Międzyresortowy Zespół do spraw Pakietu Legislacyjnego "Gotowi na 55%".

ZARZĄDZENIE Nr 66
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 5 kwietnia 2022 r.
w sprawie Międzyresortowego Zespołu do spraw Pakietu Legislacyjnego "Gotowi na 55%"

Na podstawie art. 12 ust. 1 pkt 3 i ust. 2 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2021 r. poz. 178, 1192, 1535 i 2105 oraz z 2022 r. poz. 655) zarządza się, co następuje:
§  1. 
1. 
Tworzy się Międzyresortowy Zespół do spraw Pakietu Legislacyjnego "Gotowi na 55%", zwany dalej "Zespołem".
2. 
Zespół jest organem pomocniczym Rady Ministrów.
§  2. 
Do zadań Zespołu należy:
1)
wypracowanie opinii na temat rozwiązań zapewniających ochronę interesów Rzeczypospolitej Polskiej w ramach prac nad poszczególnymi propozycjami tworzącymi pakiet legislacyjny "Gotowi na 55%" oraz na poziomie całego pakietu w oparciu o przyjęte stanowiska Rządu do poszczególnych elementów pakietu;
2)
ocena strategii negocjacyjnych, w tym wymiana poglądów na temat priorytetów negocjacyjnych w ramach poszczególnych propozycji, jak i na poziomie całego pakietu legislacyjnego "Gotowi na 55%";
3)
rekomendowanie działań dodatkowych związanych z ochroną interesów Rzeczypospolitej Polskiej w ramach prac nad poszczególnymi propozycjami tworzącymi pakiet legislacyjny "Gotowi na 55%", w zgodzie z przyjętymi stanowiskami Rządu do poszczególnych elementów pakietu;
4)
monitorowanie prac nad poszczególnymi propozycjami tworzącymi pakiet legislacyjny "Gotowi na 55%" pod kątem spójności tych propozycji z dokumentami strategicznymi określającymi kierunki rozwoju gospodarczego i społecznego Rzeczypospolitej Polskiej oraz wskazującymi kierunki transformacji w stronę gospodarki niskoemisyjnej, takimi jak Polityka Energetyczna Polski do 2040 r.
§  3. 
1. 
W skład Zespołu wchodzą:
1)
przewodniczący - minister właściwy do spraw klimatu;
2)
zastępca przewodniczącego - sekretarz stanu lub podsekretarz stanu w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu;
3)
pozostali członkowie:
a)
minister właściwy do spraw aktywów państwowych,
b)
minister właściwy do spraw członkostwa Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej,
c)
minister właściwy do spraw energii,
d)
minister właściwy do spraw finansów publicznych,
e)
minister właściwy do spraw gospodarki,
f)
minister właściwy do spraw gospodarki morskiej,
g)
minister właściwy do spraw gospodarki wodnej,
h)
minister właściwy do spraw rolnictwa,
i)
minister właściwy do spraw rozwoju regionalnego,
j)
minister właściwy do spraw środowiska,
k)
minister właściwy do spraw transportu,
l)
minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego,
m)
minister właściwy do spraw żeglugi śródlądowej,
n)
Szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów;
4)
sekretarz zespołu w randze dyrektora bądź zastępcy dyrektora komórki organizacyjnej w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw klimatu, wskazany przez przewodniczącego.
2. 
Członkowie Zespołu, o których mowa w ust. 1 pkt 3, mogą być zastępowani w pracach Zespołu przez upoważnionych przedstawicieli w randze sekretarzy stanu lub podsekretarzy stanu. W przypadku gdy minister kieruje więcej niż jednym działem administracji rządowej wymienionym w ust. 1, do zastępowania w pracach Zespołu wyznacza jednego upoważnionego przedstawiciela.
3. 
Przewodniczący może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Zespołu, zapraszać do uczestnictwa w pracach Zespołu z głosem doradczym osoby inne niż wymienione w ust. 1 pkt 3, w tym przedstawicieli organów administracji rządowej i organów jednostek samorządu terytorialnego.
§  4. 
1. 
Posiedzenia Zespołu zwołuje przewodniczący z własnej inicjatywy co najmniej raz na 3 miesiące oraz w każdym przypadku na umotywowany wniosek członka Zespołu.
2. 
Przewodniczący może, z inicjatywy własnej lub na wniosek członka Zespołu, zarządzić rozpatrzenie sprawy będącej przedmiotem prac Zespołu w trybie obiegowym.
3. 
Przewodniczący może zdecydować, że posiedzenie Zespołu odbędzie się przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość, które powinny zapewnić:
1)
transmisję posiedzenia w czasie rzeczywistym;
2)
dwustronną komunikację w czasie rzeczywistym, umożliwiającą osobom biorącym udział w posiedzeniu Zespołu wypowiadanie się w toku obrad.
4. 
Posiedzeniami Zespołu kieruje przewodniczący.
5. 
Zespół może powierzyć członkom Zespołu wykonanie określonych prac służących realizacji zadań Zespołu.
6. 
W przypadku nieobecności przewodniczącego jego zadania i kompetencje wykonuje zastępca przewodniczącego.
§  5. 
1. 
W celu realizacji zadań Zespołu przewodniczący może tworzyć grupy robocze złożone z członków Zespołu.
2. 
Przewodniczący, za zgodą członków Zespołu wyrażoną w formie uchwały podjętej zwykłą większością głosów, określa zakres zadań grupy roboczej oraz jej skład.
§  6. 
W sprawach wymagających rozstrzygnięcia Zespół podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy liczby członków Zespołu. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego.
§  7. 
Organy administracji rządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, w zakresie swoich kompetencji, współdziałają z Zespołem oraz udzielają mu wsparcia przy realizacji zadań, w szczególności przedstawiają niezbędne informacje i dokumenty.
§  8. 
1. 
Wydatki związane z działalnością Zespołu są pokrywane z budżetu państwa z części 51 - Klimat, której dysponentem jest minister właściwy do spraw klimatu.
2. 
Udział w pracach Zespołu jest nieodpłatny.
§  9. 
Obsługę techniczno-organizacyjną oraz biurową prac Zespołu zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw klimatu.
§  10. 
1. 
Zespół tworzy się na okres wykonywania zadań określonych w § 2.
2. 
Przewodniczący przedstawia Radzie Ministrów sprawozdania roczne z działalności Zespołu do dnia 31 marca roku następującego po roku, za który sporządzane jest sprawozdanie.
§  11. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2022.401

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Międzyresortowy Zespół do spraw Pakietu Legislacyjnego "Gotowi na 55%".
Data aktu: 05/04/2022
Data ogłoszenia: 13/04/2022
Data wejścia w życie: 14/04/2022