Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny cementu pochodzącego z Republiki Białorusi.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI, PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ1)
z dnia 2 czerwca 2003 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny cementu pochodzącego z Republiki Białorusi

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 oraz art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477, Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572)
postanawia się

wszcząć postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem poważnej szkody przemysłowi krajowemu lub groźbą wyrządzenia takiej szkody przez nadmierny przywóz na polski obszar celny cementu pochodzącego z Republiki Białorusi.

I.

Data wszczęcia postępowania

Datą wszczęcia postępowania ochronnego jest dzień ogłoszenia niniejszego postanowienia.

II.

Oznaczenie wnioskodawcy

Wnioskodawcą postępowania jest Stowarzyszenie Producentów Cementu i Wapna, występujące na rzecz:

- Lafarge Cement Polska S.A.

obejmującej poniższe zakłady:

Lafarge Cement Polska S.A. Cementownia Małogoszcz,

Lafarge Cement Polska S.A. Cementownia Kujawy,

Lafarge Cement Polska S.A. Cementownia Wierzbica,

- Górażdże Cement S.A.

obejmującej poniższe zakłady:

Górażdże Cement S.A. Cementownia Górażdże,

Górażdże Cement S.A. Cementownia Strzelce Opolskie,

- Cementu Ożarów

obejmującego:

Cementownię Ożarów S.A.,

Cementownię Rejowiec S.A.,

- Cementowni Chełm S.A.

Wnioskodawca postępowania stanowi przemysł krajowy w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przez nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą", oraz spełnia wymóg art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy w zakresie minimalnego udziału w produkcji krajowej, który upoważnia go do złożenia wniosku na rzecz przemysłu krajowego.

III.

Nazwa i opis towaru

Towarem przywożonym na polski obszar celny i objętym postępowaniem ochronnym jest cement klasyfikowany w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) według kodów: 2523 29 00 0 (cement portlandzki pozostały), 2523 90 10 0 (cement hutniczy), 2523 90 30 0 (cement pucolanowy).

Podstawowymi surowcami wykorzystywanymi do produkcji cementu są margiel i kamień wapienny, wydobywane z ziemi metodą odkrywkową. Jednorodna mieszanina margla i kamienia wapiennego wypalana jest w piecach w temperaturze około 1.500°C. Produkt otrzymany po wypale zwany jest klinkierem. Klinkier jest następnie mielony do określonych frakcji. Zmielony klinkier może być następnie wzbogacany o dodatkowe składniki w zależności od gatunku cementu. Dodatkami tymi są: anhydryt, gipsy, reagipsy, popioły lotne, zmielony kamień wapienny lub zmielony żużel wielkopiecowy.

Poszczególne rodzaje cementu charakteryzują się zbliżonym składem chemicznym i właściwościami fizycznymi, co wpływa na ich zastępowalność dla większości zastosowań.

IV.

Towar podobny

Towarem podobnym do towaru objętego postępowaniem ochronnym - w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy - jest cement produkowany przez przemysł krajowy. Proces technologiczny wytwarzania cementu krajowego oraz stosowane do tego surowce odpowiadają procesowi produkcyjnemu i surowcom stosowanym przez producentów białoruskich. Zbliżone są również właściwości fizyczne cementów krajowych i białoruskich.

V.

Okres badany

Dla celów niniejszego postępowania ochronnego ustanawia się okres badany od dnia 1 stycznia 1999 r. do dnia 31 grudnia 2002 r.

VI.

Przywóz na polski obszar celny towaru objętego postępowaniem

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że w latach 1999, 2000, 2001 i 2002 nastąpił zwiększony przywóz na polski obszar celny cementu pochodzącego z Republiki Białorusi.

W ujęciu bezwzględnym ogólny przywóz towaru objętego postępowaniem na polski obszar celny kształtował się następująco:

w 1999 r. - 138.385 ton,

w 2000 r. - 302.605 ton,

w 2001 r. - 306.392 tony,

w 2002 r. - 613.284 tony.

Import towaru objętego postępowaniem, pochodzącego z Republiki Białorusi, wzrastał w ujęciu bezwzględnym i kształtował się następująco:

w 1999 r. - 2.498 ton,

w 2000 r. - 12.859 ton,

w 2001 r. - 135.284 tony,

w 2002 r. - 463.748 ton.

Import cementu z Republiki Białorusi wzrósł w 2002 r. ponad 185-krotnie w stosunku do roku 1999.

Wzrost udziału przywozu cementu pochodzącego z Republiki Białorusi w ogólnym przywozie cementu na polski obszar celny kształtował się następująco:

w 1999 r. - 1,80%,

w 2000 r. - 4,25%,

w 2001 r. - 44,15%,

w 2002 r. - 75,61%.

Udział importu cementu pochodzącego z Republiki Białorusi w produkcji krajowej wzrastał i wynosił:

w 1999 r. - 0,016%,

w 2000 r. - 0,088%,

w 2001 r. - 1,16%,

w 2002 r. - 4,09%.

Udział importu cementu pochodzącego z Republiki Białorusi w konsumpcji krajowej wzrastał i wynosił:

w 1999 r. - 0,017%,

w 2000 r. - 0,09%,

w 2001 r. - 1,22%,

w 2002 r. - 4,07%.

Z powyższych danych wynika, iż w okresie badanym przywóz na polski obszar celny towaru, w stosunku do którego wszczyna się postępowanie ochronne, wzrósł znacząco zarówno w ilościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej towaru podobnego.

VII.

Szkoda wyrządzona przemysłowi krajowemu lub groźba wyrządzenia takiej szkody i związek przyczynowy

Wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego zawiera następujące dane, które stanowią podstawę ustaleń dotyczących domniemanej poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu lub groźby wyrządzenia takiej szkody oraz związku przyczynowego zachodzącego między nadmiernym przywozem na polski obszar celny cementu pochodzącego z Republiki Białorusi a domniemaną poważną szkodą:

Głównymi czynnikami świadczącymi o wystąpieniu powyższych okoliczności są:

1.
Ceny w przywozie na polski obszar celny

Ceny importowanego cementu pochodzącego z Republiki Białorusi były w okresie badanym znacznie niższe od cen krajowych. Od 2000 r. podcięcie cenowe przekraczało 30%.

2.
Wielkość produkcji przemysłu krajowego

Produkcja krajowa towaru podobnego zmniejszała się w okresie badanym i kształtowała się następująco:

w 1999 r. - 15.331.633 tony,

w 2000 r. - 14.464.826 ton,

w 2001 r. - 11.614.580 ton,

w 2002 r. - 11.331.000 ton.

Produkcja krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 5,6%; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 19,7%, a w 2002 r. w stosunku do 2001 r. o 2,4%. W 2002 r. produkcja krajowa była niższa o 26% niż w roku 1999.

3.
Poziom sprzedaży krajowej towaru podobnego

W okresie badanym sprzedaż krajowa towaru podobnego zmniejszała się i wynosiła:

w 1999 r. - 13.855.193 tony,

w 2000 r. - 13.369.989 ton,

w 2001 r. - 10.715.833 tony,

w 2002 r. - 10.774.800 ton.

Sprzedaż krajowa w 2000 r. w stosunku do 1999 r. spadła o 3,5%; w 2001 r. w stosunku do 2000 r. o 19,8%, a w 2002 r. w stosunku do 2001 r. wzrosła o 0,5%. W 2002 r. sprzedaż krajowa była niższa o 22% niż w roku 1999.

4.
Udział sprzedaży krajowej w rynku

Udział sprzedaży krajowej towaru podobnego w konsumpcji krajowej cementu zmniejszał się w okresie badanym i wynosił:

w 1999 r. - 99,01%,

w 2000 r. - 97,78%,

w 2001 r. - 97,22%,

w 2002 r. - 94,61%.

5.
Stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych

Stopień wykorzystania zdolności produkcyjnych przez przemysł krajowy malał w okresie badanym. Spadek tego wskaźnika kształtował się następująco (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 98,

w 2001 r. - 83,

w 2002 r. - 88.

6.
Zatrudnienie w przemyśle krajowym

Zatrudnienie w przemyśle krajowym zmniejszało się w okresie badanym. Spadek tego wskaźnika kształtował się następująco (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 87,

w 2001 r. - 87,

w 2002 r. - 77.

Zatrudnienie pracowników bezpośrednio związanych z produkcją towaru podobnego zmniejszało się i wynosiło (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 89,

w 2001 r. - 85,

w 2002 r. - 80.

W roku 2002, w porównaniu z rokiem 1999, liczba pracowników zatrudnionych w przemyśle krajowym zmniejszyła się o 41%. Spadek zatrudnienia bezpośrednio przy produkcji towaru podobnego wyniósł 39%.

7.
Udział zapasów w produkcji przemysłu krajowego

Udział zapasów w produkcji wnioskodawcy kształtował się następująco (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 127,

w 2001 r. - 105,

w 2002 r. - 120.

8.
Zyski i straty

W okresie badanym stopa zysku netto w produkcji towaru podobnego kształtowała się w sposób następujący (rok poprzedni = 100):

w 1999 r. - 100,

w 2000 r. - 140,

w 2001 r. - 46,

w 2002 r. - 190.

9.
Związek przyczynowy między wzrastającym przywozem a szkodą wyrządzoną przemysłowi krajowemu lub groźbą wyrządzenia takiej szkody

Dane zawarte we wniosku wyraźnie wskazują, że w okresie badanym występował gwałtowny wzrost przywozu cementu pochodzenia białoruskiego na polski obszar celny, zarówno w wielkościach bezwzględnych, jak i w odniesieniu do produkcji i konsumpcji krajowej towaru podobnego. Poczynając od roku 2001, Republika Białorusi stała się największym zagranicznym dostawcą cementu na rynek polski. Utrzymanie się dotychczasowej dynamiki przywozu stwarza zagrożenie wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu. Przywóz cementu pochodzenia białoruskiego realizowany był po cenach znacznie niższych od cen oferowanych przez przemysł krajowy. Niższe ceny towaru przywożonego na polski obszar celny spowodowały ograniczenie sprzedaży oraz utratę udziału w rynku przez przemysł krajowy, a w konsekwencji także spadek produkcji cementu. W związku ze spadkiem produkcji znacząco zmniejszył się stopień wykorzystania mocy produkcyjnych przemysłu krajowego. Nastąpiła redukcja zatrudnienia, zarówno ogólnego, jak i bezpośrednio związanego z produkcją krajowego towaru podobnego.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej na etapie wszczęcia postępowania nie stwierdził istnienia innych czynników, które poza nadmiernym przywozem mogły wpłynąć na sytuację przemysłu krajowego.

VIII.

Harmonogram postępowania

Strony mogą zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od dnia ogłoszenia niniejszego postanowienia. Zgodnie z art. 17 ust. 1 ustawy, w toku postępowania strony mogą składać wyjaśnienia, zgłaszać wnioski oraz dostarczać dowody na ich poparcie.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy przewiduje się zwołanie posiedzenia w celu wyjaśnienia okoliczności i faktów stanowiących przedmiot badania.

Postępowanie ochronne zostanie zakończone do dnia 31 marca 2004 r.

UZASADNIENIE

W dniu 9 maja 2003 r. do Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej wpłynął kompletny wniosek Stowarzyszenia Producentów Cementu i Wapna o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny cementu pochodzenia białoruskiego. W świetle poczynionych ustaleń w przedmiocie legitymacji wnioskodawcy do złożenia wniosku stwierdzono, że wnioskodawca był uprawniony do jego złożenia. Prawdziwość zawartych we wniosku danych dotyczących wielkości przywozu cementu na polski obszar celny została potwierdzona na podstawie danych statystycznych będących w posiadaniu Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.

Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej po przeanalizowaniu danych zawartych we wniosku uznał go za zasadny w odniesieniu do towaru wymienionego w pkt III niniejszego postanowienia i postanowił jak w sentencji.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

POUCZENIE

Na niniejsze postanowienie nie przysługuje zażalenie.

Zgodnie z art. 2 ust. 5 ustawy z dnia 11 kwietnia 2001 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 43, poz. 477 i Nr 123, poz. 1352 oraz z 2002 r. Nr 125, poz. 1063, Nr 153, poz. 1271 i Nr 188, poz. 1572) niniejsze postanowienie nie podlega zaskarżeniu do Naczelnego Sądu Administracyjnego.

______

1) Minister Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej kieruje działem administracji rządowej - gospodarka, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 7 stycznia 2003 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 1, poz. 5).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024