Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 14 września 1999 r.
o wszczęciu postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej.

Na podstawie art. 11 ust. 1 pkt 1 i art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem towarów na polski obszar celny (Dz. U. Nr 157, poz. 1027), zwanej dalej "ustawą", wszczyna się na wniosek Zakładów Azotowych "Puławy" S.A., występujących na rzecz przemysłu krajowego w rozumieniu art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy, postępowanie ochronne w związku z domniemanym zagrożeniem wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej, oznaczonej w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego (PCN) kodem 31 02 30 90 0.
Z danych zawartych we wniosku o wszczęcie postępowania ochronnego wynika, że:

Przywóz saletry amonowej na polski obszar celny w latach 1996-1999 kształtował się następująco:

Okres Sprzedaż krajowa produkcji krajowej tys. ton Import ogółem tys. ton Import z Rosji tys. ton Konsumpcja krajowa tys. ton (2)+(3) % udział importu ogółem w krajowej konsumpcji (3):(5)% % udział importu z Rosji w krajowej konsumpcji (4):(5)%
(1) (2) (3) (4) (5) (6) (7)
1996 r. 1.201,2 12,712 11,345 1.213,91 1,05 0,93
1997 r. 1.201,7 5,197 3,765 1.206,90 0,43 0,31
1998 r. 1.027,9 26,245 20,974 1.054,15 2,49 2,00
I-III 1998 r. 192,9 3,012 1,557 195,91 1,54 0,79
I-III 1999 r. 292,3 121,861 119,289 414,16 29,42 28,80

W roku 1998 przywóz saletry amonowej na polski obszar celny wzrósł ponad pięciokrotnie w stosunku do roku 1997. Natomiast w pierwszym kwartale 1999 r. import saletry był około czterdziestokrotnie większy niż w analogicznym okresie 1998 r. oraz prawie pięciokrotnie większy niż w całym 1998 r.

Udział saletry amonowej z importu w konsumpcji krajowej wzrósł z 1% w 1996 r. do 2,5% w roku 1998, przy niewielkim spadku w roku 1997, kiedy wynosił 0,4%. Natomiast w pierwszym kwartale 1999 r. na skutek wzmożonego przywozu stanowił już prawie 30% konsumpcji ogółem, podczas gdy w pierwszym kwartale 1998 r. wynosił zaledwie 1,5%.

Import saletry amonowej pochodzenia rosyjskiego w pierwszym kwartale 1999 r. wynosił 119,3 tys. ton, co stanowiło 97,9% importu saletry amonowej ogółem. W pierwszych trzech miesiącach bieżącego roku import saletry rosyjskiej wzrósł o 7.661% w porównaniu z analogicznym okresem roku 1998. W następnych miesiącach 1999 r. import saletry rosyjskiej wciąż wzrastał. Za 5 miesięcy br. wynosił już 221,2 tys. ton, co stanowiło 98,6% importu tego towaru przez Polskę ogółem.

Ponadto ceny, po jakich realizowano przywóz na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej, były znacznie niższe od cen sprzedaży saletry pochodzenia polskiego.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja importu w tak zwiększonych ilościach w stosunku do wielkości produkcji krajowej będzie miała negatywny wpływ na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym objętym wnioskiem.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 45 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie z dniem ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 16 sierpnia 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej.

Wnioskodawcą postępowania są Zakłady Azotowe "Puławy" S.A., których udział w rynku stanowił w roku 1998 51,4%. Pozostali polscy producenci saletry amonowej poparli wnioskodawcę, w związku z tym spełniony został warunek określony w art. 11 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Z wniosku o wszczęcie postępowania ochronnego wynika, że przywóz na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej jest nadmierny zarówno w wartościach bezwzględnych, jak i w stosunku do wielkości produkcji krajowej.

Dane zawarte we wniosku stanowią poważne przesłanki świadczące o istniejącym zagrożeniu wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu w wyniku stale rosnącego importu saletry amonowej, przy czym podstawowe znaczenie mają tutaj następujące informacje:

-
stopa zysku netto wnioskodawcy spadła o 4,65 punktów procentowych w roku 1998 w stosunku do roku 1996,
-
w analizowanym okresie zdolności produkcyjne Zakładów Azotowych "Puławy" S.A. w zakresie produkcji saletry amonowej były wykorzystywane w 60%. Polski przemysł produkujący saletrę amonową jest w stanie całkowicie zaspokoić popyt krajowy. Łączne moce produkcyjne wszystkich zakładów produkujących saletrę amonową wynoszą 2.412 tys. ton, a więc więcej niż konsumpcja krajowa w badanym okresie.

Zagrożenie wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu spotęgowane jest faktem, iż przywóz saletry amonowej na polski obszar celny dokonywany jest na warunkach utrudniających rodzimym producentom konkurowanie z towarem rosyjskim. Średnie ceny stosowane w imporcie saletry amonowej z Federacji Rosyjskiej w roku 1996 były niższe o ok. 20% od średnich cen produkcji krajowej, w roku 1997 były niższe o 23%, w roku 1998 - o ok. 40%, a w pierwszym kwartale roku 1999 - o 41%.

Z uwagi na powyższe fakty należy uznać, iż mimo wciąż wysokiego poziomu produkcji krajowej oraz utrzymującego się stanu zatrudnienia dane dotyczące ostatnich miesięcy, w tym znaczny wzrost importu saletry pochodzenia rosyjskiego, uzasadniają domniemanie zagrożenia wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.30.460

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny saletry amonowej pochodzącej z Federacji Rosyjskiej.
Data aktu: 14/09/1999
Data ogłoszenia: 24/09/1999
Data wejścia w życie: 24/09/1999