Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA SPORTU I TURYSTYKI 1
z dnia 26 listopada 2024 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "PLANOWANIE I PROWADZENIE PROCESU TRENINGOWEGO W SZERMIERCE" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji (zwanej dalej "PRK"), 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze sport

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Osoba posiadająca kwalifikację jest przygotowana do samodzielnego planowania, organizowania i realizowania procesu treningowego w szermierce. Diagnozuje poziom techniczno-taktycznych umiejętności zawodników oraz analizuje informacje o zawodnikach. Przygotowuje program realizacji celów szkoleniowych w oparciu o cele główne i pośrednie, umiejętności zawodnika oraz wyniki testów i badań. Analizuje realizację planu treningowego i na bieżąco wprowadza zmiany w zakresie obciążeń, środków treningowych i form treningu, mające zapewnić jak najlepsze rezultaty procesu treningowego. Posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu teorii sportu oraz teorii i praktyki treningu szermierza.
Zestaw 1. Teoria szermierki
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Opisuje strukturę organizacyjną dyscypliny - charakteryzuje system współzawodnictwa i aktualne przepisy walk w szermierce,

- omawia strukturę szermierki w Polsce,

- omawia bieżące regulacje prawne obowiązujące w sporcie (np. uczestnictwo w treningach i zawodach, używanie dopingu).

Charakteryzuje dyscyplinę - omawia funkcje i czynności zawodowe trenera szermierki,

- omawia koncepcje taktyczne i techniczno-taktyczne walk w poszczególnych broniach w szermierce z naciskiem na swoją wybraną broń,

- wymienia pożądane cechy sprawnościowe i psychiczne osób uprawiających szermierkę,

- przedstawia czynniki warunkujące sukces sportowy w szermierce,

- omawia źródła informacji i dane niezbędne do opracowania indywidualnego stylu walki zawodnika,

- wskazuje najnowsze tendencje szkoleniowe w szermierce, a w szczególności w wybranej broni,

- wymienia dostępne zasoby wiedzy naukowej z zakresu teorii i praktyki treningu sportowego,

- posługuje się terminologią i nazewnictwem szermierczym,

- charakteryzuje zasady organizacji zawodów szermierczych.

Charakteryzuje pojęcia z zakresu teorii treningu sportowego i treningu w szermierce - omawia aspekty treningu sportowego, np.: pracę, zmęczenie, odpoczynek, zjawisko superkompensacji,

- omawia etapy szkolenia sportowego w szermierce,

- omawia zasady prowadzenia procesu treningu sportowego w szermierce,

- omawia strukturę czasową treningu i czynniki ją warunkujące,

- omawia specyfikę treningu sportowego w poszczególnych broniach w szermierce oraz różnice w treningu kobiet i mężczyzn,

- charakteryzuje obciążenia treningowe i startowe,

- charakteryzuje strukturę obciążeń treningowych np. w jednostce treningowej, mikrocyklu, mezocyklu, bezpośrednim przygotowaniu startowym, makrocyklu treningowym.

Omawia zasady bezpieczeństwa w szermierce - omawia zakres odpowiedzialności prawnej trenera szermierki,

- opisuje najczęściej występujące urazy i zagrożenia specyficzne dla szermierki i sposoby przeciwdziałania im,

- omawia zasady prawidłowej regulacji masy ciała,

- omawia zasady racjonalnego żywienia w sporcie,

- wymienia przeciwwskazania do uprawiania szermierki,

- przedstawia wymagania regulaminowe dotyczące sprzętu i ubioru szermierza.

Zestaw 2. Opracowanie koncepcji treningowej w szermierce
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Formułuje cele szkoleniowe - wyznacza cele krótko- i długoterminowe programu szkoleniowego dla zawodników,

- określa cele i zadania na poszczególnych etapach szkolenia,

- indywidualizuje cele zadaniowe i szkoleniowe m.in. w oparciu o wyniki sportowe, wyniki badań diagnostyczno-kontrolnych, testy sprawności.

Opracowuje roczne plany szkolenia - dobiera i uzasadnia metody, formy i środki treningowe w zależności od wieku, etapu szkolenia, płci i zaawansowania sportowego,

- określa optymalne proporcje wielkości obciążeń treningowych i startowych,

- planuje kontrolę procesu treningu sportowego,

- przygotowuje konspekt jednostki treningowej w szermierce,

- przygotowuje zadania treningowe indywidualne i grupowe,

- przygotowuje konspekty lekcji indywidualnych,

- opracowuje graficzny plan szkolenia.

Prowadzi ewaluację własnych koncepcji treningowych - identyfikuje przesłanki dokonania modyfikacji koncepcji treningowej np. ze względu na: kontuzje, wyniki sportowe, warunki finansowe,

- modyfikuje cele, program lub plan szkolenia grupy, jak również indywidualnie dla poszczególnych zawodników,

- uzasadnia zmiany wprowadzone do programu lub planu szkolenia.

Zestaw 3. Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestnictwa w procesie treningu i w zawodach sportowych - omawia formalne kryteria dopuszczenia zawodnika do procesu treningowego lub zawodów sportowych,

- charakteryzuje metody oceny poziomu opanowania umiejętności technicznych i techniczno-taktycznych oraz specjalnych umiejętności szermierza na różnych etapach szkolenia,

- omawia metody oceny stanu wytrenowania zawodnika na podstawie kontroli trenerskiej, laboratoryjnej i lekarskiej.

Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych - ustala kryteria doboru zawodników do poszczególnych grup szkoleniowych, - kwalifikuje zawodników do grup szkoleniowych i uzasadnia swój wybór.
Prowadzi zajęcia treningowe i monitoruje pracę grupy - prowadzi zajęcia zgodnie z zasadami metodyki treningu sportowego,

- komunikuje cele zajęć treningowych językiem dostosowanym do poziomu sportowego i wieku grupy,

- naucza i doskonali umiejętności techniczne i techniczno-taktyczne zawodników na lekcjach indywidualnych i ćwiczeniach w parach,

- kontroluje bezpieczeństwo ćwiczących na zajęciach treningowych,

- modyfikuje zadania treningowe grupowe oraz indywidualne,

- kształtuje zdolności motoryczne zawodników, uwzględniając płeć i poziom zaawansowania sportowego,

- motywuje uczestników zajęć do aktywnego udziału w zajęciach,

- podsumowuje i omawia stopień realizacji celów zajęć treningowych.

Ocenia realizację przebiegu procesu treningowego - uzasadnia potrzebę analizy wyników zawodów sportowych,

- interpretuje wyniki testów i sprawdzianów,

- formułuje wnioski do dalszej pracy treningowej,

- uzasadnia konieczność wprowadzania korekty planów treningowych,

- podsumowuje i ocenia pracę instruktorów,

- udziela informacji zwrotnych instruktorom.

Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej - charakteryzuje czynniki społeczne mające wpływ na proces treningowy,

- omawia formy współpracy ze środowiskiem społecznym grupy treningowej, - prowadzi pokazowe walki szermiercze.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji
1.1. Metody
W czasie walidacji stosowane są następujące metody:
- test teoretyczny,
- obserwacja w warunkach symulowanych,
- rozmowa z komisją walidacyjną, zwaną dalej "komisją" (wywiad swobodny),
- analiza dowodów i deklaracji.
Wszystkie lub wybrane efekty uczenia się mogą być potwierdzone metodą analizy dowodów i deklaracji.
Przed przystąpieniem do weryfikacji wymagane jest przedstawienie następujących dowodów odnoszących się do szermierki:
1. Roczny program szkolenia, który zawiera:
- charakterystykę grupy szkoleniowej i charakterystyki indywidualne zawodników,
- wyznaczenie celu głównego i celów pośrednich oraz terminów i miejsc ich realizacji,
- wyznaczenie ram czasowych okresu startowego w oparciu o kalendarz zawodów - termin rozpoczęcia i zakończenia,
- wyznaczenie ram czasowych okresu przygotowawczego,
- wyznaczenie ram czasowych okresu przejściowego,
- określenie wskaźników stanu wytrenowania i terminów ich uzyskania,
- terminy, liczbę i rodzaj działań kontrolnych,
- globalne wielkości obciążeń treningowych, np. dni, treningi, godziny, liczbę stoczonych walk, liczbę i czas trwania lekcji indywidualnych, powtórzenia,
- zabezpieczenie organizacyjne i materialne szkolenia,
- graficzny plan organizacji szkolenia (tzw. łączkę).
2. Dziennik praktyk zawierający:
- zapoznanie kursanta ze strukturą organizacyjną i działalnością placówki, w których odbywa praktykę (1 godzina),
- zapoznanie się z pracą trenera (2 godziny),
- hospitowanie różnych form pracy w danej placówce (5 godzin),
- asystowanie w czynnościach zawodowych trenera (4 godziny),
- prowadzenie zajęć treningowych (13 godzin),
- obserwację zawodów szermierczych (4 godziny),
- sporządzenie dokumentacji z przebiegu praktyki (1 godzina).
Łącznie 30 godzin.
3. Dowody na przeprowadzanie pokazowych walk szermierczych.
4. Plan mikrocyklu, który zawiera:
- cele szkoleniowe,
- obciążenia dostosowane do celów planu mezocyklu i planu rocznego,
- określenie struktury czasowej procesu treningu w ramach mikrocyklu,
- opis metod i środków treningowych stosowanych w mikrocyklu.
5. Plan przykładowej jednostki treningowej, który określa:
- formy, środki i metody stosowane na zajęciach,
- obciążenie różnymi ćwiczeniami,
- strukturę czasową.
6. Konspekty (przynajmniej 3) przykładowych lekcji indywidualnych w szermierce z określonymi:
- celem głównym lekcji,
- metodami prowadzenia ćwiczeń w lekcji,
- kierunkiem lekcji.
1.2. Zasoby kadrowe
Komisja składa się z co najmniej trzech członków, w tym przewodniczącego komisji.
Pierwszy z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej i jest trenerem klasy mistrzowskiej w szermierce z tytułem
nadanym przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów (Dz. U. poz. 829) lub tytuł trenera II klasy nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez Polski Związek Szermierczy (zwany dalej "PZS") po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub posiada kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki z minimum 6 poziomem PRK.
Drugi z członków komisji posiada kwalifikację pełną z minimum 7 poziomem PRK w obszarze kultury fizycznej oraz udokumentowane minimum 2-letnie doświadczenie w prowadzeniu kadry narodowej w szermierce.
Trzeci z członków komisji posiada kwalifikację pełną z 8 poziomem PRK w dziedzinie nauk o kulturze fizycznej oraz minimum 2-letnią praktykę jako nauczyciel akademicki
w naukach o kulturze fizycznej oraz tytuł zawodowy trenera II klasy w szermierce nadany przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów lub kwalifikację cząstkową w obszarze szermierki, lub tytuł zawodowy trenera II klasy nadany przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.
Dodatkowo co najmniej jeden z członków komisji posiada doświadczenie w działaniach związanych z wdrażaniem Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji (zwanego dalej
"ZSK"). Przewodniczący jest wybierany spośród członków komisji.
1.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne
Za pomocą testu teoretycznego potwierdzany jest zestaw 1 efektów uczenia się "Teoria szermierki" oraz następujące efekty uczenia się z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja
procesu treningowego w szermierce": "Charakteryzuje sposób oceny dyspozycji zawodników do uczestniczenia w procesie treningowym i zawodach sportowych", "Ocenia realizację przebiegu procesu treningowego", "Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej".
Za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie wszystkich efektów uczenia się z zestawu 2 efektów uczenia się "Opracowanie koncepcji treningowej w szermierce" oraz kryterium weryfikacji "prowadzi pokazowe walki szermiercze" z efektu uczenia się "Współdziała ze środowiskiem społecznym grupy treningowej" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce".
Za pomocą metody obserwacji w warunkach symulowanych połączonej z rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektu uczenia się "Prowadzi zajęcia treningowe
i monitoruje pracę grupy" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu treningowego w szermierce".
Rozmową z komisją potwierdzane jest posiadanie efektu uczenia się "Przyporządkowuje zawodników do grup szkoleniowych" z zestawu 3 "Organizowanie i realizacja procesu
treningowego w szermierce".
Instytucja certyfikująca musi zapewnić:
- salę sportową wyposażoną w sprzęt (np. tarcze treningowe, pachołki, drabinki koordynacyjne, piłeczki tenisowe itp.) i planszę szermierczą, niezbędne do przeprowadzenia
części praktycznej,
- warunki umożliwiające przeprowadzenie części teoretycznej walidacji, w tym rozmowę z komisją,
- grupę szermierzy (minimum 4 osoby) uzbrojoną w sprzęt szermierczy do przeprowadzenia walidacji. Uczestnicy walidacji mogą wejść w skład tej grupy.
2. Etapy identyfikowania i dokumentowania
Posiadanie tytułu zawodowego trenera II klasy zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS może być dowodem posiadania części lub wszystkich efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji. Instytucja certyfikująca musi zapewnić wsparcie doradcy walidacyjnego osobie przystępującej do walidacji.
2.1. Metody
Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania może być prowadzone następującymi metodami:
- analiza dowodów i deklaracji,
- wywiad swobodny.
2.2. Zasoby kadrowe
Wsparcie w zakresie identyfikowania i dokumentowania prowadzi doradca walidacyjny. Doradca musi zostać przeszkolony przez instytucję certyfikującą w zakresie:
- celów walidacji,
- metod i narzędzi pomocnych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu,
- efektów uczenia się opisanych w kwalifikacji,
- założeń i zasad funkcjonowania ZSK, np. dotyczących rozdzielności procesu szkolenia od walidacji itp.
Doradca walidacyjny powinien również posiadać udokumentowane co najmniej 10-letnie doświadczenie zawodowe związane z prowadzeniem procesu treningowego w szermierce.
2.3. Warunki przeprowadzania identyfikowania i dokumentowania
Podczas przeprowadzenia wsparcia osób przystępujących do walidacji powinny być zapewnione warunki gwarantujące dyskrecję.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest posiadanie kwalifikacji cząstkowej "Prowadzenie procesu treningowego w szermierce" (PRK 4) lub posiadanie tytułu zawodowego instruktora szermierki nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub posiadanie tytułu zawodowego instruktora szermierki nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów oraz minimum 2 lat doświadczenia w pracy szkoleniowej w szermierce zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS, lub tytułu zawodowego trenera II klasy nadanego przed wejściem w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów, lub tytułu zawodowego trenera II klasy w szermierce zgodnie z wymogami ustalonymi przez PZS, czyli nadanego przez uczelnie lub instytucje upoważnione przez PZS po wejściu w życie ustawy z dnia 13 czerwca 2013 r. o zmianie ustaw regulujących wykonywanie niektórych zawodów.

Dodatkowe warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji:

- wiek minimum 21 lat,

- potwierdzenie odbycia minimum 30-godzinnej praktyki specjalistycznej w zakresie szkolenia w szermierce odbytej pod kierownictwem trenera minimum I klasy lub mistrzowskiej wyznaczonego przez komisję kwalifikacyjną lub z listy zaproponowanej przez PZS,

- zaświadczenie o odbyciu minimum 8-godzinnego kursu pierwszej pomocy,

- oświadczenie o niekaralności związanej z wykonywaniem działalności zawodowej w obszarze objętym kwalifikacją,

- oświadczenie o braku przeciwwskazań zdrowotnych do aktywnego udziału w zajęciach sportowych.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej

Certyfikat ważny jest bezterminowo.

8. Dodatkowe warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Brak dodatkowych warunków, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji.

9. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji, z uwzględnieniem terminu, o którym mowa w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Sportu i Turystyki kieruje działem administracji rządowej - kultura fizyczna, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Sportu i Turystyki (Dz. U. poz. 2722).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.42

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Planowanie i prowadzenie procesu treningowego w szermierce" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 26/11/2024
Data ogłoszenia: 10/01/2025
Data wejścia w życie: 10/01/2025