Regulamin Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA INFRASTRUKTURY1)
z dnia 30 czerwca 2003 r.
w sprawie regulaminu Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego

Na podstawie art. 19 ust. 7 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. - Prawo lotnicze (Dz. U. Nr 130, poz. 1112) zarządza się, co następuje:
§  1. 
Ustala się Regulamin Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2. 
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.
______

1) Minister Infrastruktury kieruje działem administracji rządowej - transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Infrastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19, poz. 165).

ZAŁĄCZNIK

REGULAMIN RADY OCHRONY I UŁATWIEŃ LOTNICTWA CYWILNEGO

§  1. 
Rada Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego, zwana dalej "Radą", jest organem opiniodawczo-doradczym ministra właściwego do spraw transportu.
§  2. 
1. 
Rada spośród swoich członków, zwykłą większością głosów, wybiera oprócz Przewodniczącego, także Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza.
2. 
Przewodniczący Rady kieruje pracami Rady, a w szczególności:
1)
planuje, organizuje, zwołuje i prowadzi posiedzenia Rady;
2)
dokonuje podziału zadań pomiędzy członków Rady;
3)
może zwracać się o przygotowanie opinii do ekspertów w zakresie ochrony i ułatwień w lotnictwie cywilnym;
4)
zaprasza gości i ekspertów na posiedzenia Rady;
5)
przedstawia ministrowi właściwemu do spraw transportu coroczne sprawozdanie z prac Rady oraz przekazuje je do wiadomości Ministrowi Obrony Narodowej, ministrowi właściwemu do spraw wewnętrznych, Szefowi Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Szefowi Agencji Wywiadu oraz Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego.
3. 
W przypadku nieobecności Przewodniczącego Rady, jej posiedzenia prowadzi Wiceprzewodniczący Rady.
§  3. 
1. 
Rada obraduje na posiedzeniach zwykłych zwoływanych przez Przewodniczącego w terminach określonych w planie pracy Rady lub nadzwyczajnych, zwoływanych na wniosek co najmniej połowy składu Rady.
2. 
Posiedzenia zwykłe zwoływane są nie rzadziej niż dwa razy w roku.
3. 
Przewodniczący Rady może, z własnej inicjatywy lub na wniosek członka Rady, zwołać posiedzenie Rady w innym niż określony w planie pracy Rady terminie.
4. 
W uzasadnionych przypadkach posiedzenie Rady zwołuje się w trybie pilnym. W zawiadomieniu o posiedzeniu określa się dodatkowo przyczynę zwołania posiedzenia w tym trybie.
§  4. 
1. 
Zawiadomienia o terminie, miejscu i porządku posiedzenia Rady są przekazywane członkom Rady i innym osobom zaproszonym na posiedzenie nie później niż na 7 dni przed wyznaczonym terminem posiedzenia.
2. 
W przypadku zwołania posiedzenia, o którym mowa w § 3 ust. 3 i 4, zawiadomienie o terminie posiedzenia Rady, wraz z porządkiem obrad, powinno być doręczone uczestnikom posiedzenia niezwłocznie po podjęciu przez Przewodniczącego Rady decyzji o zwołaniu posiedzenia.
3. 
Przewodniczący Rady może w trakcie posiedzenia wprowadzić do porządku obrad sprawy nieprzewidziane wcześniej w tym porządku.
§  5. 
1. 
Rada wyraża swoje stanowisko w formie ocen lub opinii.
2. 
Ustalenie stanowiska Rady dokonuje się w drodze uzgodnienia. W przypadku gdy osiągnięcie uzgodnienia jest niemożliwe, Przewodniczący Rady przeprowadza głosowanie. O treści stanowiska decyduje większość głosów, a w razie równej liczby głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
3. 
Członkowie Rady mogą zgłosić do protokołu zdanie odrębne w stosunku do przyjętego stanowiska.
§  6. 
1. 
Z posiedzenia Rady sporządza się protokół, który podpisują członkowie Rady.
2. 
Protokół powinien zawierać w szczególności:
1)
porządek obrad;
2)
listę obecności osób biorących udział w posiedzeniu;
3)
wnioski osób biorących udział w posiedzeniu;
4)
przyjęte przez Radę oceny i opinie;
5)
dokumenty stanowiące przedmiot obrad.
3. 
Protokół podpisują Przewodniczący Rady i Sekretarz Rady.
4. 
Prawo wglądu do protokołu mają osoby wchodzące w skład Rady oraz inne osoby upoważnione przez Przewodniczącego Rady.
5. 
Przewodniczący Rady może, na pisemny wniosek członka Rady, przesłać protokół podmiotom wskazanym we wniosku.
§  7. 
1. 
Sekretarz Rady prowadzi obsługę organizacyjną i techniczną prac Rady oraz wykonuje zadania zlecone mu przez Radę lub Przewodniczącego Rady.
2. 
Do zadań Sekretarza Rady należy:
1)
przygotowywanie projektów planów pracy Rady;
2)
koordynacja przygotowania oraz dostarczenia materiałów i projektów dokumentów przeznaczonych do rozpatrzenia przez Radę;
3)
informowanie członków Rady oraz innych uczestników posiedzenia Rady o terminie posiedzenia oraz o porządku obrad;
4)
sporządzanie protokołów posiedzeń Rady i przedstawianie ich do podpisu Przewodniczącemu Rady;
5)
gromadzenie i przechowywanie dokumentacji Rady;
6)
zapewnianie właściwego przygotowania i sprawnej obsługi posiedzeń Rady;
7)
sporządzanie projektu rocznego sprawozdania z działalności Rady i przedstawienie go Przewodniczącemu Rady.
§  8. 
Obsługę organizacyjno-biurową Rady zapewnia urząd obsługujący ministra właściwego do spraw transportu.

Zmiany w prawie

Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Prezydent podpisał zakaz hodowli zwierząt na futra, ale tzw. ustawę łańcuchową zawetował

Prezydent Karol Nawrocki podpisał we wtorek ustawę z 7 listopada 2025 r. o zmianie ustawy o ochronie zwierząt. Jej celem jest wprowadzenie zakazu chowu i hodowli zwierząt futerkowych w celach komercyjnych, z wyjątkiem królika, w szczególności w celu pozyskania z nich futer lub innych części zwierząt. Zawetowana została jednak ustawa zakazująca trzymania psów na łańcuchach. Prezydent ma w tym zakresie złożyć własny projekt.

Krzysztof Koślicki 02.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.35.488

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Regulamin Rady Ochrony i Ułatwień Lotnictwa Cywilnego.
Data aktu: 30/06/2003
Data ogłoszenia: 11/07/2003
Data wejścia w życie: 26/07/2003