Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

OBWIESZCZENIE
MINISTRA EDUKACJI 1
z dnia 25 września 2025 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji wolnorynkowej "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2024 r. poz. 1606) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji wolnorynkowej "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI WOLNORYNKOWEJ "WSPIERANIE UCZENIA SIĘ DZIECI I MŁODZIEŻY

Z WYKORZYSTANIEM PODEJŚCIA STEAM" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1. Nazwa kwalifikacji wolnorynkowej

Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM

2. Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji wolnorynkowej oraz odniesienie do poziomu Sektorowej Ramy Kwalifikacji

5 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji oraz 5 poziom Sektorowej Ramy Kwalifikacji w sektorze usługi rozwojowe

3. Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji wolnorynkowej

Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" jest przygotowana do samodzielnego planowania, opracowywania oraz prowadzenia zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM. Nazwa metody STEAM to skrót od słów: Science (nauki ścisłe), Technology (technologia), Engineering (inżynieria), Arts (sztuka) oraz Mathematics (matematyka). Osoba ta podejmuje również działania w zakresie ewaluacji przeprowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM oraz rozwijania pomysłów na zajęcia edukacyjne z wykorzystaniem podejścia STEAM. W swojej pracy wykorzystuje różnorodne zasoby, dzięki którym można zrealizować cele podejścia STEAM. Realizując zadania, posługuje się specjalistyczną wiedzą z zakresu sposobów prowadzenia zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM. Jest przygotowana do pracy w zmiennych i nie w pełni przewidywalnych warunkach. W swojej pracy stosuje techniki mentoringu i facylitacji. Posiada umiejętności kierowania procesami grupowymi, planuje i koordynuje pracę uczestników zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM, tak aby zapewnić samodzielność realizowania przez nich aktywności dydaktycznych w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM. Osoba posiadająca kwalifikację wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" przestrzega zasad etyki zawodowej w zakresie prowadzenia zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM, krytycznie analizuje prowadzone przez siebie zajęcia, a także stale aktualizuje i doskonali swoją wiedzę oraz umiejętności z tego zakresu.

Zestaw 1. Znajomość podejścia STEAM i jego zastosowań
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji efektów uczenia się
Charakteryzuje podejście

STEAM

- wskazuje co najmniej trzy korzyści płynące ze stosowania podejścia STEAM,

- opisuje elementy składające się na podejście STEAM,

- opisuje różnicę między podejściem STEM a podejściem STEAM,

- opisuje co najmniej trzy kompetencje przekrojowe rozwijane w ramach podejścia STEAM (takie jak: współpraca, krytyczne myślenie, poszukiwanie informacji, weryfikowanie informacji, stawianie hipotez, kreatywność, testowanie, sporządzanie notatek lub dokumentacji, podejmowanie refleksji i prezentowanie jej rezultatów, prototypowanie rozwiązań),

- wymienia co najmniej trzy metody realizacji projektów edukacyjnych w ramach podejścia STEAM (takie jak: design thinking, backward design, human centered design, ADDIE, metoda naukowa),

- opisuje co najmniej dwa sposoby wykorzystania metody realizacji projektów edukacyjnych w ramach podejścia STEAM, - opisuje znaczenie eksperymentowania oraz rolę popełniania błędów w podejściu STEAM.

Wskazuje zastosowania podejścia STEAM - opisuje co najmniej dwa przykłady zastosowań podejścia STEAM w zakresie przedmiotu nauczanego w ramach edukacji formalnej, wskazanego podczas walidacji,

- opisuje co najmniej dwa przykłady międzyprzedmiotowych zastosowań podejścia STEAM w zakresie przedmiotów nauczanych w ramach edukacji formalnej, wskazanych podczas walidacji,

- opisuje przykład zastosowania podejścia STEAM do podanego celu zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

Zestaw 2. Planowanie i przygotowanie procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podejścia STEAM
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji efektów uczenia się
Opracowuje koncepcję zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM - formułuje, zgodnie z podejściem STEAM, temat zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM łączący kilka podanych dziedzin podejścia STEAM i uwzględniający podane kategorie wyposażenia, które można wykorzystać do prowadzenia tych zajęć,

- opisuje dwie aktywności edukacyjne wykorzystujące wyposażenie z podanych kategorii, dostosowując je do podanego tematu zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- wskazuje kategorie wyposażenia, które można wykorzystać do prowadzenia zajęć edukacyjnych z wykorzystaniem podejścia STEAM na podany temat,

- opisuje przewidywane rezultaty aktywności edukacyjnych zaproponowanych uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

Planuje rozkład zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM - określa liczbę i długość zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM w ramach procesu dydaktycznego, stosownie do podanych celów tych zajęć oraz wyposażenia, które można wykorzystać do prowadzenia tych zajęć,

- wyznacza dla konkretnej grupy uczestników zajęć edukacyjnych na podany temat prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM zakres czasowy tych zajęć,

- wskazuje alternatywny rozkład i przebieg zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM w przypadku zmiany zaplanowanych warunków organizacji tych zajęć.

Tworzy, według podanego formularza, konspekt zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM - zapisuje w konspekcie temat przykładowych zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- opisuje kolejne etapy zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM i ich jednostki składowe, uwzględniając podejście

STEAM,

- określa zrozumiałe i mierzalne minimalne kryteria sukcesu zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM (jednostkowe i grupowe) dostosowane do danej grupy wiekowej uczestników zajęć, uwzględniając kontekst interdyscyplinarności i opcjonalnie przedsiębiorczości lub innowacyjności,

- formułuje polecenia dotyczące poszczególnych aktywności edukacyjnych w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- opisuje w konspekcie sposób wykorzystania wyposażenia na poszczególnych etapach zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- określa orientacyjny czas dla poszczególnych etapów zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

Zestaw 3. Prowadzenie procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podejścia STEAM
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji efektów uczenia się
Przygotowuje uczestników do zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM - prezentuje wyposażenie do zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- wyjaśnia uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM sposób posługiwania się wyposażeniem,

- zadaje pytania weryfikujące, czy uczestnicy zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM potrafią posłużyć się danym wyposażeniem oraz czy po stronie uczestników tych zajęć nie występują przeszkody dotyczące korzystania z danego wyposażenia, - przedstawia zasady bezpieczeństwa związane z wykorzystaniem danego wyposażenia.

Inicjuje pracę uczestników podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM - przedstawia uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM temat i cele zajęć,

- dzieli uczestników zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM na zespoły, uwzględniając cele zajęć i dostępne wyposażenie, oraz uzasadnia dokonany podział,

- wskazuje co najmniej dwa elementy cyklu Kolba realizowane podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM oraz objaśnia je uczestnikom zajęć,

- zbiera informacje o osobistych celach uczestników zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM w wybrany przez siebie sposób (taki jak: rozmowa, ankieta),

- proponuje aktywności edukacyjne odpowiadające osobistym celom uczestnika zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia

STEAM,

- przedstawia co najmniej dwie zalety prowadzenia dokumentacji eksperymentu realizowanego podczas zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- proponuje co najmniej dwie metody dokumentowania przebiegu i rezultatów aktywności edukacyjnych oraz objaśnia je uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

Wspiera uczestników zajęć podczas aktywności edukacyjnych w ramach zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM, stosując zasady mentoringu i facylitacji - przeprowadza w grupie zajęciowej dowolną aktywność edukacyjną polegającą na dzieleniu się wiedzą między uczestnikami zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- przeprowadza w grupie zajęciowej dowolną aktywność edukacyjną wykorzystującą kreatywną metodę generowania pomysłów, taką jak: swobodne pisanie, losowe połączenia słów lub zestawienia przedmiotów,

- formułuje pytania otwarte mające na celu wspieranie i motywowanie uczestników zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- parafrazuje komunikaty dotyczące aktywności edukacyjnych odebrane od uczestników zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- informuje o postępach uczestników zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM w aktywnościach edukacyjnych,

- przekazuje uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM pochwały za aktywny udział w aktywnościach edukacyjnych.

Podsumowuje z uczestnikami zajęcia edukacyjne prowadzone z wykorzystaniem podejścia STEAM - omawia z uczestnikami zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM przebieg i wyniki zrealizowanych aktywności edukacyjnych, w tym eksperymentu realizowanego podczas tych zajęć,

- formułuje skierowaną do uczestnika zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM konstruktywną informację zwrotną, odwołując się do minimalnych kryteriów sukcesu zajęć,

- przekazuje uczestnikom zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM informację zwrotną dotyczącą rezultatów aktywności edukacyjnych, odwołując się do celów tych zajęć.

Zestaw 4. Ewaluacja i rozwój rozwiązań w podejściu STEAM
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji efektów uczenia się
Ewaluuje przeprowadzone przez siebie zajęcia edukacyjne prowadzone z wykorzystaniem podejścia STEAM - wskazuje mocne strony przeprowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- wymienia obszary podlegające rozwojowi w zakresie przeprowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- formułuje krótką informację, w której dzieli się wnioskami praktycznymi z przeprowadzonych przez siebie zajęć edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

Rozwija rozwiązania w zakresie stosowania podejścia STEAM w przyszłości - wskazuje nowe pomysły na zastosowanie w podejściu STEAM zasobów wykorzystanych na przeprowadzonych przez siebie zajęciach edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM,

- proponuje nową aktywność dydaktyczną możliwą do zastosowania w ramach tematu podjętego na przeprowadzonych zajęciach edukacyjnych prowadzonych z wykorzystaniem podejścia STEAM.

4. Ramowe wymagania dotyczące metod przeprowadzania walidacji, osób przeprowadzających walidację oraz warunków organizacyjnych i materialnych niezbędnych do prawidłowego i bezpiecznego przeprowadzania walidacji

1. Etap weryfikacji

1.1. Metody przeprowadzania walidacji

Do weryfikacji efektów uczenia się określonych w zestawie 1 "Znajomość podejścia STEAM i jego zastosowań" można stosować następujące metody: - test teoretyczny (pisemny lub ustny) lub - wywiad ustrukturyzowany.

Do weryfikacji efektów uczenia się określonych w zestawie 2 "Planowanie i przygotowanie procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podejścia STEAM" stosuje się następujące metody:

- obserwację w warunkach symulowanych (zadanie praktyczne, studium przypadku) lub - test teoretyczny pisemny (studium przypadku), lub - analizę dowodów i deklaracji.

Do weryfikacji efektów uczenia się określonych w zestawie 3 "Prowadzenie procesu dydaktycznego z wykorzystaniem podejścia STEAM" stosuje się następujące metody:

- obserwację w warunkach symulowanych (zadanie praktyczne) lub rzeczywistych lub

- analizę dowodów i deklaracji (przeprowadzoną na podstawie dowodu w postaci nagrania lub nagrań z zajęć przeprowadzonych przez osobę przystępującą do walidacji). Do weryfikacji efektów uczenia się określonych w zestawie 4 "Ewaluacja i rozwój rozwiązań w podejściu STEAM" stosuje się następujące metody: - obserwację w warunkach symulowanych (zadanie praktyczne, studium przypadku) lub

- test teoretyczny pisemny (studium przypadku), lub - wywiad ustrukturyzowany lub swobodny, lub - analizę dowodów i deklaracji.

W celu przeprowadzenia analizy dowodów i deklaracji na etapie weryfikacji efektów uczenia się instytucja certyfikująca określa i podaje do wiadomości osobom przystępującym do walidacji:

- rodzaje dopuszczalnych dowodów i deklaracji oraz formę, w jakiej powinny być przedstawione,

- dodatkowe kryteria, jakie powinny spełniać dowody i deklaracje (jeżeli będzie taka potrzeba),

- reguły oceniania (na jakiej podstawie zostanie wydana decyzja).

Podstawową formą walidacji jest forma stacjonarna. W szczególnych sytuacjach (np. w sytuacji epidemicznej ograniczającej możliwość kontaktów bezpośrednich osób przystępujących do walidacji z komisją walidacyjną) jest możliwe zastosowanie innych form walidacji (np. formy zdalnej) przy zachowaniu wszelkich zasad zapewniania jakości oraz obowiązku sprawdzenia wszystkich efektów uczenia się wraz z kryteriami ich weryfikacji.

Instytucja certyfikująca zapewnia możliwość przeprowadzenia weryfikacji efektów uczenia się u osób z niepełnosprawnościami.

1.2. Zasoby kadrowe

Weryfikację efektów uczenia się przeprowadza komisja walidacyjna składająca się z co najmniej 3 osób. Przewodniczący komisji walidacyjnej spełnia łącznie następujące warunki:

1) posiada wykształcenie wyższe;

2) posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w stosowaniu podejścia STEAM lub w zakresie jednej z dziedzin podejścia STEAM oraz: a) ukończył kurs w zakresie stosowania podejścia STEAM lub

b) posiada kwalifikację wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM", lub

c) posiada nadaną za granicą kwalifikację dotyczącą stosowania podejścia STEAM porównywalną z kwalifikacją wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM";

3) posiada doświadczenie w prowadzeniu procesów walidacji.

Każdy z pozostałych członków komisji walidacyjnej posiada co najmniej 2-letnie doświadczenie w stosowaniu podejścia STEAM lub w zakresie jednej z dziedzin podejścia STEAM oraz:

1) ukończył kurs podejścia STEAM lub

2) posiada kwalifikację wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM", lub

3) posiada nadaną za granicą kwalifikację dotyczącą stosowania podejścia STEAM porównywalną z kwalifikacją wolnorynkową "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM".

Co najmniej jeden członek komisji walidacyjnej oprócz wymogów, o których mowa powyżej, dodatkowo spełnia następujące warunki:

1) reprezentuje środowisko szkolne;

2) reprezentuje jedną z dziedzin podejścia STEAM;

3) posiada doświadczenie w zakresie prowadzenia zajęć zgodnie z podejściem STEAM;

4) posiada doświadczenie w stosowaniu technik facylitacji lub mentoringu lub doświadczenie w zakresie rozwijania kompetencji związanych z facylitacją i mentoringiem. Warunki, o których mowa w pkt 1-4 powyżej, muszą być spełnione łącznie w ramach całego składu komisji walidacyjnej. Dopuszcza się, aby jeden członek komisji walidacyjnej spełniał więcej niż jeden z powyższych warunków.

1.3. Warunki organizacyjne i materialne

Instytucja prowadząca walidację jest obowiązana do zapewnienia:

- sal, wyposażenia i materiałów do prowadzenia walidacji zgodnie z metodami przeprowadzenia walidacji,

- możliwości przeprowadzenia przykładowych zajęć (wymagane są: obecność co najmniej 6 uczestników, sala, wyposażenie),

- dostępności dla osób z niepełnosprawnościami - co najmniej: wind, drzwi, ciągów komunikacyjnych dostosowanych do osób z niepełnosprawnościami, możliwości walidacji przez Internet, materiałów dostępnych dla osób z niepełnosprawnościami (zapewnienie odpowiedniego kontrastu tekstu, tłumacza języka migowego, materiałów dostosowanych do potrzeb osób niedowidzących i niewidomych),

- dostępu do Internetu dla komisji walidacyjnej i uczestników,

- dostępu do platformy umożliwiającej przeprowadzenie walidacji w sposób zdalny (w szczególnych wypadkach wskazanych w części 1.1).

2. Identyfikacja i dokumentowanie

Wskazane jest, aby instytucja certyfikująca zapewniała wsparcie dla osób przystępujących do walidacji prowadzone przez doradcę walidacyjnego w zakresie identyfikowania oraz dokumentowania posiadanych efektów uczenia się. Korzystanie z tego wsparcia nie jest obowiązkowe.

Zadaniem doradcy walidacyjnego jest wsparcie osoby przystępującej do procesu walidacji. Doradca walidacyjny pomaga w zidentyfikowaniu wymaganego doświadczenia i posiadanych efektów uczenia się oraz w ich rzetelnym udokumentowaniu na potrzeby walidacji. Doradca walidacyjny udziela informacji dotyczących przebiegu walidacji, wymagań związanych z przystąpieniem do weryfikacji efektów uczenia się oraz kryteriów i sposobów oceny.

2.1. Metody

Etap identyfikowania i dokumentowania może być realizowany w oparciu o dowolne metody służące zidentyfikowaniu posiadanych efektów uczenia się.

2.2. Zasoby kadrowe

W przypadku zapewnienia wsparcia przez doradcę walidacyjnego funkcję takiego doradcy pełni osoba, która posiada:

- doświadczenie w weryfikowaniu efektów uczenia się lub ocenie kompetencji,

- umiejętność stosowania metod i narzędzi wykorzystywanych przy identyfikowaniu i dokumentowaniu kompetencji,

- wiedzę dotyczącą kwalifikacji wolnorynkowej "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM".

2.3. Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne etapu identyfikowania i dokumentowania

Instytucja certyfikująca może zapewnić osobom przystępującym do walidacji wsparcie na etapie identyfikowania i dokumentowania. Etap ten może być również realizowany przez te osoby samodzielnie. Instytucja certyfikująca, która zdecyduje się na wsparcie osób w procesie identyfikowania i dokumentowania, zapewnia warunki umożliwiające tym osobom indywidualną rozmowę z doradcą walidacyjnym.

3. Wymagania ogólne wynikające z zasad dotyczących walidacji w ramach Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Instytucja walidująca:

- stosuje rozwiązania zapewniające rozdzielenie procesów kształcenia i szkolenia od walidacji,

- zapewnia bezstronność osób przeprowadzających walidację,

- zapewnia wszelkie warunki do przeprowadzenia walidacji,

- opracowuje i zapewnia bezstronną i niezależną procedurę odwoławczą, w ramach której osoby uczestniczące w procesie walidacji i certyfikacji mają możliwość odwołania się od decyzji dotyczących spełnienia wymogów formalnych, walidacji, a także decyzji kończącej walidację,

- w przypadku negatywnego wyniku walidacji jest obowiązana do przedstawienia uzasadnienia decyzji,

- umożliwia walidację modułową, m.in. przez stwierdzanie w raporcie każdego z potwierdzonych efektów uczenia się lub ich zestawów, - informuje o zasadach i procedurze uznawania osiągnięć i je stosuje.

5. Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji

Do walidacji może przystąpić osoba, która:

1) ma ukończone 18 lat;

2) posiada kwalifikację pełną na poziomie 5 Polskiej Ramy Kwalifikacji.

6. Inne, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunki uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej

Brak innych, poza pozytywnym wynikiem walidacji, warunków uzyskania kwalifikacji wolnorynkowej.

7. Okres ważności certyfikatu kwalifikacji wolnorynkowej i warunki przedłużenia jego ważności

Certyfikat jest ważny 5 lat. Warunkiem przedłużenia jego ważności jest wykazanie się, w okresie jego ważności, doświadczeniem w postaci zrealizowania co najmniej 10 godzin zajęć przeprowadzonych zgodnie z podejściem STEAM.

8. Dodatkowe wymagania dotyczące zakresu i częstotliwości ewaluacji wewnętrznej, o której mowa w art. 64 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji, zakresu i częstotliwości sporządzania raportów z zewnętrznego zapewniania jakości, o których mowa w art. 68 ust. 1 tej ustawy, oraz zakresu i częstotliwości składania sprawozdań z działalności, o których mowa w art. 76 ust. 1-3 tej ustawy

Nie określa się.

9. Warunki, które muszą spełniać podmioty ubiegające się o uprawnienie do certyfikowania na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji

Nie określa się.

10. Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji wolnorynkowej

Nie rzadziej niż raz na 10 lat.
1 Minister Edukacji kieruje działem administracji rządowej - oświata i wychowanie, na podstawie § 1 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 grudnia 2023 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Edukacji (Dz. U. poz. 2717).

Zmiany w prawie

Orzeczenie sądu po latach nie usunie skutków decyzji PIP

Resort pracy opublikował trzecią już wersję projektu zmian w ustawie o PIP. Chce, żeby nawet wtedy, gdy decyzja inspektora pracy, stwierdzająca istnienie stosunku pracy, zostanie uchylona przez Głównego Inspektora Pracy albo decyzja GIP - uchylona przez sąd, to stwierdzony w niej stosunek pracy będzie trwał - od dnia doręczenia pracodawcy decyzji okręgowego inspektora pracy do dnia jej uchylenia przez GIP albo do dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu albo do rozwiązania stosunku pracy, jeśli rozwiązanie to nastąpiło przed wydaniem prawomocnego orzeczenia. Utrzymano największe kontrowersje i pogłębiono wątpliwości - wskazują prawnicy.

Grażyna J. Leśniak 15.11.2025
Właśnie mija pierwsza rocznica niewdrożenia dyrektywy o minimalnym wynagrodzeniu

W sobotę, 15 listopada 2025 roku, minie rok, kiedy Polska powinna wdrożyć unijną dyrektywę w sprawie adekwatnych wynagrodzeń minimalnych w Unii Europejskiej. Tymczasem nie dość, że prace nad projektem ustawy o minimalnym wynagrodzeniu w łonie rządu się nie zakończyły, to nie wiadomo nawet, jaki będzie ostateczny kształt projektu.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2025
Jest trzecia wersja projektu zmian w ustawie o PIP, której nikt nie widział

Odpowiedzialność odszkodowawcza za błędne decyzje inspektorów pracy, możliwość uchylenia rygoru natychmiastowej wykonalności decyzji przez Głównego Inspektora Pracy lub sąd oraz wprowadzenie możliwości przekształcenia umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę maksymalnie do trzech lat wstecz - to trzy zmiany, które do trzeciej wersji projektu zmian w ustawie o PIP wprowadziło MRPiPS. Partnerzy społeczni, którzy dziś byli na spotkaniu w ministerstwie, nowej wersji projektu nie otrzymali. Nie ma go też na stronach Rządowego Centrum Legislacji.

Grażyna J. Leśniak 13.11.2025
Od 2026 roku istotne zmiany w rozporządzeniu KPKiR

Nowy rok to najczęściej nowe przepisy w różnych dziedzinach – i tak również jest tym razem. Zmiany nie ominą również podatników prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze, korzystających z uproszczonej księgowości w postaci podatkowej księgi przychodów i rozchodów – a właściwie osób, które tę księgowość prowadzą. Zmiany te będą przede wszystkim techniczne, w zakresie prowadzenia KPiR, dlatego powinny na nie zwrócić szczególną uwagę właśnie osoby odpowiedzialne za te księgi.

Urszula Sałacińska-Matwiejczyk 13.11.2025
Sejm za poprawkami Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy

Sejm przyjął legislacyjne poprawki Senatu do ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Przygotowane w resorcie pracy regulacje umożliwiają w ramach układów zbiorowych m.in. wynegocjowanie nowych uprawnień w miejscu pracy, takich jak czas pracy, podwyżki czy wymiar urlopu. Teraz regulacja trafi do podpisu prezydenta.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Burzliwe wysłuchanie w sprawie nowych uprawnień inspektorów pracy

Druga wersja projektu nowelizacji ustawy o PIP jest gorsza od pierwszej, projekt w obecnym kształcie jest nie do zaakceptowania czy rozwiązania nieuwzględniające woli stron, które finalnie będą prowadziły do bankructw firm - to tylko niektóre głosy, jakie padły ze strony organizacji pracodawców w czasie wysłuchania w Sejmie. Eksperci wyliczyli, że koszt przekwalifikowania jednej tylko umowy cywilnoprawnej w umowę o pracę będzie wynosił od 120 do nawet 450 tys. zł. I to bez ZUS i podatków.

Grażyna J. Leśniak 05.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2025.1060

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji wolnorynkowej "Wspieranie uczenia się dzieci i młodzieży z wykorzystaniem podejścia STEAM" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji
Data aktu: 25/09/2025
Data ogłoszenia: 15/10/2025
Data wejścia w życie: 15/10/2025