Wykonanie postanowień ustawy z dnia 1 lipca 1926 r. o stosunkach służbowych nauczycieli.

ROZPORZĄDZENIE
MINISTRA WYZNAŃ RELIGIJNYCH I OŚWIECENIA PUBLICZNEGO
z dnia 22 grudnia 1926 r.
w sprawie wykonania postanowień ustawy z dnia 1 lipca 1926 roku o stosunkach służbowych nauczycieli.

Na podstawie artykułów: 14, 17, 18, 20, 22, 24, 36, 37, 49, 53, 90 i 162 ustawy z dnia 1 lipca 1926 roku o stosunkach służbowych nauczycieli (Dz. U. R. P. Nr. 92, poz. 530) w odniesieniu do nauczycieli szkół podległych Ministrowi Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, zarządza się co następuje:
§  1.
Przysięga służbowa, składana przez nauczyciela przy ustaleniu brzmi jak następuje:

"Przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu, że w wykonywaniu swych obowiązków służbowych, szczególnie w zakresie wychowania i nauczania powierzonej mi młodzieży przyczyniać się będę ze wszystkich sił do ugruntowania wolności, niepodległości i potęgi Rzeczypospolitej Polskiej, której zawsze wiernie służyć będę. Wszystkich obywateli kraju w równem mając zachowaniu przepisów prawa strzec będę pilnie, obowiązki swego stanowiska spełniać gorliwie i sumiennie, polecenia mych przełożonych wykonywać dokładnie a tajemnicy urzędowej dochowam. Tak mi Panie Boże dopomóż".

Przyrzeczenie służbowe brzmi jak przysięga służbowa po skreśleniu w niej słów:

"Przysięgam Panu Bogu Wszechmogącemu, że" oraz zmianie zdania: "Tak mi dopomóż Bóg" na zdanie "Tak przyrzekam".

Do art. 17.

§  2.
Wykaz stanu służby każdego nauczyciela ma być prowadzony według wzoru, podanego w załączniku Nr. 1 do niniejszego rozporządzenia.

Wykazy stanu służby prowadzą:

1)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio inspektorowi szkolnemu - inspektor szkolny,
2)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego - kurator okręgu szkolnego,
3)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio Ministrowi - Minister.

W razie przejścia nauczyciela do szkoły, podlegającej bezpośrednio innej władzy, niż ta, która wykaz założyła względnie ostatnio prowadziła, wykaz ten wraz z odpisami dokumentów ma być przesiany tej władzy, która z powodu zaszłej zmiany stała się obowiązana do prowadzenia wykazu.

Do art. 18.

§  3.
Wykazy kwalifikacyjne prowadzą:
1)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio inspektorowi szkolnemu - inspektor szkolny,
2)
dla nauczycieli wszystkich innych szkół dyrektorowie, względnie kierownicy tych szkół,
3)
dla podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego dyrektorów względnie kierowników szkół - kurator okr. szk.,
4)
dla dyrektorów, względnie kierowników szkół podległych bezpośrednio Ministrowi - Minister.
§  4.
Poza osobami wymienionemi w art. 18 ustawy wpisywać spostrzeżenia do wykazu kwalifikacyjnego mają prawo:
1)
w oddziałach i szkołach pomocniczych przy szkołach powszechnych - inspektor szkolny i wizytator,
2)
w innych nieobjętych art. 18 ani punktem 1 niniejszego paragrafu szkołach - dyrektor względnie kierownik szkoły i wizytator.

Do art. 20.

§  5.
Poza osobami wymienionemi w art. 20 ustawy wpisują ocenę do wykazu kwalifikacyjnego na podstawie spostrzeżeń w nim zapisanych:
1)
nauczycielom oddziałów i szkół pomocniczych przy szkołach powszechnych - inspektor szkolny,
2)
nauczycielom nieobjętych art. 20 ani punktem l niniejszego paragrafu szkół - dyrektor względnie kierownik szkoły,
3)
dyrektorom i kierownikom szkół podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego - naczelnicy właściwych wydziałów w Kuratorjum,
4)
dyrektorom, względnie kierownikom szkół, podległych bezpośrednio Ministrowi - naczelnicy właściwych wydziałów w Ministerstwie,

Do art. 21.

§  6.
Odwołanie przeciw niezadowalającej ocenie wnosi nauczyciel w drodze służbowej za pośrednictwem tej władzy która wydała ocenę.

O tem czy odwołanie zostało wniesione w terminie przepisanym rozstrzyga władza, przy której urzęduje komisja kwalifikacyjna.

Do art. 22 i 155.

§  7.
Kurator okręgu szkolnego dla każdego rejonu wizytacyjnego szkolnictwa powszechnego podległego sobie okręgu powoła oddzielną komisję kwalifikacyjną, wspólną dla nauczycieli szkół powszechnych (względnie nauczycieli oddziałów lub szkół pomocniczych przy szkołach powszechnych) i dla wychowawczyń ochronek.

Każda z powyższych komisyj ma się składać:

1)
z wizytatora szkół powszechnych względnie osoby, pełniącej z urzędu jego obowiązki,
2)
dwóch inspektorów szkolnych, pełniących służbę na terenie tego rejonu, powołanych przez kuratora okr. szkolnego,
3)
4 stałych nauczycieli publicznych szkół powszechnych, powołanych przez kuratora okr. szk.:
a)
z pośród delegatów z wyboru do rad szkolnych powiatowych, względnie miejskich, działających na terenie danego rejonu wizytacyjnego, lub
b)
z pośród kandydatów, wybranych po 2 na powiat przez powiatowe konferencje stałych nauczycieli publicznych szkół powszechnych - tam, gdzie rad takich niema,
4)
dwóch powołanych przez kuratora okręgu szkolnego wychowawczyń ochronek, pełniących służbę na terenie rejonu.
§  8.
Komisje kwalifikacyjne, o których mowa w § 10, orzekają w komplecie, złożonym z 3-ch osób, a mianowicie: i
1)
wizytatora, jako przewodniczącego,
2)
inspektora szkolnego,
3)
nauczyciela tej kategorji szkoły, do jakiej należy szkoła, w której pełni służbę nauczyciel, podlegający orzeczeniu Komisji.
§  9.
Dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego, Minister powoła przy każdem Kuratorjum 3 Komisje Kwalifikacyjne odpowiednio do 3 następujących kategoryj szkół:
1)
średnich ogólnokształcących,
2)
seminarjów nauczycielskich, preparand, wyższych kursów i instytutów nauczycielskich oraz innych zakładów kształcenia nauczycieli,
3)
zawodowych.

Każda z powyższych Komisyj ma się składać z powołanych przez Ministra następujących osób:

a)
wizytatora właściwej kategorji szkół w okręgu, względnie osoby z urzędu pełniącej jego obowiązki,
b)
2 dyrektorów, względnie kierowników, szkół danej kategorji w okręgu,
c)
4 nauczycieli stałych danej kategorji szkół w okręgu.

Komplet orzekający każdej z wymienionych w niniejszym paragrafie komisyj stanowią: wizytator, jako przewodniczący, oraz jeden dyrektor i jeden nauczyciel, jako członkowie.

§  10.
Komisja kwalifikacyjna dla nauczycieli szkół podległych bezpośrednio Ministrowi tworzy się przy Ministerstwie,

Przewodniczy w niej jeden z wizytatorów przy Ministerstwie, wyznaczony przez Ministra, członkami jej zaś są:

1)
dwaj dyrektorowie, względnie kierownicy szkół każdej z kategoryj, o których mowa w § 9, oraz dwaj dyrektorowie szkół specjalnych,
2)
dwaj nauczyciele stali szkół każdej kategorji, wymienionej wyżej pod 1.

Komplet orzekający stanowią: wizytator, dyrektor i nauczyciel, przyczem dwaj ostatni są dobierani odpowiednio do kategorji, do jakiej należy szkoła, w której pełni służbą nauczyciel, podlegający orzeczeniu Komisji.

§  11.
W razie gdyby z powodów od władzy niezależnych niemożliwe było jednoczesne zachowanie warunków:
1)
że członkiem Komisji kwalifikacyjnej nie może być ten, kto odwołującemu się wydawał ocenę, i
2)
że do kompletu orzekającego musi wchodzić dyrektor, względnie kierownik szkoły tej samej kategorji, do jakiej należy szkoła, w której pełni służbę podlegający orzeczeniu Komisji nauczyciel.

władza, przy której Komisja jest utworzona zarządzi, by w skład kompletu orzekającego wszedł specjalnie dla tego wypadku dyrektor, względnie kierownik szkoły innej kategorji, niż ta, do jakiej należy szkoła, w której pełni służbę zainteresowany nauczyciel,

§  12.
Kuratorowie okręgów szkolnych zarządzą, by najdalej do trzech miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszego rozporządzenia zostały dokonane wybory kandydatów do komisyj kwalifikacyjnych, a mianowicie:
a)
po 2 kandydatów z każdego powiatu, wybranych przez powiatowe konferencje stałych nauczycieli publicznych szkół powszechnych tam, gdzie nie istnieją rady szkolne powiatowe, względnie miejskie,
b)
po jednym kandydacie od każdej rady pedagogicznej szkół bezpośrednio podległych kuratorowi okręgu szkolnego.

Przed upływem tego samego terminu dyrektorowie, względnie kierownicy szkół, podległych bezpośrednio Ministrowi, zarządzą w swych szkołach wybory kandydatów po jednym od każdej szkoły.

Z przebiegu i wyniku wyborów mają być sporządzone protokóły w 2 jednobrzmiących egzemplarzach, gdy dotyczą kandydatów powiatowych konferencyj nauczycielskich lub kandydata rady pedagogicznej szkoły, podległej bezpośrednio Ministrowi, oraz w 3 jednobrzmiących egzemplarzach, gdy odnoszą się do wyborów, o których mowa wyżej pod b).

Wszystkie egzemplarze protokółów wyborczych mają być podpisane przez przewodniczącego wyborów (inspektora szkolnego i dyrektora względnie kierownika szkoły) i sekretarza, powołanego do pełnienia tej funkcji przez przewodniczącego z pośród członków kolegjum wyborczego.

Jeden egzemplarz protokółu pozostaje w aktach inspektora szkolnego, względnie dyrekcji szkoły, drugi względnie dwa pozostałe przesyła się władzy, przy której ma być utworzona odpowiednia komisja kwalifikacyjna.

Gdy wybory dotyczą kandydatów, wybranych przez rady pedagogiczne szkół, o których mowa wyżej pod b, kurator przesyła Ministrowi po jednym egzemplarzu protokółów wyborczych wraz z wnioskami w sprawie powołania z pośród wybranych kandydatów członków komisyj kwalifikacyjnych dla nauczycieli każdej z trzech kategoryj szkół (§ 9).

Wybory kandydatów na członków komisyj kwalifikacyjnych odbywają się co 3 lata. Członek komisji kwalifikacyjnej traci swój mandat, jeżeli zajdzie zmiana, wskutek której odpadają warunki jego powołania. W wypadku tym właściwa władza powołuje na członka komisji inną osobę, posiadającą wymagane warunki.

§  13.
Komisja kwalifikacyjna zasadniczo wydaje orzeczenia na podstawie spostrzeżeń, wpisanych do wykazu kwalifikacyjnego w okresie czasu od wydania poprzedniej oceny, biorąc jednocześnie pod uwagę ewentualne fakty, dotyczące stosunków służbowych, osobistych lub rodzinnych nauczyciela, zanotowane w wykazie stanu służby jego, które mogą mieć bezpośredni lub pośredni wpływ na wartość pracy nauczyciela w tym okresie. Komisja kwalifikacyjna może jednak, o ile to uzna za potrzebne, zażądać od władzy, która wydała ocenę, dodatkowych wyjaśnień, pisemnych lub ustnych, jak również zbadać na miejscu wartość pracy nauczyciela przez zwizytowanie go.

Uchwały komisji kwalifikacyjnej zapadają większością głosów. Komisja prowadzi protokół uchwał.

Orzeczenie komisji kwalifikacyjnej ma mieć następujące brzmienie:

"Komisja kwalifikacyjna przy ..............................

..............................................................

(nazwa władzy)

dla nauczycieli .............. szkół .........................

..............................................................

(nazwa kategoryj szkół)

w dniu ............................. 192 ..... r., rozpatrując

sprawę z odwołania p. ........................................

(imię i nazwisko nauczyciela)

.......................................... stałego nauczyciela

..............................................................

(nazwa szkoły)

z dnia ........................... 192 ..... r., oceniła pracę

jego (jej) w okresie od dnia .................................

192 ..... r. do dnia ....................... 192 ..... r. jako

............................................................."

(ocena według skali ustawowej)

Orzeczenie podpisuje przewodniczący i przynajmniej jeden członek komisji.

§  14.
Członków komisji kwalifikacyjnej obowiązują przepisy o tajemnicy urzędowej (art. 31 ust. z dn. 1 lipca 1926 r. Dz. U. R. P. Nr. 92, poz. 530 oraz art. 24 ust. z dn. 17 lutego 1922 r. Dz. U. R. P. Nr. 21, poz. 164).
§  15.
Wykaz kwalifikacyjny nauczyciela ma być prowadzony według wzoru, dołączonego do niniejszego rozporządzenia (załącznik Nr. 2).

Do art. 24.

§  16.
Orzeczenie, o którem mowa w art. 24 ustawy, wydają:

1. Inspektor szkolny - w odniesieniu do nauczycieli szkół bezpośrednio sobie podległych,

2. Kurator okręgu szkolnego - w odniesieniu do nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego,

3. Minister - w odniesieniu do nauczycieli szkół podległych bezpośrednio Ministrowi.

Do art. 36.

§  17.
Tam, gdzie młodzież szkolna w ciągu roku szkolnego w niedziele i święta, wyliczone w osobnych rozporządzeniach Ministra Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego, bierze udział zbiorowo w nabożeństwach, specjalnie dla niej urządzanych, nauczyciele obowiązani są zarówno w czasie zbierania się młodzieży, jak i w czasie nabożeństwa, względnie kazania (egzorty), pełnić opiekę nad młodzieżą i wykonywać nadzór nad jej zachowaniem się. Jeżeli w szkole pełni służbę kilku nauczycieli, dyrektor lub kierownik może zarządzić kolejne dyżury, uwzględniając z jednej strony wyznanie nauczycieli, z drugiej zaś konieczność wyznaczenia na każdy dyżur takiej liczby nauczycieli, któraby czyniła zadość potrzebie roztoczenia istotnej opieki i nadzoru nad młodzieżą.
§  18.
W szkołach powszechnych wiejskich urzędowe konferencje z rodzicami dzieci odbywać się mają w dni powszednie w godzinach popołudniowych lub wieczornych. O wyborze dnia i godziny rozstrzyga kierownik szkoły.

W szkołach innych o wyborze dnia w tygodniu, przeznaczonego na urzędowe konferencje z rodzicami uczniów rozstrzyga rada pedagogiczna szkoły po uprzedniem zaznajomieniu się z opinją rodziców dzieci szkolnych. Czas konferencji ma być wybrany tak, by zajęci pracą zarobkową rodzice brali udział w konferencjach o ile możności bez uszczerbku dla swych zajęć zawodowych.

Jeżeli większość rodziców dzieci oświadczy się za wyznaczeniem niedzieli jako dnia konferencyj a rada pedagogiczna poweźmie decyzję odmienną, sprawa ma być przekazana do rozstrzygnięcia władzy, której szkoła podlega bezpośrednio. Rozstrzygnięciu tejże władzy ma być poddany wypadek różnicy zdań w sprawie wyboru jako dnia konferencyj niedzieli lub dnia powszedniego między dyrektorem a większością rady pedagogicznej szkoły.

Do art. 37.

§  19.
Jeżeli zniżka godzin nauczania lub innych zajęć obowiązkowych w szkole mieści się w ramach organizacyjnych szkoły t j. jeżeli zniżka ta nie pociąga za sobą w konsekwencji zmniejszenia się przewidzianej w planie zajęć szkolnych liczby godzin nauczania względnie innych zajęć obowiązkowych w szkole, a jednocześnie nie powoduje dodatkowego obciążenia Skarbu Państwa bądź w postaci zwiększenia liczby etatów nauczycielskich, bądź w postaci powiększenia ilości godzin nadliczbowych, dodatkowo opłacanych, - zniżkę godzin na umotywowany wniosek kierownika, względnie dyrektora szkoły, zatwierdza:
1)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio inspektorowi szkolnemu - inspektor szkolny,
2)
dla nauczycieli szkół, podległych bezpośrednio kuratorowi okręgu szkolnego - kurator okręgu szkolnego.

Udzielanie nauczycielom szkół, podległych bezpośrednio inspektorowi szkolnemu, zniżek godzin, wychodzących poza ramy organizacyjne szkoły, należy do kuratora okręgu szkolnego pod warunkiem, że ewentualne zwiększenie liczby etatów lub ilości godzin nadliczbowych w szkole nie spowoduje wyjścia poza granice liczby etatów lub kwot, objętych budżetem okręgu szkolnego.

Udzielanie zniżek we wszystkich wypadkach, nie objętych dwoma poprzedniemi ustępami niniejszego paragrafu, należy do Ministra.

Do art. 49.

§  20.
Dyrektor lub kierownik szkoły na czas swego urlopu w okresie feryj szkolnych powierza zastępstwo jednemu z pozostających na miejscu nauczycieli szkoły, o czem zawiadamia władzę, której podlega bezpośrednio.

Gdyby jednak żaden z nauczycieli szkoły nie wziął na siebie dobrowolnie obowiązku zastępowania dyrektora, względnie kierownika, wówczas władza z urzędu wyznaczy do pełnienia tych obowiązków jednego z nauczycieli szkoły, stosując postanowienia art. 50 i 51 ustawy.

Zastępujący będącego na urlopie ferjalnym dyrektora lub kierownika nauczyciel jest obowiązany do opieki nad budynkiem i inwentarzem szkolnym i do załatwiania wszystkich drobnych spraw, wynikających z kierownictwa szkoły oraz tych z pośród spraw ważniejszych, które nie mogą czekać do powrotu dyrektora względnie kierownika.

Celem umożliwienia stronom porozumienia się na miejscu z zarządem szkoły winien zastępca dyrektora lub kierownika wyznaczyć, jako godziny przyjęć, co najmniej po 2 godziny w ciągu 2 dni w tygodniu, co przez umieszczenie stosownego ogłoszenia w dostępem dla stron miejscu budynku szkolnego ma być podane im do wiadomości.

§  21.
Postanowienia § 20 nie mają zastosowania do szkół powszechnych wiejskich 1-5 klasowych. Kierownicy tych szkół, oddalając się z miejsca zamieszkania na czas urlopu ferjalnego, obowiązani są jedynie do powierzenia opieki nad budynkiem i inwentarzem szkolnym pozostającemu na miejscu nauczycielowi a, o ile to jest niemożliwe, organowi samorządu szkolnego, lub, gdy takiego samorządu niema, miejscowemu organowi władzy administracyjnej (wójtowi, sołtysowi), O zamierzonym wyjeździe swym oraz o osobie lub organie, któremu powierzył opiekę nad budynkiem i inwentarzem szkolnym, ma kierownik szkoły zawiadomić inspektora szkolnego,

Do art. 58.

§  22.
Gdy przeniesienie z urzędu spowodowane jest zmianą organizacji szkoły a ma dotyczyć nie mającego stałej posady stałego nauczyciela szkoły, podległej bezpośrednio inspektorowi szkolnemu, władzą właściwą do zarządzenia przeniesienia jest kurator okręgu szkolnego; przeniesienie z urzędu z powodu zmiany organizacji szkoły innych nauczycieli stałych należy do Ministra.

Do art. 90.

§  23.
Członkowie komisyj dyscyplinarnych z wyłączeniem sędziów państwowych przy objęciu urzędowania składają wobec władzy, przy której jest utworzona komisja, przyrzeczenie o brzmieniu następującem:

"Przyjmując powierzony sobie urząd członka komisji dyscyplinarnej dla nauczycieli, przyrzekam w wykonywaniu związanych z tym urzędem obowiązków strzec przepisów prawa, kierować się jedynie względami na dobro sprawy publicznej, w szczególności zaś na dobro i honor szkoły, oraz zachować w tajemnicy wszystko to, co doszło do mojej wiadomości z tytułu pełnienia obowiązków członka komisji dyscyplinarnej".

§  24.
Rozporządzenie niniejsze wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 1927 r.
ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  Nr. 1 1

WYKAZ STANU SŁUŻBY

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

ZAŁĄCZNIK  Nr. 2

WYKAZ KWALIFIKACYJNY

..................................................

Notka Redakcji Systemu Informacji Prawnej LEX

Niniejsza treść dostępna jest wyłącznie w wersji pierwotnej treści w formacie PDF.

..................................................

1 Załącznik nr 1 zmieniony przez obwieszczenie z dnia 16 marca 1927 r. o sprostowaniu błędów (Dz.U.27.28.232). Zmiany nie zostały naniesione na tekst.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024