Statut Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

USTAWA
z dnia 23 maja 1922 r.
w przedmiocie statutu Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Art.  1.

Zatwierdza się dołączony do niniejszej ustawy statut Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Art.  2.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Rolnictwa i Dóbr Państwowych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Art.  3.

Ustawa niniejsza zyskuje moc obowiązującą z dniem ogłoszenia. Jednocześnie traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1919 r. w przedmiocie organizacji Państwowego Instytutu Meteorologicznego (Dz. P. P. P. № 39 poz. 290).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Państwowego Instytutu Meteorologicznego.
Art. 1.

Państwowy Instytut Meteorologiczny jest wyższym zakładem naukowo-badawczym, jednoczącym całokształt państwowej służby meteorologicznej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nie wyłączając służby dla potrzeb wojskowych.

Państwowy Instytut Meteorologiczny podlega Ministrowi Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  2.

Państwowemu Instytutowi Meteorologicznemu przysługuje prawo używania pieczęci państwowej z herbem Rzeczypospolitej Polskiej i napisem "Państwowy Instytut Meteorologiczny.".

Art.  3.

Do zadań Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy:

a)
organizowanie i prowadzenie spostrzeżeń oraz specjalnych badań naukowych z zakresu meteorologji;
b)
organizowanie służby pogody i wszelkiej innej służby meteorologicznej ze szczególnem uwzględnieniem potrzeb rolnictwa, wojskowości, lotnictwa, marynarki, komunikacji lądowej i wodne), oraz wyzyskania sił wodnych;
c)
stały nadzór naukowy i fachowo - techniczny nad stacjami i zakładami meteorologicznemi, prowadzonemi przez urzędy i zakłady państwowe oraz osoby i instytucje, korzystające w tym celu z finansowej pomocy Państwa;
d)
popieranie badań i prac meteorologicznych;
e)
udział w akcji meteorologicznej międzynarodowej;
f)
ogłaszanie wyników badań i spostrzeżeń metereologicznych.
Art.  4.

Państwowy Instytut Meteorologiczny dzieli się na następujące wydziały: ogólny, stacji meteorologicznych, sprawdzań przyrządów, synoptyczny (biuro pogody), aerologiczno-wojskowy i morski.

Tworzenie nowych lub zwijanie istniejących wydziałów może nastąpić na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Art.  5.

Państwowy Instytut Meteorologiczny ma prawo otwierania własnych stacji oraz zakładów specjalnych (obserwatorja, biura pogody i t. p).

Art.  6.

Wyniki spostrzeżeń meteorologicznych, prowadzonych w Państwie Polskiem przez wszelkie państwowe urzędy i zakłady, zarówno cywilne, jak i wojskowe, oraz przez instytucje lub osoby prywatne w punkcie c) art. 3 wymienione, winny być udzielane Państwowemu Instytutowi Meteorologicznemu w sposób, przez ten Instytut wskazany.

Art.  7.

Państwowy Instytut Meteorologiczny oraz jego stacje zakłady w sprawach meteorologii korzystają w zakresie wewnętrznej i zewnętrznej korespondencji radjotelegraficznej, telegraficznej, telefonicznej i pocztowej z wszelkich ulg, przysługujących urzędom państwowym, a w szczególności z prawa pierwszeństwa w przesyłaniu tej korespondencji.

Art.  8.

Państwowy Instytut Meteorologiczny ma prawo posiadania własnych stacji radiotelegraficznych. Otwieranie tych stacji następuje w porozumieniu z Ministerstwem Poczt i Telegrafów.

Nadto przysługuje Instytutowi prawo korzystania z wszystkich stacji radiotelegraficznych w Państwie, nie wyłączając wojskowych.

Art.  9.

Budżet Państwowego Instytutu Meteorologicznego stanowi odrębny dział budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych. W ramach budżetu wydatkują władze Instytutu samodzielnie.

Art.  10.

Na czele Państwowego Instytutu Meteorologicznego stoi dyrektor, który zarządza wszystkiemi sprawami Instytutu i jest odpowiedzialny za jego działalność.

Dyrektora Państwowego instytutu Meteorologicznego mianuje Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  11.

Do obowiązków dyrektora Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy w szczególności: kierownictwo i nadzór nad pracami Instytutu, opracowywanie budżetu Instytutu i rozporządzanie sumami w ramach tego budżetu, mianowanie personelu pomocniczego urzędniczego na stanowiska X, XI i XII stopnia służbowego, oraz niższych funkcjonarjuszów i zwalnianie ze służby tego personelu, zwoływanie rady Instytutu, układanie porządku obrad rady i przewodniczenie jej obradom, reprezentowanie Instytutu na zewnątrz oraz reprezentowanie Państwa Polskiego w międzynarodowej organizacji meteorologicznej.

Art.  12.

Oprócz dyrektora personel Państwowego Instytutu Meteorologicznego stanowią: wicedyrektor oraz potrzebna liczba kierowników wydziału, inspektorów stacji, adjunktów, asystentów starszych i młodszych, obserwatorów i rachmistrzów starszych i młodszych oraz urzędników kancelaryjnych i niższych funkcjonarjuszów.

Art.  13.

Wicedyrektor Państwowego Instytutu Meteorologicznego jest kierownikiem jednego z wydziałów, zastępuje dyrektora w jego nieobecności oraz pełni stale niektóre czynności dyrektora, specjalnie mu powierzone na wniosek dyrektora przez Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  14.

Do służby meteorologicznej w wydziałach i zakładach Instytutu, mających specjalne znaczenie dla wojskowości, Minister Spraw Wojskowych na żądanie Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych winien przydzielać podległych sobie funkcjonarjuszów, którzy, zachowując swój charakter funkcjonarjuszów wojskowych i pobierając uposażenie z budżetu Ministerstwa Spraw Wojskowych, podlegają pod wzglądem fachowym i technicznym wyłącznie władzom Instytutu i winni stosować się do przepisów regulaminów pracy w Instytucie.

Art.  15.

Dyrektor, wicedyrektor oraz kierownicy wydziałów Państwowego Instytutu Meteorologicznego powinni posiadać kwalifikacje, wystarczające do objęcia stanowiska profesora w państwowych szkołach akademickich.

Art.  16.

Jako organ doradczy i opinjodawczy czynna jest rada Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Radę Państwowego Instytutu Meteorologicznego tworzą:

A) dyrektor Instytutu lub wicedyrektor, jako przewodniczący:

B) przedstawiciele zainteresowanych ministerstw, a mianowicie:

a)
3 przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wojskowych,
b)
1 przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych,
c)
1 przedstawiciel Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego,
d)
1 przedstawiciel Ministerstwa Robót Publicznych,
e)
1 przedstawiciel Ministerstwa Kolei Żelaznych,
f)
1 przedstawiciel Ministerstwa Poczt i Telelegrafów;

C) po jednym przedstawicielu Polskiej Akademji Umiejętności Państwowych Uniwersytetów i Politechnik, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Państwowego Instytutu Naukowego Gospodarstwa Wiejskiego w Puławach oraz Państwowego Instytutu Rolniczego w Bydgoszczy.

Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych może powołać do składu rady po jednym przedstawicielu innych instytucji naukowych i zawodowych. Za czynności swe członkowie rady Instytutu nie pobierają żadnego wynagrodzenia.

Art.  17.

Do kompetencji rady Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy;

a)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Państwowego Instytutu Meteorologicznego,
b)
udział w opracowywaniu regulaminów Instytutu,
c)
wypowiadanie opinji w sprawach mianowania dyrektora Instytutu,
d)
wypowiadanie opinji w sprawach mianowania korespondentów Państwowego Instytutu Meteorologicznego (art. 20).
e)
wypowiadanie opinji fachowych w sprawach, przekazanych radzie przez Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych lub dyrektora Instytutu.
Art.  18.

W sprawach, dotyczących opinji ściśle fachowych oraz mianowania dyrektora Instytutu i kierowników wydziałów, rada Instytutu może wyłaniać ze swego grona specjalne komisje. Do komisji tych, poza sprawą mianowania dyrektora Instytutu, mogą być przez radą powoływani z głosem stanowczym, również kierownicy wydziałów Instytutu.

Art.  19.

Posiedzenia rady Państwowego Instytutu Meteorologicznego zwołuje dyrektor, który układa porządek obrad rady.

Art.  20.

Osobom, które przyczyniły się do rozwoju meteorologji w Polsce przez swe badania naukowe lub przez prowadzenie odpowiednich wartościowych spostrzeżeń meteorologicznych, może być przyznany tytuł korespondenta Państwowego Instytutu Meteorologicznego. Tytuł ten nadaje Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych na wniosek dyrektora Instytutu, zaopinjowany przez radę Instytutu.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.1922.44.373

Rodzaj: Ustawa
Tytuł: Statut Państwowego Instytutu Meteorologicznego.
Data aktu: 23/05/1922
Data ogłoszenia: 17/06/1922
Data wejścia w życie: 17/06/1922