Zakończenie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei, bez zastosowania środka ochronnego.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 1 lutego 2001 r.
o zakończeniu postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei, bez zastosowania środka ochronnego.

Na podstawie art. 1 ust. 3 i art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), po przeprowadzeniu postępowania ochronnego w sprawie nadmiernego przywozu na polski obszar celny tkanin syntetycznych pochodzących z Republiki Korei, stwierdzam, że przywóz na polski obszar celny tkanin syntetycznych oznaczonych w ramach pozycji HS 5407 (tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404) kodami:
-
PCN 5407 42 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione,
-
PCN 5407 52 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, barwione,
-
PCN 5407 53 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego z przędzy o różnych barwach,
-
PCN 5407 54 00 0 Pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego, drukowane

nie wyrządził poważnej szkody przemysłowi krajowemu ani nie zagraża powstaniem takiej szkody.

W związku z powyższym kończę postępowanie ochronne bez zastosowania środka ochronnego.

Decyzja wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie ochronne prowadzone było z zachowaniem przepisów Porozumienia w sprawie tekstyliów i odzieży WTO (TIO) (Dz. U. z 1996 r. Nr 9, poz. 54) i przepisów ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029).

Należało zbadać, czy import towaru na polski obszar celny (import globalny ze wszystkich źródeł) dokonywany był w tak zwiększonej ilości, iż spowodował poważną szkodę lub zagrażał powstaniem takiej szkody przemysłowi krajowemu, oraz czy taką szkodę lub groźbę powstania takiej szkody można by przypisać importowi z Republiki Korei.

Należało również zbadać, czy wystąpił wyraźny i istotny wzrost importu z tego kraju, oraz wykazać, czy istnieje istotny wzrost udziału tego importu w rynku oraz czy ceny w imporcie były znacząco niższe od cen krajowych.

Postępowaniem objęto okres 12 miesięcy kończący się na dwa miesiące przed notyfikacją przewodniczącemu TMB - (30.04.1999 r.) - wniosku w sprawie przeprowadzenia konsultacji oraz proponowanego poziomu ograniczenia importu z Republiki Korei.

W wyniku przeprowadzonego postępowania ochronnego ustalono, że w badanym okresie (01.03.1998-28.02.1999) globalny import tkanin (w ujęciu ilościowym - m2) objętych wnioskiem kształtował się następująco: w 1998 r. odnotowano jego wzrost o ok. 12,5% w porównaniu z rokiem 1997, przy czym w I kwartale 1999 r. nastąpił jego spadek o ok. 24,6% w porównaniu z I kwartałem 1998 r.

Import tkanin objętych wnioskiem z Republiki Korei (liczony w mln m2) w 1998 r. spadł o ok. 6,4% w porównaniu z rokiem 1997. Tendencja ta utrzymała się również w I kw. 1999 r. Spadek ten ukształtował się w I kw. 1999 r. na poziomie ok. 7,7% w porównaniu z I kwartałem 1998 r.

Udział importu z Republiki Korei w imporcie ogółem spadł w 1998 r. do 50,7% z 60,7% w 1997 r., przy czym udział ten w I kw. 1999 r. wyniósł 61,6%, natomiast w I kw. 1998 r. kształtował się na poziomie 53,3% importu ogółem. Od miesiąca kwietnia 1999 r. nastąpił wyraźny spadek importu, co obrazują następujące dane ilościowe w okresie kwiecień-październik 1999 r.: w kwietniu - 2,74 mln m2; w maju - 3,10 mln m2; w czerwcu - 0,77 mln m2; w lipcu - 0,22 mln m2; w sierpniu - 0,80 mln m2; we wrześniu - 0,71 mln m2; w październiku - 0,67 mln m2; w listopadzie - 0,75 mln m2; w grudniu - 0,09 mln m2. Łączny import tkanin objętych postępowaniem z Republiki Korei w 1999 r. wyniósł ok. 11,00 mln m2, odnotowując spadek, w porównaniu z importem w roku 1998, z 17,3 mln m2.

Udział w rynku1 tego importu ustabilizował się w latach 1997 i 1998 na poziomie rocznym ok. 19,0% i wynosił odpowiednio: 19,2% w 1997 r. i 19,3% w 1998 r. Daje się również zaobserwować wzrost cen w imporcie z Republiki Korei w I kw. 1999 r. w porównaniu z okresem poprzednim. Chociaż w całym okresie badanym ceny w imporcie były niższe, ceny w imporcie w I kw. 1999 r. dla trzech (z czterech) pozycji objętych wnioskiem były wyższe od cen krajowych.

Na skutek wzrostu globalnego przywozu ze wszystkich kierunków tkanin na polski obszar celny przemysłowi krajowemu została wyrządzona poważna szkoda, jak również istnieje zagrożenie wyrządzenia takiej szkody w przyszłości. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące okoliczności:

-
produkcja przemysłu krajowego spadła w 1998 r. o ok. 12,7% w porównaniu z rokiem 1997,
-
sprzedaż z produkcji krajowej spadła o 17,6% w 1998 r. w porównaniu z rokiem 1997,
-
wykorzystanie mocy produkcyjnych w I kw. 1999 r. spadło w stosunku do roku 1998;
w 1998 r. wykorzystanie mocy wzrosło w porównaniu z 1997 r., ale wynikało to z szybszego spadku mocy niż produkcji,
-
zatrudnienie spadło (w tym zatrudnienie bezpośrednio związane z produkcją tkanin),
-
nastąpiło pogorszenie wskaźników ekonomiczno-finansowych, w tym stopy zysku netto;

stopa ta w 1997 r. wynosiła 2,7%, a w 1998 r. - 2,0%, wykazując znaczne pogorszenie w I kw. 1999 r., tj. minus 3,1% (w I kw. 1998 r. wskaźnik ten wynosił plus 4%); natomiast stopa zysku ze sprzedaży tkanin objętych wnioskiem spadła w I kw. 1999 r. do minus 6,9%, podczas gdy w I kw. 1998 r. wynosiła 0,5%, a na koniec 1998 r. wyniosła 0,3%,

-
zapasy wzrosły o 14,6% w 1998 r. w porównaniu z 1997 r.,
-
udział w rynku sprzedaży z produkcji krajowej spadł z ok. 68,5% w 1997 r. do 62,0% w 1998 r.

Pomimo tego, że została wyrządzona poważna szkoda przemysłowi krajowemu, jak również że istnieje zagrożenie powstania takiej szkody, to jednak przywozowi towarów z Republiki Korei objętych postępowaniem nie można przypisać wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu ani zagrożenia powstania takiej szkody w przyszłości.

W związku z powyższym, na podstawie art. 21 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych, postępowanie wobec Republiki Korei zostało zakończone bez nałożenia środka ochronnego.

Pouczenie

Od decyzji nie służy odwołanie, jednakże strona niezadowolona z decyzji może zwrócić się z wnioskiem o ponowne rozpatrzenie sprawy do organu, który wydał decyzję, w terminie 14 dni od dnia jej doręczenia (art. 127 § 3 Kpa).
______

1 Udział w rynku liczony jako relacja importu z Republiki Korei względem konsumpcji krajowej.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024