Nadanie statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.

ZARZĄDZENIE Nr 53
PREZESA RADY MINISTRÓW
z dnia 22 kwietnia 2002 r.
w sprawie nadania statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.

Na podstawie art. 39 ust. 5 ustawy z dnia 8 sierpnia 1996 r. o Radzie Ministrów (Dz. U. z 1999 r. Nr 82, poz. 929, z 2000 r. Nr 120, poz. 1268 oraz z 2001 r. Nr 102, poz. 1116 i Nr 154, poz. 1799 i 1800) zarządza się, co następuje:
§  1.
Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej nadaje się statut, stanowiący załącznik do zarządzenia.
§  2.
Zarządzenie wchodzi w życie z dniem 1 maja 2002 r.

ZAŁĄCZNIK

STATUT MINISTERSTWA PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ

§  1.
Ministerstwo Pracy i Polityki Społecznej, zwane dalej "Ministerstwem", zapewnia obsługę Ministra Pracy i Polityki Społecznej, zwanego dalej "Ministrem", właściwego, na podstawie rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Pracy i Polityki Społecznej (Dz. U. Nr 32, poz. 304), do spraw:
1)
pracy,
2)
zabezpieczenia społecznego.
§  2.
W skład Ministerstwa wchodzi Gabinet Polityczny Ministra oraz następujące komórki organizacyjne i wyodrębnione stanowiska:
1)
Departament Analiz i Prognoz Ekonomicznych,
2)
Departament Polityki Rynku Pracy,
3)
Departament Funduszy,
4)
Departament Programów Przedakcesyjnych i Strukturalnych,
5)
Departament Dialogu Społecznego,
6)
Departament Prawa Pracy,
7)
Departament Warunków Pracy,
8)
Departament Unii Europejskiej i Organizacji Międzynarodowych,
9)
Departament Współpracy z Zagranicą,
10)
Departament Pomocy Społecznej,
11)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,
12)
Departament Świadczeń na Rzecz Rodziny,
13)
Departament Wynagrodzeń,
14)
Departament Informatyki,
15)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych,
16)
Biuro Prawne,
17)
Biuro Dyrektora Generalnego,
18)
Biuro Kontroli Resortowej,
19)
Biuro Administracyjno-Finansowe,
20)
Biuro Budżetu Resortu,
21)
Biuro Prasy i Informacji,
22)
Biuro Spraw Obronnych,
23)
Stanowisko do Spraw Audytu Wewnętrznego,
24)
Stanowisko do Spraw Ochrony Informacji Niejawnych.
§  3.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu praca zapewniają w szczególności:
1)
Departament Polityki Rynku Pracy,
2)
Departament Funduszy,
3)
Departament Programów Przedakcesyjnych i Strukturalnych,
4)
Departament Prawa Pracy,
5)
Departament Dialogu Społecznego,
6)
Departament Warunków Pracy,
7)
Departament Wynagrodzeń.
§  4.
Obsługę zadań Ministra w zakresie działu zabezpieczenie społeczne zapewniają w szczególności:
1)
Departament Ubezpieczeń Społecznych,
2)
Departament Pomocy Społecznej,
3)
Departament Świadczeń na Rzecz Rodziny,
4)
Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych.
§  5.
Bezpośredni nadzór nad Gabinetem Politycznym Ministra sprawuje Minister.

Zmiany w prawie

Wolna Wigilia po raz pierwszy i nowe obowiązki dla firm, które wejdą… w Wigilię

W tym roku po raz wszyscy pracownicy będą cieszyli się Wigilią jako dniem wolnym od pracy. Także w handlu. I choć z dnia wolnego skorzystają także pracodawcy, to akurat w ich przypadku Wigilia będzie dniem, kiedy zaczną obowiązywać przepisy zobowiązujące ich do stosowania w ogłoszeniach o pracę i np. w regulaminach pracy nazw stanowisk neutralnych pod względem płci.

Grażyna J. Leśniak 23.12.2025
Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2002.15.249

Rodzaj: Zarządzenie
Tytuł: Nadanie statutu Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej.
Data aktu: 22/04/2002
Data ogłoszenia: 27/04/2002
Data wejścia w życie: 01/05/2002