Statut Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

USTAWA
z dnia 23 maja 1922 r.
w przedmiocie statutu Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Art.  1.

Zatwierdza się dołączony do niniejszej ustawy statut Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Art.  2.

Wykonanie niniejszej ustawy powierza się Ministrowi Rolnictwa i Dóbr Państwowych w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Art.  3.

Ustawa niniejsza zyskuje moc obowiązującą z dniem ogłoszenia. Jednocześnie traci moc rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 28 kwietnia 1919 r. w przedmiocie organizacji Państwowego Instytutu Meteorologicznego (Dz. P. P. P. № 39 poz. 290).

ZAŁĄCZNIK 

STATUT

Państwowego Instytutu Meteorologicznego.
Art. 1.

Państwowy Instytut Meteorologiczny jest wyższym zakładem naukowo-badawczym, jednoczącym całokształt państwowej służby meteorologicznej na obszarze Rzeczypospolitej Polskiej, nie wyłączając służby dla potrzeb wojskowych.

Państwowy Instytut Meteorologiczny podlega Ministrowi Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  2.

Państwowemu Instytutowi Meteorologicznemu przysługuje prawo używania pieczęci państwowej z herbem Rzeczypospolitej Polskiej i napisem "Państwowy Instytut Meteorologiczny.".

Art.  3.

Do zadań Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy:

a)
organizowanie i prowadzenie spostrzeżeń oraz specjalnych badań naukowych z zakresu meteorologji;
b)
organizowanie służby pogody i wszelkiej innej służby meteorologicznej ze szczególnem uwzględnieniem potrzeb rolnictwa, wojskowości, lotnictwa, marynarki, komunikacji lądowej i wodne), oraz wyzyskania sił wodnych;
c)
stały nadzór naukowy i fachowo - techniczny nad stacjami i zakładami meteorologicznemi, prowadzonemi przez urzędy i zakłady państwowe oraz osoby i instytucje, korzystające w tym celu z finansowej pomocy Państwa;
d)
popieranie badań i prac meteorologicznych;
e)
udział w akcji meteorologicznej międzynarodowej;
f)
ogłaszanie wyników badań i spostrzeżeń metereologicznych.
Art.  4.

Państwowy Instytut Meteorologiczny dzieli się na następujące wydziały: ogólny, stacji meteorologicznych, sprawdzań przyrządów, synoptyczny (biuro pogody), aerologiczno-wojskowy i morski.

Tworzenie nowych lub zwijanie istniejących wydziałów może nastąpić na mocy decyzji Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych, w porozumieniu z zainteresowanymi ministrami.

Art.  5.

Państwowy Instytut Meteorologiczny ma prawo otwierania własnych stacji oraz zakładów specjalnych (obserwatorja, biura pogody i t. p).

Art.  6.

Wyniki spostrzeżeń meteorologicznych, prowadzonych w Państwie Polskiem przez wszelkie państwowe urzędy i zakłady, zarówno cywilne, jak i wojskowe, oraz przez instytucje lub osoby prywatne w punkcie c) art. 3 wymienione, winny być udzielane Państwowemu Instytutowi Meteorologicznemu w sposób, przez ten Instytut wskazany.

Art.  7.

Państwowy Instytut Meteorologiczny oraz jego stacje zakłady w sprawach meteorologii korzystają w zakresie wewnętrznej i zewnętrznej korespondencji radjotelegraficznej, telegraficznej, telefonicznej i pocztowej z wszelkich ulg, przysługujących urzędom państwowym, a w szczególności z prawa pierwszeństwa w przesyłaniu tej korespondencji.

Art.  8.

Państwowy Instytut Meteorologiczny ma prawo posiadania własnych stacji radiotelegraficznych. Otwieranie tych stacji następuje w porozumieniu z Ministerstwem Poczt i Telegrafów.

Nadto przysługuje Instytutowi prawo korzystania z wszystkich stacji radiotelegraficznych w Państwie, nie wyłączając wojskowych.

Art.  9.

Budżet Państwowego Instytutu Meteorologicznego stanowi odrębny dział budżetu Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych. W ramach budżetu wydatkują władze Instytutu samodzielnie.

Art.  10.

Na czele Państwowego Instytutu Meteorologicznego stoi dyrektor, który zarządza wszystkiemi sprawami Instytutu i jest odpowiedzialny za jego działalność.

Dyrektora Państwowego instytutu Meteorologicznego mianuje Prezydent Rzeczypospolitej na wniosek Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  11.

Do obowiązków dyrektora Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy w szczególności: kierownictwo i nadzór nad pracami Instytutu, opracowywanie budżetu Instytutu i rozporządzanie sumami w ramach tego budżetu, mianowanie personelu pomocniczego urzędniczego na stanowiska X, XI i XII stopnia służbowego, oraz niższych funkcjonarjuszów i zwalnianie ze służby tego personelu, zwoływanie rady Instytutu, układanie porządku obrad rady i przewodniczenie jej obradom, reprezentowanie Instytutu na zewnątrz oraz reprezentowanie Państwa Polskiego w międzynarodowej organizacji meteorologicznej.

Art.  12.

Oprócz dyrektora personel Państwowego Instytutu Meteorologicznego stanowią: wicedyrektor oraz potrzebna liczba kierowników wydziału, inspektorów stacji, adjunktów, asystentów starszych i młodszych, obserwatorów i rachmistrzów starszych i młodszych oraz urzędników kancelaryjnych i niższych funkcjonarjuszów.

Art.  13.

Wicedyrektor Państwowego Instytutu Meteorologicznego jest kierownikiem jednego z wydziałów, zastępuje dyrektora w jego nieobecności oraz pełni stale niektóre czynności dyrektora, specjalnie mu powierzone na wniosek dyrektora przez Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych.

Art.  14.

Do służby meteorologicznej w wydziałach i zakładach Instytutu, mających specjalne znaczenie dla wojskowości, Minister Spraw Wojskowych na żądanie Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych winien przydzielać podległych sobie funkcjonarjuszów, którzy, zachowując swój charakter funkcjonarjuszów wojskowych i pobierając uposażenie z budżetu Ministerstwa Spraw Wojskowych, podlegają pod wzglądem fachowym i technicznym wyłącznie władzom Instytutu i winni stosować się do przepisów regulaminów pracy w Instytucie.

Art.  15.

Dyrektor, wicedyrektor oraz kierownicy wydziałów Państwowego Instytutu Meteorologicznego powinni posiadać kwalifikacje, wystarczające do objęcia stanowiska profesora w państwowych szkołach akademickich.

Art.  16.

Jako organ doradczy i opinjodawczy czynna jest rada Państwowego Instytutu Meteorologicznego.

Radę Państwowego Instytutu Meteorologicznego tworzą:

A) dyrektor Instytutu lub wicedyrektor, jako przewodniczący:

B) przedstawiciele zainteresowanych ministerstw, a mianowicie:

a)
3 przedstawicieli Ministerstwa Spraw Wojskowych,
b)
1 przedstawiciel Ministerstwa Rolnictwa i Dóbr Państwowych,
c)
1 przedstawiciel Ministerstwa Wyznań Religijnych i Oświecenia Publicznego,
d)
1 przedstawiciel Ministerstwa Robót Publicznych,
e)
1 przedstawiciel Ministerstwa Kolei Żelaznych,
f)
1 przedstawiciel Ministerstwa Poczt i Telelegrafów;

C) po jednym przedstawicielu Polskiej Akademji Umiejętności Państwowych Uniwersytetów i Politechnik, Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego, Państwowego Instytutu Naukowego Gospodarstwa Wiejskiego w Puławach oraz Państwowego Instytutu Rolniczego w Bydgoszczy.

Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych może powołać do składu rady po jednym przedstawicielu innych instytucji naukowych i zawodowych. Za czynności swe członkowie rady Instytutu nie pobierają żadnego wynagrodzenia.

Art.  17.

Do kompetencji rady Państwowego Instytutu Meteorologicznego należy;

a)
rozpatrywanie sprawozdań z działalności Państwowego Instytutu Meteorologicznego,
b)
udział w opracowywaniu regulaminów Instytutu,
c)
wypowiadanie opinji w sprawach mianowania dyrektora Instytutu,
d)
wypowiadanie opinji w sprawach mianowania korespondentów Państwowego Instytutu Meteorologicznego (art. 20).
e)
wypowiadanie opinji fachowych w sprawach, przekazanych radzie przez Ministra Rolnictwa i Dóbr Państwowych lub dyrektora Instytutu.
Art.  18.

W sprawach, dotyczących opinji ściśle fachowych oraz mianowania dyrektora Instytutu i kierowników wydziałów, rada Instytutu może wyłaniać ze swego grona specjalne komisje. Do komisji tych, poza sprawą mianowania dyrektora Instytutu, mogą być przez radą powoływani z głosem stanowczym, również kierownicy wydziałów Instytutu.

Art.  19.

Posiedzenia rady Państwowego Instytutu Meteorologicznego zwołuje dyrektor, który układa porządek obrad rady.

Art.  20.

Osobom, które przyczyniły się do rozwoju meteorologji w Polsce przez swe badania naukowe lub przez prowadzenie odpowiednich wartościowych spostrzeżeń meteorologicznych, może być przyznany tytuł korespondenta Państwowego Instytutu Meteorologicznego. Tytuł ten nadaje Minister Rolnictwa i Dóbr Państwowych na wniosek dyrektora Instytutu, zaopinjowany przez radę Instytutu.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024