Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

DECYZJA
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 4 października 2000 r.
w sprawie ustanowienia ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.

Na podstawie art. 23 ust. 1 i art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027) postanawia się, co następuje:
§  1. 
Do dnia 30 września 2004 r. ustanawia się ostateczny środek ochronny w formie opłaty celnej dodatkowej na przywóz elektrycznych żelazek do prasowania, klasyfikowanych według kodu PCN 8516 40, w podziale na żelazka z nawilżaczem klasyfikowane według kodu PCN 8516 40 10 0 i pozostałe klasyfikowane według kodu PCN 8516 40 90 0, pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, w wysokości różnicy pomiędzy ceną referencyjną określoną w załączniku do decyzji a wartością celną towaru.
§  2. 
Decyzja wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

Postępowanie wszczęte zostało postanowieniem Ministra Gospodarki z dnia 16 lutego 2000 r. w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej (Monitor Polski Nr 7, poz. 169). Postępowanie to zostało wszczęte na wniosek przedsiębiorstwa "DEZAL" Sp. z o.o. występującego na rzecz przemysłu krajowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny, zwanej dalej "ustawą".

W toku badań przeprowadzonych w ramach postępowania ustalono:

Import żelazek elektrycznych do Polski w latach 1995-1998 zwiększył się o 56,9%, w tym samym okresie import z Chińskiej Republiki Ludowej (ChRL) wzrósł o 122,2%.

Większy był przyrost importu z ChRL żelazek elektrycznych z nawilżaczem (o 127,1%) niż pozostałych (o 105,6%).

Tendencja ta jest kontynuowana, o czym świadczą dane za okres od stycznia do maja 2000 r., a mianowicie import żelazek elektrycznych z ChRL wzrósł do 238.042 szt. w porównaniu z 205.478 szt. w analogicznym okresie ubiegłego roku, tj. o 15,8%, w tym import żelazek z nawilżaczem o 15%, a żelazek pozostałych o 18,7%.

Chińska Republika Ludowa jest głównym dostawcą zagranicznym żelazek elektrycznych do Polski, zarówno z nawilżaczem, jak i pozostałych. Udział przywozu żelazek z ChRL w imporcie ogółem do Polski w latach 1995-1998 wynosił ponad 50% (w tym udział żelazek z nawilżaczem wzrósł z 33% w 1995 r. do 47% w 1998 r., a pozostałych wzrósł w analogicznym okresie z 53% do 75%).

Import z ChRL w stosunku do produkcji krajowej rósł dynamicznie. W 1996 r. był on bowiem przeszło dwukrotnie wyższy od produkcji krajowej, w 1998 r. stanowił jej czterokrotność, a w 1999 r. - dziewięciokrotność.

Ceny importowanych żelazek elektrycznych pochodzących z ChRL były najniższe wśród znaczących importerów i znacznie niższe niż ceny żelazek krajowych, a mianowicie w roku 1998 średnia cena żelazek elektrycznych z nawilżaczem z ChRL stanowiła 40,0% średniej ceny krajowej żelazek z nawilżaczem. W przypadku żelazek pozostałych średnia cena chińskich produktów stanowiła zaledwie 19,81% średniej ceny towarów krajowych. Od 1997 r. występuje wysoka dyspersja cen chińskich żelazek. Przykładowo w 1998 r. ceny te wahały się w przedziale od 0,73 USD/szt. do 22,55 USD/szt., zaś w okresie I-V 2000 r. odpowiednio 0,65 USD/szt. i 65,08 USD/szt. Jednocześnie import żelazek elektrycznych z ChRL charakteryzuje wyjątkowo wysoki udział żelazek tanich. W 1998 r. przywieziono z ChRL ponad 293 tys. żelazek w cenie poniżej 3 USD/szt., co stanowiło blisko 40% całości importu z ChRL w tym okresie.

Wystąpiło więc silne podcięcie cenowe, co uniemożliwiło polskim producentom żelazek elektrycznych konkurowanie z żelazkami pochodzącymi z ChRL.

Efektem wspomnianego podcięcia był spadek udziału przemysłu krajowego w krajowej konsumpcji żelazek elektrycznych z 20% w 1996 r. do 11% w 1998 r.

Pogorszenie się wyników przemysłu krajowego spowodowane było spadkiem sprzedaży krajowej, na co bezpośredni wpływ miały niskie ceny przywożonych z Chin żelazek elektrycznych.

W świetle powyższego stwierdza się, że przedmiotowy import żelazek elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej był nadmierny w rozumieniu art. 3 ustawy. Przywóz ten przyczynił się bowiem do powstania poważnej szkody wyrządzonej przemysłowi krajowemu. O wystąpieniu poważnej szkody świadczą następujące dane:

1. Produkcja ogółem żelazek elektrycznych przedsiębiorstwa "DEZAL" Sp. z o.o. zmniejszyła się w latach 1996-1999 z 221.219 szt. do 76.115 szt., tj. o 65,5%, w tym żelazek z nawilżaczem o 74,3%, a pozostałych o 63,3%.

2. Sprzedaż wnioskodawcy na rynku krajowym żelazek ogółem zmniejszyła się z poziomu 137.374 szt. w 1996 r. do 78.564 szt. w 1999 r., tj. o 42,8%. Sprzedaż w I połowie 2000 r. w porównaniu z I połową 1999 r. spadła o 25,3%, w tym żelazek z nawilżaczem o 55%.

3. Stopa zysku netto wnioskodawcy ze sprzedaży żelazek elektrycznych z nawilżaczem spadła z -6,8% w 1996 r. do -39,5% w I połowie 1999 r., natomiast żelazek pozostałych z - 28,8% do -61,5% w analogicznym okresie.

4. Zatrudnienie wnioskodawcy związane z produkcją towaru podobnego spadło z 73 osób w 1996 r. do 35 osób w 1998 r. i 23 osób w I połowie 1999 r.

5. Ceny żelazek elektrycznych wnioskodawcy spadły z 68 zł/szt. w I połowie 1997 r. do 62,5 zł w I połowie 1999 r. i nadal spadają, osiągając 59 zł/szt. w I połowie 2000 r.

6. Wykorzystanie mocy produkcyjnych wnioskodawcy żelazek elektrycznych z nawilżaczem zmniejszyło się z 11,6% w 1996 r. do 1,7% w I połowie 2000 r., natomiast żelazek pozostałych z 11,6% do 6,7% w analogicznym okresie.

7. Zapasy spadły z 3.982 szt. w 1996 r. do 949 szt. w 1999 r. i do 918 szt. w I połowie 2000 r. w przypadku żelazek elektrycznych z nawilżaczem, zaś w przypadku żelazek pozostałych z 6.149 szt. w 1996 r. do 2.938 szt. w 1999 r. i do 249 szt. w I połowie 2000 r.

W świetle powyższych argumentów uznaje się za zasadne ustanowienie środka ochronnego wobec nadmiernego przywozu na polski obszar celny żelazek elektrycznych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej w formie dodatkowej opłaty celnej. Dodatkowa opłata celna stanowi różnicę pomiędzy ceną referencyjną towaru, objętego decyzją, a jego wartością celną. Cena referencyjna ustalona została na poziomie pozwalającym na zlikwidowanie szkody, tj. odpowiadającym cenie przemysłu krajowego zapewniającej mu opłacalność produkcji.

Zastosowanie środka ochronnego w postaci dodatkowej opłaty celnej ad valorem lub kontyngentu nie zlikwidowałoby przywozu przedmiotowych żelazek po cenach rażąco niskich (0,65 USD/szt.) i jednocześnie naruszających zasady kodeksu wartości celnej WTO.

Środek ochronny będzie liberalizowany, zgodnie z art. 23 ust. 4 ustawy. Liberalizacja polegać będzie na corocznej 5% obniżce ceny referencyjnej zgodnie z załącznikiem.

Na podstawie art. 26 ustawy ostateczny środek ochronny został ustanowiony na 4 lata.

ZAŁĄCZNIK

Kod PCN Wyszczególnienie Cena referencyjna (EUR/szt.)
2000 r. 2001 r. 2002 r. 2003 r. 2004 r.
1 2 3 4 5 6 7
8516 Elektryczne podgrzewacze do wody, natychmiastowe lub zbiornikowe oraz grzałki nurnikowe; elektryczne urządzenia do ogrzewania gleby i pomieszczeń;

elektrotermiczne przyrządy fryzjerskie (np. suszarki do włosów, lokówki, nagrzewacze żelazek do fryzowania) oraz suszarki do rąk, elektryczne żelazka do prasowania, urządzenia elektrotermiczne do użytku domowego; elektryczne oporowe elementy grzejne, z wyjątkiem z pozycji nr 8545:

8516 40 - Elektryczne żelazka do

prasowania:

8516 40 10 0 - - Żelazka z nawilżaczami 17,05 16,20 15,39 14,62 13,89
8516 40 90 0 - - Pozostałe 10 9,5 9 8,5 8

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.2000.32.666

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Ustanowienie ostatecznego środka ochronnego w postaci opłaty celnej dodatkowej w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny elektrycznych żelazek do prasowania pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej.
Data aktu: 04/10/2000
Data ogłoszenia: 18/10/2000
Data wejścia w życie: 18/10/2000