Zmiana i uzupełnienie przepisów, dotyczących ustroju Najwyższego Trybunału Administracyjnego, oraz stosunek służbowy sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

ROZPORZĄDZENIE
PREZYDENTA RZECZYPOSPOLITEJ
z dnia 7 lutego 1928 r.
o zmianie i uzupełnieniu przepisów, dotyczących ustroju Najwyższego Trybunału Administracyjnego, oraz o stosunku służbowym sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Na podstawie art. 44 ust. 6 Konstytucji i ustawy z dnia 2 sierpnia 1926 r. o upoważnieniu Prezydenta Rzeczypospolitej do wydawania rozporządzeń z mocą ustawy (Dz. U. R. P. Nr. 78, poz. 443) postanawiam co następuje:
Art.  1.

Do najwyższego Trybunału Administracyjnego stosuje się odpowiednio dotyczące Sądu Najwyższego przepisy art. 47 § 1, 48, 60 - 66, 69 § 1, 70, 71 § 1, 72, 73, 79-82, 91 §§ 2 i 3, 95, 96 § 3, 97-101, 106, 108, 109 z wyjątkiem lit. c) § 1, 110-127, 129 - 131, 133 - 136, 141, 142, 143 § 1, 145-188, 283 § 2 i 284 § 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej z dnia 6 lutego 1928 r. - prawa o ustroju sądów powszechnych (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93), o ile dalsze artykuły niniejszego rozporządzenia nie zawierają odmiennych postanowień.

Art.  2.

Punkty f) i g) art. 82 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) stosuje się jedynie do tych sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego, którzy w myśl art. 6 ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 68, poz. 400) powinni posiadać kwalifikacje na urząd sędziowski.

Art.  3.

Krewny do czwartego lub powinowaty do drugiego stopnia włącznie sędziego Najwyższego Trybunału Administracyjnego nie może zostać sędzią Najwyższego Trybunału Administracyjnego. Od tego postanowienia można odstąpić za zgodą Ogólnego Zgromadzenia Najwyższego Trybunału Administracyjnego i Prezesa Rady Ministrów.

Art.  4.

Przy stosowaniu art. 125 powołanego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) do sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego wyraz "sądowych" w § 3 tego artykułu należy zastąpić wyrazem "państwowych".

Art.  5.

Na sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego nie mogą być nakładane kary dyscyplinarne, przewidziane w art. 130 lit. d) i e) wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93).

Art.  6.

Do orzekania w sprawach dyscyplinarnych sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego powołane są sądy następujące:

a)
Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego, orzekający w pierwszej instancji w składzie trzech sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego;
b)
Wyższy Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego, orzekający w drugiej instancji w składzie pięciu sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego w sprawach, rozpoznanych w pierwszej instancji przez Sąd Dyscyplinarny Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Przewodniczącym Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest najstarszy po Pierwszym Prezesie prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Przewodniczącym Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest Pierwszy Prezes Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Członków Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego w liczbie sześciu - w tem jednego zastępcę przewodniczącego, oraz członków Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego w liczbie dziesięciu - w tem jednego zastępcę przewodniczącego - wybiera Ogólne Zgromadzenie Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Art.  7.

Prokuratorem dyscyplinarnym w Sądzie Dyscyplinarnym oraz w Wyższym Sądzie Dyscyplinarnym Najwyższego Trybunału Administracyjnego jest wyznaczony przez Prezesa Rady Ministrów sędzia Najwyższego Trybunału Administracyjnego. Wyznaczenie następuje przed końcem każdego roku kalendarzowego na rok następny.

Art.  8.

Posiedzenia Sądu Dyscyplinarnego i Wyższego Sądu Dyscyplinarnego Najwyższego Trybunału Administracyjnego odbywają się w obecności protokulanta, którym jest członek Sekretarjatu Prawniczego Najwyższego Trybunału Administracyjnego, wyznaczony przez Pierwszego Prezesa Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Art.  9.

Przewidziane w art. 284 § 1 wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) uprawnienia władzy mianującej obejmują w stosunku do sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego jedynie prawo przeniesienia w stan spoczynku.

Art.  10.

Czynności, które w myśl wyżej wymienionego rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) oraz w myśl art. 7 niniejszego rozporządzenia winny być dokonane w pewnych terminach kalendarzowych, winny być - o ile chodzi o rok 1928 - dokonane do dnia 1 maja 1928 r.

Przepis powyższy nie narusza w niczem postanowienia art. 283 § 2 rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) z tem, że postanowienia tego artykułu stosuje się tylko do końca roku 1928.

Art.  11.

Uprawnienia, zastrzeżone w wyżej wymienionem rozporządzeniu z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93) Ministrowi Sprawiedliwości, przysługują w stosunku do Najwyższego Trybunału Administracyjnego Prezesowi Rady Ministrów, a uprawnienia, zastrzeżone "kierownikowi sądu" lub Pierwszemu Prezesowi Sądu Najwyższego, przysługują w stosunku do Najwyższego Trybunału Administracyjnego Pierwszemu Prezesowi Najwyższego Trybunału Administracyjnego.

Obwieszczenia, które w myśl powołanego rozporządzenia mają być dokonywane w Dzienniku Urzędowym Ministerstwa Sprawiedliwości, winny być ogłaszane, o ile chodzi o Najwyższy Trybunał Administracyjny, w Monitorze Polskim.

Art.  12.

Wykonanie niniejszego rozporządzenia porucza się Prezesowi Rady Ministrów.

Art.  13.

Rozporządzenie niniejsze, jak również powołane w art. 1 przepisy rozporządzenia z dnia 6 lutego 1928 r. (Dz. U. R. P. Nr. 12, poz. 93), o ile dotyczą Najwyższego Trybunału Administracyjnego, wchodzą w życie z dniem ogłoszenia.

Równocześnie w art. 6 ust. 2 ustawy o Najwyższym Trybunale Administracyjnym (Dz. U. R. P. z 1926 r. Nr. 68, poz. 400) skreśla się wyrazy: "sędziów zaś z pośród kandydatów, wybranych każdorazowo w liczbie potrójnej przez zgromadzenie prezesów i sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego (Ogólne Zgromadzenie Trybunału)", w art. 8 powołanej ustawy skreśla się wyrazy: "który sprawy, dotyczące prezesów i sędziów, wnosi na Ogólne Zgromadzenie Trybunału", a zdanie drugie ustępu pierwszego oraz ustęp drugi art. 23 powołanej ustawy uchyla się. Pozostałe przepisy powołanej ustawy pozostają w mocy.

Zmiany w prawie

MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia

Ministerstwo Zdrowia chce, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego - Subfunduszu rozwoju profilaktyki. W planach jest też zniesienie limitu określonego na br. i tym samym zwiększenie puli środków na finansowanie tzw. nadwykonań świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych osobom do ukończenia 18. roku życia.

Grażyna J. Leśniak 17.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1928.13.94

Rodzaj: Rozporządzenie z mocą ustawy
Tytuł: Zmiana i uzupełnienie przepisów, dotyczących ustroju Najwyższego Trybunału Administracyjnego, oraz stosunek służbowy sędziów Najwyższego Trybunału Administracyjnego.
Data aktu: 07/02/1928
Data ogłoszenia: 07/02/1928
Data wejścia w życie: 07/02/1928