Regulaminy okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

UCHWAŁA
PAŃSTWOWEJ KOMISJI WYBORCZEJ
z dnia 13 lipca 2000 r.
w sprawie regulaminów okręgowych i obwodowych komisji wyborczych powołanych do przeprowadzenia wyborów Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.

Na podstawie art. 17 ustawy z dnia 27 września 1990 r. o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 2000 r. Nr 47, poz. 544) Państwowa Komisja Wyborcza uchwala, co następuje:
§  1.
Ustala się regulaminy okręgowych i obwodowych komisji wyborczych, stanowiące załączniki nr 1 i nr 2 do niniejszej uchwały.
§  2.
Traci moc uchwała Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 11 września 1995 r. w sprawie regulaminów wojewódzkich i obwodowych komisji wyborczych powołanych dla wyboru Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej (Monitor Polski Nr 46, poz. 531).
§  3.
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia i podlega ogłoszeniu.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

REGULAMIN OKRĘGOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Okręgowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje zadania określone w ustawie o wyborze Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej, stosując wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej.
§  2.
Komisja wykonuje swoje zadania zgodnie z uchwalonym planem pracy.
§  3.
Komisja rozstrzyga w sprawach należących do jej właściwości w obecności co najmniej połowy swojego składu, w tym przewodniczącego komisji lub jego zastępcy.
§  4.
Komisja może przydzielić do wykonania określone czynności, wynikające z jej zadań, przewodniczącemu, zastępcy przewodniczącego i członkom komisji.
§  5.
1.
Na pierwszym posiedzeniu komisji, które z upoważnienia Państwowej Komisji Wyborczej organizuje kierownik właściwej miejscowo jednostki Krajowego Biura Wyborczego, komisja:
1)
wybiera ze swego grona przewodniczącego, jeśli w skład komisji nie wchodzi wojewódzki komisarz wyborczy lub zastępca wojewódzkiego komisarza wyborczego,
2)
wybiera ze swego grona zastępcę przewodniczącego,
3)
powołuje sekretarza komisji,
4)
omawia zadania i tryb swojej pracy oraz obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
5)
uchwala plan pracy,
6)
ustala sposób podania do publicznej wiadomości informacji o swoim składzie, siedzibie i pełnionych dyżurach.
2.
Komisja powołuje na sekretarza komisji kierownika właściwej miejscowo jednostki Krajowego Biura Wyborczego lub osobę przez niego wskazaną. Sekretarz komisji uczestniczy w jej pracach z głosem doradczym.
§  6.
1.
Pracami komisji kieruje przewodniczący, który w szczególności:
1)
czuwa nad wykonaniem zadań komisji,
2)
reprezentuje komisję na zewnątrz,
3)
ustala projekty porządków obrad komisji, zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy,
4)
podpisuje uchwały podjęte na posiedzeniach, w których uczestniczył, oraz pisma związane z działalnością komisji,
5)
zleca wykonanie określonych zadań biuru wyborczemu.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego komisji jego funkcje pełni zastępca przewodniczącego.
§  7.
Do zadań sekretarza komisji należy:
1)
zapewnienie warunków pracy komisji i jej obsługi organizacyjnej,
2)
przygotowywanie i przedstawianie komisji, po uzgodnieniu z jej przewodniczącym, projektów uchwał, rozstrzygnięć oraz innych materiałów będących przedmiotem posiedzeń,
3)
podejmowanie, w ustalonym przez komisję zakresie, współdziałania z wojewodą i organami jednostek samorządu terytorialnego dla prawidłowego przebiegu prac przygotowawczych do wyborów,
4)
wykonywanie innych zadań zleconych przez komisję, w tym organizowanie szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych.
§  8.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach komisji, szkoleniach członków obwodowych komisji wyborczych i pracach związanych z ustaleniem wyników głosowania w okręgu wyborczym.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji jej członek powinien, w miarę możliwości jeszcze przed posiedzeniem, powiadomić o tym przewodniczącego lub sekretarza komisji.
§  9.
1.
Uchwały komisji zapadają większością głosów w głosowaniu jawnym. W razie równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego posiedzenia.
2.
Wybory przewodniczącego komisji (jeśli w skład komisji nie wchodzi wojewódzki komisarz wyborczy lub jego zastępca) i zastępcy przewodniczącego komisji odbywają się w głosowaniu jawnym, chyba że którykolwiek z członków komisji zażąda głosowania tajnego. W razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie.
§  10.
1.
W posiedzeniach komisji uczestniczy jej sekretarz oraz mogą uczestniczyć osoby zaproszone przez przewodniczącego komisji.
2.
Na wniosek członka komisji posiedzenie lub jego część odbywa się wyłącznie z udziałem członków komisji.
§  11.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
zwięzłą treść wystąpień,
4)
podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Uchwały komisji podpisuje przewodniczący posiedzenia.
4.
Protokół podpisują przewodniczący posiedzenia i sekretarz komisji.
§  12.
Protokół komisji o zbiorczych wynikach głosowania na kandydatów na Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej podpisują wszyscy członkowie komisji obecni przy jego sporządzaniu.
§  13.
Uchwały komisji, protokół zbiorczych wyników głosowania, a także, stosownie do decyzji przewodniczącego komisji, inne wydawane przez komisję dokumenty opatrywane są pieczęcią komisji.
§  14.
Komisja w zakresie swojej właściwości udziela obwodowym komisjom wyborczym niezbędnej pomocy w celu zgodnego z prawem i sprawnego przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników, a w szczególności:
1)
odbywa spotkania z przewodniczącym i zastępcami przewodniczących obwodowych komisji wyborczych dla omówienia zadań i trybu pracy tych komisji,
2)
organizuje szkolenia członków obwodowych komisji wyborczych oraz udziela bieżących wyjaśnień do ich pracy,
3)
przekazuje obwodowym komisjom wyborczym wytyczne i wyjaśnienia Państwowej Komisji Wyborczej,
4)
stwierdzając na podstawie skarg i własnych ustaleń uchybienia w działalności obwodowych komisji wyborczych, udziela wskazówek co do sposobu ich usunięcia.
§  15.
Komisja współdziała w wykonaniu zadań wyborczych odpowiednio z wojewodą i organami jednostek samorządu terytorialnego, zwłaszcza wójtami (burmistrzami, prezydentami miast), w szczególności w zakresie:
1)
właściwego i terminowego sporządzania spisów wyborców oraz wydawania zaświadczeń o prawie do głosowania,
2)
rozplakatowania obwieszczeń o granicach, numerach obwodów głosowania i siedzibach obwodowych komisji wyborczych oraz zarejestrowanych kandydatach na Prezydenta,
3)
zwołania pierwszych posiedzeń obwodowych komisji wyborczych oraz organizacji szkoleń ich członków,
4)
zapewnienia warunków pracy obwodowych komisji wyborczych, a zwłaszcza:
a)
urządzenia i wyposażenia lokali wyborczych,
b)
zapewnienia środków łączności i transportu,
c)
dostarczenia kart do głosowania, formularzy protokołów i obwieszczeń wyborczych,
d)
udzielenia pomocy w przekazaniu protokołów głosowania i dokumentacji wyborczej.
§  16.
Komisja sprawuje nadzór nad przestrzeganiem prawa wyborczego przez obwodowe komisje wyborcze i kontroluje na obszarze swojego działania przygotowania do wyborów i wykonywanie poszczególnych czynności wyborczych.
§  17.
Komisja niezwłocznie bada każdą skargę na działalność obwodowej komisji wyborczej, występuje o usunięcie stwierdzonych uchybień oraz zawiadamia pisemnie skarżącego o rozstrzygnięciu i czynnościach podjętych w związku ze skargą.
§  18.
Przewodniczący wydaje członkom komisji dokument (zaświadczenie) potwierdzający członkostwo i pełnione w komisji funkcje.
§  19.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji przewodniczący komisji niezwłocznie powiadamia o tym Państwową Komisję Wyborczą.

ZAŁĄCZNIK Nr  2

REGULAMIN OBWODOWYCH KOMISJI WYBORCZYCH

§  1.
Obwodowa komisja wyborcza, zwana dalej "komisją", wykonuje swoje ustawowe zadania, stosując się do wytycznych i wyjaśnień Państwowej Komisji Wyborczej. W razie wątpliwości komisja może zwracać się o dodatkowe wyjaśnienia do okręgowej komisji wyborczej.
§  2.
1.
Pracami komisji kieruje oraz zwołuje jej posiedzenia i im przewodniczy przewodniczący komisji.
2.
W razie nieobecności przewodniczącego jego funkcje pełni zastępca przewodniczącego komisji.
§  3.
1.
Komisja niezwłocznie po jej powołaniu zbiera się na pierwszym posiedzeniu, które z upoważnienia okręgowej komisji wyborczej organizuje odpowiednio wójt (burmistrz, prezydent miasta), konsul bądź kapitan statku.
2.
Na pierwszym posiedzeniu komisja:
1)
wybiera ze swego składu oddzielnie przewodniczącego komisji i jego zastępcę; wybór następuje w głosowaniu jawnym, chyba że którykolwiek z członków komisji zażąda przeprowadzenia głosowania tajnego; w razie równej liczby głosów ponawia się głosowanie,
2)
omawia swoje zadania i tryb pracy, a także obowiązki i uprawnienia osób wchodzących w jej skład,
3)
ustala zadania do dnia wyborów, w tym związane z przygotowaniem lokalu wyborczego, odbiorem i zabezpieczeniem kart do głosowania i spisu wyborców.
3.
Do chwili wyboru przewodniczącego pierwszemu posiedzeniu przewodniczy najstarszy wiekiem członek komisji.
4.
Przewodniczącym i zastępcą przewodniczącego komisji nie może być jej członek zgłoszony do składu komisji przez wójta (burmistrza, prezydenta miasta).
§  4.
Komisja zapoznaje się z wytycznymi Państwowej Komisji Wyborczej dotyczącymi przeprowadzenia głosowania i ustalenia jego wyników oraz na tej podstawie sporządza plan pracy w dniu głosowania.
§  5.
1.
Komisja odbywa posiedzenia i może podejmować rozstrzygnięcia w obecności co najmniej połowy swego składu, w tym przewodniczącego lub zastępcy przewodniczącego.
2.
Rozstrzygnięcia komisji mogą mieć formę odrębnych uchwał bądź zapisów w protokole.
§  6.
1.
Komisja podejmuje rozstrzygnięcia większością głosów. W razie równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego posiedzenia.
2.
Uchwały podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  7.
1.
Z posiedzenia komisji sporządza się protokół, w którym podaje się:
1)
porządek obrad,
2)
imiona i nazwiska uczestników,
3)
podjęte rozstrzygnięcia.
2.
Do protokołu dołącza się podjęte uchwały.
3.
Protokół podpisuje przewodniczący posiedzenia.
§  8.
1.
Protokół głosowania w obwodzie podpisują wszystkie obecne przy jego sporządzaniu osoby wchodzące w skład komisji.
2.
Uchwały (rozstrzygnięcia) komisji lub zarządzenia jej przewodniczącego dotyczące przebiegu głosowania bądź ustalenia jego wyników wpisuje się w rubryce "uwagi" protokołu głosowania.
3.
Uchwały, protokół głosowania i inne dokumenty komisji oraz wydawane karty do głosowania opatrywane są pieczęcią komisji.
§  9.
Komisja udziela informacji o wykonywaniu swoich zadań i udostępnia dokumentacje członkom Państwowej Komisji Wyborczej, okręgowej komisji wyborczej lub osobom przez nie upoważnionym.
§  10.
Komisja współdziała w wykonywaniu zadań wyborczych odpowiednio z wójtem (burmistrzem, prezydentem miasta), konsulem, kapitanem statku, w szczególności w zakresie:
1)
przygotowania i wyposażenia lokalu wyborczego do głosowania,
2)
odbioru i zabezpieczenia kart do głosowania, formularzy protokołu, spisu wyborców, pieczęci komisji, obwieszczeń wyborczych i innych materiałów wyborczych,
3)
przekazania wyników głosowania w obwodzie okręgowej komisji wyborczej,
4)
zapewnienia środków łączności i transportu oraz pomocy niezbędnej do pracy komisji.
§  11.
Osoby wchodzące w skład komisji legitymują się dokumentem (zaświadczeniem) potwierdzającym członkostwo i funkcje pełnione w komisji, podpisanym przez przewodniczącego komisji.
§  12.
1.
Członkowie komisji mają obowiązek aktywnego uczestniczenia w posiedzeniach, szkoleniach i innych pracach komisji, w szczególności w przeprowadzeniu głosowania i ustaleniu jego wyników.
2.
W razie niemożności wzięcia udziału w pracach komisji, zwłaszcza w dniu wyborów, jej członek powinien jak najwcześniej zawiadomić o tym przewodniczącego komisji.
§  13.
W wypadku konieczności dokonania zmiany w składzie komisji jej przewodniczący niezwłocznie powiadamia o tym odpowiednio: okręgową komisję wyborczą, konsula, kapitana statku.

Zmiany w prawie

Rząd chce zmieniać obowiązujące regulacje dotyczące czynników rakotwórczych i mutagenów

Rząd przyjął we wtorek projekt zmian w Kodeksie pracy, którego celem jest nowelizacja art. 222, by dostosować polskie prawo do przepisów unijnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów. Nowela upoważnienia ustawowego pozwoli na zmianę wydanego na jej podstawie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie substancji chemicznych, ich mieszanin, czynników lub procesów technologicznych o działaniu rakotwórczym lub mutagennym w środowisku pracy.

Grażyna J. Leśniak 16.04.2024
Bez kary za brak lekarza w karetce do końca tego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz kolejny czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa. Pierwotnie termin wyznaczony był na koniec czerwca tego roku.

Beata Dązbłaż 10.04.2024
Będzie zmiana ustawy o rzemiośle zgodna z oczekiwaniami środowiska

Rozszerzenie katalogu prawnie dopuszczalnej formy prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie rzemiosła, zmiana definicji rzemiosła, dopuszczenie wykorzystywania przez przedsiębiorców, niezależnie od formy prowadzenia przez nich działalności, wszystkich kwalifikacji zawodowych w rzemiośle, wymienionych w ustawie - to tylko niektóre zmiany w ustawie o rzemiośle, jakie zamierza wprowadzić Ministerstwo Rozwoju i Technologii.

Grażyna J. Leśniak 08.04.2024
Tabletki "dzień po" bez recepty nie będzie. Jest weto prezydenta

Dostępność bez recepty jednego z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - takie rozwiązanie zakładała zawetowana w piątek przez prezydenta Andrzeja Dudę nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tzw. tabletka "dzień po" byłaby dostępna bez recepty miał być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stało na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 29.03.2024
Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024