Akty prawne Monitor Polski z dnia 13 marca 1954

Identyfikator Tytuł aktu
M.P.1954.A-24.404 Lista osób wyróżnionych odznaką "Przodownika Pracy".
M.P.1954.A-24.403 Lista osób wyróżnionych odznaką "Racjonalizatora Produkcji".
M.P.1954.A-24.402 Lista osób wyróżnionych odznaką i dyplomem "Zasłużonego Przodownika Pracy".
M.P.1954.A-24.401 Lista osób wyróżnionych odznaką i dyplomem "Zasłużonego Racjonalizatora Produkcji".
M.P.1954.A-24.400 Opodatkowanie członków pomocniczych spółdzielni rzemieślniczych.
M.P.1954.A-24.399 Zm.: okólnik nr 31 z dnia 2 marca 1953 r. w sprawie zadań i organizacji doboru kandydatów na studia w szkołach wyższych.
M.P.1954.A-24.398 Ustalenie wykazu średnich szkół zawodowych (techników) podległych Prezesowi Centralnego Urzędu Geologii, których absolwenci podlegają w 1954 r....
M.P.1954.A-24.397 Tryb postępowania przy sprzedaży przez Centralę Spółdzielni Transportu pojazdów samochodowych grupy II, pochodzących z akcji upłynnienia remanentów...
M.P.1954.A-24.396 Sposób i zasady opracowywania oraz zatwierdzania łowieckiego planu hodowlanego, jak również kontrola wykonywania i opracowywania sprawozdań z...
M.P.1954.A-24.395 Zm.: zarządzenie w sprawie upoważnienia przedsiębiorstwa państwowego "Pracownie Sztuk Plastycznych" do udzielania zamówień osobom nie wymienionym w §...
M.P.1954.A-24.394 Zm.: zarządzenie w sprawie określenia rodzajów, gatunków oraz norm zużycia surowców do wypieku pieczywa (receptury) i norm wydajności wypieku.
M.P.1954.A-24.393 Obowiązkowy wymiar godzin zajęć dydaktyczno-wychowawczych i organizacyjnych asystentów będących studentami studiów II stopnia w szkołach wyższych...
M.P.1954.A-24.392 Sporządzanie bilansu przekazania zakładów lub ich części samodzielnie nie bilansujących oraz rozliczenia z tym związane.
M.P.1954.A-24.391 Zm.: Instrukcja nr 8 w sprawie organizacji wewnętrznej i etatów wydziałów prezydiów rad narodowych.
M.P.1954.A-24.390 (bez tytułu)
M.P.1954.A-24.389 (bez tytułu)
M.P.1954.A-24.388 (bez tytułu)
M.P.1954.A-24.387 (bez tytułu)
M.P.1954.A-24.386 (bez tytułu)

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025