Rosja-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie niszczenia broni chemicznej. Warszawa.2002.12.17.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy w dziedzinie niszczenia broni chemicznej, 1
sporządzona w Warszawie dnia 17 grudnia 2002 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej Stronami,

popierając cele i zasady Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów, sporządzonej w Paryżu dnia 13 stycznia 1993 r., dalej zwanej Konwencją,

dążąc do dalszego rozwoju i zacieśnienia współpracy międzynarodowej w zakresie wykonania Konwencji, a zwłaszcza w niszczeniu broni chemicznej,

uwzględniając zamiar Strony Polskiej udzielenia wsparcia Stronie Rosyjskiej w realizacji federalnego kierunkowego programu "Niszczenie zapasów broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej", dalej zwanego Programem,

odnotowując, że inne Państwa-Strony Konwencji wyraziły swoje zainteresowanie udzieleniem pomocy Federacji Rosyjskiej w realizacji wymienionego Programu przy uwzględnieniu wagi i trudności wykonywanych zadań i ich wysokich kosztów,

mając świadomość, że niszczenie broni chemicznej jest zadaniem złożonym, wymagającym znaczących środków oraz doświadczenia naukowego i technicznego,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

W celu udzielenia wsparcia technicznego Stronie Rosyjskiej w tworzeniu obiektów niszczenia broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej Strona Polska udziela Stronie Rosyjskiej bezzwrotnego wsparcia technicznego poprzez:

wykonanie prac badawczych;

opracowanie, wyprodukowanie i dostawę specjalistycznych urządzeń i innych środków materiałowo-technicznych;

zapewnienie materiałów i świadczenie usług.

Artykuł  2
1. 
Konkretne projekty przewidujące wielkości dostaw, usług i prac oraz inne warunki udzielania wsparcia technicznego zgodnie z niniejszą umową zostaną zawarte w technicznych porozumieniach (uzgodnieniach) wykonawczych zawieranych pomiędzy upoważnionymi organami Stron.
2. 
Strona Polska wydzieli w pierwszym roku obowiązywania umowy kwotę 400.000 złotych na realizację wstępnych prac związanych z wykonaniem pierwszego projektu porozumienia wykonawczego.
3. 
Na podstawie odrębnych ustaleń między Stronami inni dawcy międzynarodowi także mogą udzielać wsparcia zgodnie z celami niniejszej umowy poprzez program wspierania Strony Polskiej.
Artykuł  3
1. 
Organami upoważnionymi Stron do realizacji niniejszej umowy są: ze Strony Polskiej - Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej (MSZ RP); ze Strony Rosyjskiej - Rosyjska Agencja ds. Amunicji (Rosbojepripasy).
2. 
Organy upoważnione zawierają techniczne porozumienia (uzgodnienia) wykonawcze, które określają wykonanie konkretnych projektów wsparcia technicznego.
3. 
Organy upoważnione mianują swych przedstawicieli do kontaktów i rozwiązywania spraw technicznych dotyczących realizacji niniejszej umowy oraz informują się wzajemnie o tych przedstawicielach w formie pisemnej.
4. 
Organy upoważnione określają formy współpracy i kierowania pracami w zakresie konkretnych projektów oraz organizują spotkania ekspertów w celu rozwiązywania tych spraw w Warszawie i Moskwie, zgodnie z harmonogramem uzgodnionym przez Strony, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Artykuł  4
1. 
Organy upoważnione udostępniają sobie informacje techniczne i inne, niezbędne do realizacji niniejszej umowy.
2. 
Zgodnie z przepisami prawa swojego państwa każda ze Stron:
a)
wykorzystuje wszystkie udostępnione jej zgodnie z niniejszą umową informacje wyłącznie do celów przewidzianych w niniejszej umowie;
b)
w razie zaistnienia w trakcie realizacji niniejszej umowy potrzeby uzyskania informacji niejawnej Strona ją przyjmująca gwarantuje jej poufność i nie dopuszcza do jej przekazania stronie trzeciej bez pisemnej zgody Strony przekazującej. Informacja poufna udostępniona w formie pisemnej przez jedną ze Stron powinna być oznaczona odpowiednią klauzulą.
Artykuł  5
1. 
Strony zgodnie ze swoim prawem starają się operatywnie i bezpłatnie wydawać wizy członkom grup roboczych i innym przedstawicielom upoważnionych organów, wysyłanym na terytorium ich państw w delegacje związane z realizacją niniejszej umowy.
2. 
Strona Rosyjska zgodnie z prawem Federacji Rosyjskiej udziela niezbędnego wsparcia w zakresie rejestracji przedstawicieli upoważnionego organu Strony Polskiej na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz zapewnia im dostęp do miejsc prowadzenia prac realizowanych przy wsparciu technicznym Strony Polskiej.
Artykuł  6
1. 
Wsparcie techniczne między Stronami odbywa się do celów przewidzianych niniejszą umową.
2. 
Strona Rosyjska zgodnie z prawem Federacji Rosyjskiej podejmuje wszelkie niezbędne wysiłki, aby stworzyć jak najbardziej sprzyjające warunki dla realizacji niniejszej umowy.
3. 
Strona Polska ma prawo do kontrolowania właściwego wykorzystania wsparcia technicznego udzielanego Stronie Rosyjskiej zgodnie z celami przewidzianymi niniejszą umową. Strona Rosyjska zapewnia dostęp do całej odpowiedniej dokumentacji, niezbędnej do dokonania takiej kontroli.
Artykuł  7
1. 
Strona Rosyjska zgodnie z obowiązującym prawem zwalnia z opłat celnych i innych oraz wszelkich podatków polskich i rosyjskich wykonawców i dostawców, podejmujących działalność w ramach niniejszej umowy.
2. 
Prawo własności do wszystkich urządzeń i materiałów dostarczonych przez Stronę Polską Stronie Rosyjskiej oraz odpowiedzialność za nie przechodzi na Stronę Rosyjską na warunkach określonych w każdym konkretnym przypadku.
Artykuł  8

Niniejsza umowa nie dotyczy praw i zobowiązań Stron wynikających z innych umów międzynarodowych, których stronami są Rzeczpospolita Polska i Federacja Rosyjska.

Artykuł  9
1. 
Strona Polska i jej oficjalni przedstawiciele nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej za spowodowanie śmierci lub uszkodzenie ciała, lub szkodę majątkową powstałą w wyniku działania lub zaniechania, powstającego przy wykonywaniu obowiązków służbowych wynikających z realizacji niniejszej umowy, z wyjątkiem wyrządzenia szkody powstałej w wyniku:
a)
umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa;
b)
wypadku drogowego spowodowanego przez pojazd należący do oficjalnego przedstawiciela Strony Polskiej lub przez niego kierowany, gdy odszkodowanie za wyrządzoną szkodę nie jest pokrywane z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
2. 
Strona Rosyjska nie występuje z żadnymi roszczeniami wobec Strony Polskiej i jej oficjalnych przedstawicieli i nie wszczyna przeciwko nim żadnych postępowań i powództw sądowych w związku z działaniami lub zaniedbaniami, określonymi w ustępie 1 niniejszego artykułu, odnoszącymi się do wykonywania obowiązków służbowych przy realizacji niniejszej umowy na terytorium Federacji Rosyjskiej.
3. 
Strona Rosyjska zobowiązuje się do zaspokojenia roszczeń, z jakimi mogą występować strony trzecie w przypadkach wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu.
4. 
Niniejszy artykuł jest stosowany bez naruszenia praw i obowiązków wykonawców i agentów wynikających z ich zobowiązań kontraktowych.
5. 
Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie może być interpretowane jako rezygnacja z jakiegokolwiek immunitetu, z którego w równej mierze może korzystać Strona Polska lub Strona Rosyjska zgodnie z prawem międzynarodowym w związku z roszczeniami, jakie mogą być zgłoszone każdej Stronie.
Artykuł  10

Dowolny spór związany ze stosowaniem niniejszej umowy będzie w miarę możliwości rozwiązywany na drodze konsultacji między Stronami. Konsultacje odbywają się nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia przekazania przez jedną ze Stron prośby o ich odbycie.

Artykuł  11
1. 
Niniejsza umowa może być zmieniona za pisemnym porozumieniem Stron.
2. 
Niniejsza umowa wchodzi w życie z dniem podpisania.
3. 
Niniejsza umowa pozostaje w mocy do czasu zakończenia projektów realizowanych zgodnie z jej warunkami w terminie do 31 grudnia 2005 r. Okres obowiązywania niniejszej umowy może zostać przedłużony w pisemnym porozumieniu między Stronami.
4. 
Po upływie okresu obowiązywania lub zaprzestaniu obowiązywania niniejszej umowy postanowienia artykułu 5 i artykułu 6 ustęp 3 pozostają w mocy przez 2 lata.

Sporządzono w Warszawie dnia 17 grudnia 2002 r. w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

1 Z dniem 31 grudnia 2005 r. nin. umowa utraciła moc obowiązującą za wyjątkiem postanowień jej art. 5 i art. 6 ust. 3, które pozostawały w mocy do dnia 31 grudnia 2007 r. zgodnie z oświadczeniem rządowym z dnia 10 października 2018 r. (M.P.2018.994).

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024