Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu.

POSTANOWIENIE
MINISTRA GOSPODARKI
z dnia 1 kwietnia 1999 r.
w sprawie wszczęcia postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu.

Na podstawie art. 11 ust. 1 oraz art. 14 ustawy z dnia 11 grudnia 1997 r. o ochronie przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny niektórych towarów tekstylnych i odzieżowych (Dz. U. Nr 157, poz. 1029), zwanej dalej ustawą, wszczyna się na wniosek Zakładów Przemysłu Jedwabniczego:
- "PIERWSZA", 93-410 Łódź, ul. Pabianicka 152/154,

- "SILWANA", 66-400 Gorzów Wielkopolski, ul. Walczaka 45,

- "WISTIL", 62-800 Kalisz, ul. Majkowska 13,

- "ORTAL", 91-334 Łódź, ul. Hipoteczna 7/9,

- "POLONTEX", 42-200 Częstochowa, ul. T. Rejtana 25/35,

występujących na rzecz przemysłu krajowego, postępowanie ochronne w związku z domniemanym wyrządzeniem szkody przemysłowi krajowemu nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu, oznaczonych w Polskiej Scalonej Nomenklaturze Towarowej Handlu Zagranicznego:

Tkaniny z przędzy z włókna syntetycznego, łącznie z tkaninami wykonanymi z materiałów z pozycji nr 5404:

- pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej włókna ciągłego z nylonu lub innych poliamidów, barwione (PCN 5407 42 00 0);

- pozostałe tkaniny, zawierające w masie 85% lub więcej teksturowanego włókna poliestrowego:

- barwione (PCN 5407 52 00 0),

- z przędzy o różnych barwach (PCN 5407 53 00 0),

- drukowane (PCN 5407 54 00 0).

Wnioskodawcy są producentami tkanin w Polsce. Ich udział w krajowej produkcji tkanin kształtował się w wysokości: 85,1% w 1995 r., 89,2% w 1996 r. i 95,5% w 1997 r.

Republika Korei i Tajwan są największymi dostawcami tkanin objętych wnioskiem na polski obszar celny. W ostatnich trzech latach ich udział w wielkości polskiego importu tkanin (w m2) kształtował się odpowiednio: ca 80% w 1996 r., ca 83% w 1997 r., ca 82% w 1998 r. Był to więc znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 1995, w którym wynosił on niespełna 50%.

Ceny importowanych tkanin poliestrowych barwionych (PCN 5407 52 00 0), które stanowiły od ok. 60% do ok. 75% wielkości importu (w m2) tkanin objętych wnioskiem, w latach 1995-1998, były niższe od cen krajowych.

W 1998 r. wolumen produkcji tkanin objętych wnioskiem obniżył się w stosunku do 1995 r. o ponad 17%. Spadek sprzedaży na rynku krajowym był jeszcze większy (o 37,6% w 1998 r. w stosunku do 1997 r. i o 44,0% w stosunku do 1995 r.). Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost zapasów. Według szacunkowych danych na koniec 1998 r. zapasy były wyższe niż w końcu 1997 r. o 265% i o 203,3% wyższe niż w końcu 1995 r.

Pogarszająca się sytuacja rynkowa doprowadziła do zmniejszenia liczby zatrudnionych o 15% w stosunku do 1995 r. Spadek zatrudnienia w większym stopniu dotknął pracowników bezpośrednio związanych z produkcją omawianych tkanin niż zatrudnionych ogółem.

Stwierdza się zatem, iż dalsza realizacja znacznie tańszego importu w tak zwiększonych ilościach w stosunku do wielkości produkcji towaru podobnego będzie miała dalej negatywny wpływ na wielkość sprzedaży krajowej i na sytuację ekonomiczno-finansową w przemyśle krajowym objętym wnioskiem.

Strony zainteresowane powinny zgłosić swój udział w postępowaniu ochronnym nie później niż w terminie 30 dni od daty ogłoszenia niniejszego postanowienia i dostarczyć informacje oraz wyrazić opinie w ciągu 45 dni od daty ogłoszenia postanowienia.

Postanowienie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

Uzasadnienie

W dniu 11 lutego 1999 r. został złożony wniosek o wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem tkanin z włókien syntetycznych oznaczonych kodem PCN: 5407 42 00 0, 5407 52 00 0, 5407 53 00 0, 5407 54 00 0, a następnie, stosownie do art. 11 ust. 3 ustawy, uzupełniony w dniu 9 marca br. aneksem do wniosku. Wnioskodawcami postępowania są Zakłady Przemysłu Jedwabniczego: "PIERWSZA", "SILWANA", "WISTIL" oraz "ORTAL" i "POLONTEX". Wnioskodawcy są producentami przedmiotowych tkanin w Polsce. Ich udział w krajowej produkcji tkanin wyniósł 85,1% w 1995 r., 89,2% w 1996 r. i 95,5% w 1997 r.

Z danych zawartych we wniosku wynika, że Republika Korei i Tajwan są największymi dostawcami tkanin objętych wnioskiem na polski obszar celny. W ostatnich trzech latach ich udział w wielkości polskiego importu omawianych tkanin (w m2) ukształtował się odpowiednio: ca 80% w 1996 r., ca 83% w 1997 r., ca 82% w 1998 r. Był to więc znaczny wzrost w porównaniu z rokiem 1995, w którym wynosił on niespełna 50%.

Udział procentowy importu tkanin objętych wnioskiem z Republiki Korei w stosunku do importu ogółem tych tkanin (w m2) wynosił odpowiednio 45,7% w 1995 r., 70,5% w 1996 r., 60,7% w 1997 r. i ca 50% w 1998 r. Republika Korei jest największym dostawcą do Polski tkanin objętych wnioskiem. Wielkość importu (w m2) z tego kraju była szczególnie wysoka w 1996 r. (wzrost w stosunku do 1995 r. o ponad 36%). W latach 1997 i 1998 nastąpił spadek wielkości importu w ślad za ogólnym spadkiem popytu na objęte wnioskiem towary.

Wielkość importu z Tajwanu (w m2) w latach 1995-1998 systematycznie wzrastała (wzrost o 157% w 1996 r., o 23% w 1997 r., o 57,3% w 1998 r. w stosunku do lat poprzednich). Jednocześnie zwiększył się udział importu z Tajwanu w całym polskim imporcie tkanin objętych wnioskiem z niespełna 4% w 1995 r. do 33% w 1998 r.

Ceny importowanych tkanin poliestrowych barwionych (PCN 5407 52 00 0), które stanowiły od ok. 60% do ok. 75% wielkości importu (w m2) tkanin objętych wnioskiem w latach 1995-1998, były niższe od cen krajowych.

Wolumen produkcji tkanin objętych wnioskiem w 1998 r. obniżył się w stosunku do 1995 r. o ponad 17% (w stosunku do 1997 r. o 12,8%). Spadkowi produkcji krajowej towarzyszył jednocześnie wysoki poziom niewykorzystania mocy produkcyjnych, którego wskaźnik obniżył się z 103% w 1995 r. do 77,5% w I półroczu 1998 r. Spadek sprzedaży na rynku krajowym był jeszcze większy (o 37,6% w 1998 r. w stosunku do 1997 r. i o 44,0% w stosunku do 1995 r.). Sytuacja ta spowodowała gwałtowny wzrost zapasów. Według szacunkowych danych na koniec 1998 r. zapasy były wyższe niż w końcu 1997 r. o 265% i o 203,3% wyższe niż w końcu 1995 r.

Na przełomie roku 1997 i 1998 nastąpiło wyraźne załamanie produkcji na skutek nadal znaczącego udziału importu w stosunku do produkcji wnioskodawców. Wstępne obliczenia wskaźnika udziału importu w produkcji wnioskodawców i penetracji rynku wskazują, że udział importu w stosunku do produkcji w 1997 r. stanowił 47,2%, podczas gdy w 1998 r. - 59,6%, w tym udział importu z Republiki Korei w stosunku do produkcji wnioskodawców był, w omawianym okresie, nadal wysoki i wynosił odpowiednio 28,7% oraz 29,7% produkcji krajowej. W przypadku udziału importu z Tajwanu udział ten zwiększył się z ca 11% w 1997 r. do 20% w 1998 r. Równocześnie spadkowi produkcji, w omawianym okresie, towarzyszył znaczny spadek sprzedaży krajowej. Spadek ten był wynikiem drastycznego wzrostu udziału importu w konsumpcji. Wskaźnik penetracji rynku w roku 1997 i 1998 był wysoki i wynosił odpowiednio 32,4% oraz 42,5%.

Pogarszająca się sytuacja rynkowa doprowadziła do zmniejszenia liczby zatrudnionych o 15% w stosunku do 1995 r. Spadek zatrudnienia w większym stopniu dotknął pracowników bezpośrednio związanych z produkcją omawianych tkanin niż zatrudnionych ogółem.

Biorąc pod uwagę powyższe, należy uznać, iż dane zawarte we wniosku, wskazujące na pogarszające się wskaźniki, takie jak: wielkość przywozu ogółem w ilościach bezwzględnych, w tym z krajów, z których nastąpił nadmierny przywóz, stosunek wielkości tego przywozu do wielkości krajowej produkcji lub konsumpcji, wpływ przywozu na sytuację producentów krajowych towaru bezpośrednio konkurencyjnego, wyrażający się w zmianach: wielkości produkcji, stopnia wykorzystania mocy produkcyjnych, stanu zapasów, udziału w rynku, stanu zatrudnienia - uzasadniają domniemanie znaczącego i ogólnego pogorszenia sytuacji przemysłu krajowego, czyli wyrządzenia poważnej szkody przemysłowi krajowemu.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

M.P.1999.12.171

Rodzaj: Postanowienie
Tytuł: Wszczęcie postępowania ochronnego przed nadmiernym przywozem na polski obszar celny tkanin z włókien syntetycznych, pochodzących z Republiki Korei i Tajwanu.
Data aktu: 01/04/1999
Data ogłoszenia: 14/04/1999
Data wejścia w życie: 29/04/1999