Rosja-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie niszczenia broni chemicznej. Warszawa.2002.12.17.

UMOWA
między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej o współpracy w dziedzinie niszczenia broni chemicznej, 1
sporządzona w Warszawie dnia 17 grudnia 2002 r.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej i Rząd Federacji Rosyjskiej, zwane dalej Stronami,

popierając cele i zasady Konwencji o zakazie prowadzenia badań, produkcji, składowania i użycia broni chemicznej oraz o zniszczeniu jej zapasów, sporządzonej w Paryżu dnia 13 stycznia 1993 r., dalej zwanej Konwencją,

dążąc do dalszego rozwoju i zacieśnienia współpracy międzynarodowej w zakresie wykonania Konwencji, a zwłaszcza w niszczeniu broni chemicznej,

uwzględniając zamiar Strony Polskiej udzielenia wsparcia Stronie Rosyjskiej w realizacji federalnego kierunkowego programu "Niszczenie zapasów broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej", dalej zwanego Programem,

odnotowując, że inne Państwa-Strony Konwencji wyraziły swoje zainteresowanie udzieleniem pomocy Federacji Rosyjskiej w realizacji wymienionego Programu przy uwzględnieniu wagi i trudności wykonywanych zadań i ich wysokich kosztów,

mając świadomość, że niszczenie broni chemicznej jest zadaniem złożonym, wymagającym znaczących środków oraz doświadczenia naukowego i technicznego,

uzgodniły, co następuje:

Artykuł  1

W celu udzielenia wsparcia technicznego Stronie Rosyjskiej w tworzeniu obiektów niszczenia broni chemicznej w Federacji Rosyjskiej Strona Polska udziela Stronie Rosyjskiej bezzwrotnego wsparcia technicznego poprzez:

wykonanie prac badawczych;

opracowanie, wyprodukowanie i dostawę specjalistycznych urządzeń i innych środków materiałowo-technicznych;

zapewnienie materiałów i świadczenie usług.

Artykuł  2
1. 
Konkretne projekty przewidujące wielkości dostaw, usług i prac oraz inne warunki udzielania wsparcia technicznego zgodnie z niniejszą umową zostaną zawarte w technicznych porozumieniach (uzgodnieniach) wykonawczych zawieranych pomiędzy upoważnionymi organami Stron.
2. 
Strona Polska wydzieli w pierwszym roku obowiązywania umowy kwotę 400.000 złotych na realizację wstępnych prac związanych z wykonaniem pierwszego projektu porozumienia wykonawczego.
3. 
Na podstawie odrębnych ustaleń między Stronami inni dawcy międzynarodowi także mogą udzielać wsparcia zgodnie z celami niniejszej umowy poprzez program wspierania Strony Polskiej.
Artykuł  3
1. 
Organami upoważnionymi Stron do realizacji niniejszej umowy są: ze Strony Polskiej - Ministerstwo Spraw Zagranicznych Rzeczypospolitej Polskiej (MSZ RP); ze Strony Rosyjskiej - Rosyjska Agencja ds. Amunicji (Rosbojepripasy).
2. 
Organy upoważnione zawierają techniczne porozumienia (uzgodnienia) wykonawcze, które określają wykonanie konkretnych projektów wsparcia technicznego.
3. 
Organy upoważnione mianują swych przedstawicieli do kontaktów i rozwiązywania spraw technicznych dotyczących realizacji niniejszej umowy oraz informują się wzajemnie o tych przedstawicielach w formie pisemnej.
4. 
Organy upoważnione określają formy współpracy i kierowania pracami w zakresie konkretnych projektów oraz organizują spotkania ekspertów w celu rozwiązywania tych spraw w Warszawie i Moskwie, zgodnie z harmonogramem uzgodnionym przez Strony, jednak nie rzadziej niż dwa razy w roku.
Artykuł  4
1. 
Organy upoważnione udostępniają sobie informacje techniczne i inne, niezbędne do realizacji niniejszej umowy.
2. 
Zgodnie z przepisami prawa swojego państwa każda ze Stron:
a)
wykorzystuje wszystkie udostępnione jej zgodnie z niniejszą umową informacje wyłącznie do celów przewidzianych w niniejszej umowie;
b)
w razie zaistnienia w trakcie realizacji niniejszej umowy potrzeby uzyskania informacji niejawnej Strona ją przyjmująca gwarantuje jej poufność i nie dopuszcza do jej przekazania stronie trzeciej bez pisemnej zgody Strony przekazującej. Informacja poufna udostępniona w formie pisemnej przez jedną ze Stron powinna być oznaczona odpowiednią klauzulą.
Artykuł  5
1. 
Strony zgodnie ze swoim prawem starają się operatywnie i bezpłatnie wydawać wizy członkom grup roboczych i innym przedstawicielom upoważnionych organów, wysyłanym na terytorium ich państw w delegacje związane z realizacją niniejszej umowy.
2. 
Strona Rosyjska zgodnie z prawem Federacji Rosyjskiej udziela niezbędnego wsparcia w zakresie rejestracji przedstawicieli upoważnionego organu Strony Polskiej na terytorium Federacji Rosyjskiej oraz zapewnia im dostęp do miejsc prowadzenia prac realizowanych przy wsparciu technicznym Strony Polskiej.
Artykuł  6
1. 
Wsparcie techniczne między Stronami odbywa się do celów przewidzianych niniejszą umową.
2. 
Strona Rosyjska zgodnie z prawem Federacji Rosyjskiej podejmuje wszelkie niezbędne wysiłki, aby stworzyć jak najbardziej sprzyjające warunki dla realizacji niniejszej umowy.
3. 
Strona Polska ma prawo do kontrolowania właściwego wykorzystania wsparcia technicznego udzielanego Stronie Rosyjskiej zgodnie z celami przewidzianymi niniejszą umową. Strona Rosyjska zapewnia dostęp do całej odpowiedniej dokumentacji, niezbędnej do dokonania takiej kontroli.
Artykuł  7
1. 
Strona Rosyjska zgodnie z obowiązującym prawem zwalnia z opłat celnych i innych oraz wszelkich podatków polskich i rosyjskich wykonawców i dostawców, podejmujących działalność w ramach niniejszej umowy.
2. 
Prawo własności do wszystkich urządzeń i materiałów dostarczonych przez Stronę Polską Stronie Rosyjskiej oraz odpowiedzialność za nie przechodzi na Stronę Rosyjską na warunkach określonych w każdym konkretnym przypadku.
Artykuł  8

Niniejsza umowa nie dotyczy praw i zobowiązań Stron wynikających z innych umów międzynarodowych, których stronami są Rzeczpospolita Polska i Federacja Rosyjska.

Artykuł  9
1. 
Strona Polska i jej oficjalni przedstawiciele nie ponoszą odpowiedzialności cywilnej za spowodowanie śmierci lub uszkodzenie ciała, lub szkodę majątkową powstałą w wyniku działania lub zaniechania, powstającego przy wykonywaniu obowiązków służbowych wynikających z realizacji niniejszej umowy, z wyjątkiem wyrządzenia szkody powstałej w wyniku:
a)
umyślnego działania lub rażącego niedbalstwa;
b)
wypadku drogowego spowodowanego przez pojazd należący do oficjalnego przedstawiciela Strony Polskiej lub przez niego kierowany, gdy odszkodowanie za wyrządzoną szkodę nie jest pokrywane z ubezpieczenia od odpowiedzialności cywilnej.
2. 
Strona Rosyjska nie występuje z żadnymi roszczeniami wobec Strony Polskiej i jej oficjalnych przedstawicieli i nie wszczyna przeciwko nim żadnych postępowań i powództw sądowych w związku z działaniami lub zaniedbaniami, określonymi w ustępie 1 niniejszego artykułu, odnoszącymi się do wykonywania obowiązków służbowych przy realizacji niniejszej umowy na terytorium Federacji Rosyjskiej.
3. 
Strona Rosyjska zobowiązuje się do zaspokojenia roszczeń, z jakimi mogą występować strony trzecie w przypadkach wymienionych w ustępie 1 niniejszego artykułu.
4. 
Niniejszy artykuł jest stosowany bez naruszenia praw i obowiązków wykonawców i agentów wynikających z ich zobowiązań kontraktowych.
5. 
Żadne z postanowień niniejszego artykułu nie może być interpretowane jako rezygnacja z jakiegokolwiek immunitetu, z którego w równej mierze może korzystać Strona Polska lub Strona Rosyjska zgodnie z prawem międzynarodowym w związku z roszczeniami, jakie mogą być zgłoszone każdej Stronie.
Artykuł  10

Dowolny spór związany ze stosowaniem niniejszej umowy będzie w miarę możliwości rozwiązywany na drodze konsultacji między Stronami. Konsultacje odbywają się nie później niż w ciągu 2 miesięcy od dnia przekazania przez jedną ze Stron prośby o ich odbycie.

Artykuł  11
1. 
Niniejsza umowa może być zmieniona za pisemnym porozumieniem Stron.
2. 
Niniejsza umowa wchodzi w życie z dniem podpisania.
3. 
Niniejsza umowa pozostaje w mocy do czasu zakończenia projektów realizowanych zgodnie z jej warunkami w terminie do 31 grudnia 2005 r. Okres obowiązywania niniejszej umowy może zostać przedłużony w pisemnym porozumieniu między Stronami.
4. 
Po upływie okresu obowiązywania lub zaprzestaniu obowiązywania niniejszej umowy postanowienia artykułu 5 i artykułu 6 ustęp 3 pozostają w mocy przez 2 lata.

Sporządzono w Warszawie dnia 17 grudnia 2002 r. w dwóch egzemplarzach, każdy w językach polskim i rosyjskim, przy czym obydwa teksty mają jednakową moc.

1 Z dniem 31 grudnia 2005 r. nin. umowa utraciła moc obowiązującą za wyjątkiem postanowień jej art. 5 i art. 6 ust. 3, które pozostawały w mocy do dnia 31 grudnia 2007 r. zgodnie z oświadczeniem rządowym z dnia 10 października 2018 r. (M.P.2018.994).

Zmiany w prawie

Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Co się zmieni w podatkach w 2026 roku? Wciąż wiele niewiadomych

Mimo iż do 1 stycznia zostały trzy tygodnie, przedsiębiorcy wciąż nie mają pewności, które zmiany wejdą w życie w nowym roku. Brakuje m.in. rozporządzeń wykonawczych do KSeF i rozporządzenia w sprawie JPK VAT. Część ustaw nadal jest na etapie prac parlamentu lub czeka na podpis prezydenta. Wiadomo już jednak, że nie będzie dużej nowelizacji ustaw o PIT i CIT. W 2026 r. nadal będzie można korzystać na starych zasadach z ulgi mieszkaniowej i IP Box oraz sprzedać bez podatku poleasingowy samochód.

Monika Pogroszewska 10.12.2025
Maciej Berek: Do projektu MRPiPS o PIP wprowadziliśmy bardzo istotne zmiany

Komitet Stały Rady Ministrów wprowadził bardzo istotne zmiany do projektu ustawy przygotowanego przez Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej – poinformował minister Maciej Berek w czwartek wieczorem, w programie „Pytanie dnia” na antenie TVP Info. Jak poinformował, projekt nowelizacji ustawy o PIP powinien trafić do Sejmu w grudniu 2025 roku, aby prace nad nim w Parlamencie trwały w I kwartale 2026 r.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Lekarze i pielęgniarki na kontraktach „uratują” firmy przed przekształcaniem umów?

4 grudnia Komitet Stały Rady Ministrów przyjął projekt zmian w ustawie o PIP - przekazało w czwartek MRPiPS. Nie wiadomo jednak, jaki jest jego ostateczny kształt. Jeszcze w środę Ministerstwo Zdrowia informowało Komitet, że zgadza się na propozycję, by skutki rozstrzygnięć PIP i ich zakres działał na przyszłość, a skutkiem polecenia inspektora pracy nie było ustalenie istnienia stosunku pracy między stronami umowy B2B, ale ustalenie zgodności jej z prawem. Zdaniem prawników, to byłaby kontrrewolucja w stosunku do projektu resortu pracy.

Grażyna J. Leśniak 05.12.2025
Klub parlamentarny PSL-TD przeciwko projektowi ustawy o PIP

Przygotowany przez ministerstwo pracy projekt zmian w ustawie o PIP, przyznający inspektorom pracy uprawnienie do przekształcania umów cywilnoprawnych i B2B w umowy o pracę, łamie konstytucję i szkodzi polskiej gospodarce – ogłosili posłowie PSL na zorganizowanej w czwartek w Sejmie konferencji prasowej. I zażądali zdjęcia tego projektu z dzisiejszego porządku posiedzenia Komitetu Stałego Rady Ministrów.

Grażyna J. Leśniak 04.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2003.16.248

Rodzaj: Umowa międzynarodowa
Tytuł: Rosja-Polska. Umowa o współpracy w dziedzinie niszczenia broni chemicznej. Warszawa.2002.12.17.
Data aktu: 17/12/2002
Data ogłoszenia: 31/03/2003
Data wejścia w życie: 17/12/2002