Włączenie kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

OBWIESZCZENIE
MINISTRA ROZWOJU, PRACY I TECHNOLOGII 1
z dnia 2 listopada 2020 r.
w sprawie włączenia kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji

Na podstawie art. 25 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226) ogłasza się w załączniku do niniejszego obwieszczenia informacje o włączeniu kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.

ZAŁĄCZNIK

INFORMACJE O WŁĄCZENIU KWALIFIKACJI RYNKOWEJ "MONTOWANIE DREWNIANYCH POSADZEK I OKŁADZIN ŚCIENNYCH" DO ZINTEGROWANEGO SYSTEMU KWALIFIKACJI

1.
Nazwa kwalifikacji rynkowej
Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych
2.
Nazwa dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Certyfikat
3.
Okres ważności dokumentu potwierdzającego nadanie kwalifikacji rynkowej
Bezterminowo
4.
Poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji przypisany do kwalifikacji rynkowej
3 poziom Polskiej Ramy Kwalifikacji
5.
Efekty uczenia się wymagane dla kwalifikacji rynkowej
Syntetyczna charakterystyka efektów uczenia się

Osoba posiadająca kwalifikację rynkową "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" samodzielnie planuje oraz przygotowuje stanowisko pracy. Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych posadzek i okładzin ściennych, wskazując ich wady i zalety. Identyfikuje potrzeby klienta, a następnie samodzielnie sporządza kosztorys oraz ustala harmonogram prac. Montuje drewniane posadzki i okładziny ścienne, posługując się dokumentacją projektową. Swoją pracę wykonuje zgodnie z zasadami bezpieczeństwa i higieny pracy w samodzielnie zorganizowanych warunkach z uwzględnieniem indywidualnych potrzeb zleceniodawcy bądź przełożonego.

Zestaw 1. Posługiwanie się wiedzą dotyczącą montażu drewnianych posadzek i okładzin ściennych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Posługuje się dokumentacją projektową - czyta i omawia rysunki wykonawcze,

- rozpoznaje oznaczenia materiałów dopuszczonych do stosowania w praktyce.

Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych posadzek oraz materiałów i narzędzi stosowanych do ich montażu - wymienia rodzaje posadzek drewnianych oraz omawia ich wady i zalety,

- wymienia materiały pomocnicze stosowane do montażu posadzek drewnianych (np. klamry, kliny, podkładki) i omawia potrzebę ich stosowania,

- omawia zasadność stosowania i funkcje legarów,

- wymienia narzędzia i elektronarzędzia stosowane przy montażu drewnianych posadzek,

- wskazuje podstawowe różnice między posadzkami drewnianymi a drewnopochodnymi.

Posługuje się wiedzą dotyczącą rodzajów drewnianych okładzin ściennych - wymienia rodzaje drewnianych okładzin ściennych oraz omawia ich wady i zalety,

- omawia gatunki drzew stosowane do wykonania okładzin w zależności od miejsca montażu i przeznaczenia pomieszczenia,

- opisuje wymiary przekroju listew oraz stosowane przestrzenie pomiędzy listwami w zależności od rodzaju okładziny,

- wskazuje podstawowe różnice między okładzinami drewnianymi a drewnopochodnymi.

Stosuje zasady bezpieczeństwa i higieny pracy podczas montowania drewnianych posadzek i okładzin ściennych - wymienia zasady stosowania oraz rodzaje środków ochrony indywidualnej,

- omawia pojęcia związane z bezpieczeństwem i higieną pracy, ochroną przeciwpożarową, ochroną środowiska i ergonomią, odpowiednie dla prac związanych z montowaniem drewnianych posadzek i okładzin ściennych,

- omawia sposoby zapobiegania wystąpieniu niepożądanych zdarzeń związanych z wykonywaną pracą, np. wypadek przy pracy, uszkodzenie sprzętu itp.

Zestaw 2. Określenie założeń do wykonania drewnianych posadzek i okładzin ściennych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Identyfikuje potrzeby klienta - formułuje pytania dotyczące rodzaju posadzki i okładziny,

- dokonuje pomiaru ilości materiału niezbędnego do wykonania posadzki i okładziny ściennej.

Przygotowuje kosztorys i harmonogram prac - ustala termin wykonania prac,

- określa koszt montażu posadzki i okładziny ściennej,

- przygotowuje umowę na wykonanie zleconych prac.

Zestaw 3. Montowanie drewnianych posadzek na legarach
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje stanowisko do montowania drewnianych posadzek - sprawdza zgodność dostarczonych elementów oraz ich jakość,

- dobiera narzędzia i elektronarzędzia do montażu drewnianych posadzek (wiertarka, wkrętarka, młotek gumowy, młotek metalowy),

- dobiera sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik).

Wykonuje prace związane z montażem legarów do podłoża - określa sposób układania legarów w stosunku do ściany okiennej i bocznej,

- wyznacza odległości między legarami,

- znaczy miejsca pod kolki rozporowe,

- wierci otwory i mocuje kołki w podłożu,

- układa izolację pod legary,

- mocuje legary do podłoża,

- zachowuje właściwe luzy na długości legaru.

Mocuje deski do legarów - ustala mocowanie pierwszej deski do ściany,

- montuje posadzki z zastosowaniem narzędzi pomocniczych do dociskania desek na szerokości,

- montuje listwy przypodłogowe,

- sprawdza jakość wykonanej pracy,

- porządkuje miejsce wykonywanej pracy.

Zestaw 4. Montowanie drewnianych okładzin ściennych
Poszczególne efekty uczenia się Kryteria weryfikacji ich osiągnięcia
Przygotowuje stanowisko do montowania drewnianych okładzin ściennych - sprawdza zgodność dostarczonych elementów oraz ich jakość,

- dobiera narzędzia i elektronarzędzia do montażu drewnianych okładzin (wiertarka, wkrętarka, młotek gumowy, młotek metalowy),

- dobiera sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik, drabina),

- rozróżnia rodzaje podłoży oraz określa sposoby ich przygotowania pod okładziny ścienne,

- dobiera izolacje oraz wypełnienia akustyczne zgodnie z wymogami danego pomieszczenia.

Montuje okładziny ścienne - rozmierza na ścianie miejsca mocowania listew nośnych,

- znaczy miejsca pod kolki rozporowe,

- wierci otwory i mocuje kołki w ścianie,

- mocuje elementy nośne,

- mocuje izolacje i wypełnienia akustyczne,

- mocuje pierwszą dolną listwę okładzinową,

- mocuje pozostałe listwy okładzinowe,

- wykonuje szczeliny wentylacyjne,

- montuje naroża okładzin oraz listwy wykończeniowe,

- sprawdza jakość wykonanej pracy,

- porządkuje miejsce wykonywanej pracy.

6.
Wymagania dotyczące walidacji i podmiotów przeprowadzających walidację
Metody

Do weryfikacji efektów uczenia się stosuje się wyłącznie metody:

- test teoretyczny,

- obserwacja w warunkach symulowanych (symulacja) lub rzeczywistych uzupełniona swobodnym wywiadem (rozmową z komisją).

Weryfikacja efektów uczenia się składa się z dwóch części: teoretycznej i praktycznej. W części teoretycznej wykorzystuje się test teoretyczny. W części praktycznej stosuje się metodę obserwacji w warunkach symulowanych lub metodę obserwacji w warunkach rzeczywistych uzupełnionej swobodnym wywiadem (rozmowa z komisją). Pozytywny wynik z części teoretycznej jest warunkiem przystąpienia do części praktycznej.

Zasoby kadrowe

W skład komisji weryfikacyjnej musi wchodzić co najmniej 2 asesorów, z których jeden pełni funkcję przewodniczącego komisji z głosem decydującym. Aby weryfikować efekty uczenia się określone w kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych", każdy członek komisji musi znać zasady przeprowadzania walidacji i stosowane metody. Każdy członek komisji weryfikacyjnej musi spełniać przynajmniej jedno z poniższych kryteriów:

- mieć udokumentowane pięcioletnie doświadczenie w wykonywaniu prac w zakresie montowania drewnianych posadzek i okładzin ściennych,

- mieć udokumentowane co najmniej trzyletnie doświadczenie w prowadzeniu zajęć dydaktycznych na poziomie szkoły ponadpodstawowej lub studiów wyższych na kierunku budownictwo, architektura lub technologia drewna.

Warunkiem jest, aby oba te kryteria były spełnione przez osoby wchodzące w skład komisji weryfikacyjnej.

W części praktycznej walidacji może być zapewniona obecność asystenta, który organizuje zaplecze techniczne do przeprowadzenia weryfikacji, w tym poszczególne stanowiska egzaminacyjne.

Sposób organizacji walidacji oraz warunki organizacyjne i materialne

Instytucja certyfikująca, o której mowa w art. 2 pkt 6 ustawy z dnia 22 grudnia 2015 r. o Zintegrowanym Systemie Kwalifikacji (Dz. U. z 2020 r. poz. 226), musi zapewnić warunki organizacyjne i techniczne niezbędne do przeprowadzenia walidacji. Należy zapewnić co najmniej 4 m2 powierzchni utwardzonego podłoża oraz pionową ściankę o wysokości min. 1,0 m. Do przeprowadzenia walidacji niezbędne będą:

- materiały drewniane niezbędne do montażu posadzki i okładzin ściennych,

- urządzenia do cięcia drewna, ręczne narzędzia stolarskie, podstawowe elektronarzędzia,

- sprzęt pomocniczy (poziomica, taśma miernicza, kątownik, drabina),

- materiały pomocnicze (kołki rozporowe, śruby, gwoździe, klamry),

- materiały izolacyjne,

- projekt aranżacji wnętrz/szkic,

- środki ochrony indywidualnej,

- apteczka.

Etapy identyfikowania i dokumentowania

Nie określa się wymagań.

7.
Warunki, jakie musi spełniać osoba przystępująca do walidacji
Do walidacji może przystąpić osoba, która ma ukończone 18 lat.
8.
Termin dokonywania przeglądu kwalifikacji rynkowej
Nie rzadziej niż raz na 10 lat
1 Minister Rozwoju, Pracy i Technologii kieruje działem administracji rządowej - budownictwo, planowanie i zagospodarowanie przestrzenne oraz mieszkalnictwo, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 6 października 2020 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii (Dz. U. poz. 1718).

Zmiany w prawie

Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Przekształcanie umów B2B dołoży pracy sądom

Resort pracy nie podjął nawet próby oszacowania, jak reklasyfikacja umów cywilnoprawnych i B2B na umowy o pracę wpłynie na obciążenie sądów pracy i długość postępowań sądowych. Tymczasem eksperci wyliczyli, że w wariancie skrajnym, zakładającym 150 tys. nowych spraw rocznie, skala powstałych zaległości rośnie do ponad 31 miesięcy dodatkowej pracy lub koniecznego zwiększenia zasobów sądów o 259 proc. Sprawa jest o tyle ważna, że na podobnym etapie prac są dwa projekty ustaw, które – jak twierdzą prawnicy – mogą zwiększyć obciążenie sądów.

Grażyna J. Leśniak 25.11.2025
MZ znosi limit tzw. nadwykonań świadczeń udzielanych osobom do 18. roku życia - projekt przyjęty przez rząd

Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o Funduszu Medycznym - poinformował w środę rzecznik rządu Adam Szłapka. Przygotowana przez resort zdrowia propozycja zakłada, że Narodowy Fundusz Zdrowia będzie mógł w 2025 r. otrzymać dodatkowo około 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego. MZ chce również, by programy inwestycyjne dla projektów strategicznych były zatwierdzane przez ministra zdrowia, a nie jak dotychczas, ustanawiane przez Radę Ministrów. Zamierza też umożliwić dofinansowanie programów polityki zdrowotnej realizowanych przez gminy w całości ze środków Funduszu Medycznego.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Środowisko psychologów i psychoterapeutów bez prawa do opiniowania projektu ustawy?

Przedstawiciele środowiska psychologów i psychoterapeutów wskazują na ograniczanie możliwości przedstawiania przez nich opinii do rządowego projektu ustawy o zawodzie psychologa oraz samorządzie zawodowym psychologów, nad którym pracuje sejmowa podkomisja nadzwyczajna. Może to wywoływać poczucie deficytu demokracji, zwłaszcza gdy procedowane regulacje dotyczą konkretnych zawodów i grup społecznych, a tym samym także praw i obowiązków osób do nich należących.

Grażyna J. Leśniak 19.11.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2020.1045

Rodzaj: Obwieszczenie
Tytuł: Włączenie kwalifikacji rynkowej "Montowanie drewnianych posadzek i okładzin ściennych" do Zintegrowanego Systemu Kwalifikacji.
Data aktu: 02/11/2020
Data ogłoszenia: 13/11/2020
Data wejścia w życie: 13/11/2020