Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 16 kwietnia 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

Minister Edukacji: B. Nowacka

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "ANIMOWANIE GRUPY ZABAWOWEJ" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej
Animowanie grupy zabawowej

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej

4 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Animowanie grupy zabawowej" jest przygotowana do prowadzenia grupy zabawowej, tj. cyklicznych spotkań z grupą dzieci w wieku od urodzenia do 3 roku życia i ich opiekunów. Planuje cykl spotkań z grupą zabawową oraz przygotowuje ich scenariusze. Podczas organizacji zabaw z dziećmi posługuje się wiedzą z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki małego dziecka, uwzględniając potrzeby i możliwości każdego dziecka. Angażuje opiekunów dzieci do współtworzenia spotkań. Ocenia przebieg spotkania i planuje rozwój grupy zabawowej z uwzględnieniem lokalnego kontekstu społecznego (potrzeb i zasobów lokalnej społeczności).

Zestaw 1. Charakteryzowanie zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki dziecka w wieku od urodzenia do 3 roku życia
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia zagadnienia dotyczące rozwoju dziecka - omawia kształtowanie się przywiązania i autonomii w okresie wczesnego dzieciństwa,

- omawia rozwój emocjonalny małego dziecka,

- omawia rozwój ruchowy małego dziecka,

- omawia poszerzanie pola zainteresowania otoczeniem,

- omawia rozwój komunikacji dziecka ze światem.

Omawia zagadnienia dotyczące opieki nad dzieckiem i jego wychowania - omawia cele opieki i wychowania oraz uczenia się we wczesnym dzieciństwie,

- omawia problemy wychowawcze we wczesnym dzieciństwie,

- omawia rolę i zadania rodziców jako opiekunów i wychowawców,

- omawia znaczenie pierwszych kontaktów z dalszym otoczeniem, w tym z innymi dziećmi.

Omawia zagadnienia dotyczące uczenia się dziecka - omawia cele uczenia się we wczesnym dzieciństwie,

- rozpoznaje zachowania dorosłych sprzyjające uczeniu się dziecka,

- omawia sytuacje edukacyjne, które można stworzyć w środowisku naturalnym dziecka.

Zestaw 2. Charakteryzowanie zasad organizowania grupy zabawowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Charakteryzuje specyfikę grupy zabawowej - opisuje cele społeczne i edukacyjne grup zabawowych,

- omawia różnice i podobieństwa między grupą zabawową a formami opieki nad dziećmi w wieku od urodzenia do 3 roku życia określonymi w przepisach dotyczących zasad organizowania i funkcjonowania opieki nad dziećmi w wieku do lat 3.

Omawia zagadnienia dotyczące nawiązywania relacji z opiekunami w sprawie utworzenia grupy zabawowej - wskazuje miejsca i sposoby dotarcia do opiekunów z informacją o grupie zabawowej,

- omawia korzyści dla opiekunów i dzieci z udziału w grupie zabawowej,

- opisuje i uzasadnia sposoby reagowania na trudne sytuacje związane z prowadzeniem grupy zabawowej.

Omawia zagadnienia dotyczące nawiązywania relacji ze środowiskiem lokalnym w sprawie utworzenia grupy zabawowej - wskazuje podmioty i instytucje, z którymi warto nawiązać współpracę,

- omawia korzyści dla środowiska lokalnego z powstania grupy zabawowej,

- przedstawia plan organizacji i kosztów prowadzenia grupy zabawowej.

Zestaw 3. Przygotowywanie spotkań grupy zabawowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Projektuje cykl 10 spotkań grup zabawowych - tworzy opis cyklu 10 spotkań w formie pisemnej, uwzględniający zmienne i stałe elementy animacji grupy zabawowej,

- tworzy założenia dotyczące udziału opiekunów w spotkaniach.

Przygotowuje scenariusz spotkania - tworzy scenariusz spotkania w formie pisemnej, z uwzględnieniem udziału opiekunów,

- uwzględnia w scenariuszu zmienne i stałe elementy animacji grupy zabawowej.

Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych - dobiera materiały, sprzęty, pomoce do realizacji spotkań,

- organizuje bezpieczną przestrzeń sprzyjającą wybieraniu aktywności przez dzieci.

Zestaw 4. Realizacja spotkań grupy zabawowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Prowadzi spotkania, uwzględniając potrzeby i możliwości dzieci - wykorzystuje i wdraża stałe elementy spotkań (np. powitanie, przekąska owocowo-warzywna, pożegnanie dzieci i ich opiekunów),

- zapewnia dzieciom warunki do eksperymentowania i doświadczania,

- zapewnia dzieciom możliwości rozmawiania i komunikowania się,

- stwarza dzieciom okazje do bycia i bawienia się z innymi dziećmi,

- zapewnia dzieciom zdobywanie wiedzy,

- poświęca dzieciom uwagę w odpowiedzi na ich sygnały,

- zapewnia dzieciom bezpieczne warunki realizacji spotkań.

Angażuje opiekunów we współprowadzenie spotkań - aranżuje sytuacje umożliwiające opiekunom zabawę z dziećmi,

- rozmawia z opiekunami o ich spostrzeżeniach dotyczących działań ich dzieci,

- dzieli się z opiekunami obserwacjami dotyczącymi ich dzieci.

Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych - dobiera materiały, sprzęty, pomoce do realizacji spotkań,

- organizuje bezpieczną przestrzeń sprzyjającą wybieraniu aktywności przez dzieci.

Zestaw 5. Ocenianie przebiegu spotkania i planowanie rozwoju grupy zabawowej
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Omawia z opiekunami przebieg spotkania - podsumowuje przeprowadzone spotkanie,

- zbiera od opiekunów informacje zwrotne na temat programu i przebiegu odbytych spotkań oraz ich propozycje dotyczące planowanych spotkań i informacje o oczekiwaniach wobec tych spotkań.

Planuje zmiany na podstawie podsumowania spotkania - spisuje raport ze spotkania zawierający analizę własnej pracy i uwagi opiekunów,

- wskazuje doświadczenia własne i zachowania opiekunów, które może wykorzystać w przyszłości do zmian w scenariuszu,

- wskazuje obszary, w których chce podnosić swoje kompetencje.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Metody walidacji

Metody stosowane podczas walidacji:

- test teoretyczny,

- obserwacja w warunkach rzeczywistych połączona z rozmową z komisją walidacyjną,

- analiza dowodów i deklaracji połączona z rozmową z komisją walidacyjną.

2. Zasoby kadrowe

Walidację przeprowadza komisja walidacyjna składająca się z 3 członków. Członkiem komisji walidacyjnej może być osoba, która:

- posiada tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia lub pedagogika,

- ma wiedzę i doświadczenie w zakresie stosowania metod, które będą wykorzystywane podczas walidacji,

- ma udokumentowane doświadczenie w animowaniu grup zabawowych (minimum 20 spotkań).

Każdy członek komisji spełnia co najmniej jedno z powyższych kryteriów, a komisja walidacyjna łącznie (razem z przewodniczącym) spełnia wszystkie powyższe kryteria. Ponadto przewodniczący komisji walidacyjnej posiada udokumentowane doświadczenie w prowadzeniu szkoleń dla osób pracujących z dziećmi w wieku od urodzenia do 3 roku życia (minimum 50 godzin).

Osoba odpowiedzialna za opracowanie testów teoretycznych spełnia następujące kryteria:

- posiada tytuł zawodowy magistra na kierunku psychologia lub pedagogika,

- ma wiedzę i doświadczenie w zakresie opracowywania testów teoretycznych,

- jest autorem testów, które są wykorzystywane w praktyce pedagogicznej.

3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Walidacja składa się z dwóch części:

1) części pierwszej - teoretycznej;

2) części drugiej - praktycznej.

Warunkiem przejścia do części drugiej - praktycznej jest pozytywny wynik części pierwszej - teoretycznej.

W części pierwszej - teoretycznej jest wykorzystywany test teoretyczny. W części pierwszej - teoretycznej sprawdzeniu podlegają kryteria weryfikacji z zestawu 1 "Charakteryzowanie zagadnień z zakresu psychologii rozwojowej i pedagogiki dziecka w wieku od urodzenia do 3 roku życia" i zestawu 2 "Charakteryzowanie zasad organizowania grupy zabawowej".

W części drugiej - praktycznej jest wykorzystywana metoda analizy dowodów i deklaracji. Możliwe jest wykorzystanie metody obserwacji. W części drugiej - praktycznej sprawdzeniu podlegają:

1) z zestawu 3 "Przygotowywanie spotkań grupy zabawowej":

- efekt uczenia się "Projektuje cykl 10 spotkań grup zabawowych". Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest opis cyklu przynajmniej 10 spotkań zawierający: stałe i zmienne elementy grupy zabawowej, cele cyklu, tematy spotkań, zasady udziału opiekunów w spotkaniach,

- efekt uczenia się "Przygotowuje scenariusz spotkania". Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest scenariusz jednego spotkania zawierający co najmniej: temat wiodący i czas trwania spotkania, stałe elementy (przywitanie, zabawa w strefach aktywności, przekąska, pożegnanie), elementy zmienne (1-2 aktywności zaproponowane przez osobę prowadzącą grupę zabawową), materiały niezbędne do realizacji spotkania,

- efekt uczenia się "Przygotowuje spotkania dla grup zabawowych";

2) wszystkie efekty uczenia się z zestawu 4 "Realizacja spotkań grupy zabawowej";

3) z zestawu 5 "Ocenianie przebiegu spotkania i planowanie rozwoju grupy zabawowej":

- efekt uczenia się "Omawia z opiekunami przebieg spotkania". Efekt ten jest weryfikowany za pomocą metody obserwacji w warunkach rzeczywistych lub analizy dowodów i deklaracji - nagrania (filmu 15-30 minutowego) spotkania grupy zabawowej zawierającego potwierdzenie wymaganych kryteriów weryfikacji. W obserwowanym lub nagranym spotkaniu grupy zabawowej powinno uczestniczyć co najmniej 3 dzieci i 3 opiekunów,

- efekt uczenia się "Planuje zmiany na podstawie podsumowania spotkania". Efekt ten jest weryfikowany za pomocą metody analizy dowodów i deklaracji. Dowodem potwierdzającym ten efekt uczenia się jest raport z przeprowadzonego spotkania zawierający co najmniej opis i ocenę spotkania, uwagi opiekunów i plan ewentualnych zmian.

W części drugiej - praktycznej każda z metod walidacji jest połączona z rozmową z komisją walidacyjną.

4. Etapy identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca zapewnia wsparcie doradcy walidacyjnego, który spełnia poniższe kryteria:

- posiada tytuł zawodowy magistra lub równorzędny,

- ma co najmniej 5-letnie doświadczenie w prowadzeniu działań edukacyjno-promocyjnych w zakresie animacji grup zabawowych,

- ma wiedzę z obszaru Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji i metod stosowanych podczas walidacji.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Warunkiem przystąpienia do walidacji jest:

1) posiadanie wykształcenia średniego lub średniego branżowego;

2) ukończenie kursu pierwszej pomocy w okresie 5 lat przed przystąpieniem do walidacji.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej oraz warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jego ważności jest przedłożenie dokumentacji (zawierającej np. listy obecności, zdjęcia, nagrania, prace dzieci, programy zajęć) potwierdzającej przeprowadzenie minimum 10 spotkań grupy zabawowej w wymiarze minimum 20 godzin w ostatnich 2 latach (liczonych do dnia przedłożenia dokumentacji do zweryfikowania). Przedłożona dokumentacja jest weryfikowana przez komisję walidacyjną.

8. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Zmiany w prawie

Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.374

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Animowanie grupy zabawowej" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 16/04/2025
Data ogłoszenia: 30/04/2025
Data wejścia w życie: 30/04/2025