Nadanie statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.

ZARZĄDZENIE Nr 144
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 25 listopada 2015 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 2012 r. poz. 392 oraz z 2015 r. poz. 1064) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Traci moc zarządzenie nr 22 Prezesa Rady Ministrów z dnia 18 kwietnia 2014 r. w sprawie nadania statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi (M.P. poz. 285 i 942).
§  3. 
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI

§  1.  1
 Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 27 czerwca 2018 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi (Dz. U. poz. 1250), do spraw:
1)
rolnictwa;
2)
rozwoju wsi;
3)
rynków rolnych.
§  2. 
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne:
1)
Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii;
1a) 2
 Departament Doradztwa i Nauki;
2)
Departament Finansów;
3)
Departament Gospodarki Ziemią;
4)
Departament Hodowli i Ochrony Roślin;
4a) 3
 Departament Nadzoru Właścicielskiego;
5)
Departament Płatności Bezpośrednich;
6)
Departament Prawno-Legislacyjny;
6a) 4
 Departament Promocji i Jakości Żywności;
7)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich;
8)
Departament Rynków Rolnych;
9)
Departament Spraw Społecznych i Oświaty Rolniczej;
10) 5
 Departament Strategii i Analiz;
11)
Departament Współpracy Międzynarodowej;
12)
Departament Zarządzania Kryzysowego, Spraw Obronnych i Ochrony Informacji Niejawnych;
13)
Biuro Administracyjno-Budżetowe;
14)
Biuro Dyrektora Generalnego;
15)
Biuro Kontroli;
16)
Biuro Ministra;
16a) 6
 (uchylony);
17)
Biuro Pomocy Technicznej;
18)
Biuro Prasowe.
§  3. 
Obsługę zadań Ministra zapewniają w szczególności:
1)
w zakresie działu rolnictwo:
a)
Departament Bezpieczeństwa Żywności i Weterynarii,
b)
Departament Hodowli i Ochrony Roślin;
2)
w zakresie działu rozwój wsi:
a)
Departament Gospodarki Ziemią,
b)
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich;
3)
w zakresie działu rynki rolne - Departament Rynków Rolnych.
§  4. 
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.
1 Załącznik § 1:

- zdanie wstępne zmienione przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 72 z dnia 19 maja 2018 r. (M.P.2018.494) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2018 r.

- zmieniony przez § 1 pkt 1 zarządzenia nr 104 z dnia 29 lipca 2019 r. (M.P.2019.727) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2019 r.

2 Załącznik § 2 pkt 1a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 104 z dnia 29 lipca 2019 r. (M.P.2019.727) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2019 r.
3 Załącznik § 2 pkt 4a dodany przez § 1 zarządzenia nr 43 z dnia 24 maja 2017 r. (M.P.2017.510) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 8 czerwca 2017 r.
4 Załącznik § 2 pkt 6a dodany przez § 1 pkt 2 lit. a zarządzenia nr 72 z dnia 19 maja 2018 r. (M.P.2018.494) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2018 r.
5 Załącznik § 2 pkt 10 zmieniony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 104 z dnia 29 lipca 2019 r. (M.P.2019.727) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 1 sierpnia 2019 r.
6 Załącznik § 2 pkt 16a uchylony przez § 1 pkt 2 lit. b zarządzenia nr 72 z dnia 19 maja 2018 r. (M.P.2018.494) zmieniającego nin. zarządzenie z dniem 31 maja 2018 r.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz pierwszy wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2015.1146

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Data aktu: 25/11/2015
Data ogłoszenia: 26/11/2015
Data wejścia w życie: 26/11/2015