Przepisy wyborcze dla kas chorych.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA PRACY I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 24 marca 1926 r.
w sprawie przepisów wyborczych dla kas chorych.

Na podstawie art. 62 ust. X art. 68 ust II i art. 102 ustawy z dnia 19 maja 1920 r. o obowiązkowem ubezpieczeniu na wypadek choroby (Dz. U. R. P. № 44, poz. 272) zarządza się co następuje:
PRZEPISY WYBORCZE.

I.

Postanowienia ogólne.

§  1. 1
Czynne prawo wyborcze do rady kasy chorych mają:
a)
wszystkie osoby obowiązkowo ubezpieczone w myśl art. 3 ustawy z dnia 19 maja 1920 r. (Dz. U. R. P. № 44, poz. 272) przy uwzględnieniu art. 4, 10 i 104 c) tejże ustawy, których miejsce zatrudnienia znajduje się na terytorjum kasy;
b)
wszystkie osoby dobrowolnie ubezpieczone w danej kasie z uwzględnieniem art. 11 i 14 powołanej ustawy;
c)
wszystkie osoby, zatrudniające w charakterze pracodawców, chociażby jednego obowiązkowo ubezpieczonego w rozumieniu punktu a) niniejszego paragrafu

- a to, o ile ukończyły lat 20 i zostały umieszczone w spisach wyborców.

Niezdolność do pracy na skutek choroby względnie połogu nie pozbawia osób, wymienionych w punkcie a) i b) niniejszego paragrafu, prawa udziału w wyborach, dopóki pobierają one świadczenia pieniężne.

§  2.
Czynne prawo wyborcze do zarządu kasy chorych oraz do innych organów kasy chorych mają delegaci do rady kasy, wybrani w myśl niniejszych przepisów.
§  3.
Bierne prawo wyborcze zarówno do rady, jak zarządu i innych organów kasy chorych mają wszystkie osoby, wymienione w § 1, o ile są obywatelami polskiemi i zostały umieszczone na jednej z uznanych za ważne list kandydatów z zastrzeżeniem ustępu IV art. 62 ustawy z dnia 19 maja 1920 r. (Dz. U. R. P. № 44, poz. 272).
§  4.
Przez ubezpieczonych może być wybrany tylko ubezpieczony w danej kasie.

II.

Wybory do rady kasy.

Czynności przygotowawcze.

§  5.
Czynnościami przygotowawczemi do wyborów kieruje zarząd kasy. Ustala on spisy wyborców, ogłasza terminy wyborów i przyjmuje listy kandydatów.

Zarząd kasy może, na mocy zwykłej uchwały, powierzyć czynności, związane z wyborami w całości lub częściowo przewodniczącemu lub innemu swemu członkowi.

§  6.
Jeżeli zarząd został przez władze nadzorcze zawieszony w czynnościach, wyborami kieruje mianowany przez okręgowy urząd ubezpieczeń komisarz, na którego przechodzą wszelkie prawa i obowiązki zarządu, odnoszące się do wyborów.
§  7.
Rozpisanie wyborów i spisy wyborców dokonane być winny w takim terminie, aby wybory mogły być ukończone i nowa rada kasy mogła rozpocząć swe czynności z dniem ukończenia kadencji ustępującej rady.

W razie nierozpisania wyborów w terminie wyżej określonym przez zarząd kasy okręgowy urząd ubezpieczeń zarządza bezzwłocznie po stwierdzeniu tej okoliczności termin wyborów z zachowaniem czasokresów, przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.

W kasach administrowanych przez komisarzy, termin wyborów oznacza okręgowy urząd ubezpieczeń po zasięgnięciu opinji komisarza.

§  8.
Spisy wyborców układa się w porządku alfabetycznym oddzielnie dla ubezpieczonych, oddzielnie dla pracodawców przyczem spisy pracodawców, powinny zawierać liczbę głosów, przysługujących każdemu pracodawcy.

Terytorjum kasy może stanowić jeden okrąg wyborczy, albo być podzielony na odpowiednią ilość okręgów, przyczem za odrębne okręgi wyborcze mogą być także uznane poszczególne instytucje lub zakłady pracy.

Spisy mogą być sporządzone dla wszystkich wyborców łącznie bądź też według poszczególnych okręgów wyborczych.

Ubezpieczony, zatrudniający stale więcej niż dwie osoby, podlegające obowiązkowemu ubezpieczeniu, zostaje umieszczony w spisach pracodawców i korzysta z prawa wyborczego czynnego i biernego wyłącznie w grupie pracodawców, ubezpieczony, który zatrudnia stale dwie lub jedną osobę, podlegającą obowiązkowemu ubezpieczeniu, umieszczony zostaje w spisach ubezpieczonych i korzysta z prawa wyborczego czynnego i biernego wyłącznie w grupie ubezpieczonych.

Spisy wyborców sporządzone być mają według stanu faktycznego ubezpieczonych i pracodawców w dniu ogłoszenia o wyborach. Wszelkich zmian w tym stanie faktycznym zaszłych poza dniem ogłoszenia o wyborach nie bierze się pod uwagą.

Za podstawę spisu służą zgłoszenia do ubezpieczenia (art. 15, 17 i 18 ustawy z dnia 19 maja 1920 r. o obowiązkowem ubezpieczeniu na wypadek choroby Dz. U. R. P. № 44, poz. 272).

Podlegający obowiązkowemu ubezpieczeniu, a nie zgłoszeni przez pracodawców, po udowodnieniu w terminie, wskazanym w § 12 niniejszych przepisów, pozostawania w zatrudnieniu, uzasadniającem ich członkostwo w dniu wyżej wskazanym (ust. V nin. paragrafu) zostaną wpisani do spisów wyborców.

W wypadkach uzasadnionej niemożności sporządzenia spisów wyborców na podstawie zgłoszeń do ubezpieczenia, spisy te układa się na podstawie zgłoszeń osób, podlegających ubezpieczeniu, po przedstawieniu przez nie dowodów, iż w dniu określonym w ust. V nin. paragrafu pozostawały w zatrudnieniu, uzasadniającem członkostwo.

§  9.
Podstawę obliczenia ilości głosów, przysługujących wyborcom z pośród pracodawców, stanowi liczba przeciętna zgłoszonych względnie zatrudnionych przez nich ubezpieczonych w przeciągu 3-ch miesięcy przed dniem ogłoszenia o wyborach.

Pracodawca rozporządza ilością głosów, zależną od ilości obowiązkowo ubezpieczonych, zatrudnionych przez niego, w następującym stosunku:

jeżeli zatrudnia:

1 do 10 ubezpieczonych posiada 1 głos
11 " 20 " " 2 głosy
21 " 30 " " 3 "
31 " 40 " " 4 "
41 " 50 " " 5 głosów
51 " 60 " " 6 "
61 " 70 " " 7 "
71 " 80 " " 8 "
81 " 90 " " 9 "
91 " 100 " " 10 "
101 " 150 " " 11 "
151 " 200 " " 12 "
201 " 250 " " 13 "
251 " 300 " " 14 "
301 " 350 " " 15 "
351 " 400 " " 16 "
401 " 450 " " 17 "
451 " 500 " " 18 "
501 " 550 " " 19 "
551 " 600 " " 20 "
powyżej " 600 " " 30 "

Nikt nie może posiadać mniej niż jeden ani więcej niż 30 głosów.

Ogłoszenie o wyborach.

§  10.
Co najmniej na dni siedem a najwyżej na dni 14 przed wyłożeniem spisów wyborców winien zarząd (komisarz) kasy rozpisać wybory i rozpisanie to podać do wiadomości publicznej zapomocą plakatów i przez ogłoszenie w dwóch co najmniej miejscowych gazetach, w tej liczbie w gazecie urzędowej, o ile one na terytorjum kasy istnieją.

Ogłoszenie o wyborach winno zawierać następujące dane:

a)
powiadomienie o czasie i miejscach wyłożenia spisów wyborców;
b)
przepisy, dotyczące reklamacji (§ 12);
c)
ilość delegatów, którzy mają być wybrani;
d)
wezwanie do składania list kandydatów z nadmienieniem, że zostaną uwzględnione takie tylko listy, które będą doręczone zarządowi (komisarzowi) kasy najpóźniej na trzy tygodnie przed dniem wyborów, oraz że głosować można tylko na listy uznane za ważne i podane do publicznej wiadomości;
e)
termin, miejsce, początek i koniec wyborów;
f)
wykaz lokali wyborczych, oraz oznaczenie okręgów, należących do każdego lokalu.

Wyłożenie spisów wyborców.

§  11.
Spisy wyborców, ułożone zgodnie z § 8 niniejszych przepisów, winny być najpóźniej na 10 tygodni przed terminem wybojów wyłożone w lokalu zarządu kasy i lokalach wszystkich oddziałów kasy.
§  12.
W ciągu dni dziesięciu, licząc od dnia wyłożenia spisów, przysługuje każdemu ubezpieczonemu odnośnie do ubezpieczonych, każdemu zaś pracodawcy odnośnie do pracodawców, prawo reklamacji co do wpisania lub wykreślenia ze spisu czy to reklamującego czy to innej osoby. O żądaniu wykreślenia ze spisu zarząd (komisarz) kasy winien zawiadomić zainteresowaną osobę w ciągu trzech dni, zaznaczając, że obronę przeciw wykreśleniu należy wnieść do zarządu (komisarza) kasy w ciągu dni trzech od daty otrzymania zawiadomienia.

Reklamacje odnosić się mogą wyłącznie do stanu faktycznego ubezpieczonych w dniu ogłoszenia wyborów, t. j. do stwierdzenia, czy odnośni ubezpieczeni lub pracodawcy mieli prawo w tym dniu być umieszczeni w spisach wyborców.

Reklamacje rozpatruje zarząd (komisarz) kasy i w ciągu dziesięciu dni od daty wniesienia reklamacji przesyła zainteresowanym odpis swej umotywowanej decyzji.

W ciągu pięciu dni od daty otrzymania decyzji zarządu (komisarza) kasy mogą zainteresowani wnieść skargę cło okręgowego urzędu ubezpieczeń, jednakże jedynie z powodu naruszenia ustawy i przepisów wyborczych. Skargę wnieść należy na ręce zarządu (komisarza) kasy, który przesłać ją winien bezzwłocznie okręgowemu urzędowi ubezpieczeń, dołączając odpis swej decyzji, dowód jej doręczenia i wszystkie akty, na których podstawie zapadła decyzja zarządu (komisarza) kasy. W ciągu 2 tygodni od daty otrzymania skargi okręgowy urząd ubezpieczeń wydaje decyzją ostateczną.

Z dniem wyłożenia spisów wyborców zarządowi (komisarzowi) kasy nie wolno w spisie ani wpisywać ani wykreślać ubezpieczonych lub pracodawców, prócz osób, których wpisanie lub wykreślenie następuje na skutek wniesienia reklamacji.

Listy kandydatów.

§  13.
Listy kandydatów, ułożone oddzielnie dla pracodawców, oddzielnie dla ubezpieczonych, winny być doręczone zarządowi (komisarzowi) kasy najpóźniej na 3 tygodnie przed terminem wyborów.

Każda lista kandydatów może zawierać najwyżej dwa razy tylu kandydatów, ilu ma być wybranych delegatów. Kandydatów umieszcza się na liście pod bieżącemi numerami, wskazującemi kolejność ich kandydowania, przyczem należy podać ich nazwiska i imiona, zawód, oraz miejsce zamieszkania, a nadto, jeśli idzie o ubezpieczonych, z wyjątkiem niestale zatrudnionych, chałupników i dobrowolnie ubezpieczonych, adres i nazwisko pracodawcy (względnie nazwę przedsiębiorstwa), u którego kandydat pracuje.

Gdy doręczona lista zawiera większą ilość nazwisk kandydatów, niż podwójna liczba delegatów, to wykreśla się tych, których nazwiska następują po liczbie dozwolonej.

§  14.
Listy kandydatów z grupy ubezpieczonych winny być podpisane własnoręcznie przynajmniej przez 30 umieszczonych w spisie wyborców ubezpieczonych, listy kandydatów z grupy pracodawców, przynajmniej przez 5 umieszczonych w spisie wyborców pracodawców.

Jeżeli osoba, proponująca kandydatów nie umie pisać, winna w miejsce podpisu położyć swój znak (odcisk palca wskazującego, krzyż lub kółko), przy którym to znaku umieszczone być winno jej imię i nazwisko przez osobą, zdolną do aktów prawnych, która umieszcza swój podpis.

Kandydat nie może być na liście podpisany.

§  15.
Do listy kandydatów należy dołączyć oświadczenie każdego z kandydatów, że przyjmuje kandydaturę zgodnie z listą, oraz, o ile chodzi o kandydatów, reprezentujących osoby prawne, także udzieloną im do tego delegację.

Przepis § 14 o podpisie ma tutaj analogiczne zastosowanie.

§  16.
Zgłaszający listę kandydatów obowiązani są wskazać swego pełnomocnika i jego zastępcę do udzielania zarządowi (komisarzowi) kasy wyjaśnień, potrzebnych do usunięcia błędów lub punktów wątpliwych w złożonej przez grupę liście. Pełnomocnikiem może być każda osoba, zdolna do aktów prawnych.

Gdy nie podano pełnomocnika i jego zastępcy, za pełnomocnika uważa się kandydata, umieszczonego na pierwszem miejscu, a za zastępcę tegoż kandydata umieszczonego na drugiem miejscu listy kandydatów.

§  17.
Zarząd (komisarz) kasy zaopatruje złożone listy numerami porządkowemi, z pominięciem liczby 9, według kolejności składania i bada zgodność ich z niniejszemi przepisami wyborczemi. O wszelkich dostrzeżonych błędach i punktach wątpliwych komunikuje bezzwłocznie, najpóźniej zaś w ciągu dni trzech od daty otrzymania listy, pełnomocnikowi odnośnej listy.

Jeżeli wytknięte błędy i punkty wątpliwe nie zostaną usunięte najpóźniej na 2 tygodnie przed terminem wyborów, zarząd (komisarz) kasy orzeka nieważność listy w części lub całości. Do tej daty listy kandydatów mogą być przez pełnomocników wycofane.

Listy uznane ostatecznie za ważne zarząd (komisarz) kasy winien podać do wiadomości publicznej najpóźniej na 3 dni przed rozpoczęciem głosowania.

§  18.
Gdy wyborca podpisze więcej niż jedną listę kandydatów, podpis jego jest ważny na liście, opatrzonej najniższym numerem porządkowym (§ 17 niniejszych przepisów) z innych zaś list wykreśla się go.
§  19.
Również zarząd (komisarz) kasy składa listę kandydatów dla ubezpieczonych i pracodawców, która staje się ważną w przypadku określonym w § 23 niniejszych przepisów.

Do złożonej przez zarząd (komisarza) kasy listy kandydatów przepis § 14, 16 i 20 niniejszych przepisów nie ma zastosowania.

§  20.
Jeżeli umieszczono tych samych kandydatów na kilku listach, pozostawia się im do wyboru, na której liście życzą sobie, żeby ich nazwiska zatrzymano, a gdy w wyznaczonym im terminie nie skorzystają z wyboru, zatrzymuje się ich nazwisko na liście, na której zostało umieszczone pod najniższym numerem porządkowym.

Gdy osoby te zostały umieszczone w kilku listach na tem samem miejscu, pozostawia się ich nazwisko na liście opatrzonej najniższym numerem porządkowym (§ 17 przepisów). Osoby te wykreśla się z pozostałych list.

§  21.
Zarząd orzeka nieważność listy bez uprzedniego zwrócenia się do pełnomocnika listy:
a)
gdy złożono ją z opóźnieniem (§ 10 lit. d) niniejszych przepisów,
b)
gdy nie jest zaopatrzona w wymagane podpisy (§ 14 niniejszych przepisów),
c)
gdy skutkiem skreślenia podpisów osób nie mających prawa wyborczego (§ 1 i 14 niniejszych przepisów) i osób wymienionych w § 18 niniejszych przepisów, brak na liście kandydatów przepisanej liczby podpisów (§ 14 przepisów wyborczych),
d)
gdy kandydatów umieszczono na liście bez oznaczenia ich kolejności numerami bieżącemi.
§  22.
Przeciwko decyzjom zarządu (komisarza) kasy dotyczącym list kandydatów, mogą zainteresowani w terminie 3-dniowym wnieść skargę za pośrednictwem zarządu (komisarza) kasy do okręgowego urzędu ubezpieczeń, który w ciągu tygodnia orzeka ostatecznie.
§  23.
Jeżeli czy to w grupie ubezpieczonych, czy to w grupie pracodawców, lub w obydwóch grupach żadna lista kandydatów nie została złożona, lub pośród złożonych żadna nie została przez zarząd (komisarza) kasy uznana za ważną, wtedy staje się prawomocną lista zarządu (komisarza) kasy określona w § 19 niniejszych przepisów.

Wybór bez głosowania.

§  24.
W razie zgłoszenia jednej tylko ważnej listy kandydatów z grupy pracodawców i jednej z grupy ubezpieczonych, jak również w razie zgłoszenia kilku list z ogólną liczbą kandydatów nie większą od liczby delegatów, mających być wybranymi, oraz w wypadku przewidzianym w § 23, głosowanie w danej grupie nie odbywa się, a zgłoszonych kandydatów główna komisja wyborcza ogłasza jako wybranych.

Jeżeli w listach uznanych za ważne liczba zgłoszonych kandydatów jest mniejszą, niż liczba delegatów, którzy mają być wybrani, to uważa się ich również za wybranych bez głosowania, należy jednak rozpisać wybory uzupełniające delegatów i ich zastępców w terminie najwyżej dwu tygodni od pierwszych wyborów, przyczem największa liczba kandydatów, dozwolona na zasadzie § 13 niniejszych przepisów wyborczych, winna być zmniejszona o liczbę już wybranych delegatów bez głosowania.

We wszystkich powyższych przypadkach, gdy wybory nie mają się odbyć, zarząd (komisarz) kasy podaje o tem do wiadomości publicznej w sposób przewidziany w § 10.

Komisje wyborcze.

§  25.
Czynnościami wyborczemi w każdym lokalu wyborczym kierują komisje wyborcze, oddzielnie dla ubezpieczonych, oddzielnie dla pracodawców.

Każda komisja wyborcza dla ubezpieczonych składa się z 2 członków ubezpieczonych i jednego pracodawcy, każda zaś komisja wyborcza dla pracodawców składa się z 2 pracodawców i jednego ubezpieczonego.

Prócz tego istnieje główna komisja wyborcza dla ubezpieczonych, składająca się z 3 ubezpieczonych i 2 pracodawców, oraz główna komisja wyborcza dla pracodawców, składająca się z 3 pracodawców i 2 ubezpieczonych.

Przewodniczącym komisji ubezpieczonych winien być ubezpieczony, przewodniczącym komisji pracodawców pracodawca.

W czynnościach każdej komisji wyborczej mają prawo uczestniczyć z głosem doradczym mężowie zaufania poszczególnych list kandydatów. Mężem zaufania listy może być każda osoba, zdolna do aktów prawnych.

§  26.
Członków komisji wyborczej, ich zastępców oraz przewodniczących wyznacza zarząd (komisarz) kasy. Kandydat nie może być członkiem komisji ani mężem zaufania.
§  27.
Zadaniem komisyj wyborczych jest kierowanie aktem wyborczym i sprawdzanie wyników wyborów. Komisje wyborcze prowadzą listę głosujących wyborców, oraz sporządzają protokół swych czynności i wydarzeń podczas głosowania. Do prowadzenia protokółu komisje mogą powołać sekretarza także z poza członków kasy.

W razie niemożności utworzenia komisyj wyborczych w składzie przewidzianym w § 25 niniejszego rozporządzenia albo w razie, gdy utworzona już komisja odmówi wykonania czynności, zarząd (komisarz) kasy wyznaczy dla wykonania tych czynności funkcjonarjuszów kasy względnie inne osoby, według własnego uznania.

Głosowanie.

§  28.
Głosowanie odbywa się w ciągu jednego a najwyżej do 3 dni z rzędu - zawsze jednak w jednym dniu dla poszczególnych okręgów wyborczych - od godziny 8-ej bez przerwy do godziny 20-ej. Wyborcy głosują osobiście.

Pracodawcy, będący osobami prawnemi, głosują za pośrednictwem uprawnionych do tego pełnomocników.

Pracodawcy, zatrudniający więcej niż 30 ubezpieczonych, mogą głosować przez specjalnie do tego wyznaczonych przez siebie zastępców.

Zastępca może głosować tylko w imieniu jednego pracodawcy.

§  29.
Wyborcy winni przynieść dowody, stwierdzające ich tożsamość i na żądanie przewodniczącego komisji wyborczej obowiązani są je okazać. Głosujący otrzymuje od komisji kopertą, zaopatrzoną w firmę kasy, wkłada w nią kartę wyborczą i wręcza ją przewodniczącemu komisji, który ją w obecności wyborcy wrzuca do urny, przyczem dwaj członkowie komisji wykreślają wyborcę, ze spisu. Pracodawca, mający więcej niż jeden głos, otrzymuje tyle kopert, ile mu przysługuje głosów.
§  30.
Karty wyborcze winny być barwy białej oraz zawierać numer jednej z list kandydatów, uznanej za ważną. Wszystkie inne karty są nieważne. Karty wyborcze, oddana w kopertach, nie zaopatrzonych firmą kasy, są również nieważne.
§  31.
W każdej kopercie może znajdować ślą tylko jedna karta wyborcza. Gdyby jednak w jednej kopercie okazało się więcej kart, to uważa się je za jedną, jeżeli są jednobrzmiące, w przeciwnym razie wszystkie są nieważne.
§  32.
O godzinie 20 przewodniczący komisji wyborczej zarządza zamknięcie lokalu wyborczego, dopuszczając do oddania głosów tylko wyborców, znajdujących się wówczas w lokalu.
§  33.
Po ogłoszeniu zakończenia wyborów przewodniczący miesza koperty w urnie, poczerń komisja wyborcza liczy koperty, ustala liczbę wyborców, oblicza, ile głosów ważnych (§ 30 i 31 niniejszych przepisów) otrzymała każda z list kandydatów i odsyła w zapieczętowanym i ostemplowanym pakiecie natychmiast do głównej komisji wyborczej wszystkie karty głosowania wraz z listami wyborców i z protokółem, podpisanym przez wszystkich członków komisji.

Członkom komisji i mężom zaufania przysługuje prawo zgłaszania do protokółu swych protestów przeciw treści protokółu.

§  34.
Przewodniczący komisji przestrzega porządku w lokalu podczas głosowania i wydaje potrzebne zarządzenia. Jakakolwiek agitacja w lokalu wyborczym jest niedopuszczalna. Prócz komisji, mężów zaufania, funkcjonarjuszów i wyborców nikt inny w lokalu podczas głosowania znajdować się nie może.

Ustalenie wyników wyborów.

§  35.
Bezpośrednio po otrzymaniu wyniku wyborów z komisyj wyborczych główne komisje wyborcze ustalają wynik wyborów. O miejscu i czasie posiedzenia głównych komisyj członkowie i mężowie zaufania list wyborczych winni być zawiadomieni najpóźniej na 24 godzin przed terminem. Z posiedzenia swego główne komisje wyborcze sporządzają dokładny protokół z podaniem wszystkich obliczeń, dokonanych przy ustaleniu wyników wyborów.
§  36.
Ustaliwszy wynik głosowania z wszystkich lokali wyborczych kasy, główne komisje wyborcze uskuteczniają podział mandatów pomiędzy poszczególne listy w następujący sposób:
1)
Liczby głosów ważnych, złożonych na poszczególne listy dzieli się kolejno przez 1, 2, 3 i t. d. aż do tej chwili, gdy z otrzymanych w ten sposób ilorazów da się uszeregować tyle kolejno największych liczb, ile jest mandatów do podziału, przyczem bierze się pod uwagą nie tylko liczby całe, ale i ułamki.
2)
Każdej liście kandydatów przyznaje się tyle mandatów, ile przypada jej liczb z pośród ustalonego w powyżej opisany sposób szeregu liczb kolejno największych,
3)
Jeżeliby kilka list wykazało ilorazy równe ostatniej z uszeregowanych w wyżej podany sposób. liczb i list tych było więcej, aniżeli mandatów do obsadzenia, pierwszeństwo mają listy w kolei ogólnej liczby oddanych na nie głosów, a gdyby dwie listy lub więcej miały równą ilość głosów, o kolejności między niemi rozstrzyga los, wyciągnięty przez przewodniczącego głównej komisji.
§  37.
Kolejność wyboru delegatów z każdej listy kandydatów ustala się według porządku, w jakim kandydaci byli umieszczeni na liście.

Kandydaci, których nazwiska następują bezpośrednio po ostatnim delegacie wybranym z tej listy, wybrani są jako zastępcy.

Ilość zastępców z każdej listy równa jest ilości delegatów, wybranych z tej listy.

§  38.
Po ostatecznem ustaleniu wyniku wyborów zarząd (komisarz) kasy wynik ten podaje natychmiast do publicznej wiadomości w sposób przepisany § 10.
§  39.
Protokóły posiedzenia głównych komisyj wyborczych wraz z kartami wyborczemi i aktami wyborczemi poszczególnych komisyj wyborczych winny być opieczętowane, opatrzone napisem, wskazującym zawartość i odesłane do zarządu (komisarza) kasy.
§  40.
W razie zrzeczenia się wyboru, ustąpienia w czasie kadencji lub pozbawienia delegata mandatu wstępuje na jego miejsce aż do upływu kadencji zastępca z tej samej listy.

W razie, jeśli na listę przypada więcej mandatów, aniżeli kandydatów lista zawiera, winna być dopełnioną w terminie tygodniowym przez wybranych z tej listy przy odpowiedniem zastosowaniu § 23 niniejszego rozporządzenia.

To samo ma zastosowanie, gdy lista zastępców wyczerpie się w ciągu kadencji.

Zaskarżenie i unieważnienie wyborów.

§  41.
W przeciągu 2 tygodni od dnia ogłoszenia wyniku wyborów (§ 38 niniejszych przepisów) wyborcy mają prawo wnieść na ręce zarządu (komisarza) kasy do okręgowego urzędu ubezpieczeń protest przeciw ważności wyborów. Protest winien być podpisany własnoręcznie - z analogicznem zastosowaniem ustępu drugiego § 14 niniejszych przepisów -przynajmniej przez 30 wyborców i zawierać wszelkie dowody na zarzuty w proteście wymienione. Zarząd (komisarz) kasy przedkłada najpóźniej w ciągu dni 15 protest okręgowemu urzędowi ubezpieczeń, dołącza oświadczenie swoje na zarzuty protestu i podaje datę wniesienia tegoż na ręce zarządu (komisarza) kasy.

Wniesienie protestu nie wstrzymuje objęcia urzędowania przez radę kasy.

§  42.
W razie unieważnienia wyborów czy to w grupie ubezpieczonych, czy to w grupie pracodawców, lub w obydwóch grupach, zarząd (komisarz) kasy winien niezwłocznie rozpisać nowe wybory. Jeśliby unieważniono wybór tylko jednej lub kilku osób, na ich miejsce wchodzą zastępcy z zachowaniem postanowień § 40 niniejszych przepisów wyborczych.

Jeżeli wybory unieważniono tylko w jednym okręgu (lokalu) głosowania, gdzie głosowały ściśle określone kategorje osób, zarząd (komisarz) kasy winien rozpisać niezwłocznie nowe wybory z ograniczeniem ich tylko do tych kategoryj osób, które w danym okręgu (lokalu) wyborczym winny były głosować.

§  43.
Zarząd (komisarz) kasy obowiązany jest przechować wszystkie akty wyborcze aż do ukończenia kadencji rady.

Wybór przewodniczącego j jego zastępcy.

§  44.
Najpóźniej w ciągu dwóch tygodni od dnia wyboru rady kasy, zarząd (komisarz) kasy zwołuje w oznaczonym przez siebie miejscu, dniu i czasie zebranie członków Rady dla dokonania wyboru przewodniczącego i jego zastępcy. O terminie zebrania członkowie rady winni być powiadomieni pisemnie najpóźniej na pełne 10 dni przed zebraniem. Przewodniczącego i jego zastępcę wybiera cała rada. Wybranym zostaje ten, kto otrzymał największą ilość głosów. W razie równości głosów decyduje los, wyciągnięty przez kierującego wyborami. Wyborami kieruje najstarszy wiekiem członek rady. Na tem samem posiedzeniu odbywają się wybory do zarządu kasy.

Wybory odbywają się bez względu na liczbę obecnych członków rady kasy.

III.

Wybory zarządu kasy.

§  45.
Czynnościami przygotowawczemi przy wyborach do zarządu kasy kieruje ustępujący zarząd (komisarz) kasy, przyczem ma zastosowanie § 5 i 6 niniejszego rozporządzenia.
§  46.
Jednocześnie z zawiadomieniem o zwołaniu zebrania członków rady na podstawie § 44 niniejszego rozporządzenia winni być członkowie rady zawiadomieni pisemnie o wyborach zarządu z podaniem:
a)
liczby członków zarządu i zastępców tychże, mających być wybranymi zarówno z grupy ubezpieczonych, jak i z grupy pracodawców,
b)
wezwanie do składania list kandydatów z uwagą, że tylko listy, złożone najpóźniej na dwa dni przed dniem wyborów i odpowiadające przepisom § 47 i 48 będą uznane za ważne.

Uzupełniające wybory 1/3 części zarządu kasy na miejsce ustępujących członków w 2 i 3 roku urzędowania zarządu kasy, winny się odbyć przynajmniej na tydzień przed ukończeniem okresu rocznego czy dwuletniego ustępujących członków.

Listy kandydatów.

§  47.
Listy kandydatów na członków zarządu kasy ułożone oddzielnie dla ubezpieczonych i oddzielnie dla pracodawców winny być doręczone ustępującemu zarządowi (komisarzowi) kasy najpóźniej na dwa dni przed terminem wyborów.

Każda lista kandydatów w kasach, mających 18 członków zarządu, winna zawierać taką liczbę kandydatów osobno, ilu ma być wybranych członków zarządu oraz połowę tej liczby kandydatów na zastępców członków zarządu osobno, w kasach chorych zaś, mających 9 członków zarządu, taką liczbę kandydatów, ilu ma być wybranych członków zarządu i takąż samą liczbą zastępców członków zarządu.

Kandydaci muszą być umieszczeni na liście pod bieżącemi numerami, wskazującemi kolejność ich kandydowania, przyczem oprócz imienia i nazwiska winien być podany zawód oraz miejsce zamieszkania, a nadto o ile idzie o ubezpieczonych, adres i nazwisko pracodawcy (wzgl. przedsiębiorstwo), u którego kandydat pracuje.

Gdy doręczona lista zawiera większą ilość nazwisk kandydatów, aniżeli określono w ustępie II niniejszego paragrafu, to wykreśla się tych, których nazwiska następują po liczbie dozwolonej.

§  48.
Listy kandydatów z grupy ubezpieczonych winny być podpisane przynajmniej przez 3 członków rady kasy z grupy ubezpieczonych, listy kandydatów z grupy pracodawców przynajmniej przez 2 pracodawców. Przepis ustępu drugiego § 14 i 15 niniejszego rozporządzenia ma tu analogiczne zastosowanie.

Kandydat nie może być podpisany na liście.

§  49.
Gdy członek rady podpisze więcej niż jedną listą kandydatów, podpis jego jest ważny na liście, opatrzonej najniższym numerem porządkowym, z innych zaś list wykreśla się go, co pociąga za sobą ewentualną nieważność listy w razie braku potrzebnej liczby podpisów.
§  50.
Zarząd (komisarz) kasy zaopatruje listy kandydatów, złożone w myśl § 47 niniejszych przepisów, numerami porządkowemi według kolejności składania i bada zgodność ich z przepisami § 46, 47, 48 i 49 niniejszego rozporządzenia i o ile nie odpowiadają tym przepisom uznaje je za nieważne.
§  51.
Uznane za ważne listy kandydatów zarząd (komisarz) kasy podaje do wiadomości członków rady kasy przed głosowaniem na zebraniu, dokonanem w myśl § 44 i 45 niniejszych przepisów.

Wybór bez głosowania.

§  52.
W sprawie wyboru bez głosowania mają zastosowanie postanowienia § 24 niniejszego rozporządzenia, przyczem w miejsce § 13, tamże powołanego, wchodzi § 47 niniejszego rozporządzenia.

Komisja wyborcza.

§  53.
Komisja wyborcza jedna dla ubezpieczonych i pracodawców składa się z przewodniczącego nowoobranej rady i dwóch członków, przez niego powołanych, po jednym z grupy ubezpieczonych i z grupy pracodawców. W czynnościach komisji mogą uczestniczyć z głosem doradczym mężowie zaufania poszczególnych list kandydatów.

Kandydat na członka zarządu nie może być ani członkiem komisji ani mężem zaufania.

§  54.
Komisja wyborcza kieruje aktem wyborczym, sprawdza i ustala wyniki wyborów. Prowadzi ona listę głosujących członków rady oraz protokół czynności i wydarzeń podczas głosowania. Do prowadzenia protokółu komisja powołać może, jako sekretarza, urzędnika kasy.

Głosowanie.

§  55.
Każdy członek rady kasy ma tylko jeden głos, który oddaje osobiście.

Głosowanie odbywa się w sposób, określony w § 29, 30 i 31 niniejszego rozporządzenia.

Najpierw głosują członkowie rady kasy z grupy pracodawców, a następnie z grupy ubezpieczonych.

§  56.
Po ukończeniu głosowania przewodniczący komisji miesza koperty w urnie a komisja wyborcza po ich zliczeniu i oznaczeniu liczby wyborców, którzy głosowali, ustala wyniki wyborów.
§  57.
Odnośnie do oznaczenia ilości wybranych członków zarządu i ich zastępców, przypadających na poszczególne listy, kolejności wyboru, ogłoszenia wyniku wyborów, przechowania protokółu wyborczego, zaskarżenia i unieważnienia wyborów mają analogiczne zastosowanie przepisy § 36, 37, 38, 39, 41, 42, 43 niniejszego rozporządzenia. Protest wyborczy winien być podpisany własnoręcznie przynajmniej przez 3 członków rady kasy przy zastosowaniu analogicznem przepisu ustępu 2 § 14.
§  58.
W razie zrzeczenia się wyboru, ustąpienia w czasie kadencji lub pozbawienia członka zarządu mandatu, wstępuje na jego miejsce, aż do upływu kadencji zastępca, wybrany z tej samej listy.
§  59.
Jeżeli na listę przypada więcej mandatów aniżeli kandydatów lista zawiera, wybrani z tej listy dopełniają liczbę kandydatów w ciągu tygodnia do koniecznej wysokości.
§  60.
Najpóźniej w ciągu 10 dni od ogłoszenia wyniku wyborów do zarządu kasy ustępujący zarząd (komisarz) kasy zwołuje posiedzenie nowoobranego zarządu kasy w celu wyboru przewodniczącego zarządu i jego zastępcy.

Wybranym jest ten, kto otrzymał największą liczbę głosów. Wyborami kieruje najstarszy wiekiem członek zarządu kasy.

IV.

Wybory do komisji rewizyjnej.

§  61.
Ma pierwszem posiedzeniu rady kasy - po ukonstytuowaniu się rady-wybierają członkowie rady z grupy ubezpieczonych 4-ch członków i dwóch zastępców, a członkowie z grupy pracodawców dwóch członków i jednego zastępcę do komisji rewizyjnej kasy na jeden rok.

Ubezpieczeni wybierają z pośród wszystkich ubezpieczonych, a pracodawcy z pośród wszystkich pracodawców, mających czynne i bierne prawo wyborcze do rady kasy.

Na pierwszem swojem posiedzeniu, które zwołuje zarząd w ciągu czterech tygodni od wyboru komisji rewizyjnej, komisja wybiera z pośród swych członków przewodniczącego i jego zastępcę, z których jeden winien być wybrany z grupy pracodawców, a drugi z grupy ubezpieczonych.

Wybranymi są ci, którzy otrzymali największą liczbą oddanych głosów.

Następne wybory komisji rewizyjnej odbywają się przynajmniej na tydzień przed upływem rocznej kadencji członków tejże komisji.

V.

Wybory do komisji rozjemczej.

§  62.
Na pierwszem posiedzeniu rady kasy po ukonstytuowaniu się rady, wybierają na jeden roki członkowie z grupy ubezpieczonych i członkowie z grupy pracodawców po dwóch członków, a cala rada kasy jednego członka komisji rozjemczej z pośród osób, mających bierne prawo wyborcze do rady kasy.

Następne wybory komisji rozjemczej odbywają się przynajmniej na tydzień przed upływem rocznej kadencji członków komisji rozjemczej.

Na pierwszem swojem posiedzeniu komisja rozjemcza wybiera ze swego grona przewodniczącego.

Wybranymi są ci, którzy otrzymali największą liczbę oddanych głosów.

Postanowienia przejściowe.

§  63.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1-m następnego miesiąca po dniu ogłoszenia. Z dniem tym tracą moc obowiązującą rozporządzenia Ministra Pracy i Opieki Społecznej z dnia 21 marca 1921 r. w przedmiocie przepisów wyborczych dla kas chorych (Dz. U. R. P. № 35, poz. 211 i z dnia 28 grudnia 1923 r. w przedmiocie niektórych zmian i uzupełnień w rozporządzeniu z dnia 21 marca 1921 r. w przedmiocie przepisów wyborczych dla kas chorych (Dz. U. R. P. z 1924 r. № 3, poz. 21).
§  64.
Wybory rozpisane a nie ukończone przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia odbyć się mają według dotychczasowych przepisów, wymienionych w § 63 niniejszego rozporządzenia.
1 § 1 zmieniony przez obwieszczenia z dnia 11 sierpnia 1926 r. (Dz.U.26.89.515) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 sierpnia 1926 r.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024