Areszt domowy.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 10 marca 1928 r.
w sprawie aresztu domowego.

Na podstawie art. 5 i 10 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 7 lutego 1928 r. o areszcie domowym (Dz. U. R. P. Nr. 26, poz. 228) zarządzam co następuje:
§  1.
Władza zarządzająca wykonanie kary aresztu domowego (w mieszkaniu) według art. 21 ust. ost. kodeksu karnego 1903 r., według § 246 ustawy karnej 1852 r. lub według § 18 ust. 3 kodeksu karnego 1871 r. oznaczy początek i koniec wykonania kary (dzień i godzinę) i z możliwą dokładnością obręb mieszkania lub tych jego części, w których skazany ma odbyć karę, zawiadomi o tem skazanego i uprzedzi go o obowiązku niewydalania się z mieszkania przez czas trwania kary i nieprzyjmowania w tym czasie odwiedzin bez zezwolenia władzy zarządzającej wykonanie kary, o skutkach przekroczenia tych obowiązków (art. 6 i 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej) i o dopuszczalnym trybie nadzoru nad wykonaniem.

Z czynności powyższej należy sporządzić protokół, uwidoczniając w nim oświadczenie skazanego.

§  2.
Władza zarządzająca wykonanie kary może zezwolić na przyjęcie odwiedzin bądź w poszczególnym wypadku, bądź ogólnie na oznaczone wypadki już przy czynności przepisanej §-em 1 lub później w toku wykonania kary.

Za odwiedziny nie można uważać niezbędnego stykania się z osobami, z któremi skazany pozostaje we wspólnem gospodarstwie domowem.

Przyjęcie w razie choroby odwiedzin lekarza i duchownego dozwolone jest zawsze.

Skazanym, nie prowadzącym gospodarstwa domowego, należy zezwolić na dopuszczenie do mieszkania, w rozmiarze niezbędnym, służby celem utrzymania porządku w mieszkaniu i dostarczania skazanemu żywności i innych przedmiotów codziennego użytku.

Skazanemu można zezwolić na przyjmowanie osób, konieczne w wykonywaniu jego zawodu (klientów, pacjentów, kupujących, zamawiających robotę), tylko wówczas, jeżeli jest niezamożny, utrzymuje się tylko z wykonywania swego zawodu, nie ma ani pomocników ani kim się wyręczyć, a przerwa w zarobkowaniu spowodowałaby dotkliwy uszczerbek w jego dziennym dochodzie.

Na odwiedziny osób bliskich (rodziców, dzieci i t. p.) nie pozostających ze skazanym we wspólnem gospodarstwie domowem, można zezwolić tylko w poszczególnym wypadku ze szczególnie ważnych powodów.

Władza zarządzająca wykonanie kary może upoważnić policję państwową do zezwolenia na odwiedziny przewidziane w ustępie poprzednim na ten wypadek, gdyby nagłość sprawy uniemożliwiała uzyskanie w porę zezwolenia u władzy właściwej.

§  3.
O ile zezwolenie na odwiedziny nie nastąpiło przy czynności przepisanej §-em 1, skazany winien prosić o nie pisemnie lub przez osobę zaufania, a zezwolenia udziela się na piśmie.

Zezwolenie ogólne na oznaczone wypadki można w każdym czasie odwołać.

§  4.
Władza zarządzająca wykonanie kary zarządzi w zasadzie nadzór nad wykonaniem aresztu domowego przez policję państwową w trybie następującym.

Nadzór polega, stosownie do uznania władzy, bądź na wielokrotnem niespodziewanem w różnych porach sprawdzaniu obecności i zachowania się odbywającego karę, bądź na doraźnem sprawdzeniu obecności i zachowania się na każdorazowe zlecenie władzy.

W pierwszym wypadku oznacza się najmniejszą i największą ilość sprawdzeń, których dokonać należy w ciągu odbywania kary; oznaczoną ilość sprawdzeń policja może przekroczyć tylko wówczas, jeżeli są poszlaki, że skazany - naruszył nałożone na niego obowiązki,

W drugim wypadku władza już w toku odbywania kary poleca policji państwowej sprawdzić obecność i zachowanie się skazanego; polecenie takie można wydać raz lub kilka razy.

§  5.
Celem sprawdzenia obecności i zachowania się skazanego organ policyjny może wkroczyć do mieszkania lub części mieszkania, gdzie skazany karę odbywa. Nadzór należy wykonywać w sposób niezwracający uwagi, o ile to możliwe przez policjantów nieumundurowanych. Sprawdzenia w porze nocnej (od godziny 9 wieczorem do 7 rano) wolno dokonywać tylko na podstawie stwierdzonych poszlak, że skazany w tej porze wydalił się z mieszkania lub przyjmuje odwiedziny.

Sprawdzenie doraźne, przewidziane w art. 4 ust. ost. można wykonać także przez woźnych sądowych, jeżeli skazany odbywa karę w siedzibie sądu.

§  6.
Nadzoru nie zarządza się, jeżeli zdaniem władzy osoba skazanego, treść oświadczenia przez niego złożonego w myśl § 1 ust. ost. i warunki, w jakich kara będzie wykonaną, dają dostateczną rękojmię wykonania zgodnego z prawem.
§  7.
Nadzór, polegający na ustanowieniu straży nieprzerwanej, można zarządzić tylko wyjątkowo, gdy władza uzna go za nieodzowny, ze względu na treść oświadczenia skazanego (§ 1 ust. ost.) w związku z jego trybem życia i zawodem i innemi okolicznościami, nasuwającemi poważne wątpliwości, czy nadzór w trybie § 4 i 5 będzie wystarczający.
§  8.
W toku wykonania kary można tryb nadzoru zmienić, nadzór zarządzić lub uchylić, jeżeli istnieją dostateczne do tego powody; o zarządzeniu zawiadamia się odbywającego karę.

W każdym wypadku można zarządzić, w toku wykonania kary aresztu domowego lub też po jego wykonaniu, wywiad przez policję państwową, czy skazany zastosował się, do nałożonych na niego obowiązków.

Jeśli policja państwowa otrzyma wiadomość o naruszeniu obowiązków wynikających z odbywania aresztu domowego, sprawdzi, nawet bez osobnego polecenia, poszlaki i doniesie o tem władzy zarządzającej karę, lub sądowi powiatowemu (pokoju).

§  9.
Policja państwowa składa o wykonaniu swych czynności (§§ 4, 5, 7, 8) sprawozdanie władzy, od której otrzymała polecenie.

Jeżeli w sprawozdaniu doniesiono o wydaleniu się skazanego z mieszkania lub o przyjęciu przezeń odwiedzin, czego jednak organ policyjny osobiście nie stwierdził, władza właściwa sprawdza w miarę potrzeby okoliczności, przytoczone w sprawozdaniu.

§  10.
Wykonanie czynności i wydawanie zarządzeń należących według §§ 1 - 9 do władzy zarządzającej wykonanie kary, władza ta może przekazać sądowi powiatowemu (pokoju), w którego okręgu kara aresztu domowego ma być wykonaną, a mającego siedzibę poza siedzibą władzy zarządzającej wykonanie.
§  11.
Władza zarządzająca wykonanie kary stwierdza na podstawie danych zebranych w myśl § 9, czy kara aresztu domowego została wykonaną.

Władza ta, w razie stwierdzenia wydalenia się, skazanego z mieszkania, choćby jednorazowego i na krótki czas, zarządza wykonanie całej kary w areszcie publicznym oraz zawiadamia sąd właściwy do wszczęcia postępowania karnego z art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej. Jeżeli władzą zarządzającą wykonanie kary jest prokurator, decyzję o wykonaniu kary w areszcie publicznym wydaje na wniosek prokuratora sąd okręgowy (art. 955 u. p. k. 1864 r. § 490 u. p. k. 1877 r.).

W razie stwierdzenia, że skazany przyjął tylko odwiedziny bez zezwolenia (§ 2), zawiadamia się sąd właściwy celem wszczęcia sprawy o wykroczenie z art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej, lecz karę aresztu domowego uważa się za wykonaną.

§  12.
W razie przekazania sprawy sądowi wskazanemu w § 10, sąd ten zawiadamia władzę, która zarządziła wykonanie kary, o odbyciu przez skazanego aresztu domowego lub o jego wydaleniu się podczas odbywania kary, oraz o wszczęciu, w miarę okoliczności, sprawy o wykroczenie z art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej.
§  13.
Zarządzenia wydane na zasadzie niniejszego rozporządzenia nie ulegają zaskarżeniu. Do decyzji (uchwały) zarządzającej wykonanie kary w areszcie publicznym mają zastosowanie ogólne przepisy postępowania karnego.
§  14.
Przepisy niniejszego rozporządzenia mają zastosowanie do wykonywania zapobiegawczego aresztu domowego według art. 416 ustawy postępowania karnego 1864 r.

W wypadku zaś przewidzianym w art. 428 tej ustawy przepisy mniejszego rozporządzenia mają zastosowanie z tą zmianą, że ustanowienie straży nieprzerwanej jest obowiązkowe. Jeżeli areszt przedłuża się ponad dni siedem, policja państwowa, po porozumieniu się z sędzią śledczym, odstawia oskarżonego do aresztu publicznego.

W zakresie wykonania zapobiegawczego aresztu domowego sędzia śledczy ma uprawnienia służące według niniejszego rozporządzenia władzy zarządzającej wykonanie kary.

§  15.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 30.04.2024
Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024