zakończyć bez zastosowania środka ochronnego postępowanie ochronne wszczęte postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 6 grudnia 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny azotanu potasowego (Monitor Polski Nr 42, poz. 821).
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.
Uzasadnienie
W dniu 20 lipca 2000 r. do Ministra Gospodarki wpłynął wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego dotyczącego nadmiernego przywozu na polski obszar celny azotanu potasowego klasyfikowanego według kodu PCN 2834 21 00 0. Wniosek ten został złożony na podstawie ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą". Wnioskodawca - firma Adipol Sp. z o.o. z siedzibą w Chorzowie - jest jedynym producentem azotanu potasowego w Polsce.
Minister Gospodarki, zgodnie z art. 11 ust. 3 ustawy, zwrócił się do wnioskodawcy o uzupełnienie danych zawartych we wniosku, w celu zapewnienia jego zgodności z rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 14 stycznia 1998 r. w sprawie wymogów, jakie powinien spełniać wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 17, poz. 82 i Nr 80, poz. 523). Uzupełniony wniosek wpłynął do Ministerstwa Gospodarki w dniu 14 listopada 2000 r.
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy, Minister Gospodarki zwrócił się przed wszczęciem postępowania ochronnego o opinię do Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Prezes UOKiK nie zgłosił żadnych zastrzeżeń odnośnie do wszczęcia postępowania ochronnego.
Po dokonaniu analizy danych zawartych we wniosku złożonym przez Adipol Sp. z o.o. Minister Gospodarki w dniu 6 grudnia 2000 r. wydał postanowienie o wszczęciu postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny azotanu potasowego (Monitor Polski Nr 42, poz. 821).
Zgodnie z wnioskiem o wszczęcie postępowania ochronnego, postępowaniem został objęty azotan potasowy oznaczony w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego kodem PCN 2834 21 00 0. Kod PCN 2834 21 00 0 obejmuje dwa gatunki azotanu potasowego: techniczny (wykorzystywany w hutnictwie szkła) i nawozowy (wykorzystywany w rolnictwie i ogrodnictwie).
Okres badany określony we wniosku i postanowieniu o wszczęciu postępowania ochronnego objął lata 1997, 1998, 1999 i pierwszą połowę roku 2000. W celu dokładnego zbadania tendencji w imporcie i zmian sytuacji przemysłu krajowego Minister Gospodarki przeanalizował dodatkowo dane dotyczące drugiej połowy roku 2000.
Głównymi eksporterami towaru objętego postępowaniem są państwa należące do Światowej Organizacji Handlu i w związku z tym postępowanie ochronne prowadzone było z zachowaniem wymogów zawartych w Porozumieniu o Środkach Ochronnych WTO. Zachowane zostały również procedury dotyczące stosowania środków ochronnych przewidziane w Układzie Europejskim oraz w umowach o wolnym handlu zawartych przez Polskę z państwami EFTA i z Izraelem.
Do udziału w postępowaniu, jako strony zainteresowane, zgłosili się eksporterzy: Hajfa Chemicals Ltd. z Izraela, SQM Europe N.V. z Belgii, MG Chemag AG z Niemiec; importerzy: Hydro Poland Sp. z o.o., Kemira Agro Poland Sp. z o.o., Solfum Sp. z o.o. oraz przedsiębiorstwa wykorzystujące azotan potasowy w procesie produkcji: Huta Szkła Kryształowego "Violetta" S.A., Sudety Crystal Works Sp. z o.o., Krośnieńskie Huty Szkła "Krosno" S.A., Polska Izba Ogrodnicza w Ożarowie Mazowieckim - Dunicach.
W toku postępowania strony zainteresowane mogły dostarczać dane i przedstawiać swoje opinie dotyczące postępowania. W tym celu w dniu 3 kwietnia 2001 r. w Ministerstwie Gospodarki odbyło się spotkanie wyjaśniające z udziałem stron zainteresowanych i wnioskodawcy.
W toku postępowania ochronnego przeprowadzono konsultacje z państwami, z których pochodzi większość azotanu potasowego importowanego do Polski: z Izraelem (16 lutego 2001 r.), z krajami EFTA (20 lutego 2001 r.) i z Unią Europejską (21 lutego 2001 r.).
W związku z faktem, iż w toku postępowania stwierdzono, że przywożony w okresie badanym na polski obszar celny azotan potasowy klasyfikowany był według różnych kodów PCN, co znacznie zmieniło sytuację przedstawioną we wniosku o wszczęcie postępowania i stwarzało konieczność ponownej analizy materiału dowodowego, w dniu 18 grudnia 2001 r. poinformowano wnioskodawcę oraz strony zainteresowane w postępowaniu o przedłużeniu terminu zakończenia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny azotanu potasowego do dnia 28 lutego 2002 r.
W dniu 18 stycznia 2002 r. do wnioskodawcy oraz stron zainteresowanych w postępowaniu rozesłano raport końcowy z postępowania w celu umożliwienia wyrażenia opinii na temat ustaleń dokonanych w toku postępowania.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, w toku postępowania Minister Gospodarki zbadał wielkość przywozu towaru objętego postępowaniem w celu stwierdzenia, czy przywóz ten wzrósł w ilościach bezwzględnych oraz w stosunku do konsumpcji krajowej. Minister Gospodarki stwierdził, że w okresie badanym przywóz azotanu potasowego na polski obszar celny kształtował się następująco: w 1997 r. - 3.140 t, w 1998 r. - 3.919 t, w 1999 r. - 4.246 t i w 2000 r. - 4.057 t. Przedstawione wielkości są wielkościami szacunkowymi i mogą w pewnym stopniu różnić się od faktycznych wielkości importu azotanu potasowego do Polski w okresie badanym. Faktyczny import nie był jednak niższy, niż wskazują powyższe liczby.
Oznacza to, iż w całym okresie badanym nastąpił wzrost przywozu azotanu potasowego do Polski (o 29,2%). W okresie 1997-1999 r. następował stały wzrost przywozu (w 1998 r. o 24,8% w porównaniu z rokiem 1997, w 1999 r. o 8,3% w porównaniu do roku 1998), natomiast w roku 2000 odnotowano jego spadek o 4,5% w porównaniu z rokiem poprzednim.
W okresie badanym udział importowanego azotanu potasowego w konsumpcji krajowej ulegał wahaniom. W 1997 r. wynosił on 45,6%, w 1998 r. 52,1%, w 1999 r. 73,5% i w 2000 r. 54,7%. W całym okresie badanym wskaźnik ten zwiększył się o 9,1 punktu procentowego, przy czym największą wartość osiągnął on w roku 1999.
Największymi eksporterami azotanu potasowego na polski rynek były: Izrael, którego udział w imporcie nie spadł poniżej 50% w całym okresie badanym, Dania (udział w całości importu od 10,7% do 25,3%), Chile (udział w całości importu od 7,1% do 15%), Norwegia (23% całości importu w 1998 r.) i Holandia (9,7% importu w 2000 r.).
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 2 ustawy, w toku postępowania ochronnego Minister Gospodarki zbadał ceny towaru objętego postępowaniem ochronnym i stwierdził, że w okresie badanym ceny azotanu potasowego przywożonego na polski obszar celny były niższe od cen krajowego producenta. Podcięcie cenowe było zróżnicowane w zależności od kierunku importu towaru objętego postępowaniem.
W imporcie z Izraela podcięcie cenowe (na bazie DDU+cło) w okresie badanym w odniesieniu do nawozowego gatunku azotanu potasowego wynosiło: w 1997 r. - (-)0,4%, w 1998 r. - 12,6%, w 1999 r. - 10,4%, w 2000 r. - 4,2%. W odniesieniu do gatunku technicznego podcięcie cenowe w latach 1997-2000 wynosiło odpowiednio: 1,1%, 14,6%, 13,7%, 17%. W imporcie z Danii podcięcie cenowe (na bazie CIF+cło) w latach 1997-2000 dla średniej ceny obydwu gatunków azotanu wynosiło odpowiednio: 1,5%, 7,6%, 12,2% i 9,4%. W imporcie z Chile na takiej samej bazie i w tym samym okresie wynosiło odpowiednio: (-)0,9%, 22,6%, 12,3% i 15,2% dla średniej ceny obydwu gatunków azotanu potasowego. W imporcie z Norwegii (na bazie CIF+cło) podcięcie cenowe wynosiło w 1998 r. 26%, natomiast w imporcie z Holandii w 2000 r. 21,3% dla średniej ceny obydwu gatunków azotanu potasowego.
W toku postępowania Minister Gospodarki stwierdził, iż występują znaczne różnice w sposobie dystrybucji azotanu potasowego produkcji krajowej i azotanu potasowego importowanego. Producent krajowy sprzedaje większość swojego produktu bezpośrednio finalnym odbiorcom, natomiast importowany azotan potasowy dostarczany jest ostatecznym odbiorcom poprzez sieci dystrybutorów. Ma to istotne znaczenie z punktu widzenia ostatecznej ceny, po jakiej azotan potasowy oferowany jest ostatecznym odbiorcom, i wpływa na podniesienie ostatecznej ceny azotanu z importu.
Kolejnym istotnym czynnikiem wpływającym na cenę azotanu potasowego jest fakt, iż azotan importowany, klasyfikowany według kodu PCN 2834 21 00 0, jest obłożony podatkiem VAT w wysokości 22%, niezależnie od jego przeznaczenia. W latach 1997-1999 importowany azotan potasowy nawozowy klasyfikowany był również według kodu PCN 3105 90 0 i wówczas jako zaklasyfikowany do działu "Nawozy" Taryfy celnej nie był objęty podatkiem VAT. Równocześnie azotan potasowy wytwarzany i sprzedawany przez producenta krajowego nie jest objęty podatkiem VAT.
W toku postępowania stwierdzono, że dłuższy kanał dystrybucji jak i konieczność płacenia podatku VAT od 2000 r. w przypadku importowanego azotanu potasowego stwarza sytuację, że produkt importowany oferowany jest ostatecznemu odbiorcy po cenach zbliżonych do cen krajowego azotanu potasowego. Dotyczy to w szczególności sytuacji w roku 2000.
Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 3 ustawy, Minister Gospodarki w toku postępowania ochronnego zbadał wpływ przywozu azotanu potasowego na sytuację przemysłu krajowego. W trakcie analizy sytuacji przemysłu krajowego Minister Gospodarki opierał się na informacjach dostarczonych przez firmę Adipol Sp. z o.o., jedynego producenta azotanu potasowego w Polsce. Analiza ta obejmowała badanie:
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | M.P.2002.13.227 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny azotanu potasowego. |
| Data aktu: | 27/03/2002 |
| Data ogłoszenia: | 05/04/2002 |