzaminie kandydatów na stanowiska III-ej kategorji państwowej służby leśnej ochronnej i technicznej w Dyrekcjach Lasów Państwowych i nadleśnictwach.

Na podstawie art. 11 i 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164) oraz §§ 17 i 19 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 119, poz. 1079) zarządza się co następuje:
§  1.
Kandydaci na stanowiska III kategorji państwowej służby leśnej ochronnej i technicznej w Dyrekcjach Lasów Państwowych i nadleśnictwach winni odbyć służbę przygotowawczą (praktykę) stosownie do art. 12 ustawy z dnia 17 lutego 1922 r. o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164) i złożyć egzamin ustanowiony w niniejszem rozporządzeniu.
§  2.
Do służby przygotowawczej mogą być dopuszczeni kandydaci, którzy:
a)
odpowiadają warunkom, określonym w art. 6 i 7 ustawy o państwowej służbie cywilnej,
b)
ukończyli szkołę powszechną lub 3 klasy szkoły średniej ogólnokształcącej, lub zawodowej, oraz
c)
ukończyli państwową szkołę dla leśniczych lub równorzędną szkołę leśną, albo złożyli w charakterze eksternistów z wynikiem pomyślnym egzamin w państwowej szkole dla leśniczych, lub też złożyli przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia:

1) egzamin dla kandydatów na leśniczych w lasach państwowych, ustanowiony rozporządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 16 sierpnia 1920 r. (Dz. U. R. P. Nr. 81, poz. 547), lub rozporządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 29 stycznia 1921 r. (Dz. U. R. P. Nr. 23, poz. 129), lub

2) egzamin państwowy dla pomocników w służbie leśnej ochronnej i technicznej, ustanowiony rozporządzeniem Ministerstwa Rolnictwa z dnia 3 lutego 1903 r. (austr. Dz. U. P. Nr. 30) albo

3) egzamin dla pomocników leśnych, ustanowiony rozporządzeniem pruskiego Ministra Rolnictwa, Domen i Lasów z dnia 1 października 1905 r.

Kandydaci nieodpowiadający warunkom, wyszczególnionym w pkt. b) lub c) niniejszego paragrafu, mogą być przyjęci na służbę przygotowawczą po uzyskaniu zwolnienia od przepisanego poziomu wykształcenia stosownie do art. 11 ustęp ostatni ustawy o państwowej służbie cywilnej lub w czasie przejściowym art. 115 ustęp pierwszy tejże ustawy.

§  3.
Podania o dopuszczenie do służby przygotowawczej należy wnosić do władzy powołanej do mianowania.

Do podań tych mają być dołączone: metryka urodzenia, dowód obywatelstwa polskiego, dowód posiadania wymaganego wykształcenia oraz dokładny życiorys.

Przed przyjęciem do służby przygotowawczej władza powołana do mianowania zasięga opinji lekarza urzędowego co do stanu zdrowia kandydata.

§  4.
Służba przygotowawcza trwa zasadniczo rok. W razie gdy Minister Rolnictwa, zgodnie z ustępem pierwszym § 19 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 119, poz. 1079), oznaczy dłuższy okres trwania służby przygotowawczej dla kandydatów na stanowiska III kategorji służby leśnej ochronnej i technicznej w Dyrekcjach Lasów Państwowych i nadleśnictwach, okresy czasu, wyszczególnione w ustępie pierwszym i drugim § 7 niniejszego rozporządzenia, ulegną w odniesieniu do tych kandydatów odpowiedniemu przedłużeniu.
§  5.
W ciągu służby przygotowawczej kandydat winien zapoznać się z czynnościami tych gałęzi administracji lasów państwowych, w których pełni służbę.
§  6.
O wyniku służby przygotowawczej orzeka na podstawie sprawozdania bezpośredniej władzy służbowej praktykanta oraz opinji komisji kwalifikacyjnej władza powołana do mianowania.

Sprawozdanie winno zawierać ocenę pilności i uzdolnienia praktykanta oraz jego zachowania się w służbie i poza służbą.

W razie ujemnego wyniku służby przygotowawczej władza powołana do mianowania może zwolnić kandydata ze służby lub orzec przedłużenie służby przygotowawczej jednak najwyżej na przeciąg dalszych dwóch lat. Jeżeli ponowna ocena wypadu nie ujemnie należy kandydata zwolnić ze służby.

§  7.
Po ukończeniu pierwszego, a przed upływem trzeciego roku służby przygotowawczej z dodatnim wynikiem kandydat winien poddać się egzaminowi.

W razie niepoddania się egzaminowi w ciągu lat trzech od dnia wstąpienia do służby, należy kandydata zwolnić ze służby.

Podania o dopuszczenie do egzaminu należy wnosić w drodze służbowej do Dyrekcji Lasów Państwowych, która orzeka o dopuszczeniu do egzaminu, jego terminie i składzie komisji egzaminacyjnej.

W wypadku przewidzianym w ustępie drugim § 8 termin egzaminu i skład komisji egzaminacyjnej wyznacza dyrektor tej Dyrekcji Lasów Państwowych, przy której kandydat ma poddać się egzaminowi. Wyznaczenie terminu następuje na wniosek władzy orzekającej o dopuszczeniu kandydata do egzaminu.

§  8.
Komisje egzaminacyjne ustanawia się przy Dyrekcjach Lasów Państwowych, Minister Rolnictwa może odstąpić od utworzenia komisji egzaminacyjnej przy niektórych rekcjach Lasów Państwowych i przekazać egzaminowanie kandydatów z tych Dyrekcyj komisjom egzaminacyjnym, utworzonym przy innych Dyrekcjach Lasów Państwowych.

Komisja egzaminacyjna składa się z przewodniczącego, którym z urzędu jest Dyrektor Lasów Państwowych lub jego zastępca i dwóch komisarzy egzaminacyjnych. Zastępcę przewodniczącego oraz komisarzy egzaminacyjnych powołuje na okres dwóch lat Minister Rolnictwa na wniosek Dyrektora Lasów Państwowych z pośród podległych sobie urzędników.

Jeden z komisarzy egzaminacyjnych, wchodzących w skład komisji, winien zajmować stanowisko I-ej kategorji służby techniczno - leśnej w administracji lasów państwowych, drugi - posiadać ukończone wykształcenie prawnicze.

Przewodniczącemu służy prawo egzaminowania.

Kolejność egzaminowania oznacza przewodniczący.

§  9.
Egzamin jest ustny.

Przedmiotem egzaminu jest:

a)
ogólna znajomość ustawy konstytucyjnej, ustroju i zakresu działania władz i urzędów państwowych oraz przepisów o państwowej służbie cywilnej;
b)
znajomość niezbędnych do pełnienia służby przepisów z zakresu leśnictwa i łowiectwa oraz dokładna znajomość instrukcyj służbowych;
c)
dokładna znajomość przepisów rachunkowo-kasowych, obowiązujących w administracji lasów państwowych.

Komisja egzaminacyjna winna zwrócić przedewszystkiem szczególną uwagę, czy i w jakim stopniu kandydat posiada zdolność pojmowania i praktycznego zastosowania obowiązujących przepisów.

Egzamin odbywa się z każdym kandydatem osobno i nie może trwać dłużej niż dwie godziny.

§  10.
Wynik egzaminu oznacza się według jednego z następujących stopni: "bardzo dobrze", "dobrze", "dostatecznie" i "niedostatecznie".

W razie niedostatecznego wyniku egzaminu komisja wyznacza termin jego powtórzenia. Termin ten nie może być krótszy, aniżeli trzy miesiące, nie dłuższy zaś niż rok.

W razie ponownego niedostatecznego wyniku egzaminu powtarzać nie wolno i kandydat nie może być mianowany urzędnikiem w służbie leśnej ochronnej i technicznej.

Uchwały komisji egzaminacyjnej zapadają większością głosów i są ostateczne.

Egzaminatorzy głosują według kolejności, w jakiej egzaminowali, poczem ostatni oddaje głos przewodniczący.

§  11.
Z przebiegu egzaminu sporządza się protokół, do którego wpisuje się skład komisji egzaminacyjnej, pytania egzaminu, ocenę odpowiedzi, tudzież uchwałę komisji co do wyniku egzaminu.
§  12.
Na dowód poddania się egzaminowi kandydat otrzymuje świadectwo urzędowe, wystawione przez komisję według załączonego wzoru.

Świadectwo ma być podpisane przez przewodniczącego komisji lub jego zastępcę i komisarzy egzaminacyjnych oraz zaopatrzone pieczęcią Dyrekcji Lasów Państwowych.

§  13.
Kandydatom, którzy pełnią służbę poza siedzibą komisji egzaminacyjnej i poddają się po raz pierwszy egzaminowi, należą się normalne diety i zwrot kosztów podróży.
§  14.
W wypadkach wyjątkowych Minister Rolnictwa ma prawo dopuścić kandydata do egzaminu bez odbycia służby przygotowawczej w części lub w całości.
§  15.
W wyjątkowych wypadkach Rada Ministrów może na wniosek Ministra Rolnictwa zwolnić poszczególnych kandydatów w części lub w całości od egzaminu, przepisanego w niniejszem rozporządzeniu.
§  16.
Urzędnik mianowany do odwołania (prowizorycznie) lub pracownik kontraktowy na wypadek zamiaru zamianowania go z zastrzeżeniem usuwalności, stosownie do § 18 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 119, poz. 1079) winien poddać się egzaminowi według postanowień niniejszego rozporządzenia po przesłużeniu okresu czasu, jaki jest określony dla służby przygotowawczej, o ile nie zostanie do niego zastosowane postanowienie § 14 lub 15 niniejszego rozporządzenia.

Urzędnik mianowany do odwołania (prowizorycznie) lub pracownik kontraktowy, który złoży egzamin stosownie do ustępu poprzedniego, lecz nie czyni zadość warunkom określonym w punkcie c) § 2 niniejszego rozporządzenia lub nie zostanie zwolniony od wymaganego poziomu wykształcenia stosownie do art. 11 ustępu ostatniego ustawy o państwowej służbie cywilnej lub w czasie przejściowym - art. 115 ustępu pierwszego tejże ustawy, może być dopuszczony do zajmowania stanowisk w służbie leśnej ochronnej i technicznej w leśnictwach dopiero wówczas, gdy ukończy szkołę dla leśniczych państwowych lub złoży egzamin jako eksternista w tejże szkole.

§  17.
Z pośród urzędników leśnych mianowanych do odwołania (prowizorycznie) i pracowników kontraktowych, zajmujących w dniu wejścia w życie niniejszego rozporządzenia stanowiska III kategorji, a mających być mianowanymi z zastrzeżeniem usuwalności stosownie do § 18 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 30 grudnia 1924 r. o organizacji administracji lasów państwowych (Dz. U. R. P. Nr. 119, poz. 1079) zwolnieni są od obowiązku składania egzaminu ustanowionego w niniejszem rozporządzeniu następujący:
a)
którzy przed wstąpieniem do służby państwowej polskiej pozostawali na stanowiskach funkcjonarjuszów leśnych w służbie b. państw zaborczych w administracji lasów państwowych lub w państwowej służbie ochrony lasów i uczynili zadość wymaganiom stawianym w tych państwach do uzyskania stałego stanowiska lub
b)
którzy złożyli z pomyślnym wynikiem egzamin na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 26 czerwca 1924 r. o wykonaniu ustępu 3 art. 116 ustawy o państwowej służbie cywilnej (Dz. U. R. P. Nr. 64, poz. 630), albo
c)
którzy złożyli z pomyślnym wynikiem egzamin dla leśniczych ustanowiony rozporządzeniem pruskiego Ministra Rolnictwa, Domen i Lasów z dnia 1 października 1905 r. albo ukończyli szkołę dla leśniczych i złożyli egzamin państwowy dla pomocników służby leśnej ochronnej i technicznej, ustanowiony rozporządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 3 lutego 1903 r. (austr. Dz. U. P. Nr. 30) albo
d)
którzy do dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia ukończyli co najmniej 3 lata służby państwowej polskiej w administracji lasów państwowych lub państwowej służby ochrony lasów, mają co najmniej dobrą kwalifikację i odpowiadają warunkom, wyszczególnionym w pkt. c) § 2 niniejszego rozporządzenia.
§  18.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie tracą moc obowiązującą przepisy wydane w sprawie uregulowanej w niniejszem rozporządzeniu.

Wzór

Nr. prot. egz. ........

ŚWIADECTWO.

Pan .......................................................

(charakter służbowy) .........................................

poddał się w dniach ..........................................

na zasadzie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 19 marca 1928

r. (Dz. U. R. P. Nr. 46, poz. 451) egzaminowi dla kandydatów

na stanowiska III kategorji służby leśnej ochronnej i

technicznej w Dyrekcjach Lasów Państwowych i nadleśnictwach i

złożył go z wynikiem:...........................

.............. dnia ................ 192....r.

(miejscowość)

Pieczęć

Komisja Egzaminacyjna

przy

Dyrekcji Lasów Państwowych

w ........................

Przewodniczący Komisji

Komisarze egzaminacyjni:

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024