Zalesienie gruntów, podlegających obowiązkowi parcelacyjnemu.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 24 lutego 1928 r.
o zalesieniu gruntów, podlegających obowiązkowi parcelacyjnemu.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.
1.
Grunty podlegające obowiązkowi parcelacyjnemu na podstawie punktu e art. 2 oraz art. 4 ustawy z dnia 28 grudnia 1925 r. o wykonaniu reformy rolnej (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 1, poz. 1) mogą być zalesione wyłącznie za zezwoleniem właściwej władzy.
2)
Zezwolenie na zalesienie może być udzielone:
a)
gdy grunty, których zalesienie jest zamierzone, nadają się bardziej do uprawy leśnej niż rolnej;
b)
gdy stanowią one enklawy lub półenklawy wśród lasów tegoż właściciela;
c)
gdy zalesienie jest niezbędne dla wyrównania granic leśnych;
d)
gdy zalesienia wymaga interes publiczny.
Art.  2.
1)
Grunty, co do których udzielono zezwolenia na zalesienie, nie podlegają obowiązkowi parcelacyjnemu. Do gruntów, co do których udzielono zezwolenia na zalesienie na podstawie p. a cz. 2 art. 1 przepis niniejszy tylko wówczas ma zastosowanie, gdy przekraczają inne normy, oznaczone w ust. A art. 4 lub odpowiadają wymogom ustępu końcowego cz. 2 art. 4 ustawy o wykonaniu reformy rolnej.
2)
Jeżeli jednak właściciel nie dokona zalesienia w terminie wskazanym w zezwoleniu na zalesienie, to niezalesione grunty będą uznawane za grunty leśne w rozumieniu rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 24 czerwca 1927 r. o zagospodarowaniu lasów niestanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 504).
Art.  3.

Do gruntów, na których zalesienie zostało udzielone zezwolenie w mysi art. 1 mają zastosowanie postanowienia art. 7 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 26 czerwca 1927 r. o zagospodarowaniu lasów, niestanowiących własności Państwa (Dz. U. R. P. Nr. 57, poz. 504).

Art.  4.

Jeżeli grunty, podlegające obowiązkowi parcelacyjnemu, zostaną zalesione po wejściu w życie rozporządzenia niniejszego bez zezwolenia właściwej władzy (art. 1), to grunty te nie będą uznawane za grunty leśne w rozumieniu art. 2 i 4 ustawy o wykonaniu reformy rolnej.

Art.  5. 1

1)
Oznaczone w art. 1 zezwolenia wydawane będą przez powiatowe władze administracji ogólnej w porozumieniu z powiatowemi urzędami ziemskiemi w drodze orzeczeń, od których służą zwykłe środki prawne.
2)
Orzeczenie winno zawierać termin, w ciągu którego zalesienie ma być dokonane. Termin ten winien być niekrótszy niż lat dwa i niedłuższy niż lat pięć.
Art.  6.

Wykonanie rozporządzenia niniejszego porucza się Ministrowi Reform Rolnych i Rolnictwa w porozumieniu z Ministrem Skarbu oraz Sprawiedliwości.

Art.  7.

Rozporządzenie niniejsze obowiązuje na całym obszarze Rzeczypospolitej z wyjątkiem górnośląskiej części województwa śląskiego i wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

1 Art. 5 zmieniony przez art. 24 rozp. z mocą ustawy z dnia 11 lipca 1932 r. o unormowaniu właściwości władz i trybu postępowania w zakresie administracji rolnictwa i reform rolnych (Dz.U.32.67.622) z dniem 20 sierpnia 1932 r.

Zmiany w prawie

Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.25.210

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Zalesienie gruntów, podlegających obowiązkowi parcelacyjnemu.
Data aktu: 24/02/1928
Data ogłoszenia: 07/03/1928
Data wejścia w życie: 07/03/1928