Międzyresortowy Zespół do spraw usuwania skutków i przeciwdziałania zagrożeniom związanym z występowaniem zapadlisk i podtopień na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim

ZARZĄDZENIE Nr 36
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 20 sierpnia 2025 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw usuwania skutków i przeciwdziałania zagrożeniom związanym z występowaniem zapadlisk i podtopień na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2025 r. poz. 780) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
 Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw usuwania skutków i przeciwdziałania zagrożeniom związanym z występowaniem zapadlisk i podtopień na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim, zwany dalej "Zespołem".
2.
 Zespół jest organem pomocniczym Prezesa Rady Ministrów.
§  2.
 Do zadań Zespołu należy:
1)
opracowywanie rekomendacji, analiz i ekspertyz w celu wykorzystania ich przez właściwe organy i podmioty przy podejmowaniu działań naprawczych i zapobiegawczych, mających na celu przeciwdziałanie sytuacjom kryzysowym i zagrożeniom związanym z występowaniem deformacji nieciągłych i podtopień wywołanych bieżącą i historyczną działalnością podziemnych zakładów górniczych na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim;
2)
wypracowywanie propozycji działań, rekomendacji oraz rozwiązań, w tym prawno-organizacyjnych oraz technicznych, mających na celu usuwanie skutków i przeciwdziałanie zagrożeniom związanym z występowaniem deformacji nieciągłych i podtopień wywołanych bieżącą i historyczną działalnością podziemnych zakładów górniczych na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim;
3)
proponowanie założeń i koncepcji Strategicznych Rządowych Programów dla Trzebini i rejonu olkuskiego;
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez Prezesa Rady Ministrów, które dotyczą zagadnień lub realizacji zadań, o których mowa w pkt 1-3.
§  3.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi;
2)
pierwszy wiceprzewodniczący Zespołu - przedstawiciel ministra właściwego do spraw środowiska, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu;
3)
drugi wiceprzewodniczący Zespołu - przedstawiciel ministra właściwego do spraw gospodarki wodnej, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu;
4)
pozostali członkowie Zespołu:
a)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw aktywów państwowych, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu,
b)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw budownictwa, planowania i zagospodarowania przestrzennego oraz mieszkalnictwa, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu,
c)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw finansów publicznych, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu,
d)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu,
e)
przedstawiciel ministra właściwego do spraw wewnętrznych, w randze sekretarza stanu lub podsekretarza stanu,
f)
Dyrektor Głównego Instytutu Górnictwa - Państwowego Instytutu Badawczego,
g)
Dyrektor Państwowego Instytutu Geologicznego - Państwowego Instytutu Badawczego,
h)
Dyrektor Generalny Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe,
i)
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska,
j)
Główny Inspektor Nadzoru Budowlanego,
k)
Prezes Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie,
l)
Prezes Wyższego Urzędu Górniczego,
m)
Prezes Zarządu Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
n)
przedstawiciel komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, właściwej w sprawach transformacji i funduszy zewnętrznych,
o)
przedstawiciel komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, właściwej w sprawach górnictwa;
5)
sekretarz Zespołu - przedstawiciel komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi, właściwej w sprawach górnictwa.
2.
 Członek Zespołu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1-3 i pkt 4 lit. a-e, może być zastępowany w pracach Zespołu przez upoważnionego przedstawiciela w randze dyrektora departamentu lub zastępcy dyrektora departamentu.
3.
 Członek Zespołu, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 4 lit. f-m, może być zastępowany w pracach Zespołu przez upoważnionego przedstawiciela w randze co najmniej osoby kierującej komórką organizacyjną realizującą zadania merytoryczne.
4.
 Przewodniczący Zespołu i wiceprzewodniczący Zespołu mogą zapraszać, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, przedstawicieli organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego oraz ekspertów, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne do wykonywania zadań Zespołu.
§  4.
1.
 Przewodniczący Zespołu w szczególności:
1)
zwołuje posiedzenia Zespołu, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu;
2)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
3)
kieruje pracami Zespołu i reprezentuje go na zewnątrz.
2.
 W razie nieobecności przewodniczącego Zespołu jego obowiązki wykonują wiceprzewodniczący Zespołu zgodnie z kolejnością określoną w § 3 ust. 1 pkt 2 i 3.
3.
 Przewodniczący Zespołu może powierzyć członkom Zespołu, za ich zgodą, wykonanie określonych prac służących realizacji zadań Zespołu, w tym może zlecać wykonanie lub wnosić o zlecenie wykonania ekspertyz, opinii, analiz oraz raportów na potrzeby prac Zespołu.
4.
 W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, tworzyć grupy robocze złożone z członków Zespołu, z osób zaproszonych do udziału w pracach Zespołu, o których mowa w § 3 ust. 4 oraz z pracowników urzędów obsługujących członków Zespołu lub reprezentowanych przez nich podmiotów, wyznaczonych przez członków Zespołu.
§  5.
1.
 Zespół obraduje na posiedzeniach. Dopuszcza się organizację posiedzeń Zespołu przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej.
2.
 Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał na posiedzeniach lub w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy).
3.
 Uchwały podejmowane na posiedzeniach Zespołu zapadają zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Zespołu lub ich upoważnionych przedstawicieli. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu. Sekretarzowi Zespołu nie przysługuje prawo głosu.
4.
 W przypadku podejmowania uchwały w trybie obiegowym uchwałę uważa się za przyjętą, jeżeli nie zgłoszono uwag w terminie wskazanym przez przewodniczącego Zespołu. Członkowie Zespołu zgłaszają uwagi do uchwały do wiadomości sekretarza Zespołu oraz członków Zespołu. W przypadku zgłoszenia uwag do uchwały Zespół rozpatruje uchwałę na posiedzeniu.
§  6.
1.
 Protokół z posiedzenia Zespołu sporządza sekretarz Zespołu. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu i sekretarz Zespołu.
2.
 Członkowie Zespołu mają wgląd w protokoły z posiedzeń.
§  7.
 Organy administracji rządowej oraz podległe im jednostki organizacyjne lub przez nie nadzorowane są obowiązane do współdziałania i udzielania pomocy Zespołowi, w szczególności przez udostępnianie mu informacji i dokumentów niezbędnych do realizacji jego zadań.
§  8.
1.
 Obsługę organizacyjno-prawną, techniczną i kancelaryjno-biurową prac Zespołu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.
2.
 Wydatki związane z obsługą, o której mowa w ust. 1, są pokrywane z budżetu państwa z części, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki surowcami energetycznymi.
§  9.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  10.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.780

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw usuwania skutków i przeciwdziałania zagrożeniom związanym z występowaniem zapadlisk i podtopień na terenie gminy Trzebinia i w rejonie olkuskim
Data aktu: 20/08/2025
Data ogłoszenia: 21/08/2025
Data wejścia w życie: 22/08/2025