Tryb działania i wykonywania funkcji przez Zarząd Narodowego Banku Polskiego przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych.

ZARZĄDZENIE Nr 26/2022
PREZESA NARODOWEGO BANKU POLSKIEGO
z dnia 7 grudnia 2022 r.
w sprawie trybu działania i wykonywania funkcji przez Zarząd Narodowego Banku Polskiego przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych

Na podstawie art. 11 ust. 2a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o Narodowym Banku Polskim (Dz. U. z 2022 r. poz. 2025) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Zarządzenie określa tryb działania i wykonywania funkcji przez Zarząd Narodowego Banku Polskiego, zwany dalej "Zarządem", przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych.
2. 
Do posiedzeń Zarządu w trybie, o którym mowa w ust. 1, w zakresie nieuregulowanym w zarządzeniu stosuje się przepisy regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego stanowiącego załącznik do uchwały nr 2/2023 Zarządu Narodowego Banku Polskiego z dnia 18 stycznia 2023 r. w sprawie regulaminu Zarządu Narodowego Banku Polskiego (M.P. poz. 166), zwanego dalej "regulaminem Zarządu".
3. 
Posiedzenia Zarządu wykonywane w trybie, o którym mowa w ust. 1, nie mogą obejmować przetwarzania informacji niejawnych w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 742 oraz z 2022 r. poz. 655 i 1933).
§  2. 
1. 
Posiedzenie Zarządu może odbyć się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, które zapewniają:
1)
wzajemną identyfikację osób biorących udział w posiedzeniu;
2)
wielostronną komunikację w czasie rzeczywistym;
3)
ochronę przed dostępem osób nieuprawnionych do udziału w posiedzeniu oraz do informacji będących przedmiotem posiedzenia.
2. 
Zawiadomienia, materiały, opracowania i informacje w sprawach przewidzianych do rozpatrzenia na posiedzeniu Zarządu, o którym mowa w ust. 1, mogą być doręczane z zachowaniem poufności przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość.
§  3. 
1. 
Przewodniczący Zarządu postanawia o odbyciu posiedzenia Zarządu w sposób określony w § 2 ust. 1, informując o tym w zawiadomieniu o posiedzeniu.
2. 
W przypadku gdy obiektywne okoliczności zewnętrzne, uzasadniające odbycie posiedzenia Zarządu w sposób określony w § 2 ust. 1, zaistnieją po zwołaniu posiedzenia Zarządu, Przewodniczący Zarządu niezwłocznie informuje członków Zarządu oraz inne osoby zaproszone na posiedzenie o sposobie odbycia tego posiedzenia.
§  4. 
1. 
Posiedzenie Zarządu, które odbywa się w sposób określony w § 2 ust. 1, otwiera i prowadzi Przewodniczący Zarządu, po stwierdzeniu, że jest zapewniona techniczna możliwość bezpośredniego komunikowania się pomiędzy członkami Zarządu biorącymi udział w posiedzeniu oraz niezakłócona możliwość potwierdzenia ich obecności (udziału w posiedzeniu).
2. 
Oddawanie głosów przez członków Zarządu w trakcie posiedzenia Zarządu, o którym mowa w ust. 1, następuje w sposób wskazany przez Przewodniczącego Zarządu.
3. 
W przypadku gdy w trakcie posiedzenia Zarządu nastąpi utrata możliwości bezpośredniego komunikowania się z osobą biorącą udział w posiedzeniu, decyzję o kontynuowaniu posiedzenia albo ogłoszeniu przerwy w obradach podejmuje Przewodniczący Zarządu. W przypadku utraty możliwości bezpośredniego komunikowania się z Przewodniczącym Zarządu, osoba zastępująca Przewodniczącego Zarządu, zgodnie z regulaminem Zarządu, a w przypadku jej nieobecności najstarszy wiekiem członek Zarządu obecny na posiedzeniu, niezwłocznie zamyka posiedzenie.
§  5. 
1. 
Za zgodą Przewodniczącego Zarządu, w posiedzeniu Zarządu, które ma się odbyć bez wykorzystania środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, członek Zarządu albo inna osoba mogą wziąć w nim udział przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość. Przepisy § 1 ust. 2 i 3, § 2 i § 4 stosuje się odpowiednio.
2. 
Członek Zarządu albo inna osoba, którzy zamierzają wziąć udział w posiedzeniu Zarządu przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość, zgłaszają taką propozycję, z odpowiednim wyprzedzeniem, dyrektorowi Departamentu Generalnego, który niezwłocznie informuje zainteresowanego o zgodzie Przewodniczącego Zarządu lub jej braku na taki sposób uczestniczenia w posiedzeniu.
§  6. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2023.321 t.j.

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Tryb działania i wykonywania funkcji przez Zarząd Narodowego Banku Polskiego przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumienia się na odległość w szczególnie uzasadnionych przypadkach wynikających z obiektywnych okoliczności zewnętrznych.
Data aktu: 07/12/2022
Data ogłoszenia: 31/03/2023
Data wejścia w życie: 19/12/2022