Międzyresortowy Zespół do spraw Rozwoju Przemysłu Obronnego

ZARZĄDZENIE Nr 23
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 4 czerwca 2025 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Rozwoju Przemysłu Obronnego

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2024 r. poz. 1050 i 1473) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
 Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw Rozwoju Przemysłu Obronnego, zwany dalej "Zespołem".
2.
 Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2.
 Do zadań Zespołu należy:
1)
dokonanie analizy sektora przemysłu obronnego, w tym obecnych uwarunkowań oraz wyzwań rozwojowych;
2)
przygotowanie wniosków i rekomendacji oraz przeprowadzanie analiz, w zakresie opracowania projektu dokumentu rządowego "Strategia Rozwoju Przemysłu Obronnego", zwanego dalej "Strategią";
3)
opracowanie propozycji kierunków zmian legislacyjnych istotnych z punktu widzenia realizacji założeń zawartych w projekcie Strategii;
4)
przegląd i analiza działań organów administracji rządowej oraz innych instytucji państwowych, a także środowisk gospodarczych służących wsparciu rozwoju sektora obronnego.
§  3.
1.
 W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący Zespołu - minister właściwy do spraw gospodarki;
2)
wiceprzewodniczący Zespołu - sekretarz stanu albo podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki, wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu;
3)
po jednym przedstawicielu, w randze sekretarza stanu albo podsekretarza stanu, wyznaczonym przez:
a)
ministra właściwego do spraw aktywów państwowych,
b)
ministra właściwego do spraw finansów publicznych,
c)
Ministra Obrony Narodowej,
d)
ministra właściwego do spraw wewnętrznych,
e)
ministra właściwego do spraw rozwoju regionalnego;
4)
dyrektor albo zastępca dyrektora komórki organizacyjnej właściwej do spraw rozwoju przemysłu obronnego w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw gospodarki, wyznaczony przez przewodniczącego Zespołu.
2.
 Przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, na prawach członka, po jednym przedstawicielu, w randze co najmniej dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej, wyznaczonym przez:
1)
ministra właściwego do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej;
2)
ministra właściwego do spraw informatyzacji;
3)
ministra właściwego do spraw środowiska;
4)
ministra właściwego do spraw szkolnictwa wyższego i nauki;
5)
ministra właściwego do spraw zagranicznych;
6)
Szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
7)
Szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego;
8)
Szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego;
9)
Dyrektora Rządowego Centrum Bezpieczeństwa.
3.
 Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli w randze co najmniej dyrektora albo zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej.
4.
 Przewodniczący Zespołu wyznacza sekretarza Zespołu spośród pracowników komórki organizacyjnej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw gospodarki, właściwej do spraw rozwoju przemysłu obronnego.
§  4.
 Pracami Zespołu kieruje przewodniczący Zespołu, a w przypadku jego nieobecności wiceprzewodniczący Zespołu.
§  5.
 Przewodniczący Zespołu:
1)
zwołuje posiedzenia Zespołu z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu;
2)
przewodniczy posiedzeniom Zespołu;
3)
ustala terminy posiedzeń i harmonogram prac Zespołu, z uwzględnieniem wniosków zgłaszanych przez członków Zespołu;
4)
może zlecać wykonanie opracowań, analiz, raportów lub ekspertyz;
5)
może powierzać poszczególnym członkom Zespołu wykonanie określonych prac, niezbędnych do realizacji zadań Zespołu;
6)
reprezentuje Zespół na zewnątrz.
§  6.
1.
 Zespół podejmuje rozstrzygnięcia w formie uchwał na posiedzeniach. Posiedzenia Zespołu odbywają się w formie stacjonarnej lub za pomocą środków komunikacji elektronicznej.
2.
 Uchwały są podejmowane zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Zespołu. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego Zespołu.
3.
 Projekty uchwał mogą być też rozpatrzone w drodze korespondencyjnego uzgodnienia stanowisk (tryb obiegowy) z zastosowaniem środków komunikacji elektronicznej. Przewodniczący Zespołu podejmuje decyzję o zastosowaniu trybu obiegowego.
4.
 Projekty uchwał rozpatrywane w trybie obiegowym są dostarczane pocztą elektroniczną, przez sekretarza Zespołu, członkom Zespołu, w terminie umożliwiającym zapoznanie się z nimi, nie krótszym jednak niż 3 dni. Sekretarz wyznacza termin na zajęcie stanowiska. W przypadku braku uwag w wyznaczonym terminie dokument zostaje uznany za przyjęty.
5.
 W przypadku zgłoszenia uwag, które nie zostaną uwzględnione lub wyjaśnione, przyjęcie uchwały wymaga rozpatrzenia na posiedzeniu.
6.
 Przewodniczący Zespołu informuje członków Zespołu o uchwałach przyjętych w trybie obiegowym.
§  7.
 Protokół z posiedzenia Zespołu sporządza sekretarz Zespołu. Protokół podpisuje osoba przewodnicząca posiedzeniu Zespołu oraz sekretarz Zespołu.
§  8.
1.
 W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący Zespołu może zapraszać do udziału w pracach Zespołu, z głosem doradczym, inne osoby, w szczególności przedstawicieli Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej i Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, jak również innych instytucji państwowych, środowisk naukowych i eksperckich, których wiedza i doświadczenie mogą być przydatne w realizacji zadań Zespołu.
2.
 Przewodniczący Zespołu może tworzyć grupy robocze złożone z członków Zespołu oraz osób zaproszonych do udziału w pracach Zespołu do realizacji zadań wskazanych przez przewodniczącego Zespołu, w szczególności w celu przedstawienia rekomendacji zmian legislacyjnych.
3.
 Członkowie Zespołu mogą wyznaczać pracowników urzędów lub podmiotów ich obsługujących do udziału w grupach roboczych.
§  9.
 Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane współdziałają z Zespołem oraz udzielają Zespołowi, w ramach swoich kompetencji, pomocy przy wykonywaniu zadań Zespołu, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  10.
1.
 Obsługę techniczno-organizacyjną oraz biurową prac Zespołu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw gospodarki.
2.
 Wydatki na obsługę, o której mowa w ust. 1 oraz koszty wynikające ze zlecania wykonania opracowań, analiz, raportów lub ekspertyz, o których mowa w § 5 pkt 4, są pokrywane z budżetu państwa z części 20, której dysponentem jest minister właściwy do spraw gospodarki.
§  11.
 Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  12.
 Przewodniczący Zespołu przedstawia Radzie Ministrów coroczne sprawozdanie z działalności Zespołu w terminie do dnia 15 marca każdego roku kalendarzowego za rok poprzedni.
§  13.
 Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.550

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw Rozwoju Przemysłu Obronnego
Data aktu: 04/06/2025
Data ogłoszenia: 06/06/2025
Data wejścia w życie: 07/06/2025