Organizacja i zasady działania stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz kwalifikacje wymagane od pracowników tych stacji.

ZARZĄDZENIE
MINISTRA ZDROWIA I OPIEKI SPOŁECZNEJ
z dnia 1 października 1996 r.
w sprawie organizacji i zasad działania stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz kwalifikacji wymaganych od pracowników tych stacji.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej (Dz. U. Nr 12, poz. 49, z 1989 r. Nr 35, poz. 192, z 1991 r. Nr 7, poz. 25, z 1992 r. Nr 33, poz. 144, z 1995 r. Nr 130, poz. 629 i z 1996 r. Nr 106, poz. 496) zarządza się, co następuje:
§  1.
1.
Wojewódzka, terenowa i portowa stacja sanitarno-epidemiologiczna jest państwową jednostką budżetową finansowaną z budżetu państwa w części 35 dotyczącej Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej, rozdział 8531 stacje sanitarno-epidemiologiczne.
2.
Wojewódzka stacja sanitarno-epidemiologiczna jest dysponentem środków budżetowych drugiego stopnia.
3.
Terenowe i portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne są dysponentami środków budżetowych trzeciego stopnia.
§  2.
Siedzibą stacji sanitarno-epidemiologicznej jest siedziba państwowego inspektora sanitarnego, któremu ona podlega.
§  3.
1.
Do stacji sanitarno-epidemiologicznych, o których mowa w § 1 ust. 1, należy wykonywanie wszelkich czynności związanych z realizacją zadań należących do państwowych inspektorów sanitarnych, a w szczególności:
1)
prowadzenie spraw związanych z wykonywaniem czynności kontrolnych i innych czynności wynikających z zadań nałożonych na państwowych inspektorów sanitarnych,
2)
wykonywanie badań i analiz laboratoryjnych,
3)
wykonywanie badań i pomiarów środowiskowych,
4)
opracowywanie ocen i analiz środowiskowych warunkujących zdrowie ludności,
5)
działalność przeciwepidemiczna,
6)
opracowywanie analiz i ocen epidemiologicznych oraz stanu higieniczno-sanitarnego,
7)
przygotowywanie projektów decyzji i wykonywanie innych czynności w postępowaniu administracyjnym i w postępowaniu egzekucyjnym w administracji,
8)
przygotowywanie wniosków do kolegiów do spraw wykroczeń,
9)
przygotowywanie spraw związanych z prowadzeniem dochodzenia oraz wnoszenie i popieranie oskarżenia w postępowaniu uproszczonym, według odrębnych przepisów,
10)
inicjowanie, organizowanie, koordynowanie, prowadzenie i nadzorowanie działalności na rzecz promocji zdrowia,
11)
opracowywanie projektów planów pracy oraz sprawozdań z działalności stacji sanitarno-epidemiologicznych,
12)
prowadzenie spraw administracyjnych, gospodarczych i finansowych oraz pracowniczych.
2.
Stacje sanitarno-epidemiologiczne mogą wykonywać badania, analizy i pomiary na rzecz osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych nie mających osobowości prawnej na podstawie umów zawieranych w oparciu o zarządzenie wewnętrzne kierownika stacji sanitarno-epidemiologicznej.
3.
Terenowe i portowe stacje sanitarno-epidemiologiczne prowadzą postępowanie i dokumentację w sprawie stwierdzenia choroby zawodowej.
§  4.
Główny Inspektor Sanitarny może powierzyć wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej wykonanie na stałe lub na czas określony niektórych zadań na obszarze większym niż jej terytorialny zakres działania.
§  5.
1.
W skład wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej mogą wchodzić jako jej komórki organizacyjne: działy, oddziały, sekcje, pracownie i stanowiska pracy.
2.
Dział wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej może być dzielony według potrzeb na komórki organizacyjne: oddziały, sekcje, pracownie oraz stanowiska pracy.
§  6.
1.
Kierownikiem wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej jest państwowy wojewódzki inspektor sanitarny.
2.
Kierownik wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej organizuje i nadzoruje szkolenie pracowników wojewódzkiej, terenowych i portowych stacji sanitarno-epidemiologicznych.
3.
W wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej można utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
4.
W czasie nieobecności kierownika wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w razie nieutworzenia stanowiska zastępcy kierownika, zastępuje go wyznaczony pracownik upoważniony do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.
§  7.
Organizację wewnętrzną wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej określa regulamin ustalony przez kierownika po zasięgnięciu opinii związków zawodowych.
§  8.
Kierownik wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej w związku z realizacją zadań należących do państwowych wojewódzkich inspektorów sanitarnych dla oceny dokumentacji projektowej może powołać komisję ekspertów, od których wymagane są kwalifikacje określone według odrębnych przepisów.
§  9.
W skład terenowej i portowej stacji sanitarno-epidemiologicznej mogą wchodzić jako jej komórki organizacyjne: oddziały, sekcje, pracownie i stanowiska pracy.
§  10.
1.
Kierownikiem terenowej i portowej stacji sanitarno-epidemiologicznej jest odpowiednio państwowy terenowy i portowy inspektor sanitarny.
2.
W terenowej i portowej stacji sanitarno-epidemiologicznej można utworzyć stanowisko zastępcy kierownika.
3.
W czasie nieobecności kierownika terenowej i portowej stacji sanitarno-epidemiologicznej, w razie nieutworzenia stanowiska zastępcy kierownika stacji, zastępuje go wyznaczony pracownik upoważniony do wykonywania w jego imieniu określonych czynności.
§  11.
Organizację wewnętrzną terenowej i portowej stacji sanitarno-epidemiologicznej określa regulamin ustalony przez kierownika po zasięgnięciu opinii związków zawodowych i zatwierdzony przez kierownika wojewódzkiej stacji sanitarno-epidemiologicznej.
§  12.
1.
Kwalifikacje wymagane od pracowników stacji sanitarno-epidemiologicznych określa załącznik nr 1 do zarządzenia.
2.
Pracownik zatrudniony przed wejściem w życie zarządzenia, nie mający wymaganych kwalifikacji lub liczby lat pracy zawodowej, może być zatrudniony na dotychczasowym stanowisku (lub stanowisku analogicznym), jeżeli był zatrudniony na tym stanowisku zgodnie z obowiązującymi dotychczas przepisami lub był zwolniony od posiadania wymaganych kwalifikacji na podstawie tych przepisów.
§  13.
Pracownikom stacji sanitarno-epidemiologicznej wydaje się legitymację służbową według wzoru stanowiącego załącznik nr 2 do zarządzenia.
§  14.
Traci moc zarządzenie Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 14 czerwca 1993 r. w sprawie organizacji i zasad działania stacji sanitarno-epidemiologicznych oraz kwalifikacji wymaganych od pracowników tych stacji (Dz. Urz. MZiOS Nr 5, poz. 12).
§  15.
Zarządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK Nr  1

KWALIFIKACJE WYMAGANE OD PRACOWNIKÓW STACJI SANITARNO-EPIDEMIOLOGICZNYCH

Lp. Stanowisko pracy Wymagane kwalifikacje zawodowe, wykształcenie, specjalizacja, przeszkolenie Liczba lat pracy
1 2 3 4
I. Pracownicy działalności podstawowej
1 Państwowy wojewódzki inspektor sanitarny według odrębnych przepisów 8
2 Państwowy terenowy i portowy inspektor sanitarny według odrębnych przepisów 6
3 Zastępca kierownika stacji wyższe o odpowiednim kierunku 5
4 Kierownik działu, oddziału, sekcji, pracowni wyższe medyczne1) i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub inne wyższe i specjalizacja II lub I stopnia w dziedzinie mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub ukończone studium podyplomowe w odpowiednim kierunku 6
5 Straszy asystent wyższe medyczne i specjalizacja II stopnia w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub inne wyższe i specjalizacja II stopnia w dziedzinie mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 5
6 Asystent wyższe medyczne i specjalizacja I stopnia w dziedzinie medycyny mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej lub inne wyższe i specjalizacja I stopnia w dziedzinie mającej zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 3
7 Specjalista ds. sanitarnych wyższe medyczne lub inne wyższe mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej i ukończone studium podyplomowe w odpowiednim kierunku 3
8 Młodszy asystent wyższe medyczne lub inne wyższe mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej -
9 Starszy: instruktor higieny, pielęgniarka, statystyk medyczny, technik medyczny i inny z wykształceniem zawodowym średnie medyczne lub inne średnie mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 5
10 Starsza: sekretarka medyczna, rejestratorka medyczna średnie 5
11 Instruktor higieny, pielęgniarka, statystyk medyczny, technik medyczny średnie medyczne, inne średnie mające zastosowanie w wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej -
12 Sekretarka medyczna, rejestratorka medyczna średnie -
13 Kontroler sanitarny2), dezynfektor, sterylizator, pomoc laboratoryjna średnie lub podstawowe oraz przeszkolenie zawodowe -

II. Pracownicy techniczni, ekonomiczni i administracyjni

1 Zastępca kierownika stacji sanitarno-epidemiologicznej wyższe ekonomiczne lub inne wyższe mające zastosowanie przy wykonywaniu zadań Państwowej Inspekcji Sanitarnej 5
2 Główny księgowy wyższe ekonomiczne 5
3 Zastępca głównego księgowego wyższe ekonomiczne

średnie ekonomiczne

4

8

4 Radca prawny według odrębnych przepisów -
5 Inspektor do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wyższe oraz ukończone szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy 2
średnie 4
6 Specjalista do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy wyższe oraz ukończone szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy 3 w służbie bezp. i hig. pracy
średnie oraz ukończone szkolenie dla pracowników służby bezpieczeństwa i higieny pracy 5 w służbie bezp. i hig. pracy
7 Starszy: specjalista, informatyk wyższe o odpowiednim kierunku 5
8 Specjalista, informatyk wyższe o odpowiednim kierunku 3
9 Kierownik działu, oddziału, sekcji wyższe o odpowiednim kierunku 3
średnie o odpowiednim kierunku 5
10 Inspektor ochrony przeciwpożarowej, inspektor obrony cywilnej i spraw obronnych wyższe o odpowiednim kierunku i przeszkolenie specjalistyczne 1
średnie o odpowiednim kierunku i przeszkolenie specjalistyczne 6
11 Starszy: referent, księgowy, kasjer wyższe o odpowiednim kierunku -
średnie o odpowiednim kierunku 2
12 Referent, księgowy, kasjer, sekretarka średnie -
13 Kierownik warsztatu średnie o odpowiednim kierunku 3
14 Starszy magazynier, magazynier średnie -
15 Starsza maszynistka podstawowe i ukończony kurs maszynopisania -
16 Maszynistka podstawowe i umiejętność pisania na maszynie -
17 Telefonistka podstawowe -

III. Pracownicy gospodarczy i obsługi

1 Konserwator urządzeń technicznych średnie techniczne lub zasadnicze zawodowe o odpowiednim kierunku i przeszkolenie specjalistyczne -
2 Starszy mistrz średnie techniczne lub zasadnicze zawodowe i uprawnienia mistrzowskie 5
3 Mistrz średnie techniczne lub zasadnicze zawodowe i uprawnienia mistrzowskie -
4 Hydraulik, ślusarz, elektromechanik, tokarz, elektryk, spawacz i inni zasadnicze zawodowe lub podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego -
5 Kierowca podstawowe i prawo jazdy odpowiedniej kategorii 6 miesięcy
6 Palacz kotłów parowych i wodnych podstawowe i kurs przysposobienia zawodowego oraz kwalifikacje typu "E" 6 miesięcy
7 Pomocnik palacza podstawowe i przyuczenie do zawodu -
8 Starszy: dozorca, strażnik, portier podstawowe i przyuczenie do zawodu 3
9 Dozorca, strażnik, portier, woźny, dźwigowy, szatniarz, powielaczowy, zmywaczka szkła laboratoryjnego, sprzątaczka, goniec podstawowe i przeszkolenie zawodowe -

1) Ilekroć w zarządzeniu jest mowa o wyższym wykształceniu medycznym, należy przez to rozumieć zawód lekarza, lekarza dentystę, magistra pielęgniarstwa, magistra farmacji, magistra analityki medycznej.

2) Dotyczy wyłącznie osób zatrudnionych w dniu wejścia w życie zarządzenia.

Zmiany w prawie

Małżonkowie zapłacą za 2023 rok niższy ryczałt od najmu

Najem prywatny za 2023 rok rozlicza się według nowych zasad. Jedyną formą opodatkowania jest ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, według stawek 8,5 i 12,5 proc. Z kolei małżonkowie wynajmujący wspólną nieruchomość zapłacą stawkę 12,5 proc. dopiero po przekroczeniu progu 200 tys. zł, zamiast 100 tys. zł. Taka zmiana weszła w życie w połowie 2023 r., ale ma zastosowanie do przychodów uzyskanych za cały 2023 r.

Monika Pogroszewska 27.03.2024
Ratownik medyczny wykona USG i zrobi test na COVID

Mimo krytycznych uwag Naczelnej Rady Lekarskiej, Ministerstwo Zdrowia zmieniło rozporządzenie regulujące uprawnienia ratowników medycznych. Już wkrótce, po ukończeniu odpowiedniego kursu będą mogli wykonywać USG, przywrócono im też możliwość wykonywania testów na obecność wirusów, którą mieli w pandemii, a do listy leków, które mogą zaordynować, dodano trzy nowe preparaty. Większość zmian wejdzie w życie pod koniec marca.

Agnieszka Matłacz 12.03.2024
Jak zgłosić zamiar głosowania korespondencyjnego w wyborach samorządowych

Nie wszyscy wyborcy będą mogli udać się osobiście 7 kwietnia, aby oddać głos w obwodowych komisjach wyborczych. Dla nich ustawodawca wprowadził instytucję głosowania korespondencyjnego jako jednej z tzw. alternatywnych procedur głosowania. Przypominamy zasady, terminy i procedurę tego udogodnienia dla wyborców z niepełnosprawnością, seniorów i osób w obowiązkowej kwarantannie.

Artur Pytel 09.03.2024
Tabletka "dzień po" bez recepty - Sejm uchwalił nowelizację

Bez recepty dostępny będzie jeden z hormonalnych środków antykoncepcyjnych (octan uliprystalu) - zakłada uchwalona w czwartek nowelizacja prawa farmaceutycznego. Wiek, od którego tabletka będzie dostępna bez recepty ma być określony w rozporządzeniu. Ministerstwo Zdrowia stoi na stanowisku, że powinno to być 15 lat. Wątpliwości w tej kwestii miała Kancelaria Prezydenta.

Katarzyna Nocuń 22.02.2024
Data 30 kwietnia dla wnioskodawcy dodatku osłonowego może być pułapką

Choć ustawa o dodatku osłonowym wskazuje, że wnioski można składać do 30 kwietnia 2024 r., to dla wielu mieszkańców termin ten może okazać się pułapką. Datą złożenia wniosku jest bowiem data jego wpływu do organu. Rząd uznał jednak, że nie ma potrzeby doprecyzowania tej kwestii. A już podczas rozpoznawania poprzednich wniosków, właśnie z tego powodu wielu mieszkańców zostało pozbawionych świadczeń.

Robert Horbaczewski 21.02.2024
Standardy ochrony dzieci. Placówki medyczne mają pół roku

Lekarz czy pielęgniarka nie będą mogli się tłumaczyć, że nie wiedzieli komu zgłosić podejrzenie przemocy wobec dziecka. Placówki medyczne obowiązkowo muszą opracować standardy postępowania w takich sytuacjach. Przepisy, które je do tego obligują wchodzą właśnie w życie, choć dają jeszcze pół roku na przygotowania. Brak standardów będzie zagrożony grzywną. Kar nie przewidziano natomiast za ich nieprzestrzeganie.

Katarzyna Nocuń 14.02.2024